PDA

Vis full versjon : Gult lys....



jatsen
05/12/14, 20:59
Hei
Har en 1999 v70 tdi, under kjøring så kommer det opp ett gult lys i dashbordet.
Det som ligner litt på en motor, merker ingenting på bilen når lyset kommer på.
Er det lamdaen som er kaputt, eller katalysatoren?.
Noen som har peiling :)

Morgis
05/12/14, 21:40
ingen vet hva det er som er kaputt. Den indikerer bare at det er en av 1000 feilkoder registrert.
Du må lese ut feilkode for å vite hva som er problemet med motorstyringa

jatsen
05/12/14, 22:49
Okey takk for svar, men hva er mest vanlig att ryker på desse?..
Må gløde litt extra nå når det er kaldt..Om det har noe betydning ?

Morgis
06/12/14, 01:25
vakuumlekkasjer er ikke ukjent. dårlig glødeplugg er nok også et symptom på vanskelig start

jatsen
08/12/14, 21:53
Men er det veldig farlig og kjøre med?, motoren oppfører seg hel normalt...
Kan det vere pga glødinga?

brynna
08/12/14, 23:20
Har du VAG dieselmotoren får du ikke feilkode på glødeplugger, katalysator og luftmengdemåler. Hvis ikke Volvo har satt inn sensorer utover VAG`s system. Er litt på tynn is her når det gjelder hva Volvo har bygd på sin VAG utgave:confused:

Når det gjelder VAG diesel er det veldig sjelden at motorlampa lyser. Som oftest er det satt inn en powerboks som gir feilkoder til systemet. Disse boksene er ikke VAG motoren glad i.

Selvfølgelig er det nok andre årsaker som gir feilkoder og at motorstyringlampa lyser. På mine 2 VAG som er tilnærmet lik din (hvis VAG da) har jeg sett motorstyringlampa kun en gang siden 2004. Slange mellom IC og turbo hadde løsnet. Dette kjentes på trekkrafta og svartrøyken bak.

Les ut feilkoder som nevnt tidligere. Pri 1

Sagen
10/12/14, 14:38
Har opplevd at den lampa lyser ved et par tilfeller.. En gang etter motorvask, så mest sannsynlig fuktighet i en eller flere kontakter. Motoren gikk da over i en eller annen nødmodus, hvor tomgang var det den vare mest interessert i. Opplevd det et par ganger vinterstid også. Da har det vært etter at jeg har startet opp en kald motor og latt den stå å gå litt på tomgang. Forskjellen da er at den ikke har gått i nødmodus, men fortsatt hatt full motorkraft. Etter å ha kjørt litt slukker lampa.. Har aldri lest ut feilkoder, så hva det er vet jeg ikke. Men, jeg lar den uansett veldig sjelden gå på tomgang fra kaldstart.. Glødeplugger gir den ikke feilkoder på..

Svirre
01/01/15, 23:04
Som de sier her; les ute feilkoder. Dette må gjøres med Volvo's egen VIDA siden det er et merkelig OBD system grunnet god blanding av Volvo og vag. Det at den lampen lyser er bare en indikator at noe er unormalt i verdier. Jeg har blenda EGR-ventilen og lampen lyser pga. det lille.

Om det er farlig å kjøre mens lampa lyser er umulig å si ja eller nei på, men sjekk opp snarest! Det kan være en bagatell eller et varsel om noe som kan bli værre.