PDA

Vis full versjon : V70 1997 (AWD funker ikke i revers?? )



Hypnotisk
11/01/15, 00:42
Heisann!
Jeg har en Volvo v70 1997 2,5L turbo AWD manuell

Jeg har i dag testen min AWD litt utpåher og rygget uti 30 cm med snø (satte seg fast omtrent meg en gang) og jeg begynte bare å spinne på fremhjulene. Derfor var jeg sikker på at 4-hjulstrekken ikke fungerte. Så jeg jekka opp begge fremhjulene og satte den i revers, det skjedde ingenting framhjulene bare gikk rundt, uanset om jeg ga på litt. Så jeg prøvde i 1.gir, da drog bakhjula som de skulle, og bilen datt nesten av jekken :D Så det jeg lurer på er om det faktisk er slik at AWD ikke skal fungere i revers? såfall syns jeg dette er helt merkelig opplegg..


I følge forrige eier fungerte ikke firhjulstrekken fordi han hadde fått beskjed fra volvo om at det var ei hylse mellom gearkasse og vinkelkasse som var ødelagt. Han hadde ikke brydd seg no om å bytte denne fordi bilen fungerte jo uansett, kan dette ha ødelagt noe? Jeg byttet selv denne hylsen, samtidig som jeg byttet hele vinkelkassa (tatt fra en vrakplass i sverige) fordi inni vinkelkassa var drevet som hylsa satt i helt utslitt, og jeg fikk ikke på den nye hylsa.. Så derfor ble det "ny" vinkelkasse (vet ikke om denne kom fra automat, eller nyere 1.gen v70!)
Vinkelkassa var bitte litt større en den som satt i bilen min fra før..
Det jeg stusser på er at hylsa var hel (drevet var litt slitt) men awd fungerte ikke, og jeg hørte ingen ulyd, som jeg bør ha hørt om et drev glapp? AWD fungerte hvertfall i 1.gir etter bytte, av en eller anna merkelig grunn..

Så det jeg lurer på er :
- Skal bilen trekke på bakhjula i revers?
-Hvis den skal, hva kan være galt? :S


Stor takk til deg som tar deg tid til å lese, og ikke minst svarer! :D

Morgis
11/01/15, 02:02
Skal fungere i revers ja, feilen er nok viskosen din.
Der skal det ligge et frihjul som skal koble ut ved bråbrems, men samtidig koble inn ved rygging.

Viktig med vinkelkasse fra riktig årsmodell.. Det ble endret på utvekslingen et par ganger på¨1.gen haldex AWD

Hypnotisk
11/01/15, 16:22
Skal fungere i revers ja, feilen er nok viskosen din.
Der skal det ligge et frihjul som skal koble ut ved bråbrems, men samtidig koble inn ved rygging.

Viktig med vinkelkasse fra riktig årsmodell.. Det ble endret på utvekslingen et par ganger på¨1.gen haldex AWD

Hva er viskosen ? :p Hvor er eventuelt dette frihjulet så jeg kan skifte det?

Svirre
11/01/15, 19:48
Viskosen er den klumpen som sitter foran bakstillinga under bilen. Det er den som genererer kraften til bakhjulene når framhjulene spinner :) kort fortalt.

Morgis
12/01/15, 09:12
Studer denne. Her står alt om oppbygging og funksjon av AWD.
http://forum.vccn.no/showthread.php?34-Introduksjon-Volvo-850-AWD&highlight=Introduksjon

Stig-Arne
12/01/15, 16:25
Angående AWD ikke fungerer i revers.. Mercedes har noen Vito modeller hvor det faktisk ikke er AWD i revers ;)

Svirre
12/01/15, 20:51
Jeg opplever at awd- systemet ikke fungerer i revers. Nå har jeg parkert awd'n jeg har, men finnes andre her som burde kunne svare på dette.

Hypnotisk
12/01/15, 23:46
Studer denne. Her står alt om oppbygging og funksjon av AWD.
http://forum.vccn.no/showthread.php?34-Introduksjon-Volvo-850-AWD&highlight=Introduksjon

Takk! Denne skal jeg se litt på :)


Takker for svar alle. Da er nok konklusjonen at AWD skal fungere i revers da.. og at det noe feil med min.. :( :p