PDA

Vis full versjon : XC 70 2008 el. bakluke holder seg ikke åpent



orfaman68
20/12/14, 22:04
Bilen min er utstyrt med elektrisk åpning av bakluke. Dette fungerer fint, men dessverre holder bakluken seg ikke oppe i kuldegrader. Om sommeren var det ikke noe feil, men nå har mekanisme blitt litt for svak. Den åpner helt opp men lukker seg veeeldig sakte igjen. Noen som har hatt samme problem og kanskje kan hjelpe ? Regner med at det ikke er vanlige demper montert, siden man hører en pumpe når bakluken åpnes.
Hilsen, Stefan

Morgis
20/12/14, 22:23
demperen er spesiell ja, den er montert i taket, ganske lett å komme til.

orfaman68
20/12/14, 22:47
Det var ironisk ment, ikke sant :P Fant deler hos Jønkøpings bildemontering. Men vet jo ikke hvor feilen ligger...

anders85
21/12/14, 00:15
Hmm spesielt at du skriver dette, det samme skjedde med min i dag[emoji15][emoji35]


Sent from my iPhone using Tapatalk

orfaman68
21/12/14, 11:04
Da er bilene våre sjelevenner, Anders ;) Men som jeg skrev- finnes nok deler hos JB- Jønkøpings Bildemontering... Vill bare være sikker på hva som kan være feil. Og hvordan jeg kan sjekke, hvilken side som må byttes, eller altid begge samtidig ??

orfaman68
22/12/14, 16:42
Ingen som har vært inom dette ?

Morgis
22/12/14, 17:50
2 dempere. demperen på førersiden er elektrisk.
Trykkfall i denne som fører til at luken ikke holder seg oppe av seg selv.

Demonter dekselet i taket, og du vil se den nokså greit,.

Stig-Arne
22/12/14, 17:52
Demperen er vel strengt tatt ikke elektrisk. Er hydraulisk system, hvor pumpen sitter ute i venstre siden.
På senere modeller, fra MY12 mener jeg, kom det elektriske aktuatorer, ett enklere og bedre system.


http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1180506&ukey_make=865&ukey_model=12013&modelYear=2008&ukey_category=7877

Vises vel greitt her :)

men mistenker det er en gassdemper på høyre side, som hjelper luka opp og hjelper å holde den oppe.
Men den vises ikke på det bildet, men mener det er bedre bilder på VIDA på dette.

Broderen har det samme problemet på sin 08 modell XC70 at den siger når det er kaldt, men han har ikke orket å gjøre noe med det.
Er det ingen gassdemper, så er det jo mest sannsynlig en feil i pumpen som gjør at trykket siger tilbake.
Kan jo å være så enkelt påtide å bytte oljen på systemet.

orfaman68
22/12/14, 18:42
Dessverre ser man nok ikke så mye på bildet du la ut, Stig-Arne. Takk for tipset, Morgis. Som sagt finnes denne elektriske demperenhet som Del ( en enhet ) hos JB. Hjelper mye at du sier det dreier seg om venstre side :) Det jeg lurer på er, er det bare plud and play, eller må man fylle på olje et sted, pluss forteller bilen via VIDA, at man har byttet en del ?

orfaman68
22/12/14, 18:48
Var denne jeg tenkte på, men den er fra en 2013 model. Siden Stig-Arne sier, at det ble forandret noe, er jeg ikke sikker på at den passer:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/589.jpg (http://s769.photobucket.com/user/orfaman68/media/Volvobaklukedemper.jpg.html)
Bilde er lånt fra JB Jønkøpings database

Stig-Arne
22/12/14, 19:02
Dessverre ser man nok ikke så mye på bildet du la ut, Stig-Arne. Takk for tipset, Morgis. Som sagt finnes denne elektriske demperenhet som Del ( en enhet ) hos JB. Hjelper mye at du sier det dreier seg om venstre side :) Det jeg lurer på er, er det bare plud and play, eller må man fylle på olje et sted, pluss forteller bilen via VIDA, at man har byttet en del ?

Hva er det du ikke ser? Hmm...

http://www.volvopartswebstore.com/

om du går inn der, så finner du frem til tailgate hydraulic operating

Da ser du det jeg forsøkte å linke til :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/590.jpg

Stig-Arne
22/12/14, 19:03
Var denne jeg tenkte på, men den er fra en 2013 model. Siden Stig-Arne sier, at det ble forandret noe, er jeg ikke sikker på at den passer:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/589.jpg (http://s769.photobucket.com/user/orfaman68/media/Volvobaklukedemper.jpg.html)
Bilde er lånt fra JB Jønkøpings database

Den passer ikke nei. Du har elektrohydraulisk åpning :)

orfaman68
22/12/14, 19:04
Det jeg ikke ser er selve demperen, btw jeg ser den, men den ser jo litt andledes ut enn den på bildet jeg la ut. Er vel kanskje lurt å kikke sjøl under kapslet. Bare ikke så morro akkurat nå i 7 minus uten garasje...

orfaman68
22/12/14, 19:07
Vill du med dette si at det finnes hele tre forskjelle versioner for bakluken ?? Denne bilde er jo fra en elektro hydraulisk system, det er info jeg har fått. I tillegg finnes det vanlige gass demper. Nå skjønner jeg enda mindre :(

Stig-Arne
22/12/14, 19:07
Det jeg ikke ser er selve demperen, btw jeg ser den, men den ser jo litt andledes ut enn den på bildet jeg la ut. Er vel kanskje lurt å kikke sjøl under kapslet. Bare ikke så morro akkurat nå i 7 minus uten garasje...

Demperen er den du ser. Det er slik det ser ut på 08 modellene, frem til 2012.

orfaman68
22/12/14, 19:12
Det jeg lurer på er jo, om det kan være så enkelt å bare bytte dempern på HØYRE side. Det du sier høres jo logisk ut for meg. Det elektro-hydrauliske virker jo. Så det kan godt hende at det holder med å skifte den vanlige demperen som sitter på høyre side :)

Stig-Arne
22/12/14, 19:13
Vill du med dette si at det finnes hele tre forskjelle versioner for bakluken ?? Denne bilde er jo fra en elektro hydraulisk system, det er info jeg har fått. I tillegg finnes det vanlige gass demper. Nå skjønner jeg enda mindre :(

Er 3 versjoner ja
1: Vanlig bakluke med bare gassdempere uten elektrisk åpning
2: Elektro hydraulisk åpning, så vidt meg bekjent ble den borte i 2012
3: Elektro åpning, kom i 2012

Bilde av 2012 modellen med elektriske aktuatorer

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/591.jpg

Stig-Arne
22/12/14, 19:15
Det jeg lurer på er jo, om det kan være så enkelt å bare bytte dempern på HØYRE side. Det du sier høres jo logisk ut for meg. Det elektro-hydrauliske virker jo. Så det kan godt hende at det holder med å skifte den vanlige demperen som sitter på høyre side :)

Det er ikke usannsynlig, men eneste feilen i den teorien er jo, hvorfor går det tregere når man lukker luken ? Den skulle jo i teorien gå raskere om en gassdemper er svak.

orfaman68
22/12/14, 19:17
Da er det på bildet jeg la ut en elektrisk aktuator, som kom i 2012. Da lærte jeg noe nytt :) Men som sagt tro jeg at jeg skal skifte den vanlige demper på høyre side. Mulig at alt fungerer som det skal etterhvert :)

Stig-Arne
22/12/14, 20:52
Jeg mistenker at det ikke er gassdemper på høyre side, verken på biler med eller uten elektrisk åpning.
Bare på høyre side.
Finner ingen plass at det er noe annet enn en vanlig demper på v.side, på bilene med elektrisk åpning er gassdemperen byttet ut med en aktuator eller hydraulikk sylinder

orfaman68
22/12/14, 21:33
Bare en demper altså- og den sitter på venstre side... Tusen takk for informasjon, Stig-Arne :)

Morgis
22/12/14, 21:34
det er demper på høyre side. ta av takdekselet, så ser du den.

Stig-Arne
22/12/14, 22:15
det er demper på høyre side. ta av takdekselet, så ser du den.

Ikke alltid kart og terreng stemmer da altså.. Kjenner godt til det :)

anders85
22/12/14, 22:37
Er dette en dyr afære? Ofaman68 du får være prøvekanin på dette prosjektet.
Jeg har nok med og bytte ac kompressor for 2 gang[emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Morgis
22/12/14, 22:59
ac kompressor for 2.gang? du har ikke en lekkasje som kjør at dem går tørr ?

anders85
22/12/14, 23:03
Nei begge har funka, men "lageret" lager ulyd når kompressor starter. Var jo så lur og kjøpte brukt fra JB Bildeler[emoji35] nå er ny kjøpt inn!


Sent from my iPhone using Tapatalk

gunnargt
23/12/14, 08:51
Det er hydraulisk stempel/demper på venstre side som åpner og lukker luken. Sitter også vanlige gassdempere på begge sider av luken,er de som holder luken oppe.

Morgis
23/12/14, 11:11
men alikevel, forskjellige gassdempere på biler med og uten hydr åpner. :)

orfaman68
23/12/14, 11:55
@ Morgis : Igjen takk for tipset :) Men- du snakker om et deksel i taket... Jeg vet jo, eller kan godt tenke meg, hvor demperen sitter i taket. Men en spesiell deksel finner jeg ikke. Kun den hvor taklyset sitter i, som er like brei som taket. Er det den du mener ? Regner med at den er bare clipset. Da kommer jeg ikke å røre den nå- har ikke garasje og det er litt kaldt ute, da vet vi begge to hva som skjer med clipser... ;)

flobben
23/12/14, 13:46
På BMW med hydrauliskmotor på bakluke hjelper det ofte og etterfylle olje på dette problemet.
Så kanskje det finnes en måte å gjøre det samme på på Volvo, så slipper du å bytte deler?

Morgis
24/12/14, 20:04
hele dekselet med taklyset ja :)

Cluster1
22/01/15, 20:34
Har du blitt noe klokere på bakluka, orfaman68?

Har samme problemet selv på vår XC70, luka holder seg fint oppe sommerhalvåret, men når det blir kaldt siger den sakte men sikkert.

Hvordan er det med oljesøl og lufting om man bytter dette selv, det er vel hydraulikkslanger til demperen som må av ved skifte?

orfaman68
23/01/15, 22:03
Hei Cluster,
har enda ikke gjort noe med det. Men fant ut, at en vanlig demper på høyre side holder luke åpen. Venstre side går hydraulisk med pump og hele pakka. Men, siden pumpen virker og greier å åpne luken til enhver tid, kan det logisk sett ikke være noen feil med det. Så det er egentlig bare å bytte dempern på høyre side. Orket bare ikke å gjøre dette i vinterkulden. Har dessverre ingen garasje :( Men hele aksjon burde være ganskje enkelt: Fjerne deksel bakerst i taket ( den med lyset i ), den er bare clipset. Den burde demperen være tilgjenglig. Men, som jeg vet, finnes det to forskjelle demper. Så jeg skal nok sjekke delenumret etter jeg har fjernet dekslet.

GLTOslo
24/01/15, 13:38
Det virkar ikkje som disse demparane er veldig mykje å skryte av. Kjøpte akkurat ein 2010 med manuell åpning, og eg synes luka er "slapp" samanlikna med min tidlegare V70N. SKulle ikkje forundre meg om den er merka FOMOCO

orfaman68
08/10/15, 19:56
Oppdatering:
Siden jeg er fortsatt sykemeldt hadde jeg nok tid for å endelig fikse bakluke...
Det sitter 2 dempere under takdekseln.
- er egentlig bare å fjerne taklys, skrue som sitter under den og deretter klipse ut takdeksel.

- man ser tydelig dempere på v og h side.

- viktig er å støtte bakluke før man begynner !!! Selve bakluke er nemlig blytung.... ( Noe jeg ikke skjønner fordi den er laget av plast... )

- med en skruetrekker fjerner man sikringsklammer på begge fester til dempern, deretter kan man ta demperen ut, helt uten verktøy

Demperen ser mer ut som en fjederbein siden det er også en synlig fjeder på den.
Hele jobben tok en time for meg og kostet 900,- i deler :)

Fungerer akkurat som den skal :) Angrer på at jeg var så lat....

Morgis
09/10/15, 11:58
du byttet bare den ene demperen som ikke er tilkoblet hydraulikken ?

orfaman68
10/10/15, 19:11
Nei, jeg byttet to demper.
Det sitter en demper på hver side.
På venstre side er det i tillegg denne lille hydraulikksylinder som åpner bakluken. Pumpen til dette sitter jo på venstre side bak deksel i bagasjerom. Har sjekket denne på oljelekkasje før jeg begynte å demontere på taket.
Eneste jeg vet er at denne systemet ble endret på i 2012. Siden da er det vel ikke mer hydraulikkpumpe i bagasjerom, istedetfor demper med pumpe.

orfaman68
10/10/15, 19:23
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/10/301.jpg (http://s769.photobucket.com/user/orfaman68/media/xc%2070%20demper%20bakluke.jpg.html)

slinecks
10/11/15, 00:59
har du delenr på det du trengte?

orfaman68
10/11/15, 21:25
har du delenr på det du trengte?

31217640

GBXC
09/01/16, 16:01
Oppdatering:
Siden jeg er fortsatt sykemeldt hadde jeg nok tid for å endelig fikse bakluke...
Det sitter 2 dempere under takdekseln.
- er egentlig bare å fjerne taklys, skrue som sitter under den og deretter klipse ut takdeksel.

- man ser tydelig dempere på v og h side.

- viktig er å støtte bakluke før man begynner !!! Selve bakluke er nemlig blytung.... ( Noe jeg ikke skjønner fordi den er laget av plast... )

- med en skruetrekker fjerner man sikringsklammer på begge fester til dempern, deretter kan man ta demperen ut, helt uten verktøy

Demperen ser mer ut som en fjederbein siden det er også en synlig fjeder på den.
Hele jobben tok en time for meg og kostet 900,- i deler :)

Fungerer akkurat som den skal :) Angrer på at jeg var så lat....

Drar opp denne da jeg sliter med samme problem; Fått bakluka i hodet hver dag siste uka..

Klipser du kun ned taktrekket i bakkant? Regner med at det ikke er nødvendg å ta ned hele veien fram, noe som virker som mer enn en times jobb.
Kan du være snill og beskrive hvordan du går fram for å klipse ned taktrekket?

orfaman68
09/01/16, 22:59
Drar opp denne da jeg sliter med samme problem; Fått bakluka i hodet hver dag siste uka..

Klipser du kun ned taktrekket i bakkant? Regner med at det ikke er nødvendg å ta ned hele veien fram, noe som virker som mer enn en times jobb.
Kan du være snill og beskrive hvordan du går fram for å klipse ned taktrekket?

Selvfølgelig :)

- Først fjerner du innelys den er klipset.
- Bak lyset ser du en skrue- husker ikke helt, men det var torx
- Så fjerne du midtdelen av takdeksel bak ( klipset )
- Deretter fjerner du begge plastdeksler ved siden av ( også disse er kun klipset )
Jeg bruker en plast smørekniv for å fjerne all slags plastdeler ( da unngår du riper eller skade )
Tipps: Hvis du gjør dette nå med kulde ute anbefaler jeg å varme opp plastdeksler med en varmluftpistol :)
- Når du har fjernet disse tre deksler bøyer du taktrekket forsiktig ned for å nå fram til begge dempere

- VIKTIG !!! Senest nå SKAL du støtte bagasjeluken !!! Så fort du fjerner en av demperne raser takluken, som er av plast ( men likevel blytung !!! ) ned !!!
Brukte for dette en 2 tom fire som jeg saget til rett lengde

- På begge ender av hver demper sitter en fjær som du kan klipse ut med skruetrekker.
- Så drar du bare dempern til side

- Ikke noe vanskelig å sette nye dempere på plass. Bare å klipse den inn UTEN å fjerne fjær som sitter på.

Det går an å bøye taktrekket akkurat så langt at den ikke knekker. Kan ikke beskrive det- men du føler hvor mye du kan bøye den. Jeg bøyde litt for mye men ser ikke noe av det mer etter jeg bygget alt sammen igjen til slutt.
Hele greie tar kanskje 30 minutt.

Håper jeg kunne hjelpe deg :)
Lykke til :)

Skriv gjerne hvordan det gikk.

slinecks
09/01/16, 23:07
Mine dempere ligger ennå i esken[emoji23] skal heller få bakluken i hodet resten av vinteren[emoji106]

GBXC
10/01/16, 17:26
Selvfølgelig :)

- Først fjerner du innelys den er klipset.
- Bak lyset ser du en skrue- husker ikke helt, men det var torx
- Så fjerne du midtdelen av takdeksel bak ( klipset )
- Deretter fjerner du begge plastdeksler ved siden av ( også disse er kun klipset )
Jeg bruker en plast smørekniv for å fjerne all slags plastdeler ( da unngår du riper eller skade )
Tipps: Hvis du gjør dette nå med kulde ute anbefaler jeg å varme opp plastdeksler med en varmluftpistol :)
- Når du har fjernet disse tre deksler bøyer du taktrekket forsiktig ned for å nå fram til begge dempere

- VIKTIG !!! Senest nå SKAL du støtte bagasjeluken !!! Så fort du fjerner en av demperne raser takluken, som er av plast ( men likevel blytung !!! ) ned !!!
Brukte for dette en 2 tom fire som jeg saget til rett lengde

- På begge ender av hver demper sitter en fjær som du kan klipse ut med skruetrekker.
- Så drar du bare dempern til side

- Ikke noe vanskelig å sette nye dempere på plass. Bare å klipse den inn UTEN å fjerne fjær som sitter på.

Det går an å bøye taktrekket akkurat så langt at den ikke knekker. Kan ikke beskrive det- men du føler hvor mye du kan bøye den. Jeg bøyde litt for mye men ser ikke noe av det mer etter jeg bygget alt sammen igjen til slutt.
Hele greie tar kanskje 30 minutt.

Håper jeg kunne hjelpe deg :)
Lykke til :)

Skriv gjerne hvordan det gikk.

Tusen takk for god beskrivelse. Du bidrar med mye konstruktivt her på forumet, i likhet med flere andre. Det gjør det lettere for oss med Volvo og holde hodet over vannet også økonomisk!
Skal gi meg i kast med denne jobben når minusgradene er noe færre, og dempere er innkjøpt.
Vil gi en beskrivelse da om hvordan det har gått!

orfaman68
10/01/16, 19:19
Takk for det :) Men dette er vel viktig I et slik forum.
Har selv fått veldig mye hjelp her og spart mange tusenlapp. Da er det helt greit å betale for medlemskap. Har aldrig angret på å bli medlem her.
Ingen spørsmål er dum her og man får nesten alltid hjelp :)

GBXC
24/02/16, 15:54
Selvfølgelig :)

- Først fjerner du innelys den er klipset.
- Bak lyset ser du en skrue- husker ikke helt, men det var torx
- Så fjerne du midtdelen av takdeksel bak ( klipset )
- Deretter fjerner du begge plastdeksler ved siden av ( også disse er kun klipset )
Jeg bruker en plast smørekniv for å fjerne all slags plastdeler ( da unngår du riper eller skade )
Tipps: Hvis du gjør dette nå med kulde ute anbefaler jeg å varme opp plastdeksler med en varmluftpistol :)
- Når du har fjernet disse tre deksler bøyer du taktrekket forsiktig ned for å nå fram til begge dempere

- VIKTIG !!! Senest nå SKAL du støtte bagasjeluken !!! Så fort du fjerner en av demperne raser takluken, som er av plast ( men likevel blytung !!! ) ned !!!
Brukte for dette en 2 tom fire som jeg saget til rett lengde

- På begge ender av hver demper sitter en fjær som du kan klipse ut med skruetrekker.
- Så drar du bare dempern til side

- Ikke noe vanskelig å sette nye dempere på plass. Bare å klipse den inn UTEN å fjerne fjær som sitter på.

Det går an å bøye taktrekket akkurat så langt at den ikke knekker. Kan ikke beskrive det- men du føler hvor mye du kan bøye den. Jeg bøyde litt for mye men ser ikke noe av det mer etter jeg bygget alt sammen igjen til slutt.
Hele greie tar kanskje 30 minutt.

Håper jeg kunne hjelpe deg :)
Lykke til :)

Skriv gjerne hvordan det gikk.

Nå har jeg skiftet demperne med sola i ryggen, drøyet litt med det i påvente av litt godvær. Tusen takk for god beskrivelse, jobben var som du sier meget kurrant!

orfaman68
25/02/16, 20:42
Kjempebra med tilbakemelding :) Godt at du fikk gjort det :) Er egentlig mye enklere å gjøre det enn å skrive for mye ;)