PDA

Vis full versjon : b6304 (motronic 1.8) starter ikke



turb00le
27/12/14, 07:34
Hei!

Nå som motoren mekanisk er i orden så har det dukka opp noe annet morsomt...
Tungstartet som fy når den er kald. Må kinne i typ 30-60 sekunder før det skjer noe.

Var tungstartet når eksosventilen var brent også men trodde at det var pga ventilen, viser seg nå at det er noe annet også.

Jeg ladet opp batteriet i går og fulgte litt med når jeg starta den.
-Kinner i typ 20-30 sekunder så sluknet lambda lampa i 1 sek (ca), ingen livstegn.
-Kinner i 20-30 sekunder til, så slukner lambda lampa på nytt og da starter den.

Når jeg har fått start så går den ganske normalt og lambda lampa lyser ikke, har ikke lest av feilkoder men tror ikke det er noen der nå.
Når den er varm starter den som vanlig, dog noe mer seig å få liv i enn normalt.

Er det noen som vet hva det betyr når lampa slukner under start? Går den over på en eller annen reserveløsning eller dropper noen sensorer?
Pga litt begrenset med tid å bruke på gamle biler akkurat nå så hadde jeg satt pris på om noen satt på info de kunne delt...

Jeg har jo akkurat bytta topp, registeret sitter riktig men kammene er ikke nullstilte (har kjøpt verktøy nå så tenkte å gjøre det en dag).

Forslag?

turb00le
05/01/15, 11:55
Nå har situasjonen forverret seg, dritten starter ikke i det hele tatt.
Får feilkode 1-3-1 som er "vevaxel signal saknas under uppstart eller noe i den gata.
Har bytta sensor uten at det ga noe utslag.

Noen som har vært borti at ECU har kvelda eller brudd på ledningsnett i dissa bilene?

turb00le
06/01/15, 07:21
Målte litt i går uten at jeg ble noe klokere... tilnærmet null motstand i ledningsnettet, motstandsverdi for sensor var innenfor spec, kinna på starteren og målte mv(ac) signalet inn på pin 47-48 som også var innenfor spec.

Verdiene henta jeg fra grønnboka som lå på k-jet.org.

Kan ikke skjønne annet enn at ecu er skrot, får en annen i kveld for å teste.

turb00le
07/01/15, 08:31
Endret trådtittel...

Har fortsatt koden 1-3-1 som indikerer at signal fra svinghjulssensor mangler under start.

Byttet i går ecu, hjalp ca ingenting og fikk nå også koden 4-1-3 siden den kom fra en 2,5l motor med luftwaffe nede på siden (og sikkert noe annen driit), koden er i allefall for EGR sensor som jeg ikke har.

Sjekket i går om jeg hadde gnist, la en ekstra coil og en plug på toppdekselet. Fikk gnist med virka ikke som at den var konsekvent. Plutselig starta den gitt.
Satt tilbake kontakta på coilen som satt i bilen og den starta da også. Startet og stoppet den flere ganger, alt virket normalt. Kjørte en tur og oppførte seg normalt.

I dag måtte jeg omtrent tømme batteriet igjen.

Jeg begynner å tro at problemet egentlig er relatert til tenninga og at den tilbakestående motronicen gir feilkode på svinghjulssensor som følge av dette (uten at noen vet hvorfor).

Skal gå over litt ledninger og releet til coilene i kveld tenkte jeg.

Forslag?

ss242
07/01/15, 12:13
Ledningsnettet til coilpakkene er en svakhet, så sjekk det nøye ja.

turb00le
07/01/15, 13:17
I will etterpå... En viss fare for at det blir bytta ut, BFOU kanskje?

ss242
07/01/15, 15:17
Er vel ikke selve kabelen som er problemet, men at det irrer i kontaktpunktene. Ville heller gått for en silikonkabel ved oppgradering, f.eks SIHFP.

turb00le
13/01/15, 08:08
Oppdatering:

-Ledningsnett til coilene renovert med litt ymse skrotdeler, så nå er det helt.
-Sjekket +12v mating til coilene i testplugg bakkant topp, OK
-Sjekket bensintrykk, OK.
-Byttet kamsensor.

Fortsatt like jævlig å a med å gjøre...
Noen forslag? Er snart så motronic 1.8 blir klippa ut og brent opp...

Svirre
13/01/15, 09:02
Du har ikke tilfeldigvis sjekka om PnP bryteren på girkassa kan ha kvelda? Bytta nylig på bilen jeg har kjøpt meg. Den kinna og starta av og til, men når den var problematisk så klikka det i starteren.

turb00le
13/01/15, 09:44
Er bygd om til manuell, kablene er kobla sammen og starteren går rundt.
Hvis PNP bryteren ikke er i farta så vil ikke starteren gå i det hele tatt, den har kun forbindelse til starterkretsen.

Men takk for tipset.

Svirre
13/01/15, 12:45
Hmm...da er det ikke så mange muligheter igjen. Hvis dubhar bensin, komp. og tenning så er det bare timing igjen. Og da har du svinghjulssensor og kamakselsensor? igjen...

turb00le
13/01/15, 14:38
Etter å ha googla myyye så mistenker jeg jording.
Skal være en jordingskabel under innsuget som jeg ikke kan si at jeg har sett.

Så fant fram noe feit kabel som jeg skal dra på etter jobb i dag...

Terje1
13/01/15, 17:49
Har du brukt bilen etter at den ble ombygd til manuell?
Et tips er vel at polariteten på svinghjulsgiver bør snues,iallefall verdt forsøket.

Min 960 ble slik helt plutselig(ombygd til manuell) men når jeg dytta igang bilen startet den med en gang.(hver eneste gang)
Men den ville ikke starte når jeg kjørte startmotorn.

turb00le
13/01/15, 19:04
Har brukt den ja. Sensoren ble polvendt rett etter ombyggingen da den var tungstartet som følge av det.

Fant du ut hva som var feil på din?

Terje1
13/01/15, 20:33
Egentlig ikke.
Min var helt fin etter ombygging til manuell helt til jeg var
nede med girboks en gang.
Hadde ikke skadet noe men bilen startet ikke.

Det var iallefall relatert til støy/magnetfelt ifra startmotor og signal ifra svinghjulsføler.

Satte dit en motstand av noe slag imellom polene på svinghjulsgiver og da startet bilen men gikk ikke over 4000 omdreininger eller hva det var.

Endte med at motstanden ble koblet via en bryter.

Fant egentlig aldrig ut den egentlige feilen.

Starter din når du ruller den i gang?

turb00le
14/01/15, 07:58
Skal teste å rulle i gang, prøvde i morges men var for glatt og kunne ikke trille mange metrene pga lengden på skjøteledning til batteriladeren.

Ellers;
La utjavningsjord typ (4 eller 6mm2) mellom topp og innsug for å sikre jord til tenningsmodulene.
La også en jordkabel til fra motorfeste til rammevange der en annen kabel fra batteriet var jorda, typ 10mm2.

Hjalp ikke noe...

Så klipte jeg ledningene til pin 47-48 og ved veivsensoren, la opp en skjermet ölflex.

Hjalp heller ikke noe.

Bytta veivsensor, IGJEN, så er nå på sensor nr 3 (riktignok brukte men det skal jo noe til å finne 3 defekte sensorer).

Og jævelskapen starter fortsatt ikke...

Skal teste som terje1 skriver å dytte i gang men er litt vanskelig når det er stålis og tundra 100m ned og får jeg ikke start på dritten så må den stå der.

Hvis ikke det funker og ikke jeg får taki en gammal rev på volvo i dag som har noen tips så legger jeg ut bilde av ett komplett motronic i full brann for da kommer jeg til å klippe ut hele driiten og erstatte med motronic 4.4 fra en kolisjonsskadet S90 jeg vet om.