PDA

Vis full versjon : Diesel/Park varmer ryker som et dampskip V50 2008



TCU
30/12/14, 22:12
Har et problem med en Diesel/Park varmer på en 2008 V50. Varmeren ser egentlig ut til å fungere bortsett fra at den ryker som et dampskip, men den setter ofte feilkode på mislykket forsøk slik at jeg må nullstille den i Vida for å få den til å fungere igjen, er det noe fasitsvar på hva dette kan være eller er det mulighet til å få noe mer info ut fra VIDA på hvorfor den faktisk setter feilkoder?

Sist jeg sjekket VIDA så mener jeg kun fikk opp feil:
CPM-4104 For mange misslykkede forsøk

Men jeg fikk ikke opp noe info på hva dette skyldtes.

Nullstiller jeg den så fungerer den i alt fra 1 til 4 dager før jeg må nullstille den igjen ...

aarnes
31/12/14, 00:04
En kompis har akkurat det samme problemet, og jeg leser om mange andre div. steder på nett som har samme problemet.
I tillegg til feilkoden du nevner, får han "utenbliven flamma" - og feilsøking sier at flammevakt/sensor ikke er som den skal, så vi skal bytte denne rett over nyttår. håper og tror at problemet blir borte.
Nå skal det også sies at det har vært mange dårlige styreenheter på disse årgangene.
På min C70 2007 ga jeg opp bruk av varmeren til slutt, selv etter at alle delene var byttet. med org. eberspächer styreenhet og diagnose var den i 100% fungerende stand, helt til vi satte på Volvo sin - da var det feilkoder i tur og orden.
Såvidt jeg har forstått løser det da seg med ny styreenhet. MEN - da settes det langt flere feilkoder.

Kenut88
01/01/15, 23:41
Ville byttet både glødeplugg å flamvakt når jeg rep en slik varmer. Kontroller også brennkammer å monter med nye pakninger:)

TCU
05/01/15, 23:04
En kompis har akkurat det samme problemet, og jeg leser om mange andre div. steder på nett som har samme problemet.
I tillegg til feilkoden du nevner, får han "utenbliven flamma" - og feilsøking sier at flammevakt/sensor ikke er som den skal, så vi skal bytte denne rett over nyttår. håper og tror at problemet blir borte.
Nå skal det også sies at det har vært mange dårlige styreenheter på disse årgangene.
På min C70 2007 ga jeg opp bruk av varmeren til slutt, selv etter at alle delene var byttet. med org. eberspächer styreenhet og diagnose var den i 100% fungerende stand, helt til vi satte på Volvo sin - da var det feilkoder i tur og orden.
Såvidt jeg har forstått løser det da seg med ny styreenhet. MEN - da settes det langt flere feilkoder.

Jeg får kun feilkoden CPM-4104 For mange mislykkede forsøk, ikke noe mer konkret på hva som faktisk er feil. Jeg har lest at det er mange flere som sliter med disse, og hovedproblemet er vel kanskje at det ikke er noe manuell styring av disse varmerene, de starter jo av seg selv uansett hvis det er kaldt, og hvis man da har mange korte turer så tetter dem seg jo rimelig kjapt igjen. Dette er jo en svært dårlig løsning. Har lest om at noen har laget seg en knapp med motstand mot tempføler på speil for å få en av/på knapp på varmeren.

Jeg har 3 spørsmål egentlig:
1. Noen som vet hva det koster å få overhalt varmeren, og er det noen andre firmaer enn Volvo som kan gjøre dette?
2. Noen som vet hva en ny styreenhet til den vil koste?
3. Er det noe mulighet til å få etterinstallert en eberspächer styreenhet istedet, slik at man kan få en skikkelig av/på funksjonalitet, og bare la den feile i styreenheten til Volvo?

TCU
05/01/15, 23:05
Ville byttet både glødeplugg å flamvakt når jeg rep en slik varmer. Kontroller også brennkammer å monter med nye pakninger:)

Er dette noe man kan klare selv, eller må man på Volvo for å få gjort dette? Er det eventuelt andre firmaer som driver med slikt?

aarnes
05/01/15, 23:41
Jeg får kun feilkoden CPM-4104 For mange mislykkede forsøk, ikke noe mer konkret på hva som faktisk er feil. Jeg har lest at det er mange flere som sliter med disse, og hovedproblemet er vel kanskje at det ikke er noe manuell styring av disse varmerene, de starter jo av seg selv uansett hvis det er kaldt, og hvis man da har mange korte turer så tetter dem seg jo rimelig kjapt igjen. Dette er jo en svært dårlig løsning. Har lest om at noen har laget seg en knapp med motstand mot tempføler på speil for å få en av/på knapp på varmeren.

Jeg har 3 spørsmål egentlig:
1. Noen som vet hva det koster å få overhalt varmeren, og er det noen andre firmaer enn Volvo som kan gjøre dette?
2. Noen som vet hva en ny styreenhet til den vil koste?
3. Er det noe mulighet til å få etterinstallert en eberspächer styreenhet istedet, slik at man kan få en skikkelig av/på funksjonalitet, og bare la den feile i styreenheten til Volvo?

1. Aner ikke, ring heatco.no og spør de. kommer jo ann på hvilke deler som må byttes..
2. mener den koster rundt 3-4000kr
3. da må du legge opp kabling på nytt, som en tilleggsinstallasjon, bruke eget tidsur etc.

Men såvidt jeg vet er ikke problemet vedvarende på de nye styreenhetene...

TCU
13/01/15, 20:30
1. Aner ikke, ring heatco.no og spør de. kommer jo ann på hvilke deler som må byttes..
2. mener den koster rundt 3-4000kr
3. da må du legge opp kabling på nytt, som en tilleggsinstallasjon, bruke eget tidsur etc.

Men såvidt jeg vet er ikke problemet vedvarende på de nye styreenhetene...

Sjekket litt priser nå:
Både Heatco og Bilia var rimelig sikre på at det var følgende som måtte byttes: brennkammer, glødeplugg og flammevaktsensor
Bilia skulle ha 9600 for jobben
Volvo Sverige skulle ha 8000 for jobben
Heatco skulle ha ca 5000

Sjekket også for morro skyld hva en styreenhet kostet og den skulle Volvo ha 4500,- for, Volvo sverige 3700,-

aarnes
13/01/15, 21:39
Omtrent halv pris -:)

TCU
13/01/15, 21:45
Jepp, tenkte jeg for morro skyld skulle sjekke hva de skulle ha i Sverige også

TCU
16/02/15, 07:58
Leste ut feilkoder på denne engang til nå, og da fikk jeg en ny "Kontroll av luftlekkasje CPM". Det som er litt spesielt er at hvis jeg ikke starter diselvarmeren selv, så fungerer hjelpevarmeren hele tiden bortsett fra at den ryker som et dampskip som nevnt tidligere

Det betyr at hvis jeg starter opp diselvarmeren med timer så feiler den etter litt tid og setter feilkode og da stopper også hjelpevarmeren og fungere, men hvis jeg ikke bruker timer funksjonen på varmeren så fungerer hjelpevarmeren og den ser ikke ut til å feile...

Er ikke dette litt rart? Hvorfor feiler den etter tid hvis jeg bruker parkvarmer med timer, mens den aldri feiler hvis det er kun er hjelpevarmeren som starter?

Daniel V
04/03/15, 21:49
Hei!

Minner om bestemmelsene i forumreglementet:

§8 Topic/emne/tittel skal være tydelig og relatert til innleggets innhold slik at man slipper å lese tråden for å se hva den handler om. Titler som ”hjelp”, ”se her”, "B230F" skal ikke forekomme.
Tiltak ved brudd på denne regel er endring av tittel, evt. sletting av tråd uten forvarsel.


Redigerte likegodt tittelen for deg. :)

Mvh Daniel V.