PDA

Vis full versjon : Kjøp/Salg - kun for betalende medlemmer?



Volvo Car Club Norway
03/12/14, 23:04
Kjære medlemmer

Vi har hatt en liten diskusjon i hovedstyret hvorpå det å ha tilgang til kjøp og salg skal forbeholdes betalende medlemmer. Dette for å unngå mye "løse fugler" men også gjøre det ekstra attraktivt å ha medlemskap, at dette da blir en klar medlemsfordel i den kontigenten som er.

Er kjent med at andre klubber har denne løsningen hvor det fungerer meget bra.

Vi vil gjerne ha deres synspunkter og meninger rundt dette, vi er altså for å gjøre dette.
Men ønsker deres tanker også

Fyr løs!

The Sven
03/12/14, 23:23
Vi har vel både diskutert og prøvd dette tidligere? Det ender jo med at en får et svært mye mindre marked. Jeg er forøvrig helt enig i tanken bak det og har selv prøvd å få igjennom dette tidligere fordi jeg syns sikkerheten på kjøp/salg burde være bedre. Men ved litt ettertanke er jeg litt usikker på hvor attraktivt det blir å annonsere noe når en reduserer potensielle kunder med typ 90%.

sekse
03/12/14, 23:30
Bra forslag synes jeg, er jo med på å gjøre det attraktivt å bli medlem.

aarnes
04/12/14, 12:35
Vi har vel både diskutert og prøvd dette tidligere? Det ender jo med at en får et svært mye mindre marked. Jeg er forøvrig helt enig i tanken bak det og har selv prøvd å få igjennom dette tidligere fordi jeg syns sikkerheten på kjøp/salg burde være bedre. Men ved litt ettertanke er jeg litt usikker på hvor attraktivt det blir å annonsere noe når en reduserer potensielle kunder med typ 90%.

Vi har gått igjennom alle annonsene på den åpne delen, og det er ganske 50/50 med betalende/ikke betalende medlemmer som har annonser der.

Lasse R
04/12/14, 14:33
Det er jo ett bra forslag med tanke på flere betalende, men jeg er redd for att markedsplassen vil bli mindre som følge av det

Bjørseth Racing
04/12/14, 20:22
Jeg tviler sterkt på at "mannen i gata" som kun kjører Volvo for holdbarhetens skyld gidder å betale en medlemsavgift for å oppdrive deler som trengs. I disse tider hvor det er gratis å annonsere på feks. Finn og Tryne skal det litt til at utenforstående skal ta seg råd til å betale kontigent for å få annonsert/kjøpt.

sekse
04/12/14, 20:25
Den jevne mannen i gata bruker nok finn.no uansett tror jeg :)

Bjørseth Racing
04/12/14, 20:30
Den jevne mannen i gata bruker nok finn.no uansett tror jeg :)

Det er sant, men hvis han ikke finner lykken på Finn vil han ty til andre metoder. Har støtt på dette problemet når jeg har fikset opp andre biler. Hver gang dette har intruffet har jeg tatt inn deler fra utlandet istedenfor å betale kontigent på et forum.

larsverm
06/12/14, 04:49
Ganske viktige poenger for både ja og nei, ikke opplagt hva som bør bli svaret...

H.Ihle
06/12/14, 21:44
syns det er mye mindre deler til salgs her nå enn sist jeg var på forumet, og facebook har tatt helt av..
tror det blir for lite marked som mange andre har sagt, men hadde jo vært fint å slippe alle bedrevitere på face da :rolleyes:

Per Turbo
06/12/14, 23:52
Facebook er helt klart en kanal som mange benytter til å kjøpe og selge ting, det får man ikke gjort noe med dessverre.

Vi er mest ute etter kvalitet enn kvantitet på markedsdelen.

At dere som medlemmer føler at dere får mer igjen for medlemskapet og at man ikke bare kan gå inn der å slenge fra seg Motor selges, gi bud fra Nicknick87 om dere skjønner.

Men vi er helt åpne om dette og ønsker ikke å tvinge på noe som få har glede av. I mine øyne blir det forhåpentlig litt bedre og mer seriøs markedsplass for medlemmene og dere som er genuint interesserte og vet at her inne får man svar og hjelp, og evt tak i ting man ønsker osv.

Mye fine og konstruktive tilbakemeldinger, takker så langt! Kom gjerne med mer :)


-
Per Turbo
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styreleder/Chairman

sekse
07/12/14, 12:53
Jeg synes det er relativt håpløst å følge med på delesalg på facebook. Fordi det er utallige mer eller mindre seriøse grupper som ting posten i, helt tilfeldig om man får med seg godbiter som kommer for salg.

Daniel V
07/12/14, 13:31
Problemet på Facebook er også at det ikke er søkbart. Så mye som postes i disse Facebookgruppene, så er annonsen så langt nede at du aldri finner den igjen etter bare en times tid.

Dog er jeg personlig veldig usikker på om det er veien å gå med å gjøre markedsplassen medlemsbasert. Jeg meldte meg inn i en Fordklubb for et års tid siden, fordi jeg skulle selge noen sjeldne felger der som vi hadde liggende. Der hadde de akkurat gjort markedsplassen sin medlemsbasert, og her for tre dager siden fikk jeg mail om at de nå vurderte å åpne opp for allmeneheten igjen, da omsetningen der hadde stupt med bortimot 90%.

Jeg sier ikke at det blir sånn for oss, men vi kan jo bruke noen av erfaringene de andre klubbene har på området.

Truckdriver
07/12/14, 23:07
Problemet på Facebook er også at det ikke er søkbart. Så mye som postes i disse Facebookgruppene, så er annonsen så langt nede at du aldri finner den igjen etter bare en times tid.

Dog er jeg personlig veldig usikker på om det er veien å gå med å gjøre markedsplassen medlemsbasert. Jeg meldte meg inn i en Fordklubb for et års tid siden, fordi jeg skulle selge noen sjeldne felger der som vi hadde liggende. Der hadde de akkurat gjort markedsplassen sin medlemsbasert, og her for tre dager siden fikk jeg mail om at de nå vurderte å åpne opp for allmeneheten igjen, da omsetningen der hadde stupt med bortimot 90%.

Jeg sier ikke at det blir sånn for oss, men vi kan jo bruke noen av erfaringene de andre klubbene har på området.

Litt interesangt at jeg kom over denne tråden. For meg personlig har det liten betydning hva utfallet blir da jeg ikke har Volvo lenger og ikke trenger noen deler, og heller ikke har deler for salg.
Jeg var faktisk med på å gjennomføre den omstruktureringen av forumet til FCN som du beskriver her. Det vi har avsteming på nå er faktisk prosjektforum og ikke annonserforum. Men vi åpnet faktisk annonseforumene for ikke-betalende medlemer da, men stengte en hel rekke andre underforumer i ånden av å skape flere medlemsfordeler. Fram til det da ble åpnet hadde annonseforumene vært stengt for ikke-betalende medlemmene en god stund(husker ikke hvor lenge i farta), med jevnlige protester fra både betalende og ikke-betalende medlemmer hele perioden.
Omstruktureringen vi hadde for ca ett år siden var langt større enn dere vurderer, med etterspill som brente ut flere i ledelsen.
Men støy i etterkant av ett slikt tiltak er dere forhåpentligvis forberedt på.
Erfaringen min tilsier at stengte annonserforumer for ikke-betalende medlemmer vil kunne føre til færre fordeler til betalende medlemmer pga. mindre utvalg av både deler/biler til salgs og potensielle kjøpere. En viss økning i betalende medlemmer vil dere nok få, men det kan jevne seg ut igjen over tid.
For å unngå dårlige annonser og uønsket oppførsel i annonseforum har jeg personlig mer tro på strengere regelverk og moderering i tilvenningsfasen til folk har lært, selv om det også vil skape støy.
Det jeg har mer tro på for å skaffe flere betalende medlemmer er mer og bedre markedsføring på f.eks sosiale medier. Og ikke minst aktivisering av medlemmene :)
Har faktisk flere ganger vurdert å melde meg inn her som støttemedlemm. Men ettersom jeg i grunn ikke har bruk for fordelene, eller bruker mye av forumet, har jeg foreløpig ikke somlet meg til det.

Daniel V
07/12/14, 23:36
Hmm, kan være jeg blander ja. Men har uansett snakket med flere jeg kjenner som er/har vært medlem i FCN, og alle sa at markedsplassen var elendig etter det ble snevret inn for en stund siden.

Truckdriver
08/12/14, 00:45
Det har du desverre helt rett i.

Tinnsoldaten
24/12/14, 13:34
Stemte nei, av den enkle grunn at jeg ønsker å nå ut til et størst mulig marked når jeg annonserer noe. Så får man heller moderere kjøp/salg-sidene litt for å sile ut de useriøse (noe som i all hovedsak fungerer veldig bra allerede her).
Har kjøpt og solgt både biler og haugevis av deler via forumet, og har så langt kun positive erfaringer.

JEPS
30/12/14, 01:58
ser at kjøp & salg på medlems delen sist ble skrevet i for nesten en mnd siden, det sier vell litt om hvor attraktiv den delen av forumet er pr i dag.

Liland
03/01/15, 09:09
Jeg stemte nei og tror mer på å gjøre den delen av forumet som heter 'Bilrelatert' tilgjengelig kun for betalende medlemmer.

Sånn som det er nå tror jeg ikke at jeg kommer til å betale kontigent for 2015 med mindre jeg blir støttemedlem bare for at dette er et av mine favorittforum. Eneste grunnen til at jeg var det i 2014 var for å ta en titt på den delen for betalende medlemmer. Nå som jeg har sett hva som er der er ikke det nok til at jeg betaler kontigent, 95% av det jeg er interessert i trenger man ikke logge inn for å se engang.

TommyG
03/01/15, 10:16
Sånn som det er nå tror jeg ikke at jeg kommer til å betale kontigent for 2015 med mindre jeg blir støttemedlem bare for at dette er et av mine favorittforum. Eneste grunnen til at jeg var det i 2014 var for å ta en titt på den delen for betalende medlemmer. Nå som jeg har sett hva som er der er ikke det nok til at jeg betaler kontigent, 95% av det jeg er interessert i trenger man ikke logge inn for å se engang.

Nå er ikke kontingenten spesielt høy. Du tjener den strengt tatt kjapt inn igjen med rabatt avtalene


Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

ovlov86
03/01/15, 11:28
Har absolutt ingen tro på å sperre av noe mer av forumet enn det det allerede er. Da ender man bare opp med at enda flere velger Facebook fremfor forum, slik tendensen allerede er.

aarnes
03/01/15, 21:10
Folket har talt, vi lar det være som det er for nå :-)