PDA

Vis full versjon : Vibrasjon i mellomaksel under belastning



Forsberg
01/01/15, 15:15
Hei
Har en 1995 mod 945. Problemet er at når jeg gir gass i oppoverbaker så kjenner jeg at det vibrerer i bilen. Tror jeg har lokalisert lyden til at det er Girkasse/mellomaksel som vibrerer. lurer da litt på om det er støtelageret til mellomaksel som er slitt. Hvis dere mener det stemmer så lurer jeg da på hvordan jeg bytter det.

Håper på svar.

mathiasa96
02/01/15, 02:13
Vanlig problem på 940 dette, jeg har selv nettop byttet gummien som lageret står i på min. Det ble bedre, men ikke helt fritt for vibrasjoner. byttes ved å skru ned den fremste delen av mellomakselen som lageret sitter på, og presse av lageret med presse, eller med hammer og dor. Du kan ta tak i mellomakselen å røske litt i den opp, ned og sidelengs for å kjenne om gummien lageret sitter i er slapp. Hvis du kan røre akselen mye er det sannsynligvis der vibrasjonen kommer fra.

Hvis du merker forskjell på om det vibrerer mer om du har mye vekt bak i bilen, eller hvis du har senket bilen, kan du skaffe et justerbart panhardstag, evt. lage et selv, så du får justert bakakselen nærmest mulig midten, slik at vinkel mellom bak og mellomaksel blir rett. problemet ved senking og når bilen fjærer, er at bakakselen vil flytte seg sidelengs, og vinkelen mellom mellomaksling og bakaksling blir ikke optimal.

Forsberg
05/01/15, 19:46
Takk for svar. deler er bestilt, gleder med til bytte det. alltid morro og gjøre noe man ikke har gjort før :)