PDA

Vis full versjon : Bruke B5254S til B5254T. Hindringer?



Svirre
25/12/14, 23:23
Jeg mistenker at visse ting må gjøres med motoren i Kari fremover, og hvis det blir clutchbytte så må hele raklet ut. Hvordan vil det da være å kunne sette inn en B5254S (170hk 20v) og bygge om til B5254T (193hk lt 20v)? Sugemotoren kjører med høyere kompresjon enn turbomotoren gjør, men ut i fra hva jeg tenker så vil ikke lavt turbotrykk skade dette i den grad. Jeg er ingen god fysiker når det kommer til å bygge en skikkelig motor, men jeg savner et litt kvassere bunndrag og samtidig gjort motoren litt mer "leken".
Har også vært inne på tanken å bruke en 16T turbo, men vil dette gi for mye trykk i forhold til kompresjonen i en B5254S? Trenger ikke ha 1 bar i ladetrykk for å være tilfredsstilt, men 0,5 bar er tanken. Dyser er også modifiserbart.

Jeg er i utgangspunktet ute etter en bil som er sterk og grei til å dra 1500kg etter. Den er forøvrig det i dag, men har det utrolige forbruket på 1,45l /10km og godt med moment ved 2100rpm. Da har jeg en masjfart på nesten réelle 90km/t. Klager ikke av den grunn :) Er mye av dette svada, eller er jeg på rett kjøl?

Terje1
26/12/14, 20:10
Med tanke på hvor billig en 2,5 turbomotor er samt hvor lett de er å skaffe,samt at du skal ut med motor uansett så ville jeg ikke vært i tvil om at jeg ville satt inn en skikkelig turbomotor med en gang.

Svirre
26/12/14, 21:36
Med tanke på hvor billig en 2,5 turbomotor er samt hvor lett de er å skaffe,samt at du skal ut med motor uansett så ville jeg ikke vært i tvil om at jeg ville satt inn en skikkelig turbomotor med en gang.

Ikke akkurat utgangspunktet det jeg lurer på. Klar over hvor enkelt de er å få tak i :)

Terje1
27/12/14, 17:03
Høy komp+svært tidlig ladetrykk er sjelden en god kombinasjon.
krever i allefall svært optimal tenning/bensin/ladetrykk.

Ville holdt meg til det jeg skrev i første post.
Turbomotor med tilhørende motorstyring :)

Skulle jeg på liv og død turbokonvertert 170 hk motorn
Og samtidig ha det noenunde holdbart ville jeg skaffa komplett
innsprøytning ifra en turbomotor og dreid ned stemplene noe(dreid de flate evt).

Har du ikke tenkt å gjøre noe annet enn å sette dit en turbo og bytte dyser,så er det vel bare å sette igang og se på bilen din som et evig prosjekt.
Kan sikkert få bensinmengden noenunde "ok" men utfordringa blir nok tenningsdelen.

locked
27/12/14, 17:26
Hvordan vil det da være å kunne sette inn en B5254S (170hk 20v) og bygge om til B5254T (193hk lt 20v)? Sugemotoren kjører med høyere kompresjon enn turbomotoren gjør, men ut i fra hva jeg tenker så vil ikke lavt turbotrykk skade dette i den grad
Eg syns det er en god ide, du bør prøve! :-) Ladetrykket er svært beskjedent, men du må nok rekne med å køyre på 98 oktan bensin ;-)

En kompis monterte turbo på en B230F motor i en 240, uten å gjere den drit med innmaten og det var ladetrykk mange ganga det som er i 2.5LT motoren.

Terje1
27/12/14, 17:42
Kjøpte selv en 240 for mange år siden som var turbokonvertert,dette var en f-motor.
Motorn gikk rent og det var høyt laddetrykk på den,men den gikk tilsvarende en bortimot standard f-motor.
Når laddetrykket kom for fullt skjedde det bortimot ingenting.
Mest trolig pga at bensin og spesielt tenninga var på bærtur.

Sikkert tøft tenkte de som bygde denne med både turbo,intercooler og dumpventil.
Men i grove trekk kunne like gjerne ha vært foruten.

Ble byttet hjerner i denne senere.

Rcar
27/12/14, 21:50
Skal man bygge om til lavtrykksturbo på nyere 850/X70;
Går man for komplett konvertering med motor, nett, ECU og alt (!)
Noe annet kan jeg ikke skjønne blir noe greie på... (og å evt komme imellom noen PK kan man vel da i så fall bare glemme)
Er liksom ikke det samme som å smelle på en R-sport sats på en gammal tofleir&førr ;)
Hvordan skal du da få kalibrert LMM til å være med å kalkulrere ladetrykk, endre timing punkt osv ????
Nei, riv i en motor med alt nødvendig ;)
Koster jo ikke noe mer :o
Min mening...

Rcar

850GLTsilver
27/12/14, 21:58
Selv ville jeg droppet snurra og lagt inn en 20V.
Med ny chip på den så har du uansett nær 190HK, og en motor som spinner og snurrer i det nær evige.

Svirre
27/12/14, 22:24
Det er mulig jeg ikke er helt med her, men tanken var bare å ta blokka fra en 20V sugis og bytte ut med den som sitter i bilen jeg har i dag. MEN; hvis jeg samtidig forstår dere rett, så er det snakk om at elektronikken blander etter kompresjonsforholdet i en B5254T, selv om det er satt inn en motor med høyere kompresjonsforhold?
Jeg kan tydeligvis for lite om bensinmotorer :p


EDIT: Selfølgelig...treg tankegang DeLuxe! Sitter å tenker dieselmotor, så det blir litt annerledes. Uansett; jeg har planer om å få satt inn en 16T med tid og stunder. Mulig dysene må byttes for å samsvare, men bytte turbo først. Den jeg har nå er en smule tørst...

Terje1
28/12/14, 11:19
Burde spurt tidligere,men hvilken motor har du ifra før i denne bilen?

Svirre
28/12/14, 11:32
B5254T 193hk. '97 mod med den gamle motorstyringa.

MrX
28/12/14, 14:38
Og du ønsker å montere en 20v N/A motor som du ettermonterer turbo på?

Svirre
28/12/14, 14:40
Og du ønsker å montere en 20v N/A motor som du ettermonterer turbo på?
Kan vel si det slik, ja. Hvis det skulle la seg gjøre.

850GLTsilver
29/12/14, 23:21
Nå er jo B5254T også en 20V.
Mer saft fra den krever ny elektronikk, er jeg redd. Samt ei mer trykkvillig vifte der bak motoren.

locked
29/12/14, 23:50
Sånn eg forstår det så er det snakk om å bruke NA blokk/topp men å beholde den orginale motorstyringa.

Sidan slagvolumet er det same så skulle dette fungere heilt fint. Det einaste problemet du kan få er dersom du får tenningsbank pga. høgare kompresjon. Det kan du løyse med å bruke meir bankefast bensin (98/99okt) evt. få laga en ny map til motorstyringa som tar høgde for den økte kompresjonen.

Om du ikkje er redd for å prøve å feile litt så ønsker eg lykke til :-)

Svirre
30/12/14, 00:04
Nå er jo B5254T også en 20V.
Mer saft fra den krever ny elektronikk, er jeg redd. Samt ei mer trykkvillig vifte der bak motoren.

Om jeg putter inn en 16T så vil vel den være solid nok for 300 gamp? Om det blir endringer i motorstyringa så tror jeg det skal gå greit med chip, men tenkte å unngå dette i første omgang.



Sånn eg forstår det så er det snakk om å bruke NA blokk/topp men å beholde den orginale motorstyringa.

Sidan slagvolumet er det same så skulle dette fungere heilt fint. Det einaste problemet du kan få er dersom du får tenningsbank pga. høgare kompresjon. Det kan du løyse med å bruke meir bankefast bensin (98/99okt) evt. få laga en ny map til motorstyringa som tar høgde for den økte kompresjonen.

Om du ikkje er redd for å prøve å feile litt så ønsker eg lykke til :-)

Jeg har vel egentlig tenkt slik du fremstiller det, ja :) Kjører på 98oktan fra før av, så det skal ikke være et problem. Bilen rusler jo bra med 0,45bar i ladetrykk i dag uten problemer, så vil vel kunne få mikset sammen noe artig :) Fare for omrokkeringer her i gården etter at jeg henta ny bil i går.