PDA

Vis full versjon : bygge om til hastighetssensor på bakaksel



[Martin]
10/01/15, 10:26
Hva skal til for å gjøre det? Jeg har en 77 mod 242 jeg holder på å sette inn M90 i, så jeg trenger elektrisk speedometer. Må jeg bytte hele bakakselen, eller kan jeg bytte lokket til et med sensor og sveise på et tonehjul?

[Martin]
12/01/15, 08:42
Ingen?

FordFoi
12/01/15, 09:37
Det holder med å bytte lokket til et med giver, og sveise på et tonehjul med riktig diameter. Kanskje litt vanskelig hvis du har åpen diff pga strukturen på diffen, mye enklere på lamelldiff da denne sitter rett på diffhuset. Du kan jo ta diffen ut å sette på et orginalt tonehjul, men da trengs shimsing.

Du må selvfølgelig ha elektrisk speedometer og ledninger.

turb00le
12/01/15, 10:44
Eventuelt få taki ett fjørbein fra bil med ABS og bruke fra det ene framhjulet.
Alternativt kan den settes på mellomakselen også (f.eks på medbringeren til bakakselen).

[Martin]
12/01/15, 14:17
å sette på mellomakselen høres jo ut som minst arbeid egentlig, men da vil jeg vel få en utfordring i forhold til at skaleringen til speedometeret blir helt på trynet? Tenkte å prøve å bygge inn et elektrisk speedometer i det originale instrumenthuset..

turb00le
12/01/15, 14:45
Bruker du ett programerbart speedometer, f.eks vdo eller autometer, så er de programmerbare mtp antall pulser pr turn.

Hvis du bruker ett originalt volvo speedmeter så må du dele antall tenner på utvekslinga di.
Det er 12 og 48 tenners speedometer ute og går (og noen få med 96 men det er sjeldent og sitter på gamle dasser med abs).
Det vil ikke bli helt hundre da du stort sett ender ut med ett komma tall på antall tenner.

Har du f.eks ett 48 tenners speedometer og 3,54 utveksling så skal du egentlig ha 13,559 tenner på medbringeren, jeg vet ikke helt hvordan 0,559 tann ser ut...

motormania
22/01/15, 03:14
Eller kjøp et gps speedometer på ebay:) om du ikke er så kresen på å ha speedometer I tunneler og at det skal se orginalt ut.

turb00le
22/01/15, 08:07
Eller kjøp et gps speedometer på ebay:) om du ikke er så kresen på å ha speedometer I tunneler og at det skal se orginalt ut.

Da blir lh2.4 furten...