PDA

Vis full versjon : Tips til montering av nye dørpakninger?



Tinnsoldaten
09/12/14, 22:57
Skal montere nye dørpakninger på min 142.
Kjøpte nye pakninger, men de er utrolig gjenstridige i få på plass i sporene. Begynte litt med bl.a. diverse skrujern, men det går utrolig seint og pakningene får ganske hard medfart, så det er ingen god løsning. Har prøvd å smøre pakningene med silikonfett uten at det hjalp stort. Prøvde også å legge dem i varmt vann for å myke dem opp litt, uten noe særlig resultat.
Fikk dem ganske greit på plass i vindusrammene som er av aluminium, men problemene meldte seg straks jeg begynte på selve døra. Det KAN være at det er kommet en del lakk i sporene som gjør dem trange...

Noen som har tips til egnet verktøy og andre triks som kan gjøre jobben enklere?

Dan Bay-Johansen
10/12/14, 19:35
Er det et sånn t-spor?


Direkte fra blåmyra!

245 gl
12/12/14, 13:12
Kan bruk av spylervæske på selve pakningen og Volvo's hvite plastkniv hjelpe ? den kan du jo også smi rundere , slik at ikke ødelegger pakningen.

Svirre
12/12/14, 17:41
Zalo er effektive greier (så fremst det ikke tærer på metall og lakk). De får ting til å gli, også tørker det ut etter hvert :)

Tinnsoldaten
12/12/14, 22:57
Kan bruk av spylervæske på selve pakningen og Volvo's hvite plastkniv hjelpe ? den kan du jo også smi rundere , slik at ikke ødelegger pakningen.

Nysgjerrig på denne plastkniven, hvordan ser den ut? :)

Har vurdert om jeg skal prøve å lage meg et verktøy. Ser for meg et lite "pizzahjul" uten skarp egg, eller noe sånn... Trenger noe som jeg får nok kraft på til å trykke sammen pakningen, men som ikke er skarpt slik at jeg ødelegger den.

Tinnsoldaten
12/12/14, 22:59
Zalo er effektive greier (så fremst det ikke tærer på metall og lakk). De får ting til å gli, også tørker det ut etter hvert :)

Problemet er helst det at jeg ikke får nok press på pakningen uten å ødelegge den med de verktøyene jeg har prøvd. Har prøvd å smøre med silikonfett, som er rimelig sleipe greier. :) Men for all del, det er verdt et forsøk!

Dan Bay-Johansen
13/12/14, 10:30
Pizzakutter i plast og ei runde med slipepapir muligens, i kombinasjon med syrefri vaselin ?


Direkte fra blåmyra!

245 gl
13/12/14, 14:10
Den ser slik ut : http://www.vvshop.no/index.php?main_page=product_info&cPath=8&products_id=97

Er den for spiss er det bare å gjøre den rundere med en kniv...denne kan du og få fatt i hos din lokale Volvo forhandler.

Tinnsoldaten
14/12/14, 01:31
Sjå på den du, så ikke dumt ut. Var jo ikke akkurat svimlende pris heller, så den kan være verdt et forsøk.

Wrasko
14/12/14, 17:01
Rart at det skal være så vanskelig på en 142 da? På en 06 Fiesta så byttet jeg i løpet av 3 minutter eller noe.. Reiv av gamle, og dyttet nye på plass, ferdig....

Svirre
14/12/14, 17:04
Rart at det skal være så vanskelig på en 142 da? På en 06 Fiesta så byttet jeg i løpet av 3 minutter eller noe.. Reiv av gamle, og dyttet nye på plass, ferdig....

Det er fordi Ford måtte lage hurtige løsninger pga. ofte delebytte.

Wrasko
14/12/14, 21:34
Det er fordi Ford måtte lage hurtige løsninger pga. ofte delebytte.

Med andre ord, er ganske kurant på nyere Volvo og? ;)

Svirre
14/12/14, 22:32
Det er desverre mye Ford på nyere Volvo, men nå tenkte jeg på de som er eldre ;)

Emmet B20
23/09/15, 21:35
Hva ble løsningen din på dette? Vindusramma var lett match, og jeg får tredd dem ned på den vertikale delen av døra, men det blir bråstopp med en gang jeg prøver å gå rundt bøyen på undersiden...

Tinnsoldaten
24/09/15, 13:25
Endte med at jeg brukte en kombinasjonstang til å trykke sammen den delen av pakningen som skal inn i sporet, før jeg presset den på plass med skaftet på en spiseskje fra IKEA. :D