PDA

Vis full versjon : dobbel strømberg 175 cd på b23/b230



raybjoern
08/01/15, 12:32
er det noen som har noe erfaring med og kun sette to original forgassere på b23/b230? er det noen merkbar endring bortsett fra økt forbruk?

Batland
08/01/15, 14:03
Jeg har.
Prinsippet med 2 stk A-forgassere er "utrolig" godt og 2 stk. slike forgassere på en korrekt innsugsmanifold gir en overraskende stor forbedring av resultatet. Bonus er at forbruket IKKE går opp hvis du følger med AFR og ikke legger om til mer aggressiv og morsom kjørestil. :D

Se Volvo Penta motorene som har 2 forgassere på 4 syl. motorer og 3 stk. på 6. syl motorene. Grunnen er at dette fungerer best og gir lavest forbruk.

A-innsuget med kun 1 stk. forgasser på 4 syl. fungerer egentlig kun sammen med turbo.

raybjoern
08/01/15, 18:31
taqkk skal du ha:) så da skal jeg ut og leite penta manifold?

raybjoern
08/01/15, 18:57
har du faatt testet doble a gassere i benk? for gir det bare 5hk saa vet jeg ikke om det er verdt bryet med det..

Batland
08/01/15, 19:26
Det er flere muligheter, men det som er raskest, billigst og en veldig bra løsning i mine øyene, er dette: http://folkraceshop.se/insug-dubbla-su-volvo-b23-b230

raybjoern
08/01/15, 20:10
har sett paa den faktisk. men vurderer og bare sveise selv, er ikke saa mye arbeid. men maa vel ha mindre dyser og andre naaler naar det er to gassere?

Batland
08/01/15, 21:07
har sett paa den faktisk. men vurderer og bare sveise selv, er ikke saa mye arbeid. men maa vel ha mindre dyser og andre naaler naar det er to gassere?

Ja, det var det jeg måtte gjøre når jeg testet dette for første gang for nå nærmere 20 år siden.
Strømberg og SU er en "makaløs manik" vet du så nei, det trenger du ikke innledningsvis. En kompis kjørte bilcross i årevis med 2 stk. helt urørte Strømbergforgasser på en trimmet B230K med hjemmelaget manifold.

raybjoern
08/01/15, 21:12
vi faar se hva jeg gidder, blir vertfall to SU foerst og saa turbo med intercooler osv.

Batland
08/01/15, 21:18
har du faatt testet doble a gassere i benk? for gir det bare 5hk saa vet jeg ikke om det er verdt bryet med det..
Nei, vi har ikke benket, men det er betydelig forbedring og selvsagt er forbedring større jo mer motoren er trimmet.

Vi testet er gatebil med trimkam, grenrør og 2 x dobble 45 mm Weber forgassere mot denne bilcrossbilen med GT6 kam og 2 x strømbergforgassere og bilcrossbilen var klart raskere. Selvsagt er bilcrossbilen lettere, men likevel..

Batland
08/01/15, 21:21
vi faar se hva jeg gidder, blir vertfall to SU foerst og saa turbo med intercooler osv.
Jeg effektmålte 306 whp med 2 stk modifiserte AT-Strømbergforgassere og turbo på min B21 motor med ET stempler, originale ventiler og en B21E kam. Dette var uten etterjusterning og optimaliseringsarbeid i benken så jeg VET at det er mer å hente...

raybjoern
08/01/15, 21:22
nice, doble weber koster jo som regel mer enn skjorta og. hvilken kam anbefaler du til doble SU da? bilen brukes til daglig, saa kjekt med litt moment paa bunnen.

Batland
08/01/15, 21:28
Hvis målet er maks bunndrag og lavt forbruk så ville jeg valgt A-kam, V-kam eller D-kam. For høyere effekt ville jeg valgt AXT275 eller ENEM med 268 grader.

raybjoern
08/01/15, 21:31
takker!

Batland
08/01/15, 21:34
Værsågod.

raybjoern
08/01/15, 22:33
cirka effekt tenker du at jeg faar med doble SU og grenroer med a kam?

Batland
08/01/15, 23:43
En B23(0)E har A-kam og den glimrende E-manifolden som ikke struper effekt og er oppgitt til 129 hk. A-innsuget stjeler rundt 17 hk og reduserer makseffekten til 112 hk i følge Volvo. Effektmåling har imidlertid avslørt vannvittige 75 hk i en velbrukt B230A.

2 stk. Strømberg henter uansett inn igjen mesteparten av det tapte. Den ene Marinemotoren til Volvo er bygget på B21 og gir 125 hk med to stk. enkle forgassere på den gode B21 marinemanifolden. Vi portet toppen og byttet bunndelen til B23 og båten gikk bedre enn akkurat samme båter som hadde AQ151 marinemotoren på 2,5 L så potensialet i 2 stk. Strømberg er helt klart tilstede. :)

raybjoern
09/01/15, 10:48
wow, 75hk høres jo helt vilt ut i en gammel b230A :D blir nokk og sveise en gammel manifold slik at den tar to SU'er. og kaste på en annen eksos manifold!

Batland
09/01/15, 14:19
wow, 75hk høres jo helt vilt ut i en gammel b230A :D blir nokk og sveise en gammel manifold slik at den tar to SU'er. og kaste på en annen eksos manifold!
Jepp, men sjekk denne og stopp den på 2:16. https://www.youtube.com/watch?v=xkPv3IHxdM8

Hvis man følger denne serien så får man se hva en VX kam gir i forhold til en A-kam og man får også se hvor dårlig F-manifolden faktisk er.

raybjoern
09/01/15, 22:07
er det mye forskjell på a og f manifolden invendig da? eller er det samme greia?

Hondreåfleiråførr
26/01/15, 16:27
Ser du har skrivd Batland, at en B230a bremsa 75 hk. Og da begynte eg og lure, fordi min 240 med B230a virker også som har noe rundt der, den går dårligere en alle 240 og 740 eg har prøvd, og dåligere en alle 140 og tilogme Amazonen eg hadde med sliten B18 gikk bedre.
Den bruker også dobbelt så mye bensin som de nevt over.

Så da lurte eg på hva som var galt på den som ble bremsa til 75hk, og evt min..? får stilt tenning riktig, så er nok ikkje det. Men kan forgasseren være så ute og kjøre at det blir så ille, at sete og nål er utslitt. Har sjekka membranen og den er bra. Sitter og lurer på om det kan være registere som kan være stilt noen hakk feil? den går og puttrer som en diesel og stinker bensin av eksosen.

Beklager litt oftopic

Batland
26/01/15, 17:43
Du må ALDRI stole på det orginale merket på reimhjulet på en B230. Hvis du har stilt tenning ett det hakket så er det lite sannsynlig at tenningen er korrekt.

På baksiden av registerreimen nede på veiven er det en skive med ett hakk som viser ØD. Bruk dette og evt. lag nytt hakk i reimhjulet som du så bruker til å justere tenningen på nytt. Ikke sjekk tenningen kun på tomgang. Sjekk den også på 2500 og 3000 o/min uten at slangen til vakumklokken er tilkoblet.