PDA

Vis full versjon : Spyleanlegg frontlykter virker ikke på XC 70 2005 mod



Frasal
31/12/14, 18:00
Nytt av året er at spyleranlegget skal virke dersom man har xenon lykter. Dette virket ikke på min og jeg fikk ikke godkjent EU kontrollen (latterlig tull spør du meg)

Måtte kjøpe ny spylerpumpe, monterte men anlegget virket ikke selv om den nye motoren går.

Dette er tidligere taxi, og det er snakk om at tidligere eier kuttet ut spyleranlegget grunnet høyt forbruk av spylerveske. Kan dette kobles ut ved programering, eller hva tror dere. Kommer vann ut av pumpa når den aktiveres, men ingenting altså i dysene på lyktene.

Klarer ikke å få sjekket ledningsnettet, da jeg ikke klarer å få av støtfangeren.

Noen som har gode råd til feilsøking på spyleranlegget til lyktene???

Stig-Arne
31/12/14, 23:52
1: Du har postet i feil forum. Dette er for XC70/V70 2008 å nyere

2: Om det kommer vann ut pumpa når du kjører den, men ikke ut dysene, så er det kank på slangen en plass. Det er bare trykket fra pumpen som sørger for at dysene kommer ut av fangeren.. Så om pumpa går når du spyler vinduene, så er alt elektrisk iorden

C.Erstad
01/01/15, 12:46
Er en sikring i sikringsboksen i motorrommet. Denne pleier å ryke når mtoren stopper.
Sjekk denne. Står forklaring på lokket hvor den er plassert.

aarnes
02/01/15, 22:08
*Flyttet tråd til riktig underforum*
----
Her er det vel høytrykkspumper og ikke viskermotorer? 2005 er jo facelift...
Uansett, hvis pumpa går og det ikke kommer noe så høres det ut som 1) knekk på slangen eller 2) brudd på slangen.
Er ikke så himla lett å se , men du bør jo merke om det kommer spylevæske på bakken feks.

Forøvrig går ikke lyktespylere når du kjører med parklys/tåkelys - såkalte "rånelys" - det er løsningen.
Er forøvrig enig - jeg bruker mer spylevæske enn noe annet om dagen. det burde vært mulig å deaktivere, men desverre så er det ikke det.

locked
03/01/15, 00:36
Klarer ikke å få sjekket ledningsnettet, da jeg ikke klarer å få av støtfangeren.?
Fangeren er festa med 7 (?) klips i motorromet over grillen, en torx (T25) i toppen av hjulbuen samt 2 klips under fangeren (en under tåkelyset og en bak med hjulbuen). Det er alt fangeren sitte i, resten er berre å dra ut (står i klips).

Følg slangane, går pumpa så er det ikkje noko elektrisk feil.

locked
03/01/15, 00:38
det burde vært mulig å deaktivere, men desverre så er det ikke det.
Det er fint mulig, ta strømforsyninga til spylereleet i motorrommet vekk fra releet og monter ny strømforsyning over egen bryter, evt. trekk ledningen inn i kupeen og tilbake igjen.

86 på releet har konstantstrøm og 85 får jord frå CEM når den aktiverar lyktespylaren.


Du får en feilkode på releet når du har skrudd av strømmen til releet, men den påvirkar ikkje funksjonen på nokon måte.

aarnes
03/01/15, 11:51
Det er fint mulig, ta strømforsyninga til spylereleet i motorrommet vekk fra releet og monter ny strømforsyning over egen bryter, evt. trekk ledningen inn i kupeen og tilbake igjen.

86 på releet har konstantstrøm og 85 får jord frå CEM når den aktiverar lyktespylaren.


Du får en feilkode på releet når du har skrudd av strømmen til releet, men den påvirkar ikkje funksjonen på nokon måte.

Vel, alt er MULIG men mitt svar var mer basert på om det er mulig å deaktivere med en funksjon i VIDA.

locked
04/01/15, 11:37
Vel, alt er MULIG men mitt svar var mer basert på om det er mulig å deaktivere med en funksjon i VIDA.
Hehe, Volvo har ikkje kome så langt endå...

C.Erstad
05/01/15, 09:56
Hehe, Volvo har ikkje kome så langt endå...

Du har ingen aning. Volvo har nok kommet lengre enn du tror.
Den VIDA som vi har har de funskjonene som vi trenger.

FroBe
05/01/15, 10:18
Volvo våger nok ikke å gi mulighet for å fjerne spyling siden det er et krav for at bilen skal være godkjent med 35W xenon som gir mer enn 2000 lumen.
(De nye reglene er at 25W xenon på 2000 lumen ikke har krav til lyktespyling og høydejustering, kun godkjente reflektorer for xenon).

Viskere på lyktene er bedre enn spyling, men de ville ripet opp plastglassene som bilprodusentene ønsker å bruke.
Derfor er nok spyling endt opp som krav i regelverket.