PDA

Vis full versjon : Tenningslås problemer 2004 / V70



Monsen
05/01/15, 21:32
Var visst litt rask med å vri om tenningsnøkkelen i går, dette resulterte i at det ved neste gangs forsøk på å starte ikke var mulig å vri nøkkelen i starposisjon med
normal kraft. Etter noen gangers forsøk med lirking og litt olje innerst i låsen går det noe bedre. Er det sjangser for dette kan låse seg helt igjen, eller vil det slite seg til, lugger litt når nøkkelen vris rundt.

Har byttet tenningslås på andre biler, og da må skruen som holder hele uniten til rattstammen borres ut/ hode fjernes. Hvordan er dette løst på denne bilen? Noen med hum om pris på ny lås med orginal-nøkkel?

Ola Hagen
05/01/15, 21:53
Den satte seg fast på min. Kjøpte ny, betalte ca 3000kr for tenningsdelen. Sitt ei kontaktstykke på venstre side som er to torx skruer som skrus ut. Og på høyre side så lirker du av den nøkkel gjenkjenner delen. Og desse to bolta som er festet i rattstammen fekk jeg løs ved å bruke spiss dor og to velfortjente harde slag mot urs og da kunne jeg skru ut de for hånd.

Jeg trengte bilen så jeg lagde midlertidig løsning til jeg hadde fått dela da dette måtte bestilles fra tyskland for å få lås som passet de gamle nøklene.

Jeg jeg gjorde var at når jeg dyttet inn rattlåsen tappen inn så gikk låsen lett rundt. Holdt den inni, og borret ei liten hull halvveis inn og satte inn ei bolt + banket ned kanten rundt tappen for å sikre at den ikke ville sprette ut igjen. Slipte etterpå ei flatt spor i desse to bolta som fester tenningen til rattstammen, for å lett demontere den senere. Og slikt ble alt monter sammen og originalt. Slik funket den prikkfritt.

Men dette bør kun være midlertidig løsning da dette vil nok by på forsikringsproblemer om du er uheldig med tyveri.

Her er det no bilder av popnagelen jeg satte inn pluss tappen som måtte dyttes lengre inn for at låsen sku gå lett:

http://forum.vccn.no/img-dump/2015/01/226.jpg (http://forumbilder.se/EA2SU/image)

Monsen
07/01/15, 18:22
Hei Ole

Kjøpte du ny lås hos Volvo i Norge? Har brukt bilen noen dager nå, og det virker ikke som det har forverret seg, men det lugger fortsatt noe, så jeg bør vel bytte om kort. Kan dette være en del det går å finne hos www.Autodeler.de ? NB! skal sjekke selv, men kanskje andre har tips.

Du nevner at man skal " lirker du av den nøkkel gjennkjenner delen ", trodde at selve den mekaniske låsen var satt opp til en bestemt nøkkel, bruker nå i hvertfall å være slik. Regner med at det er denne delen som er gåen, eller mener du at det er en annen del som er gåen?

Ola Hagen
07/01/15, 19:08
Hei Ole

Kjøpte du ny lås hos Volvo i Norge? Har brukt bilen noen dager nå, og det virker ikke som det har forverret seg, men det lugger fortsatt noe, så jeg bør vel bytte om kort. Kan dette være en del det går å finne hos www.Autodeler.de ? NB! skal sjekke selv, men kanskje andre har tips.


Du nevner at man skal " lirker du av den nøkkel gjennkjenner delen ", trodde at selve den mekaniske låsen var satt opp til en bestemt nøkkel, bruker nå i hvertfall å være slik. Regner med at det er denne delen som er gåen, eller mener du at det er en annen del som er gåen?

Kjøpte hos østli som er volvo verkstedet/butikk i elverum ja.
Det kan du sikkert, men er i allefall lettest å få ny tenning lås som er bundet opp til chassis nummeret for da kan du forsette å bruke de gamle nøklene. Istedenfor å bytte lås på dørene.

Hvis du skrur av den kåpa rundt rattstammen, dom sitt med 3 t25 torx skruer i underkant så ser du den plast delen som sitt rundt den selve tenningslåsen helt ytterst, det er den elektroniske nøkkelgjennkjenneren.

Det er nok selve mekaniske låsen som er dårlig ja. Fekk tips fra østli om at hvis man har flere ting hengende på bilnøklene så sliter det veldig på låsen over tid.

locked
07/01/15, 20:59
Svakhet på desse bilane. Kjøp ny (på chassienummer) så slepp du å plagast meir!

Monsen
07/01/15, 22:37
Takker til Dere alle! Akkurat dette med tung nøkkelknippe nevnte en kamerat her om dagen, og nå nevner Dere det. Da må jeg altså gjøre noe med det! Takker igjen.

TurboNoob
02/02/15, 19:05
Har fått samme problem på min -04 V70.
Tungt nøkkelknippe har ikke vært noe issue her de 5 årene vi har hatt bilen hvertfall.
Hvor mange tusenlapper får vinger ved å sette den på verksted og få skiftet tenningslåsen tro?

Torsen67
03/02/15, 14:35
Hva er prisen for ny tenningslås og er en ny like dårlig?

locked
03/02/15, 23:00
Rundt 3000kr for tenningslås bestilt på chassienummer. Då passar nøklane du har, ingen programmering, ingen verkstedbesøk :-)

TurboNoob
03/02/15, 23:08
Stor jobb å skifte selv da?

locked
03/02/15, 23:10
Stor jobb å skifte selv da?
Nei, nokre få skruar.

Dei som held tenningslåsen er slike bryteskruar der 6-kanten knekke av ved stramming, løyse dei som regel greit med å snu dei med hammar og meisel.

TurboNoob
04/02/15, 18:06
Følger det med nye slike skruer da?

locked
04/02/15, 21:03
Hakke peiling, men du kan bruke akkurat dei skruane du vil. Ingen poeng i å bruke dei orginale skruane

Ola Hagen
04/02/15, 21:28
På den tenningslåsen jeg fekk så var det ikke ferdig laget gjenger til de to skruene til den eletriske delen på venstre side, så dette måtte jeg gjenge selv..

Ola Hagen
04/02/15, 21:30
Følger det med nye slike skruer da?

Fulgte med de to skruene som fester låsen til rattstammen på låsen jeg kjøpte ja.

locked
04/02/15, 21:32
På den tenningslåsen jeg fekk så var det ikke ferdig laget gjenger til de to skruene til den eletriske delen på venstre side, så dette måtte jeg gjenge selv..
Er vel skrudd med ein type sjølvgjengande skruar, slike med eit spor langs skruen.