Logg inn

Vis full versjon : 142 bruksbil. styring?



TeamBørnOut
24/06/10, 12:51
Hvordan har dere gjort med 142ne deres? jeg syns det er litt mange runder hit å dit når man skal ratte til daglig :D

Noen som har bygt om litt for å gjøre dette bedre?

Lurer på å kjøpe meg en 142 som bruks bil igjen. men husker nå at jeg ikke var så glad i styringa..
egentlig det eneste som stopper meg også...

kermitt
24/06/10, 14:36
kan du ikke bare få inn ett 1:2 gir som tvilsomracing bruker og montere servo? 164 servo er vel det mest vanlige etter hva jeg har skjønt.

TeamBørnOut
25/06/10, 10:59
hmmm det var jo ikke en dårlig ide da :)
slikt gir kan jeg jo få laget eller fikset. bare skaffe en 164 servo da som er litt værre :D
skal ut å sjekke etterpå! takker for tipset :)

gaupe
25/06/10, 11:22
Spørs om ein kunne ha plukka snekke frå ein eller annan bil som brukar snekkestyring. Men felles for dei fleste av desse, er jo stor dødgang og upresis styring.

Fighter
25/06/10, 15:30
Er det helt umulig å få bygd om til tannstang?

TeamBørnOut
25/06/10, 15:45
det er det sikkert ikke. men jeg vet ikke helt hvordan det blir med bumper steer etc? er ikke bare bare å endre ting i fronten av en bil :D men mulig det fungerer. men er det plass da?

Fighter
25/06/10, 16:40
Om det er plass osv har jeg overhode ikke peiling på. Aldri vært borti 140serien. om bærearmene er ca like lange som på f.eks 240, bør jo 240tannstag funke teoretisk, uten bumpsteer.

mamolv
25/06/10, 16:44
på 140 er jo styringen foran framakselen og på 240 er den bak.er vel den greieste måten og sette på servo fra 164, er visstnok bare å smekke rett i.snekka på 140 er festet med 3 skruer og snekka på 164 er festet med 3, men er vel ikke det værste problemet egentlig det.

kermitt
25/06/10, 16:55
snakka med en bekjent som såg på det der me 240 tannstang han kom fram til at det var rett å slett tungvindt, upraktisk og alt for mye arbeid i forhold til hvor dårlig/bra ei 240 tannstang faktisk er. skulle han først ta seg umaken med å montere noe sånt skulle det i det minste være noe som var godt å ratte med og ikke fra 1986. mye lettere å bare få i ei 164 snekke, eventuelt noe BMW greier. de er jo sinnsykt gode å ratte med!

T90
25/06/10, 19:28
Sikker på at Kristoffer kan lage en egen løsning på dette problemet med styringen hvis han kjøper seg 142.

The Sven
25/06/10, 20:44
Kjøp en 240 og bygg om til 140 utseende:P

TeamBørnOut
25/06/10, 21:03
hehe en eldre 242 hadde fungert det ja :) men er nå glad i dobble A armer. er jo bedre en ekkelben. men i orginal utførelsen er de ikke helt topp på 140n :D
Jeg driver å ser meg om etter en 140 nå... mulig jeg kjøper den senepsgule til fattern. men den må ha litt sand og lakk på seg før den blir god :D
Det morsomme er faktisk at 140n er mye bedre å kjøre en mutterns 08 crv :D man slipper å kjøre med hørselsværn og bilen er mykere... (at den er mykere skal man vell få endret men;))
Får vell løpe å ta inn buret før det får mye vann på seg også..
Skal sjekke ut dette med tannstang etterpå. lurer på å "snik" montere en tannstang fra bmw å se hva som "skjer". men får jobbe med 66n før jeg begynner med en 140 :) Nuh er det svart jobb å tjene inn litt mer kroner ihvertfall :D natta!

Mr. Crepsley
25/06/10, 21:48
Styringen på 240 er da vitterlig foran "framakslen"

mamolv
25/06/10, 21:56
Styringen på 240 er da vitterlig foran "framakslen"

stemmer det ja..:)litt dårlig forklart av meg:p
men sjekket ut tidligere, og fant ut at styringen til 140n er nokså lengre frem enn på 240 og ikke overkommelig for meg å lage noe anordning på det.
blir 164 servo på min 145 når min kone skal kjøre den etterhvert..:p

Mr. Crepsley
25/06/10, 22:09
Okei, skjønner. Går ikke bare å space ut tannstangen eller?

tyggern
25/06/10, 22:16
Om en juster hjulvinkler og alle foringer/kuler er i orden er det ikke noe problem å kjøre 140 med orginal styring. har kjørt flere hundre runder på rudskogen bla uten problemer. og så tung er den ikke å ratte heller.:)

problemet er utvekslingene ikke stemmer ved indre ytre hjul med noe tannstag jeg har hørt om. indre og ytre hjul får feil bevegelser i forhold til hverandre.

En annen fordel med 140 styringen er parrallell staget foran som gjør det utrolig enkelt å justere spissing. jeg har laget med to merker på mitt med låsemutter så justerer jeg mellom 1 grad toe in og 2 grader toe out for banekjøring på noen minutter. dette gjør bilen litt mindre retningsstabil men mye mer stabil ved turn inn og nedbremsing samt litt mer pressis.

retningsstabilitet er så godt som uviktig på bane, men greit ved kjøring mil etter mil på f.eks motorvei...

Er en grunn til at ekte race biler har doble A armer...

Jeg utfordrer deg til å tegne drev til styre snekka for "kort" styring TBO :)
For da skal jeg kjøpe et sett av deg....... men da blir behovet for servo større igjen.... elektrisk pumpe og 164 snekke burde funke bra... ikke noe vits å stjele mer effekt fra motoren en nødvendig...

En annen del av styringen er hjulopphenget bak som virkelig trenger en oppstivning som nevn i en annen tråd her.....
hele karrosseriet skal "krenge" over til siden før det flytter på seg....

Joakim-G_R
26/06/10, 00:43
Morsomt å lese at dere syns 140 med doble A-armer er bedre enn McPherson. Spesielt da også sammenligning mot sportsbiler/ekte racing-biler. :)

Jada, Formel1 har doble A-armer, men det er LANGT mellom 140 og en racingbil..

TeamBørnOut
26/06/10, 01:14
som nevnt her eller i en annen tråd
dobble a armer er mye bedre en mac ekkelben. men 140ns orginale er ikke helt topp orginalt

Mindre vekt på hjula vettu joakim :)

Denne bilen jeg kjører nå er det "alt av nytt av foringer" men fortsatt ikke helt topp å kjøre. Hvis jeg ligger i en lang halvslakk sving så kan jeg vri på rattet ganske mye i "dødgang" uten at det skjer en dritt :D men hjula reagerer med en gang når jeg kjører rett frem. mulig det er spissinga som er feil (må sjekke opp før jeg sier no mer dritt om forstillinga hehe).
Det er nok bare uvandt for meg å ratte denne bilen fordi jeg er vandt til å bruke "lillefingern" på 960n. jeg hadde det jo moro i den gammle 142n min. men hadde jo noen nesten uhell der også hehe. Er vell bortsjemt. Men det som du nevnte tidligere tyggern. den er litt laus i ræva :D skal se hva jeg får gjort om av foringer der. synd det er dårlige tider på jobben her... ellers skulle cnc dreibenken spytta ut en del fine foringer... (men det står fast en rustfri beta i den til en på forumet her :P service blir vell tatt når tidene blir bedre :))

Å lage en ny styre snekke skulle vell gå an ja. Må bare sjekke opp hvordan den som sitter der ser ut. evnt hvordan en med servo ser ut? Er det ikke en av de eldre 7 seriene (bmw) som har dette?
ellers må det vell finnes et drøss av eldre us biler som har noe som nesten er bolt on?
får søke litt rundt i morgen etter jeg har sovet litt :D

Olav'en
26/06/10, 05:30
ellers må det vell finnes et drøss av eldre us biler som har noe som nesten er bolt on?
får søke litt rundt i morgen etter jeg har sovet litt :D

Sjekk ut blazer snekke, har plukka opp ein plass att den ikkje er veldig ulik 164 snekke. Men ingen garanti for att det stemmer. ;)

TeamBørnOut
28/06/10, 16:55
hmms er vell kanskje like de som sitter på eldre taho? for en slik har jeg jo stående hos en kammerat. men litt langt å reise for å sjekke dette...

142senja
30/06/10, 17:22
funke hest å ratte sleng å normal kjøring me orginal ratte. alle har godt av litt muskler

TeamBørnOut
01/07/10, 04:46
hehe jeg syns den bilen er helt jævlig å sladde med :P men det er mulig at den forstillinga er noe "rar" også.. kanskje noe er vridd eller bøyd. er jo gammel bil :D

Men tilbake til dette med tannstang.
Grunnen til at det ikke ville bli særlig bra, er det fordi endene er "leddet?" og vil gjøre noe rart med hjulene? hadde det ikke gått å brukt tannstang å koblet inn på staget som går mellom hjula fra før?
(nå forklarer jeg meg veldig dårlig føler jeg :P) skal prøve å få "tegnet" opp noe å vist hva jeg mener.. er så lei av 940n om dagen så syns den kunne fungert som donor bil :D

142senja
01/07/10, 09:50
vanesak

ralf2
01/07/10, 17:15
Bygde om til tannstang på en 145 jeg hadde.
Det som blir feil er at med tannstang vil innerhjulet svinge mindre enn ytterhjulet. Det har med hvordan styringsgeometrien er på 140.

Det er ikke så mye men hos meg ble det ca motsatt. Dvs normalt skal ytterhjul svinge ca 20grader mens innerhjul 22. Jeg fikk 22 vs 20.
Det har mest å si når du svinger mye, så langs vei er det ikke merkbart.

Grunnen til at det blir slik avhenger av at på 140 er det armene på snekkene som sørger for at innerhjulet svinger raskere. Og plasseringa av punktet som endeleddene er festet i i forhold til punktet hjulet svinger rundt blir feil til tannstang. Dette punktet er ikke på samme plass som 240.

Problem nr 2 er at dette skal jo også fungere når bilen demper. Altså må tannstangas deler ha riktige lengder i forhold til hvordan 140 forstillinga beveger seg.

Så dette veldig lett på broders impala 63 med luftfjæring. Bygde om til 240 tannstang og denne bilen endrer spissinga en god del ved senking.
Heldigvis er det kommet ombygningssett til den hvor festepunktet til endeleddet flyttes og da kan tannstang brukes.


Beste løsning for 140 vil jeg si 164servo(Har bygd om på min som står på bukk) eller el-servo. Så det i medlemsbladet for volvoklubben en gang.

For meg virker det som mye av slarken i styringa har vært at foringa på hjelpesnekka blir veldig fort slarkete. Har tenkt tanken å dreie noe annet der..
Noen erfaringer...?

TeamBørnOut
01/07/10, 17:24
For et herlig svar ralf2!
Men jeg forklarte nok litt dårlig hva jeg mente! jeg tenkte montere den ene enden fra tannstanga til "staget" som styre snekka sitter montert på. allså vil svingingen bli helt likt som orginalt (tror jeg. måtte levere fra meg 142n i dag. men skal låne den igjen senere. å forklare med bilder hva jeg mener).
Har mulig fått tak i 164 servo så hvis ideen min er helt på tur så blir det en slik.
Skal sjekke ut foringa i hjelpsnekka på den jeg lånte. mulig det er der slarken i denne styringa er. for det er ikke normalt :P

Vetle
01/07/10, 22:55
hørte no rykter om at det gikk ann å fjerne noe i forstillinga så kunne hjula nesten stå 90 grader utover ? noen som vet?

TeamBørnOut
02/07/10, 02:15
tja. skulle vell nesten gå hvis man fjerner stopperne ja.. men lurt? :P

tyggern
02/07/10, 07:40
Er vel ikke akkurat manko på svingradius på 140 serien...

Den hjelpe snekke foringa må byttes minst 1 gang i året, så noe annet der hadde vert fint... f.eks bare å dreie en hylse......

Kanksje jeg skulle somlet meg til å få bilen min på veien igjen..
kjenner at lysten kommer litt snikende nå.....

Tinnsoldaten
02/07/10, 15:08
Hm. Den foringen har jeg nettopp bestilt ny. men hvis den er så rævva som du sier Tyggern, er det kanskje like greit å dreie noe selv som du sier... Noe nylongreier med stålforing burde vel funke.

Kjente lysten kom snikende igjen jeg også når det begynte å bli litt aktivitet og diskusjoner her! Utrolig hvordan det hjelper på motivasjonen.

TBO: hvis jeg forstår deg rett, tenker du å kappe paralellstaget og montere tannstanga mellom endene der. Tok et kjapt mål på et stag jeg hadde liggende, og det er 57ish cm c/c kulene. Blir ikke det snaut?

TeamBørnOut
02/07/10, 21:41
nei tenkte beholde parallel staget å bare feste tannstanga til den. for da beholder man jo de orginale hjulvinklene?

TeamBørnOut
07/07/10, 06:30
tanken var god men det er ikke nok "vinkel" på kuleleddet utifra tannstanga som klarer hele vinkelen som blir hvis man legger fult om. Ikke når jeg testet i "lufta" nå ihvertfall.. mulig hvis jeg hadde hatt litt bedre tid å fått testet skikkelig ved å fjerna litt drit. men er usikker..
Jeg lurer på om ikke den ene eller begge bærearmene er litt "skjeve" også.. får man tak i noe ettermarkeds greier? eller er det bare å lage 4stk nye i rør som gjelder? (også flytte den øvre bærearmen inn og ned (etter at jeg leste litt på rejsa.se i en tråd om 140serien der)). Må dessverre levere fra meg 140n igjen om noen timer så får ikke testet så mye mer :/

Fighter
23/10/10, 15:13
I forbindelse med at jeg driver å monterer M5 snekke på E34'en min, kom jeg til å tenke på denne tråden. Kunne det funka med BMW snekke? Eller bare å forlenge pitman staget på snekka for kortere styring:)