PDA

Vis full versjon : Atter et Dieselvarmer problem



Ullteppet
02/01/15, 00:55
vel, ser at problemer med ekstra vamreren ikke er et uvanlig problem og her er mitt problem.
Varmeren sluttet å virke for en stund siden. får varsel trekant opp i displayet få sekunder etter at jeg prøver å starte den.
Etter at feilkoder er slettet starter varmeren fint, går kanskje 10 minutter før den stopper.
Sjekket med Vida og feilkoden er som følger:
372: CEM-5F41 Overheat protection thermostat. Signal too low
Hva kan være feil her?

Btw-Alle disse varmer problem trådene burde vært sammlet i en egen kategori i forumet.

aarnes
02/01/15, 21:56
Overopphetningstermostaten som er defekt tenker jeg.

Delenummer: 3730414
Del nr 39 på tegningen.
Denne kommer som løs sensor og du må klippe/lodde/lime på ledningsmatta som sitter der fra før av.
(Det nytter ikke å samle de opp, det blir startet nye hele tida. Vi anbefaller jo å søke før man lager ny post, men.)

http://aarnes.me/v70/div/brenner.JPG

locked
03/01/15, 00:44
Overopphetningstermostaten som er defekt tenker jeg.

Delenummer: 3730414
Del nr 39 på tegningen.
Denne kommer som løs sensor og du må klippe/lodde/lime på ledningsmatta som sitter der fra før av.
(Det nytter ikke å samle de opp, det blir startet nye hele tida. Vi anbefaller jo å søke før man lager ny post, men.)

Neppe.

Dersom varmaren går etter sletting av feilkoder så er nok givaren i orden, men du har problemer med sirkulasjonen.

1. Defekt/slitt sirkulasjonspumpe (sjølvopplevd)
2. Tett/nesten tett varmeapparatregister (sjølvopplevd)

Du kan prøve å starte varmaren mens motoren går å sjå om den då fungerar fint, då sirkulerar kjølevatnet bedre i begge dei to tilfella eg nevnte.

Ullteppet
03/01/15, 14:01
Undersøkt litt mer og ser at varmeren fungerer greit somtillskuddsvarme når det er kalt ute uten å sette feilkode.
så da er det vel vannpumpen.
Funnet en her:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/interior-temperature/independent-car-heater/water-pump-independent-car-heating/1012864/
Noen som har erfaring fra dette nettstedet? eller bedre alternativer?

aarnes
03/01/15, 15:15
skandix er seriøse, personlig synes jeg ting ofte er dyrt der, og spesielt i disse dager hvor NOK ikke er spesielt sterk.
Råder deg til å ta kontakt med heatco.no først, (jeg råder alle som trenger deler til dieselvarmere å kontakte de) - de har nok både på lager og en god pris.
Den pumpa koster deg jo €50 , frakt €30 , ca 730kr, så kommer 25% mva (ca 200kr) og forenkla tollbehandling (130kr) så totalt 1100kr.

Ullteppet
03/01/15, 16:17
skandix er seriøse, personlig synes jeg ting ofte er dyrt der, og spesielt i disse dager hvor NOK ikke er spesielt sterk.
Råder deg til å ta kontakt med heatco.no først, (jeg råder alle som trenger deler til dieselvarmere å kontakte de) - de har nok både på lager og en god pris.
Den pumpa koster deg jo €50 , frakt €30 , ca 730kr, så kommer 25% mva (ca 200kr) og forenkla tollbehandling (130kr) så totalt 1100kr.

Får ta en telefon til Heatco på mandag og høre hva de skal ha for pumpen.
Ser de ligger i Oslo, Finns det noen i Bergensområdet som som har deleer til varmere?

Alfs80
03/01/15, 16:19
dieselvarmer i volvo det er pengesluk det.Det koster være kar og kjøre volvo hehe Kjør japaner og kontoen din vokser hehe

Alfs80
03/01/15, 16:20
ullteppet har sendt deg pm

Ullteppet
03/01/15, 16:33
ja, kunne kjøpt meg en toyota og fått en problemfri, kjedelig og sjeleløs bil....
Gøyere med en bil som forlanger litt av deg.:cool:
forøvrig kunne jeg jo ha tatt kostnadene på bilhold helt ut til det ekstreme og kjøpt audi, eller enda verre bmw;)
Volvo passer meg bra og med D5 blir det litt gøy også.

Alfs80
03/01/15, 17:23
Ja sant som du skriveg.får ikke penga med seg i grava da og da er dt bra ha volvo og fore frydenbø med penger hehe.styrer langt unna frydenbø om jeg kan

eab
03/01/15, 23:23
Pumpa har boschnr 0 392 020 034 og koster 728kroner hos meca.

Meca skaffer også det andre deler man kan ha bruk for (fra eber, som har kjøpt opp ardic). xls-fil, deler som kan skaffes av meca er merket med gult (https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Ardic_0952_og_042.xls)

Bor man i nærheten av trondheim så er Autoex (http://www.autoex.no/c-80-Volvo---Ardic.aspx) også et alternativ.

geirhs
03/01/15, 23:34
Har samme feilkode på min 03 modell xc90, ser i Vidaen avlest ved ca 2 grader ute at den viser en kupetemperatur på 12 grader og en utetemperatur på -127 grader. Får stole på Vidaen og bytte overopphetings termostatet over helga.

aarnes
04/01/15, 00:04
Har samme feilkode på min 03 modell xc90, ser i Vidaen avlest ved ca 2 grader ute at den viser en kupetemperatur på 12 grader og en utetemperatur på -127 grader. Får stole på Vidaen og bytte overopphetings termostatet over helga.

Meget kjekt å vite boschnummer.
Et raskt søk på ebay gir dette:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xbosch+0+3 92+020+034&_nkw=bosch+0+392+020+034&_sacat=0

Så det er fult mulig å kjøpe det via ebay også, spørs om man sparer noe særlig, men mistenker at mange andre deler også er bosch, har man nummeret på andre deler blir det vesentlig billigere enn å kjøpe det over disk her ...

Ullteppet
04/01/15, 00:38
Har samme feilkode på min 03 modell xc90, ser i Vidaen avlest ved ca 2 grader ute at den viser en kupetemperatur på 12 grader og en utetemperatur på -127 grader. Får stole på Vidaen og bytte overopphetings termostatet over helga.

-127grader:eek: høres ut som thermostaten har tatt kvelden
Hos meg viser thermostaten rett så jeg holder på at vannpumpen har vandret heden.
hvis da kanskje ikke det bare er en løs ledning kanskje??

Torsen67
05/01/15, 12:43
Låner denne tråden litt så slipper vi enda en.. Jeg har fått en høyfrekvens-lyd i min dieselvarmer. Er det et lager eller noe som er i ferd med å ta kvelden?

eab
05/01/15, 12:53
Det er sannsynligvis viftemotoren. Enten lageret eller at den holder på å løsne. Den er skrudd i underkant med tre bittesmå torx skruer som rister løs etterhvert. Hvis du ikke er så heldig at sprederen holder på å skru seg løs og snart ramler ned i bunnen av brennkammeret :)

Torsen67
05/01/15, 14:41
Ok, hva gjør jeg da? Må hele enheten ut og demonteres? Er disse skruene avbildet på tegningen lengre opp i tråden?

eab
05/01/15, 14:44
Du må nesten åpne varmeren og se. Skruene jeg tenkte på er nr6 på tegningen. Nr16 på tegningen har også en tendens til å løsne

geirhs
15/01/15, 23:59
Da har jeg bytta overopphetningssensoren og det fungerer i test programmet i Vida. Men når jeg kobler vekk Vidaen så fungerer det ikke i direktestart/timer den går i AV med en gang jeg slipper knappen. Begynner å lure litt på om det kan ha noe å si at de gamle feilmeldingene ligger der, og har leita i Vida etter en plass jeg kan radere samtlige feilmeldinger men finner ikke ut noe av det. Noen som veit? La også merke til at det ikke kom luft ut dysene i kupeen, er dette normalt når testprogrammet i Vida kjøres?

aarnes
16/01/15, 00:11
Du må slette feilkoer ja.
Velg diagnostik, og nederst på siden kan du slette alle.

Ullteppet
16/01/15, 06:19
Da har jeg bytta overopphetningssensoren og det fungerer i test programmet i Vida. Men når jeg kobler vekk Vidaen så fungerer det ikke i direktestart/timer den går i AV med en gang jeg slipper knappen. Begynner å lure litt på om det kan ha noe å si at de gamle feilmeldingene ligger der, og har leita i Vida etter en plass jeg kan radere samtlige feilmeldinger men finner ikke ut noe av det. Noen som veit? La også merke til at det ikke kom luft ut dysene i kupeen, er dette normalt når testprogrammet i Vida kjøres?

Det er helt de samme symptomer som jeg har. Tyder på at pumpa har tatt kvelden.
Jeg har fått fatt i en ny pumpe men ikke montert den enda. Skal gjøre dette i helgen så får vi se om det hjelper.

geirhs
16/01/15, 21:17
Har ikke muligheten til å slette feilkoder i diagnostik står ingen ting nederst på siden. Har 2014 utgaven. Men etter mye om og men fant jeg ut at jeg kan gå på Informasjon så trykke på feilsøking for så å velge feilkoder og tilhørende test og så finne den aktuelle feilkoden CEM-5F41 da fikk jeg et valg om å radere ved å trykke på 1 tallet. Gjorde dette og nå fungerer varmeren. Men litt merkelig at jeg må gjøre denne prosedyren på alle feilkoder. Ser at feilkoden fortsatt ligger der men nå er grønn.Fikk ikke sett noe mere på det da pc gikk tom for strøm men dette må jeg se mere på. Satte på timeren så det skal bli artig å se om bilen er varm i morgen tidlig når jeg skal på jobb.

Ullteppet
20/01/15, 22:01
Vel, da er pumpen montert og feil koden slettet .kjørte varmen på direkte start uten at motoren var i gang. Den gikk i ca 10 min og sluknet. Satte satte ny feil kode. Altså like langt. ....usikker på om pumpen går. Er det en sikring noen sted? Eller andre forslag?

aarnes
20/01/15, 22:08
Kun hovedsikring til varmeren, hadde den gått ville ikke varmeren startet i det hele tatt.
Ref. første posten din:

Felkodsinformation CEM-5F41

Villkor
Central elektronikstyrenhet (CEM) kontrollerar kommunikationen med styrenhet tillsatsvärme (CPM).
Om central elektronikstyrenhet (CEM) registrerar att överhettningstermostaten har lösts ut sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar när värmaren är aktiv.

Felorsak
1. Luft i kylsystemet.
2. Kylsystemet är igensatt.
3. Skadad överhettningstermostat.
4. Skadad vattentemperaturgivare.
5. Avbrott på bränslepumpkretsen.

Alfs80
20/01/15, 22:08
Har du diesel på bilen?strøm?mangler du noe av dette stopper varmeren

Ullteppet
20/01/15, 22:51
Joda både diesel og strøm er på plass :-)
Får sjekke at det er grei sirkulasjon gjennom varmeren og eventuelt fjerne luft i anlegget i morgen.