PDA

Vis full versjon : Bensin forbruk, Hva må gjøres



Thomas og de
03/01/15, 21:36
Har en 850stv 2,0LT Automat, 1996mod (km 205000) Hvilket forbruk er normalt på en slik? den bruker på vanlig kjøring 1,3-1,4L på milen. :confused: luftfilter er byttet. Hva er det første jeg bør sjekke opp i? Hvilke feilkode avleser kan jeg bruke på denne bilen? Noen på ebay som funker?

850GLTsilver
03/01/15, 21:45
Tenningsdeler.
Fordelerlokk, rotor, plugger (kjøp for all del de som ANBEFALES din motor) pluggledninger.
Sjekk også veivhusventilasjon og alt av vakuumslanger/bend. (Lekker ofte)
Let litt rundt her på forumet, så får du råd om feilkodelesere.

Thomas og de
03/01/15, 22:31
Takk:D Byttet plugger fordeler, renset veivhus boks/slanger og byttet vakumslange med hull i sommer. Har sprøytet med startgass overalt uten reaksjon. Hva burde forbruk ca ligge på? blandet kjøring?

R-M-I
03/01/15, 23:30
Er vel normalt at de ligger på rundt 1l på milen sånn ca?

gswede
04/01/15, 12:38
Hva var forbruket før du byttet tenningsdeler?

Thomas og de
04/01/15, 12:55
Den går helt rent ingen fusk så da er vel tenningsdeler i orden? eller? Har ikke brydd meg om forbruket før, men bilen er mye mer brukt nå og da merker man det mer. Ser også att gasswiren er justert helt inn. den gikk alt for høyt på tomgang ellers ( den står vel midt på egentlig) hadde den brukt literen hadde jeg vært veldig fornøyd:D så bare å komme med tips.

gswede
04/01/15, 13:54
Det skal være ørlite slark i gasswiren når spjeldet er lukket. Legg fingeren på wiren og se at du ikke har mer enn max noen få mm slark før spjeldet beveger seg.
M.a.o gasswiren skal være noenlunde stram.

850GLTsilver
05/01/15, 18:10
Den går helt rent ingen fusk så da er vel tenningsdeler i orden? eller? Har ikke brydd meg om forbruket før, men bilen er mye mer brukt nå og da merker man det mer. Ser også att gasswiren er justert helt inn. den gikk alt for høyt på tomgang ellers ( den står vel midt på egentlig) hadde den brukt literen hadde jeg vært veldig fornøyd:D så bare å komme med tips.

Dersom gasswire er strammet for mye, så er det ikke umulig at tomgangsmotoren din ikke fungerer som den skal.
Som Gswede nevner, så skal wiren slett ikke være stram, men ha en liten slakk.
Er et punkt der nede ved gasspjeldet hvor du skal ha noen tidels millimeter mellomrom når alt er som det skal.

Tomgangsjustering finnes ikke på disse motorene, da det er elektronikken og nevnte tomgangsmotor som tar seg av dette.

Thomas og de
05/01/15, 20:50
Var ute å sjekket på bilen nå, gasswiren er justert helt inn og spjeldet er helt igjen på tomgang. problemet var vel at den gikk alt for høyt på tomgang med original innstillingen. har fått vite at det skal være en fullgass sensor på vakum på denne:confused: som skulle stå over radiatorene. (denne kunne gi signal om full gass hele tiden hvistnok) noen som har vært borti no problem med denne før?
Er det mellom den lille justerings skruen for spjeldet det skal være noen tidels millimeter mellomrom?

850GLTsilver
08/01/15, 19:19
Var ute å sjekket på bilen nå, gasswiren er justert helt inn og spjeldet er helt igjen på tomgang. problemet var vel at den gikk alt for høyt på tomgang med original innstillingen. har fått vite at det skal være en fullgass sensor på vakum på denne:confused: som skulle stå over radiatorene. (denne kunne gi signal om full gass hele tiden hvistnok) noen som har vært borti no problem med denne før?
Er det mellom den lille justerings skruen for spjeldet det skal være noen tidels millimeter mellomrom?

Ikke annen fullgassensor enn at elektronikken får beskjed fra TPS om hvor mye pådrag du har.
Denne spenningen håndteres av elektronikken, som i sin tur åpner for VVIS (Om installert) om at mer luft inn i innsuget er ønsket.
Sitter ei vakuumklokke under innsuget som drar opp noen spjell til fem ekstra kanaler i innsuget.

Men det er også slik at elektronikken "lærer" seg hvor stor denne spenningen fra TPS er når gasspjellet er lukket.
Denne lærdommen benyttes til å beregne når tomgangsmotoren (IAC) skal aktiveres, og da holdes tomgangen på rundt 900-950 Omdr.

Er det lille staget som går fra gassviretrommelen og ned til spjellet som skal justeres til en pasning på et par tideler ja.

Hypnotisk
18/01/15, 19:39
Har en 850stv 2,0LT Automat, 1996mod (km 205000) Hvilket forbruk er normalt på en slik? den bruker på vanlig kjøring 1,3-1,4L på milen. :confused: luftfilter er byttet. Hva er det første jeg bør sjekke opp i? Hvilke feilkode avleser kan jeg bruke på denne bilen? Noen på ebay som funker?

1,3 l på blandet kjøring er ganske normalt det.
Ifølge volvo bruker de 1,6 l på mila i bykjøring og 0,7 elns på langkjøring ;)