PDA

Vis full versjon : JBR A-25 dump



SirKim
02/01/10, 02:39
Heisan!

Kikker litt rundt etter dumpventil nå da orginal-turbon nå blir byttet ut med noe mer heftig!
Lurer på å handle en JBR A-25 Åpen dump fra Pedersen.
http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/jbr_dmpa25_black01.jpg


Noen som har noen erfaringer på denne? Hvordan er kvalitetet?
Noen som har hatt problemer med lekasjer på noen form med denne?


Om noen har noen erfaringer med K25 tar jeg gjerne imot tips/erfaringer på denne oxo :)

K25:
http://www.pedersens-racing.no/bil/JBR/jbr_dmpk25_black_01.jpg



Takker så mye for svar :)
mvh

TeamBørnOut
02/01/10, 02:47
min erfaring er at de lekker etter en liten stund. ikke no kul lyd i de heller.

SirKim
02/01/10, 02:58
http://www.youtube.com/watch?v=jDVcW5AkD4w

Var ikke den kuleste lyden jeg har vært borti nei. Det er nå en K25. Så dumper 50/50 mtp resirk å dumping atmosfærisk. Om han ikke han montert 2 trompeter da.

TBO: En åpen dump du vil anbefale? (som ikke koster 4 laken da!!!!!! ;) )

TeamBørnOut
02/01/10, 03:08
jeg har pleid å kjøre med biltemas resirkulerbare jeg. (uten å koble på returen). gir bra med lyd (for de som liker de. og man kan trekke en slange å koble den inn på eksosanlegget hvis man vil(flammer) eller legge en slange i grillen). dama har hatt denne i noen år nå. fungerer enda(og den lå ute i masse grus i hele sommer når hu bytta motor). like tett å fin enda.
Men dumpventilene på biltema er tris. :P

jonass
02/01/10, 04:33
ventiler med membran er det eneste som funker, mener nå jeg da, hks ssqv greddy type rs, og bosch dumpen, og som tbo sier den resikuler ventilen på biltema

TeamBørnOut
02/01/10, 06:48
ja. slipper tull :)

Testdriver
03/01/10, 00:57
Vil sterkt annbefale en RFL dump, disse blåser høyt.
Jeg kjører nå med en RFL kopi dump og den er jeg kjempe fornøyd med, har brukt den i snart 1 år og den fungerer kjempe bra enda. her har du den:
http://ksr.as/product_info.php?cPath=24&products_id=34

Her har du en ekte RFL:
http://www.autopower.no/webshop/product_info.php?products_id=184

Det er litt annerledes lyd i disse og muligens en smule mere lyd i, men lyden er digg der også.

jonass
03/01/10, 01:23
Men disse rfl dumpene lekker. Prøv og sug på vakum siden så merker du d

TeamBørnOut
03/01/10, 11:17
de lekker ikke når du tar den ut av pakka og suger i den. men prøv det samme etter 100 mil :)

Testdriver
03/01/10, 14:14
Det vet ikke jeg noe om, har som sagt brukt min i snart 1 år og den fungerer kjempe bra enda den

SirKim
04/01/10, 00:01
hva med en ekte RFL som Testdriver linka til da? Bare "søppel" det oxo?

http://www.autopower.no/webshop/product_info.php?products_id=184

TeamBørnOut
04/01/10, 00:20
skal jo være bedrekvalitet. men er jo ikke membrann eller noe skikkelig tettning på disse. men det spørs jo hvor nøye man er med lekasjer etc.
Prøv en returventil på biltema. si hva du syns om lyden i en slik :) hvis du ikke liker den så selg den igjen (kjøper den av deg jeg :)) skal kjøpe slik til 66n uansett

jonass
04/01/10, 00:22
Jeg mener dumper med stempel uten gummi tetninger er en dårlig løsning

TeamBørnOut
04/01/10, 04:30
Det er det :)

SirKim
05/01/10, 15:12
med andre ord, en ekte RFL er heller ikke verdt pengene da. Da lurer jeg på om jeg skal prøve en slikleis resirk fra Biltema som TBO anbefaler

TeamBørnOut
05/01/10, 15:27
Den koster ikke mange 100krene. og er gummitetting på de :D

Liker du den ikke så kjøper jeg den av deg :D
Man får med litt forskjellige fjører i pakka også. jeg måtte på med den strammeste med en gang. (mulig fordi jeg hadde lang slange til dumpen).
Om du vil ha høy lyd så monter en trakt på den. flammer i eksosen, sleng en slange og rør på rett etter turboen. putt en slange i grillen hvis du vil at alle skal høre du har popoff. kun fantasien som stopper :D

Testdriver
05/01/10, 17:57
OT spørsmål.
Popoff er vell ikke det samme som dumpventil?

volvoRsport
05/01/10, 18:28
OT spørsmål.
Popoff er vell ikke det samme som dumpventil?

Egentlig ikke. Popoff er en restriksjonsventil som bl.a. ble brukt i Indy racing slik at man ikke kunne lade mer enn motstanderene.

Testdriver
05/01/10, 19:31
Var det jeg trodde ja

V3gard
09/01/10, 13:17
Jeg har den k25 dumpen og den lekker ikke som jeg har merka i alle fall, men kan ikke si lyden er noe å hoppe i taket for :/

microplex
09/01/10, 13:23
denne har kul lyd, hvis det er det du er ute etter.

http://maxam-tuning.com/catalog/product_info.php?cPath=453_454&products_id=4084

Testdriver
09/01/10, 13:59
Det der er jo en Hks dump, den brukes jo på risbiler. Det er også en kopi dump.
Lyden er ok men ikke mere:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=HblCEQXQ8Q4&feature=related

microplex
09/01/10, 14:01
Det der er jo en Hks dump, den brukes jo på risbiler. Det er også en kopi dump.
Lyden er ok men ikke mere:cool:

http://www.youtube.com/watch?v=HblCEQXQ8Q4&feature=related

men den fungerer fortsatt fett alikvel;)

Testdriver
09/01/10, 14:03
Ja det gjør den sikkert, er jo mange som bruker disse :)

TeamBørnOut
09/01/10, 14:24
http://www.youtube.com/watch?v=bfzNuPKC_NY
hjemmelaget dumpventil. byttet senere til biltemas resirkulerbare for å få en høy lyd i den (er damas bil, hu vil ha litt lyd :P )

OHKorpan.
09/01/10, 18:36
Det vet ikke jeg noe om, har som sagt brukt min i snart 1 år og den fungerer kjempe bra enda den

Har hatt en orginal RFL med trakt i 5år nå(Ikke kopi!) den lekker ikke, å er brukt på 4 forskjellige turbomotorer.

TeamBørnOut
09/01/10, 19:23
vært heldig :) men har du trykktesta den? er helt normalt at noe som ikke har membranner lekker etterhvert. ellers er det noe rart :)

jonass
09/01/10, 21:24
med mindre den har hatt turboer som har lekt slik at den har fått olje til og hjelpe til og tette

TeamBørnOut
09/01/10, 21:34
Du sier noe der :) slitne turboer er bra for dumpventiler :D

jonass
10/01/10, 01:21
da jeg hadde rfl så brukte leg litt fett på den da var den "tett" i en halv time, og det var org ventil.
har tenkt ut en patent på dump nå som jeg skal lage, den kommer alltid til og være tett.

TeamBørnOut
10/01/10, 01:34
jeg dreide en som hadde kont stempel og O ring i bunn. får ikke lekt. men orka ikke dreie ny og da var biltema sin fin :)

jonass
10/01/10, 11:14
skal ikke ha stempel i den jeg skal lage, blir bare membran med, skiver for stabilitet

TeamBørnOut
10/01/10, 11:39
ta en gammal membrann forgasser da :) "savardump" hehe

Turbokassa
13/01/10, 00:38
Funker dette trikset med å putte resirkdump slangen/rør inn på eksos?
Gir dette ekstra smell eller flammer?

TeamBørnOut
13/01/10, 06:32
lover deg flammer hvis bilen din kjører på litt ekstra bensin(noe 99% av alle biler gjør).

ChrML
13/01/10, 08:52
lover deg flammer hvis bilen din kjører på litt ekstra bensin(noe 99% av alle biler gjør).
Vil det hjelpe til med å forbrenne sot i eksos eller forårsaker det mer? :)

treboR87
13/01/10, 16:32
sikkert ikke heldig hvis man har kat..

TeamBørnOut
13/01/10, 17:15
Ingen turbobiler sliter med mye sot i eksosen tror jeg. da er det noe rart hehe
Men flammene kommer somregel ikke ut før endestussen. og det hjelper jo til å forbrenne eksosen litt ekstra (fungerer jo litt som ei luftpumpe. men kun når man leker :P)

Turbokassa
13/01/10, 21:18
kanskje best og strekke den fordi første lyddemper, så den skånes for flammer?
De har vel ikke godt av flammer?

ChrML
13/01/10, 21:20
kanskje best og strekke den fordi første lyddemper, så den skånes for flammer?
De har vel ikke godt av flammer?
Det er nok ikke så heldig pga lengden på slangen. Vil ikke tro lyddempere har vondt av litt flammer? :)

Karlsen88
13/01/10, 21:43
Min lydemper på 3" JT har da tålt en hel del flammer den så det tror jeg går fint :D

Turbokassa
13/01/10, 22:38
Tenkte bare på at ikke innmaten skulle brenne opp fortere.
Hvordan "anbefales" det å montere dette?
Har rustfri downpipe, så for min del tenker jeg evt på røret mellom downpipe og lyddemper nr 1.
Men hvordan fikse løsning som evt kan blendes?
Må jo ha metall på en del av resirk slange/krets?
Blir fort varme på eksosen.

Har brukt 600 graders varmelakk på downpipe og kun siste 15 cm av downpipe er kald nok til at lakken ikke flasser.. (det vil si den siste bøyen som går under bil)

TeamBørnOut
14/01/10, 09:21
monteres rett etter lamdan. (de fleste har jo denne 15-20 cm) unna turbon. så det bruker ikke være noe problem. hvis dere syns det blir litt harry med flammer og sånt så dytt slangen ut i grillen ellerno :P Noe som er kult når det er nysnø er å ha den ned i bakken (litt på siden ved forhjulet). da spruter det litt snø når man kjører litt smått rundt :P

jonass
14/01/10, 13:36
hmm dette høres jo litt gøy ut, jeg kjøpte for min del et flame kit. det er en liten boks man kobler strøm på, så til en coil og en tennplugg i eksosen, funker bra det og det blir flammer

ChrML
14/01/10, 16:21
Blir det noe lyd av å ha resirken til downpipen?

Tenkte når jeg skal lage meg downpipe til en større turbo at jeg slenger inn en mutter ekstra i tillegg til lambda som kan blendes eller sette inn nippel til resirk evt.

henrik940
14/01/10, 16:36
Hva er vitsen med å kjøre lufta ut i eksosen ?

ChrML
14/01/10, 16:36
Hva er vitsen med å kjøre lufta ut i eksosen ?
Flammer :P

henrik940
14/01/10, 16:38
Hmmm, interessant :p

TeamBørnOut
14/01/10, 16:55
Det blir en litt "plysj" lyd da også. grunnen til at jeg testet det var for å få luft nok til å antenne all bensina jeg kjørte inn i DP med et sveisebend til gassveising :P (uten dumpen så luktet det bare VELDIG bensin haha.) Men med dumpen så ble det andre saker.. dette var så farlig å uforsvarlig og ikke gjennomtenkt så jeg fjernet det fort. Men fikk jo fortsatt flammer av vanlig uforbrent bensin :)

Turbokassa
15/01/10, 00:39
det er ikke noe problem med "mottrykk" fra eksos mot resirk.dump?

Hvordan er det å sveise en mutter på rustfri DP?

TeamBørnOut
15/01/10, 09:20
får man problemer med mottrykk i eksosanlegget så har man gått glipp av noe viktig ved trimming av turbo bil. størst mulig og kortest mulig.. jo friere jo bedre...

Det går fint å sveise inn mutter etc på rustfri eksos. Jeg kjører ikke med noe annet en rustfritt på eksossiden.

Turbokassa
15/01/10, 21:38
hehe joda, men om det er en utgang på eksos så vil jo noe eksos gå inn i den åpningen.
Kan sette på en type blendelokk som åpner kun en vei da ;) :P

Noen som har bilder av løsninger?
Må bruke mest mulig rør vel? pga varme

TeamBørnOut
16/01/10, 12:58
Når jeg sveisa meg inn på røret og prøvestartet så opplevde jeg bare vakum. Så jeg skjønner hvorfor folk bruker eksosen til å dra ut veivhusventilasjonen med..
Jeg hadde en gang skikkelig eksoslekasje ved DP. en kammerat la en flaske i eksosanlegget mitt. Den ble dratt inn for å så komme fort ut igjen når bilen fikk belastning :P
Men fra røret som gikk litt inn i DP så lå mitt rør side om side ca 30-40cm opp. begge rør fikk eksosbandasje (hadde strengt tatt kun trengt det på DP. men hadde til overs). og derrifra en slange som tålte litt varme og bort til resirkventilen.
Kan slenge inn en CAD tegning på ca hvordan det så ut! har ikke bilder av det tror jeg. kan sjekke det først!

TeamBørnOut
16/01/10, 13:47
Fant bilde på hvordan røret fra WGn min satt. blir samme greia. men lurt med litt bandasje så røret ikke blir så varmt mot slangen
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/1213.jpg

Turbokassa
17/01/10, 12:03
noe slikt jeg tenkte også ja.
men blir jo evt en mutter som sveises på, så det blir "rett inn" kobling, ikke skrått.
Vil bli for lang slange om den legges helt ned til enden av dp? Altså på første røret etter dp.

TeamBørnOut
17/01/10, 12:13
det er rør på bildet fordi det der er sånn den gammle DPn min ble seende ut.
men jeg hadde rør nesten av bunnen av wg og opp for å slippe at slangen jeg skulle bruke skulle bli så varm

Shaiko
17/01/10, 12:17
Grunnen te at du skal ha wg`n ut i bunn av dp`n er fordi at eksosen ut av snurra skal komme fort ut. Det er downpipen som er viktig i eksosen. samme som rally gutta. de har 4tum dp og 3tum avgass.

Kan man da kjøre wgn ut etter dp`n så vil man få en mer effektiv motor.

TeamBørnOut
17/01/10, 12:21
yes :)
Å de kjører 4" på SMÅ turboer med restriksjoner hehe :D

Men vi orker ikke en ny 3siders diskusjon om DP :P
Sist trodde enkelte her inne det ikke var forskjell i 2.5" dp og 4" :P

volvo2før
18/01/10, 08:27
jeg har pleid å kjøre med biltemas resirkulerbare jeg. (uten å koble på returen). gir bra med lyd (for de som liker de. og man kan trekke en slange å koble den inn på eksosanlegget hvis man vil(flammer) eller legge en slange i grillen). dama har hatt denne i noen år nå. fungerer enda(og den lå ute i masse grus i hele sommer når hu bytta motor). like tett å fin enda.
Men dumpventilene på biltema er tris. :P

Denne dumpventilen er jo beregnet på fra og med 2,0 bar og oppover, hvordan blir det da på en motor som går på kun 0,8-1,2 bar?

TeamBørnOut
18/01/10, 12:27
Du tror ikke det er en liten skriveleif fra biltema da? :P
fungerer fint fra vakum til 1.5 bar hvertfall

volvoRsport
18/01/10, 15:15
Du tror ikke det er en liten skriveleif fra biltema da? :P

Ikke noe skrivefeil det, man må trekke fra atmosfærisk trykk.
Har en lignende en på KL-Racing også http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=116&artnr=A3-3-2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

TeamBørnOut
18/01/10, 15:23
Ikke noe skrivefeil det, man må trekke fra atmosfærisk trykk.
Har en lignende en på KL-Racing også http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=116&artnr=A3-3-2&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Så den vil kun fungere på 1 bar og opp? :P
og de andre dumpventilene fungerer kun til vakum og ikke turbotrykk fordi det står max 0.4 bar?

Jeg tror nok det er en skrivefeil gitt :)
Det stod at turboene deres holdt til 18000rpm før. skjer ikke mye spennende da :P

Rakklebein til 960? man får til 940... Biltema er full av skrivefeil...

ChrML
18/01/10, 15:27
Dumpen må jo se trykket i forhold til noe for at den skal virke, og det kan ikke være så mye annet enn atmosfæretrykket. Derfor er det ikke mulig (eller hvertfall veldig teit) at de kan være oppgitt i absolutt trykk. Så er nok trykkleif, ja, som TBO sier.

Turbokassa
18/01/10, 18:26
De har sikkert skrevet det med hensikt.
Da høres det enda grommere ut for asfaltkant trimmere :D

volvo2før
01/02/10, 20:53
Har tenkt på den K25 dumpen jeg og. Med har fått et bra tilbud på en Turbo XS S - dumpventil til min b21et fra Autopower.no. Står den er til motorer som ikke lader så mye, min lader ca 1,0-1,1 så er litt skeptisk på om den er beste valget. Se på linken under!

http://www.autopower.no/webshop/product_info.php?cPath=20_27&products_id=186 Hva tror dere om denne, er det et bedre valg en K25 dumpen?

Turbokassa
01/02/10, 22:36
Jeg ville ha ringt eller sendt en mail til autopower og spurt dem

Mr. Myhre
03/02/10, 09:10
Vil sterkt annbefale en RFL dump, disse blåser høyt.
Jeg kjører nå med en RFL kopi dump og den er jeg kjempe fornøyd med, har brukt den i snart 1 år og den fungerer kjempe bra enda. her har du den:
http://ksr.as/product_info.php?cPath=24&products_id=34

Her har du en ekte RFL:
http://www.autopower.no/webshop/product_info.php?products_id=184

Det er litt annerledes lyd i disse og muligens en smule mere lyd i, men lyden er digg der også.

Hvordan er denne RFL kopien på en 100% orginal B230FT? Hvordan vil lyden bli mtp ladetrykket?

TeamBørnOut
03/02/10, 09:24
blir likt som på andre turbobiler :)

Mr. Myhre
03/02/10, 09:37
blir likt som på andre turbobiler :)

Kanskje eg skal handle den til nybilen da, var jo råbillig! :)
Et annet kanskje litt newbie spørsmål, hvordan bruker dere å montere disse? Med et t-stykke? Før eller etter LMM? Ville kanskje tro den skulle være mellom luftfilter og LMM, eller tar eg feil nå? :D

EDIT:
Eller skal den kanskje være på innsugs siden? :) Skal eg tette avlastingsventilen som sitter orginalt?

ChrML
03/02/10, 09:39
Kanskje eg skal handle den til nybilen da, var jo råbillig! :)
Et annet kanskje litt newbie spørsmål, hvordan bruker dere å montere disse? Med et t-stykke? Før eller etter LMM? Ville kanskje tro den skulle være mellom luftfilter og LMM, eller tar eg feil nå? :D
Returlufta fra resirken må inn etter LMM-en, ja, hvis du ikke har planer om å flytte LMM. Hele poenget er det skal være et lukket system etter måleren. All luft som har passert LMM-en må inn i motor eller gå tilbake gjennom LMM-en igjen.

Testdriver
03/02/10, 12:28
Hvordan er denne RFL kopien på en 100% orginal B230FT? Hvordan vil lyden bli mtp ladetrykket?
Min 230ET kjører jeg med originaltrykk og det er vell ca samme trykk på FT motoren. Denne dumpen blåser som sagt høyt på min bil. Med denne så trenger man ikke å ha full gass og 5000 o/min for å høre dumpe lyden, denne er mye mye villigere :)
skal ikke mye til for at det dumper høyt her :)

Men TBO har nevnt at disse billig dumpene begynner å lekke etter en stund bare sånn at du vet det. Der skal jeg ikke uttale meg for det har jeg ikke sjekket på min enda.
Men har brukt min i snart 1 år og den dumper like bra som den gjorde når jeg plukket den ut av esken!
Jeg betalte 199kr for min:D har vell steget bitte litt i pris nå men :)

Kalsn
03/02/10, 13:11
Denne dumpen blåser som sagt høyt på min bil. Med denne så trenger man ikke å ha full gass og 5000 o/min for å høre dumpe lyden, denne er mye mye villigere :)
jepp skal ikke my til før denne dumper, men har problemet me at den lekker jo mer ladetrykk jeg får, å viss jeg skimser fjøra så går trykket opp til normalt, men da dumper den ikke før ca5000 o/min :) men trur fjæra er litt dårlig..men man får vell det man betaler førr, 250,- :D

Testdriver
03/02/10, 18:52
Hvor høyt trykk kjører du med?
Tror ikke min lekker noe.

Muligens fjæra er litt svak ja, men som du sier så får man jo ikke allverdens til 250 spenn :p

Kalsn
03/02/10, 22:29
Hvor høyt trykk kjører du med?
Tror ikke min lekker noe.

Muligens fjæra er litt svak ja, men som du sier så får man jo ikke allverdens til 250 spenn :p
Kjører nå med ca 0.9, men uten å ha skimsa fjøra så kommer den bare opp til 0.7, pluss at det kjennes ut som det lugger litt under akselerasjon, så setter pengene mine på at det er fjøra som er svak ja, for den virker helt frisk når jeg skimser fjøra med ett par skiver :) det kan vel ikke være vakumslangen som begynner å bli dårlig?

Testdriver
04/02/10, 09:34
Det vet jeg ikke. Men hvis man suger på vakumsiden på dumpen så finner man vell ut om den er tett eller om den lekker vil jeg tro.

jonass
04/02/10, 09:57
og da finner man ut at alle stempel dumper lekker, med en membran dump så løfter man stemplet da.

TeamBørnOut
04/02/10, 10:19
stempel dump som ikke lekker = limt igjen eller låst :D
når man kjører litt så blir også stålet varmere og utvider seg. og da lekker noen ofte mer en de gjør når det er kaldt også.

Mr. Myhre
05/02/10, 12:38
http://ksr.as/product_info.php?products_id=1076

Kan eg bruke dette t-stykket på RFL kopi dumpen? Blir det riktig størrelse for meg i min org. 745 TIC?


Mvh

Kalsn
05/02/10, 13:58
http://ksr.as/product_info.php?products_id=1076

Kan eg bruke dette t-stykket på RFL kopi dumpen? Blir det riktig størrelse for meg i min org. 745 TIC?


Mvh
ja kjøpte samme selv, RFL dumpen skal skli rett i det t-stykket.. skal vell være 2.5" orginalt i motorrommet ditt også

Mr. Myhre
05/02/10, 14:12
ja kjøpte samme selv, RFL dumpen skal skli rett i det t-stykket.. skal vell være 2.5" orginalt i motorrommet ditt også

Ok, flott, da bestiller eg dette nå med en gang :D


Mvh