PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av v70r awd



Norhagen
23/12/14, 19:15
Vurderer og bytte ut min 99 V70 TDI etter mye trøbbel med girkasse.
Vurderer da en v70r awd 97mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53232388&searchclickthrough=true

Men er veldig usikker på bensinmotor og awd systemet har lite erfaringer med awd.
Noen spesielle svakheter - ting og være oppmerksom på?
Har hørt at Viscosekobling vinkeldrev og hylse er svakheter stemmer dette?
Hvordan er forbruk på desse?

Rcar
24/12/14, 01:01
Vurderer og bytte ut min 99 V70 TDI etter mye trøbbel med girkasse.
Vurderer da en v70r awd 97mod. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=53232388&searchclickthrough=true

Men er veldig usikker på bensinmotor og awd systemet har lite erfaringer med awd.
Noen spesielle svakheter - ting og være oppmerksom på?
Har hørt at Viscosekobling vinkeldrev og hylse er svakheter stemmer dette?
Hvordan er forbruk på desse?

Hei
For det første er dette noe av det bedre fra perioden !
For det andre ser denne bilen veldig fin ut (har selv lagt den til i favoritt lista på finn.no)
Når det er sagt er dette en velutstyrt bil.
I og med at en bil er velutstyrt (som alle R biler er); er det naturlig nok å regne med diverse feil og mer feil enn du ville ha funnet enn på en med mindre utstyr.
Er snart 20 år så ting & tang er bare å regne med (!)
*** Deler er det dog mye av og det meste kan gjøres selv om du er litt nevenyttig.
Men skal du kjøpe en gammel AWD bil som har hatt litt mer hester enn f.eks en vanlig lavtrykksturbo V70 og ikke minst er "brukt" vesentlig mer hardt;
- Må du bare belage deg på å bytte vinkelkasse, mellomaksel og viskose på sikt. (Om dette da allerede ikke er byttet...PS: er det byttet med brukt må det helt sikkert byttes ut en gang til ;) )
Kontra vanlig FWD har du også 2 stk drivaksler til å bytte...
Er også mer knot med tank, oppheng og dempere (!) + dyrere....på en AWD.
Syntes du skal vurdere om du trenger AWD først. Siden V70R er også å få i vanlig FWD.
- Trenger du AWD og denne er i bra stand; Ville jeg sagt "Go for it"
Om ikke du trenger AWD....finn deg en FWD, eller gjerne en manuell med sperre (desto mer gøy)
Hva gjelder veigrep; er det mye fint å få i dekk :)
Motor messig er denne gamle 1997 mod. å foretrekke foran 1999 (og modeller solgt fra medio 1998)
- Enklere styringssystem, med mindre feil, er også uten elektronisk gass spjeld :)
- Det du må passe spesielt på er veivhusventilasjon, at kompresjonen er bra, har den vært trimmet/slurvet med olje kan rådelagerne være slitt...ellers veldig bra motorer. Er ikke noe i vegen for at den kan gå 150000 km + til med godt stell. (Dog virker ikke det til å være noe greie iht annonsen) Men skal du kikke på den sjekk allikevel for lekkasje mellom motor og automat.
Sånn til slutt - så skal det jo også sies at dette også var en automat....
Selv liker jeg godt å kjøre med Aisin kassene på Volvo (men må jo bare si at de er noe skrot... - første bud på en R er i alle fall å montere ekstra oljekjøler på aut og flushe den godt og ofte)


Forbruk vinterstid på en R AWD aut. er alltid 1,3-1,5 liter + ved vanlig småkjøring; "Det koster å være kar" ;)

# Prismessig og i forhold til bilder/tekst er denne absolutt riktig priset.
- Tror hvis du kjøper den & holder den i samme stand som dette at du får akkurat det samme for den om du selger den på nytt om 2 år.
(Så sånn sett er dette veldig billig bil ;) )

Mvh Rcar

MrX
24/12/14, 11:01
Syns det så ut som en fin bil. Min gamle R (1999 250hk) brukte ca 0.8 på langkjøring og 1.2 på litt frisk bykjøring. Flotte biler, fikk nesten litt lyst på denne selv.

locked
24/12/14, 16:27
Motor messig er denne gamle 1997 mod. å foretrekke foran 1999 (og modeller solgt fra medio 1998)
- Enklere styringssystem, med mindre feil, er også uten elektronisk gass spjeld :)

Kunne ikkje vore meir uenig! Den nye motorstyringa har kvalitetar med tanke på sportslighet, komfort og styring av automatkassen som laaaaangt overgår ulempa med å bytte gasspjeld en gang eller to i løpet av bilens levetid.

GMV
24/12/14, 16:44
Min V70R 04 bruker endel mindre både på små og langkjøring enn min gamle V70 2.0T 98.

Rcar
25/12/14, 22:56
Kunne ikkje vore meir uenig! Den nye motorstyringa har kvalitetar med tanke på sportslighet, komfort og styring av automatkassen som laaaaangt overgår ulempa med å bytte gasspjeld en gang eller to i løpet av bilens levetid.

Smaken er som baken vettu` locked... ;)
Men forstår godt hva du mener; så med min retorikk "at enklest er best" så skulle jeg kanskje fremdeles ha kjørt 240/740 med B230E eller noe :o
- Og det har jeg faktisk vurdert ;)
Nei, tilbake til saken... jeg mener fortsatt det gikk "nedover med Volvo" fra medio 1998.
- Det viste også statistikk og ikke minst uttalelsene til pressen - etter langtidstester av bilen.
C70 f.eks fikk dessverre faktisk langt på veg et "drittstempel" de pga denne "nye" motoren (!)
Misliker også sterkt hvordan Volvo klarte å veve det allerede dårlige ABS systemet sitt enda mer inn i styringen av motor & gir.
- Men dårlig; henviser jeg da altså til kvaliteten på ABS ECUene.
* Som du påpeker er motorstyringen knyttet enda mer presist/nøyaktig opp mot automatgirkassen = men det gir samtidig også enda fler feil når dette har rullet litt...ikke minst hvordan feilkoder fra mindre "blipp" på automat/ABS og annet - lagres på motorens ECU med kontinuerlige følgefeil og endret motorkarakteristikk.
Videre streiker ofte en eller flere av coilene, gjør de jo på gamle motoren også (men der var det i minste en coil)
Volvo rotet også bla til drivstoffsystemet (tilførselen) på de senere modeller...
M.M. (Listen er lang)
- Elektronisk gass spjeld var altså bare et eksempel, dog har den ført til mange ulykker (!) I USA bestemte høyesterett at Volvo måtte gi minimum 12 år garanti på disse modulene (ellers fikk de ikke lov til å selge Volvo der mer...)

Personlig finner altså jeg "gamlemotoren" som desidert aller best & syntes den er en fin overgang fra det gamle til det for moderne.
(Derfor er også 850 fra 1995 min personlige favoritt, da den uansett er bedre enn V70 igjen)
Hva gjelder sportslighet er det mye fine endringer man kan fikse på (ME 4.4 er ikke så verst å mappe om), hva gjelder automatgir er jeg som jeg skriver glad i automat; men sier at manuell er å foretrekke ;)
Fakstik FWD med manuell :) Men altså gjerne en sperre. (Da man med sperre er langt på veg mot en tidlig AWD uansett, spesielt om man da også investerer litt i litt bedre dekk :p )

Rcar

Per Turbo
27/12/14, 01:32
Nå har jo selger fikset/byttet litt av hvert og stelt med den.

Genrelt gode og holdbare biler, både på motor og drivlinjesiden også.

Men om du tåler å skru og fikse litt selv og ha dette som en bil som du kan pusle litt med innimellom er det nok bare å kjøpe.

Enkelt og greit fortalt ;)


-
Per Turbo
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder/Chairman