PDA

Vis full versjon : Abs lys!



sandal
10/12/14, 20:37
Abs lys kom på når eg kjørte slo av bilen og startet igjen var då vekke den time ca med kjøring så kom det tilbake, og no lyser motor lystet og..

Noken som vet ka som kan være gale ?

Jimmen
10/12/14, 20:43
Les ut feilkoder så finner du kjapt ut av det.. Kan være så mye. :)

sandal
10/12/14, 20:48
Ja,
Så generelt e det dyrt og fikse abs feil?

Alfs80
10/12/14, 21:20
Kan være så enkelt som abs føler og den koster et par hundrelapper og er lett og bytte selv men det kan være så mangt men beggyn med feilkode avlesing

sandal
13/12/14, 02:17
Fikk lest av feil koden med et jalla aparat feil kode P0500 aka abs sensor A
Noen som sier være 100% sikker på at det det er abs sensor? Eller kan det være ring og?

Alfs80
13/12/14, 13:40
Hadde du lest av med vida hadde du fått svaret

Svirre
13/12/14, 21:34
Undersøk om noen i Bergen/omegn har tilgang på VIDA (jallaapparat holder IKKE). Evt. få en pris fra et Volvoverksted og be de lese ut feilkoden. Det kan være en bagatell, men bagatellen kan også være forårsaket av noe større. Derfor er det lurt å lese ut feilkoder med Volvo's eget OBD-verktøy :)

eab
14/12/14, 12:55
Fikk lest av feil koden med et jalla aparat feil kode P0500 aka abs sensor A
Noen som sier være 100% sikker på at det det er abs sensor? Eller kan det være ring og?

Selv ikke ved bruk av volvos eget diagnoseutstyr kan man være 100% sikker på om det er ring eller sensor. Ikke ved å bare lese ut feilkoder hvertfall.

FroBe
14/12/14, 14:27
Feil på ring er en lett synlig feil (sprekk i ringen), feil på sensor kan være vanskeligere å verifisere (brudd i ledninger, vakkel i kontakter, sensor er mekanisk skadet eller har feil avstand til ring etter av/påmontering).

Det eneste ekstra VIDA kan hjelpe med er ved å vise under kjøring om det er manglende signal, eller feil signal (sprekk i ring gir flere pulser, da tror bilen at det ene hjulet går fortere rundt.)

sandal
15/12/14, 00:19
fikk tatt en diagnose med vida i dag, begge verdien e lik på abs sensoren, var en stein i i ene abs ringen, og lyset kom tilbake igjen, fikk feil på høyre sensor fremme, prøver og bytte den i morgen for og se om det blir bedre då :D

balraek
22/12/14, 21:32
ABS ringene står veldig utsatt til på noen volvoer.... spesiellt XC90.
Det hjelper noen ganger å rengjøre ring og sensor. Veldig enkelt arbeid, spesiellt forran.

sandal
24/12/14, 02:31
Løst!! :D

Aleks_
24/12/14, 02:48
Fortell gjerne løsningen også, så spres kunnskap og erfaringer videre.

sandal
24/12/14, 02:55
ledingen til sensoren har lagt inntil hjulet så det har klart og ¨slippe¨ ned ledingen,

ttronstad@msn.com
03/01/15, 19:49
Jeg har hatt et lignende problem der abs-lampa har kommet og gått i lang tid. Hver gang XC70-en har vært inne på verksted har selvsagt lampa ikke lyst og videre feilsøking har vært "umulig". På verkstedet har de, ved hjelp av feilkodene, kommet fram til at det enten var ABS kontrollenheten, eller pumpa, som var gåen. Siden begge delene er relativt kostbare spurte jeg om det var mulig å bruke en brukt del. Det sa de burde gå fint. Jeg fant et brukt aggregat (fra en S80) med samme artikkelnummer og jeg har nå byttet kontrollenhet (siden denne er mye enklere å bytte en selve pumpa). Heldigvis forsvant ABS-lampa umiddelbart, men problemene er ikke over likevel. Nå har det kommet en beksjed om at "ABS-service erfordras" i dashboardet. Jeg stakk innom den lokale Mekonomen for å høre om de kunne se om det var noe som hang igjen fra før jeg skiftet delen, men da kunne de opplyse om at det nå lå en "feilmelding" om at kontrollenheten ikke var programmert til serienummeret på bilen min. Spørsmålet mitt her er derfor: Er det noe å gjøre med dette? ABS-en fungerer som den skal igjen, så hvis det kun vil være en "service-melding" som ligger der spiller det ikke så stor rolle for meg, men hvis det kan føre til andre problemer hadde det vært fint om noen kunne gitt meg en liten advarsel om det.