PDA

Vis full versjon : clutch på volvo 240



Thomas-Volvo
23/06/10, 21:38
Heisann, har vel kommet dit til at jeg trenger ny clutch på min volvo 240 b230F 1990 modell, men det jeg lurer på er ? hvor sitter clutchen ? må man ut med girkassa osv ?

Hvor mye vil et verksted ta ? evt hva vil svart pris ligge på CA altså :P ?

Sebbe
23/06/10, 21:57
clutchen sitter mellom girkassa og motor, så man må av med girkassa ja. koster vel 1000-2000 i deler, og 2-3 timers arbeid eller noe sånnt

Thomas-Volvo
23/06/10, 22:00
såå, hvor mye vil kostnaden bli med jobb ca ? svart pris ? (CA, normal pris :P ) eller verksted ?

Rambraut
23/06/10, 22:31
såå, hvor mye vil kostnaden bli med jobb ca ? svart pris ? (CA, normal pris :P ) eller verksted ?


Ca 3000 i deler og 3-4000 i arbeid om du skal ta en slik jobb på verksted. Kommer selvsagt helt ann på hvilket verksted du velger. Men du må regne med 5-7000,- for og få jobben gjort på verksted.

Gjør du det selv, eller får noen til og gjøre det svart så ender du vel på noe rundt 2000 i deler + jobb.



EDIT: 2300,- for lamell og trykkplate hos meca. Regn med 25% moms oppå den prisen + jobb på et verksted.

ChrML
23/06/10, 22:45
clutchen sitter mellom girkassa og motor, så man må av med girkassa ja. koster vel 1000-2000 i deler, og 2-3 timers arbeid eller noe sånnt
Tror jeg ville skyti verkstedet som hadde brukt 3 timer på å bytte clutsj på en 240. En mekaniker burde klare dette på 1 - 2 timer. 1 time effektiv jobbing og har verktøyet på sin plass, 2 timer hvis mekanikeren er slækk og det er inkludert en kaffepause.


Til trådstarter, dette er en veldig enkel jobb som du kan klare å gjøre selv hvis du setter av tiden etter jobb og frem til kvelden. Lei en hall med løftebukk eller ta det i garasjen ved å sette bilen på bukker foran. Så løsner du bare mellomakselen og drar av fremre halvdel, tar vekk spakstellet, løsner girkassa fra motoren og traversen under der og får en kamerat til å hjelpe deg med å dra av girkassa. Så sitter trykkplata i 6 umbraco skruer.

Sleng i ny lamell og trykkplate og sentrer lamellen på øyemål inni trykkplata. Så trer dere girkassa på plass igjen og monterer alt tilbake i omvendt rekkefølge.

kapli
23/06/10, 23:48
Eit tips: Kan være lurt å ta bilder underveis.
Også kan du kjøpe Haynes boka til 240 på Biltema. Der står alt du trenger å vite både med bilder og skrift.

Lykke til.

Thomas-Volvo
24/06/10, 21:21
hmmm, blir nesten litt frista til og gå på dette selv :D har Haynes boka alt :D den er snedig den :) hvis ingen kamerater gjør detta billig svart, tar jeg nok og går på selv :P er bare det at jeg er så fukking avhenigi og få det til den kvleden jeg gjør det :P pga jobb osv =) hehe. men det er da ikke noe dr grad for og skru på bil bare man tørr og hoppe i det :P Gylden sjangse .. hehe, takk for forklaring ChrML :D

Bilder underveis var ikke dumt nei :)

ArneR
24/06/10, 21:53
Nå er det jo snart helg da, begynner du med å gå til anskaffelse av deler og evt. verktøy i morgen, så burde det gå å få det sammen i løpet av lørdagen, med siste finpuss på søndag alternativt.

ChrML
24/06/10, 21:55
Yup, hvis du ikke har skrudd særlig før og er avhengig av bilen så vil jeg anbefale å ta det over en helg. Så har dere litt tid til å knote med ting hvis ikke alt går så lett :).

Mr. Crepsley
24/06/10, 21:55
2300+moms for clutchsats var forferdelig dyrt. Betalte 1800 hos mekonomen selv..

Sebbe
24/06/10, 22:05
pedersens racing har for 1095,- og jeg ville ikke satsa på å rekke det på en ettermiddag, men en helg bør går greit

Luigi
24/06/10, 22:15
kjøp på pedersens-racing! og bytt utløserlager i samme slengen. er veldig enkelt :)

Krissmp
24/06/10, 23:20
Bare å prøve, få som kan slikt før det har gjort det førstegang;-)

Joakim-G_R
26/06/10, 01:31
Og om du sliter så er det nok av folk i nærområdet som har "gjort'e før". Meg inkludert.