PDA

Vis full versjon : Lekker fra styresnekke v70 awd 1997



Hypnotisk
26/12/14, 00:42
Heisann!
Jeg har en volvo v70 2,5l 20v AWD turbo som jeg har "resturert" i 4-5 mnd nå. Jeg har byttet indre og ytre endeledd på denne. Like før jeg skulle Eu-godkjenne denne (som ble avlyst) så la jeg merke til at det var tomt for servo olje, derfor begynte jeg å lete etter lekasje. Da fant jeg ut at mansjetten til styringa var full av olje (på begge sider) og jeg ser tydelig at det lekker ganske mye olje der når jeg har tatt av mansjetten å starter den opp og vrir litt på rattet. Det første jeg la merke til er en blå ring (husker ikke åssen den satt når jeg bytta endeledda) og lurer rett og slett på om det er en måte å feste denne ringen på, evt om det er noen pakninger jeg har glemt som bare er å "klikke" inn i styresnekka for å få det til å slutte å lekke? Eller om jeg må bytte hele styresnekka?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/662.jpg

bedre bilde av den blå ringen

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/663.jpg

Morgis
26/12/14, 09:59
tror det er en del o-ringer i snekka som er dårlige.

Hypnotisk
26/12/14, 19:16
Takker for svar ! :) Tror du jeg kan få kjøpt disse hos Volvo å bytte dem lettvint. Eller er det bare å bytte hele snekka tror du ?

Rcar
26/12/14, 20:13
Er vel enklest å bytte tannstang om den lekker... (og etter hva du beskriver her; er det jo omtrent fullt gjennomløp av olje mellom simringene i denne (!)
Men vet du får kjøpt en repsats på Volvo. Mener nummeret er 271558 (Passer vel faktisk nesten alle Volvoer fra 1990 - 2000 (2005 om man tar med C70 cab)
Merk om du skal kjøøpe deg brukt tanstang - at du finner en ifra en AWD (FWD er nemlig ikke lik)

Rcar

Hypnotisk
26/12/14, 20:38
Er vel enklest å bytte tannstang om den lekker... (og etter hva du beskriver her; er det jo omtrent fullt gjennomløp av olje mellom simringene i denne (!)
Men vet du får kjøpt en repsats på Volvo. Mener nummeret er 271558 (Passer vel faktisk nesten alle Volvoer fra 1990 - 2000 (2005 om man tar med C70 cab)
Merk om du skal kjøøpe deg brukt tanstang - at du finner en ifra en AWD (FWD er nemlig ikke lik)

Rcar

Vet du om det er mye jobb med dette repsettet? Eller vil du anbefale meg å bytte hele tannstaga? Hvis jeg skal bytte kjøper jeg ny tannstag gjennom jobben, men vil helst spare meg for disse pengene :)

Rcar
27/12/14, 21:32
Hei
Ei brukt ei, koster ca 1000 til 1500,-
Var i en periode en splitter ny org. Volvo til salgs på finn.no for ca 1800,- (Om jeg ikke husker feil)
- Usikker på om den ligger der enda, lå i alle fall i flere måneder...

Får du ei brukt ei for ca 1000-1500,- eller da ny for 1800,-(om den er der enda) er kanskje det et foretrukket valg det fremfor å forsøke å overhale med vellykket resultat (merk; det kommer selvsagt ann på erfaring/handyfaktor ;) )

Husker ikke hva rep satsen koster i farten, dessverre. (1000 lappen ++ ???)

God Jul
Mvh Rcar

850GLTsilver
27/12/14, 22:02
Tannstenger er forøvrig snekkefrie

Rcar
28/12/14, 12:04
Tannstenger er forøvrig snekkefrie

Er lenge siden Volvo hadde styresnekke ja ;)
Dog er det fremdeles en mye brukt formulering, selv innen faghandelen...
Mener at f.eks Skruvat benytter seg av formuleringen "styresnekke"

Norhagen
29/12/14, 13:55
Jahn hos Sc Styling har ny tannstang han har sikkert noen brukte på lager og

Hypnotisk
30/12/14, 19:02
Takker for svar allesammen! Jeg har enda ikke fått hørt hva rep.settet hos volvo koster ennå. Så fort jeg har fjernet styresnekka (Eller tannstenga.. :O ) skal jeg få skjekket opp hvor mye jobb det er å overhale disse..
Veldig synd at styresnekke fra 2wd ikke passer 4wd da jeg nemelig akkurat har kjøp meg en 2wd delebil.. :)

Rcar
30/12/14, 21:29
Takker for svar allesammen! Jeg har enda ikke fått hørt hva rep.settet hos volvo koster ennå. Så fort jeg har fjernet styresnekka (Eller tannstenga.. :O ) skal jeg få skjekket opp hvor mye jobb det er å overhale disse..
Veldig synd at styresnekke fra 2wd ikke passer 4wd da jeg nemelig akkurat har kjøp meg en 2wd delebil.. :)

Bor du i nærheten av Notodden og vil demontere selv - har jeg en awd tannstang på bil...
* Men har en rygg som er helt "ioguogguogoguogo" om dagen - så jeg legger meg ikke frivillig ned i snøen der bil står nå og skrur ;) ;) ;)
Mvh Rcar

Hypnotisk
01/01/15, 23:15
Bor du i nærheten av Notodden og vil demontere selv - har jeg en awd tannstang på bil...
* Men har en rygg som er helt "ioguogguogoguogo" om dagen - så jeg legger meg ikke frivillig ned i snøen der bil står nå og skrur ;) ;) ;)
Mvh Rcar

Takker for tilbud men det er litt over 3 timer å kjøre en vei, i tilegg til at det ikke akkurat var lettvint å fjerne tannstang'a. Jeg måtte hvertfall senke hele ramma som motoren er festet i for å klare å få den løs.. :)

Er du helt sikker på at det er forskjell på 2wd og 4wd sin tannstang altså ?

Svirre
01/01/15, 23:17
2wd og awd-tannstag er forskjellige. Usikker på hva som er forskjellene, men de er langt fra like. Har selv samme problem på min Kari, men har heller latt det gå med å etterfylle 3l servoolje i mitt eierskap. Om det finnes et rep.sett for dette så er jeg villig til å prøve :)

Evolve_88
03/01/15, 14:57
Kjøp ny tannstang. Prøvde med overhalings sett. Men fant aldri noe som passa helt. Bestilte ny tannstang fra Ebay, et firma i USA som leverte. Har holdt så langt og den kosta meg 3200,- med kursen som var da :) Ny i Norge ble over 7000,-....

Hypnotisk
03/01/15, 15:51
Kjøp ny tannstang. Prøvde med overhalings sett. Men fant aldri noe som passa helt. Bestilte ny tannstang fra Ebay, et firma i USA som leverte. Har holdt så langt og den kosta meg 3200,- med kursen som var da :) Ny i Norge ble over 7000,-....

Jeg betaler 3500,-kr for ny tannstang gjennom jobben, så jeg får vurdere det. Ringte Volvo på fredag og de hadde overhalingssett for ca 300,-kr (Varenummeret som ble sagt lenger opp her) De sa det også kanskje var mulig at de kunne overhale denne for meg, så jeg får se når delene kommer om det er noe å drive med :-)

Svirre
03/01/15, 22:49
Om overhalingssettet koster 300kr så er det egentlig ingenting å lure på.

850GLTsilver
05/01/15, 18:12
Om overhalingssettet koster 300kr så er det egentlig ingenting å lure på.

Enig.
Er en relativt enkel jobb å overhale disse tannstengene.
Tror jeg har Volvos egen anvisning for dette liggende et sted her. Kan sende over om ønskelig.

Hypnotisk
11/01/15, 18:36
Hei igjen :)
Jeg bestilte overhalingsettet på volvo, og fikk med en pakning, låsesplint og en "støvkappe" Denne pakningen hindret kun at det kom olje fra toppen av tannstanga (altså rundt akselen som rattet er koblet på ) Derfor valgte jeg å returnere dette "overhalingsettet" Jeg fikk beskjed om at det heller ikke var noen andre overhalingsett å få.. Dette ville aldri ha løst problemet mitt med at det lekker ut av tannstanga der mansjettene sitter. Derfor valgte jeg å sette tilbake tannstanga å bruke noe "stop leak" samtidig som jeg tok pakningstoff rundt mansjettene før jeg satte de på igjen :p (dette er for å få den gjennom eu-kontroll) og det virker ut som om det funker! :P

Planen er å bytte tannstanga senere, men nå håper jeg bare på å få den eu-godkjent og få skilter på den (skal på eu-godkjenning i morgen, så da får vi see da :D )