PDA

Vis full versjon : Glødelys slukker ikke



Toffe
03/12/14, 10:08
I det siste på de kaldeste morrane har glødelyset aldri "slukket". Det lyser helt til jeg starter motoren. Om jeg har hatt på webastoren så funker den normalt eller om jeg akkurat har kjørt men på morran når det er kaldt så.. funker det ikke.

Tips?

Volvo XC70 D5 04'

FroBe
03/12/14, 15:07
Du får sikkert flere svar hvis du poster i rett forum, dette forumet er for de litt nyere XC70 II.
Første generasjon XC70 finner du her:
http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?16-S60-V70N-S80-XC-serien

volvoRsport
03/12/14, 15:57
Flyttet tråd til rett underforum.

Toffe
03/12/14, 18:44
Takk :) Trykket litt kjapt ;)

JH480
03/12/14, 21:27
Starter den som normalt, når lampa lyser, eller tar det lengre tid?

Tipper det er en eller annen temperaturføler som sierfra, om gløding er nødvendig eller ikke. (lyset)

Har mer tro på at det er glødepluggene dine som begynner å bli slappe.

På de nyere XC70 08- Så tar det ganske lang tid fra du trykker på startknappen, til startmotoren setter i gang. (om tidsforsinkelsen er basert på motortemperatur, eller utetemperatur-kompensering vet jeg ikke)

aarnes
03/12/14, 22:08
Om glødepluggene ikke fungerer så lyser det såvidt i et par sekunder.
det er temp ute som bestemmer om glødepluggene skal varme eller ei;

Her er info fra VIDA:

I glödstiftsregleringen ingår följande komponenter:

glödstift (20/22-26)
glödstiftsrelä (4/109)
motortemperaturgivare (7/16)
styrenhet motor (ECM) (4/46)
kombinationsinstrument (DIM) (5/1).


Glödstiftens funktion är att förvärma motorns förbränningsrum före start vid kall väderlek.



Styrenhet motor (ECM) aktiverar glödstiftsreläet i 4 olika faser. De olika faserna är beroende av tid, kylvätsketemperatur och varvtal. De olika faserna är:

Förglödning: Aktiveras när tändningsnyckeln ställs i läge II. Tids-, kylvätsketemperatur- och varvtalsberoende. En signal skickas via CAN-nätet från styrenhet motor (ECM) till kombinationsinstrument (DIM) om att tända lampan för glödning.
Start standby-glödning: Aktiveras under 10 sekunder efter avslutad förglödning. Sker under tiden tills dess att startmotorn aktiverats. Indikeras inte i kombinationsinstrument (DIM).
Startglödning: Aktiv när startmotorn aktiveras, d.v.s. när ett visst varvtal uppnåtts. Inte aktiv om kylvätsketemperaturen överskrider 30 °C eller om startmotorn avaktiverats. Indikeras inte i kombinationsinstrument (DIM).
Efterglödning: Aktiv när startsekvensen har avslutats. Indikeras inte i kombinationsinstrument (DIM).


Glödstiftsreläets spole spänningsmatas från säkring i relä-/säkringscentral motorrum. När tändningsnyckeln vrids till läge II aktiveras glödstiftreläet av styrenhet motor (ECM).



Glödstiften spänningsförsörjs via glödstiftsreläet från huvudsäkring i relä-/säkringscentral motorrum och jordas i cylinderhuvudet. Glödstiftsregleringen är diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM).

Toffe
03/12/14, 23:21
Når jeg vrir nøkkelen så lyser lampa. Så sitter jeg å venter... Leenge og ingenting skjer. Lampa lyser og alt er velstand. Men den slukket ikke. Så vrir jeg tenkinga og driter i å vente så starter den helt fint. Men er kun på morran dette skjer når den har Stått i kulda over natta

Toffe
04/12/14, 21:32
Skjedde igjen idag. Hadde kjørt den varm og alt så stoppet jeg motoren på biltema og når jeg da skulle starte så lyste den hele tiden og slukket ikke før jeg "tvangsstartet" den. Får ingen feilmeldinger på vida heller :-/

Tips til feilsøking, evnt om jeg må bytte glødesaken? eller releet? mulig å teste disse ? Så jeg kunne skru på glødereleet via VIDA men litt skummelt å skru den på uten å vite hvor det ligger engang :P

gekofix
04/12/14, 22:20
Har vært borti dette før, da var det gløderele som var defekt

Toffe
04/12/14, 22:37
Noen som vet hvor i Vida jeg finner dette? fant kun glødepluggen men ingen Releer?

Edit: Fant det på EWD dvd'en men ikke noe artikkelnummer? Er det kun et generellt rele jeg kan handle på biltema? FMA3 var posisjonen hvertfall! :P

Toffe
16/12/14, 13:03
Heisann.

Hørte på releet idag og det slo inn, tok det ut og testet det med 12v og slo fint inn og ut, målte også. Så releet er tipp topp.. Andre tips til hva jeg kan se på? :) Nå må jeg varme bilen før jeg kan starte den (når bilen er varmet med webastor så trenger den ikke nødvendigvis gløding.. Ikke enda hvertfall, fortsatt mildt)

gekofix
17/12/14, 22:01
Har du sjekket at ikke noen av glødepluggene ligger til jord?

oar83
22/02/16, 11:22
Tek oppatt ein gammal tråd. Kor står releet ? Vi sjekke dette på min bil. Har samme type sporadiske symptom på min xc70 for tida...