PDA

Vis full versjon : hvordan ta av cornverter på b230motor.



Volvo360tic
24/06/10, 17:29
hei. sitter nå i garasja å plages med å ta av converteren på motoren min. noen som kan si meg hvordan jeg tar den av? det haster. skall ha denne motoren i en bil i natt så om noen har noen glupe ideer så kom me dem.

motoren er en b230f 1992min.

Sebbe
24/06/10, 17:32
jeg er ikke helt sikker på hvordan, men jeg husker hvertfall at det var veldig lett, vet ikke om det er forskjell på de forskjellige automatkassene

Christian
24/06/10, 17:51
Skru av den alu-ramma som står under motoren, over bånnpanna. Da kommer du til skruene til convertern.

mamolv
24/06/10, 18:07
du må bytte ut nålelageret i veivakselen også ved bytte til manuell...

ArneR
24/06/10, 18:19
Hvilket nålelager? Er bare en hylse baki der på biler med automat, samme som på biler med M90.

Gjør som Christian påpeker. Og under kassa er det vel to plastgriller, ta ut dem også så ser du greit hvordan det skal gjøres.
Ta også ut starteren, og bruk et stort flatt skrujern til å vri motoren på startkransen når du skal få tak i neste skrue, av 4 totalt.

ChrML
24/06/10, 18:21
Hvilket nålelager? Er bare en hylse baki der på biler med automat, samme som på biler med M90.

Gjør som Christian påpeker. Og under kassa er det vel to plastgriller, ta ut dem også så ser du greit hvordan det skal gjøres.
Ta også ut starteren, og bruk et stort flatt skrujern til å vri motoren på startkransen når du skal få tak i neste skrue, av 4 totalt.
Er vel lettere å vri motoren med skralle og 26mm pipe foran på motoren?

Christian
24/06/10, 18:28
Er vel lettere å vri motoren med skralle og 26mm pipe foran på motoren?

Det tror jeg blir veldig tungvindt.
Isåfall mye lettere med en 24mm.

mamolv
24/06/10, 18:29
Hvilket nålelager? Er bare en hylse baki der på biler med automat, samme som på biler med M90.

Gjør som Christian påpeker. Og under kassa er det vel to plastgriller, ta ut dem også så ser du greit hvordan det skal gjøres.
Ta også ut starteren, og bruk et stort flatt skrujern til å vri motoren på startkransen når du skal få tak i neste skrue, av 4 totalt.

mente det måtte byttes lager der når man skulle bytte til manuell, men kom ikke så langt da jeg skulle bytte på min før jeg solgte motoren...:p

Christian
24/06/10, 18:32
Er riktig det, men det er bare en tapp der på automat, som er med på å bære convertern.
Gamle volvokasser har lager der. M90 har ikke.

ChrML
24/06/10, 21:25
Det tror jeg blir veldig tungvindt.
Isåfall mye lettere med en 24mm.
Sant :p. Husket feil jeg da, husker den bare som "pipa som øverst i høyre hjørne i pipesettet mitt" :D.