PDA

Vis full versjon : 07 v70 skifte av varmeregister.



E.Winjum
28/12/14, 01:53
Hallo!

Starta med bytte av varmeregister idag siden den org. Lakk som en sil... Fulgte haynes boka, og der stod det at jeg skulle demontere noen deksler, ta ut cd spiller og det som er i midtkonsollen, skru løs røra på varmeregisteret og ta ut viftemotoren og så plutselig var hele dritten på ett bord på tegningene i boka... :p Titta på en video på Youtube og der brukte karen makt og tilta den nedover og dro ut. Det funka greit! Problemet nå er hvordan få inn ny uten å skade kjøleribbene for mye i bunn? Noen som har gjort dette før og som har noen gode tips? :)

4x4vinge
28/12/14, 13:46
Koblet av slangene på torpedovegg, blåste trykkluft gjennom varmeapp for å tømme for vann. (sett noen slangetenger på slangene for å hindre så mye kjølevæske å renne ut)
Løsnet to skruer som står mellom rørene på torpedoveggen å fjernet plate med pakning som var over.
Demonterte ratt(husk å merk hvordan det står)
Løsne nedre rattakselledd på innsiden av mansjett.
Demonter deksel på rattstammen(både på over å undersiden)
Demonter ledningsnett å tre dette ned på undersiden.
Løsne vaier til nøkkelsperre(for biler med automat)
Løsne 4 skruer som holder rattaksel. Ta ut rattaksel(trangt å få ut)
Demonter bremselysbryter.(lås pedal inntrykt, skyv fram hvit hylse, stikk et skrujern på undersiden for å løsne ut.
Løsne strips som holder vannrør til varmeregister.(står i overkant fram mot torpedovegg, vanskelig å komme til)
Løsne klips som holder vannrør inn i register, løsne rør å skyv disse litt til siden. Løsne torx 25 som holder register.
Dra ut register.(litt trangt, rør er litt i veien)
Monteres i motsatt rekkefølge.
Fyll etter kjølevæske å varmkjør motor.

Husk å bestill nye klips til rør og o-ringer.
Anbefales kun dersom du har skrudd en del fra før.

sekse
28/12/14, 15:54
Er det like mye styr for å bytte vifte?

Christian
28/12/14, 17:06
Lars; vi tok ut vifta igår også og den er ganske kurrant. Sitter rett opp bak hanskerommet. Vet ikke om du må ta det ut, men vi gjorde det.

E.Winjum
28/12/14, 19:14
Hanskerommet må ikke ut trur jeg, men gjør det lettere :) Ta av dekslet ved beina som også skjuler kupefilteret, dra teppet litt unna også sitter den helt til høyre i en kontakt og 5 torx skruer :)

Så da må jeg bare skru løs ratt akslen da :) Redd jeg måtte ut med hele dashen :p

locked
28/12/14, 21:53
Hallo!

Starta med bytte av varmeregister idag siden den org. Lakk som en sil... Fulgte haynes boka, og der stod det at jeg skulle demontere noen deksler, ta ut cd spiller og det som er i midtkonsollen, skru løs røra på varmeregisteret og ta ut viftemotoren og så plutselig var hele dritten på ett bord på tegningene i boka... :p Titta på en video på Youtube og der brukte karen makt og tilta den nedover og dro ut. Det funka greit! Problemet nå er hvordan få inn ny uten å skade kjøleribbene for mye i bunn? Noen som har gjort dette før og som har noen gode tips? :)
Trenge ikkje ut med vifta eller radioen.

Heller ikkje rattstammen må vekk, går fint å berre løsne den og skyve den litt til side. Då sleppe du å skru av rattet og airbag samt kabelmatta. Det som er mest i veien for å få inn det nye registeret er røra til varmeapparatet, mangla ei hand for å holde dei til side, eg trur eg brukte strips for å holde dei ute av vegen :-)

E.Winjum
29/12/14, 01:41
Sleit med at den butta i en brakett til rattstammen når den skulle ut.. bøyde den ned og da ble de kjøleribbene eller hva en skal kalle dem skada. Har ikke lyst til å risikere å skade den nye på vei inn. Men tenkte kanskje å kappe vekk en del av de ribbene på den nye før montering?

locked
29/12/14, 19:17
Men tenkte kanskje å kappe vekk en del av de ribbene på den nye før montering?
NEI!

Det går fint uten å ødelegge det nye. Dersom du kappar vekk noko av registeret vil en del av lufta passere i holrommet som blir og då får du ikkje full effekt..

E.Winjum
30/12/14, 22:32
Fikk den inn i går, men siden rattstammen og de 2 røra var i veien vart det ikke så pent i bunn av registeret :p Vart lye banning og stuking før den gikk inn, og på toppen av det hele så bøyde jeg ene klipset til vannrøret :p

locked
31/12/14, 01:06
Fikk den inn i går, men siden rattstammen og de 2 røra var i veien vart det ikke så pent i bunn av registeret :p Vart lye banning og stuking før den gikk inn, og på toppen av det hele så bøyde jeg ene klipset til vannrøret :p
En helvettes jobb, eg gjorde det på tunet med prolaps i ryggen i sommar. Det var ikkje akkurat nokon god plass å kome til å jobbe desverre :-(

christer.nysaeter
05/01/15, 21:03
Skifta varmeregisteret på min 98mod. Tok meg 30min å ingen bannskap. Gikk jo fort som f... Eneste jeg tok av var de 2 dekslene på siden. Så vridde jeg matta vekk. Demontertevnoen skruer å klipps. Vipps volla. Ut-inn. Ferdig. Ser noen skriver at du må plokke ut helle dashborde, ratte, rattstammen. Vifta, hanskerom, cdspiller.....?hæ? Dere skrur og tenker for tungt på bilskruing.


Sent from my iPhone using Tapatalk

E.Winjum
05/01/15, 21:15
Nå er det relativt stoor forskjell på disse karosseriene da :) Som du sier sjøl så bytta du på din første gen V70, jeg har en andre gen V70 :) Er mye banning og dritt for å bytte på V70N, hadde vært såå mye lettere om den var skyvd inn fra passasjer sida istedet :)

locked
05/01/15, 21:19
Skifta varmeregisteret på min 98mod. Tok meg 30min å ingen bannskap. Gikk jo fort som f... Eneste jeg tok av var de 2 dekslene på siden. Så vridde jeg matta vekk. Demontertevnoen skruer å klipps. Vipps volla. Ut-inn. Ferdig. Ser noen skriver at du må plokke ut helle dashborde, ratte, rattstammen. Vifta, hanskerom, cdspiller.....?hæ? Dere skrur og tenker for tungt på bilskruing.
Så fint at du er slik ein verdensmester som ikkje ein gang greier å sjå kva du svarar på!


Nå er det relativt stoor forskjell på disse karosseriene da http://forum.vccn.no/images/smilies/smile.png Som du sier sjøl så bytta du på din første gen V70, jeg har en andre gen V70 http://forum.vccn.no/images/smilies/smile.png Er mye banning og dritt for å bytte på V70N, hadde vært såå mye lettere om den var skyvd inn fra passasjer sida istedet http://forum.vccn.no/images/smilies/smile.png
Dei har nok ein og anna fordel dei som har høgreratta V70 og skal du sjå ;-)

E.Winjum
05/01/15, 21:27
Ja fy fader! Lett som en lek for dem å bytte varmeregister ;) Utrolig deilig å kunne ha på full varme (Ikke det at det blir så jækla varmt i dieseln uten webasto nå på vintern) og slippe frostvæske lukta ;)

locked
05/01/15, 22:10
Ja fy fader! Lett som en lek for dem å bytte varmeregister ;) Utrolig deilig å kunne ha på full varme (Ikke det at det blir så jækla varmt i dieseln uten webasto nå på vintern) og slippe frostvæske lukta ;)
Eg greier meg veldig greit uten webastoen, den er kjekk å ha for forvarming og tining av ruter men hadde eg hatt garasje hadde eg brukt den lite. (Min varmar startar ikkje automatisk).

Ned mot 30blå grader er ingen problem på langtur, på korte turar blir det selvfølgelig noko anna uten varmaren på ...

E.Winjum
05/01/15, 23:17
Lurer litt på om termostaten min ikke er helt med jeg, siden den ikke blir skikkelig varm fra meg og til Alnabru, en tur på 40 min. Kommer maks opp til streken før midten på tempmåleren.

Daniel V
05/01/15, 23:42
Da har du dårlig termostat ja. Det er jo ikke så kaldt i Oslo omdagen. Min kommer jo opp i full driftsvarme uten dieselvarmer etter 5 min på tomgang og 5 km. :)

E.Winjum
05/01/15, 23:57
Det som er noe dritt med termostat er at den er så sabla dyr til dissa bila :p 1000,- ++

Daniel V
06/01/15, 00:15
Ser den koster over 2k hos Mekonomen.

Eurodel selger den til 750-ish! :)

https://eurodel.no/catalog/#modification:16082/firstLevel:100007/secondLevel:100095/detail:34851_101/tab:2/auto_number:BR35417

Christian
06/01/15, 00:17
http://www.ebay.com/itm/VOLVO-V70-2-4-2-4-D5-2-4-D-2-4-D5-AWD-00-11-OEM-Standard-Thermostat-/291330734768?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item43d4aa3ab0

Daniel V
06/01/15, 00:29
Den der blir jo dyrere med frakt og MVA. 661 + 290 i frakt så er du jo på 951,- + 25% MVA.

Eurodel sin kommer jo på rett over 800,- inkl frakt. :)

sveinh
07/01/15, 23:49
Hallo!

Starta med bytte av varmeregister idag siden den org. Lakk som en sil... Fulgte haynes boka, og der stod det at jeg skulle demontere noen deksler, ta ut cd spiller og det som er i midtkonsollen, skru løs røra på varmeregisteret og ta ut viftemotoren og så plutselig var hele dritten på ett bord på tegningene i boka... :p Titta på en video på Youtube og der brukte karen makt og tilta den nedover og dro ut. Det funka greit! Problemet nå er hvordan få inn ny uten å skade kjøleribbene for mye i bunn? Noen som har gjort dette før og som har noen gode tips? :)

Dere overser noe meget viktig her ! FØR du starter å mekke, MÅ du koble fra minus på batteriet i bilen. Dermed slipper du å få AirBagen som sitter i rattet i fleisen, noe som fort KAN skje med spenning på nettet . Lykke til !

Gjelder generelt for all mekking på bilen: Koble vekk batteriet FØRST!

locked
08/01/15, 10:23
Dere overser noe meget viktig her ! FØR du starter å mekke, MÅ du koble fra minus på batteriet i bilen. Dermed slipper du å få AirBagen som sitter i rattet i fleisen, noe som fort KAN skje med spenning på nettet . Lykke til !

Gjelder generelt for all mekking på bilen: Koble vekk batteriet FØRST!
Vel, dette er ein sterkt overdriven sannhet. Greit, du får lett feilkodar dersom du herjar med batteriet tilkobla men dei er jo berre å slette etterpå :-) Spesielt oss som har automatgir er nesten avhengig av strøm på bilen pga. girsperre.

E.Winjum
08/01/15, 13:15
Kan koble ta batteriet sjøl om en har automat :) Jeg gjorde det, er bare å sette i nøkkelen og vri om tenninga så får du flytta girspaken :)

locked
08/01/15, 17:43
Kan koble ta batteriet sjøl om en har automat :) Jeg gjorde det, er bare å sette i nøkkelen og vri om tenninga så får du flytta girspaken :)
Då er det noko gale med girspaken. Du skal måtte trykke på bremsepedalen for å få den ut av P, og det virkar berre med tenning på.

E.Winjum
08/01/15, 18:05
Ja nei ikke veit jeg, jeg fant det på nettet at det fungerte når jeg bytta om til 2din spiller :)

Daniel V
09/01/15, 12:53
Bremselåsen på min er elektrisk drevet, så jeg får ikke spaken ut av P uten strøm.

E.Winjum
07/04/15, 21:31
Mulig jeg skrudde på tenninga og dro den ned i nøytral, og så kobla av batteriet da.

locked
08/04/15, 20:40
Mulig jeg skrudde på tenninga og dro den ned i nøytral, og så kobla av batteriet da.
Det var nok det du gjorde ja :-) for det er sånn det skal gjerast ;-)