PDA

Vis full versjon : V70 D5 '03 slapp bremsepedal



xxhyp0crisyxx
02/12/14, 16:56
Heisann godt folk! Jeg sliter med en veldig slapp bremsepedal etter caliperbytte på bilen. Det er blitt skiftet til nye på høyre og venstre frem og høyre bak, har luftet systemet 2 gang. Rekkefølgen har vært VF, HF, HB og VB, tenning har stått i POS2. Fikk først opp varsellampe om AntiSladd, service erfordras. Luftet en gang til, nå fungerer antispinn, men jeg er nødt til å bunne bremsepedal helt ned før bremsene i det hele tatt tar [emoji20] Har noen vært borti det samme? Har vi luftet på feil måte? Alle innspill og idéer mottas varmt [emoji3]

Mvh, Tim

945-Halden
02/12/14, 17:17
Antar at du har etterfyllt jevnlig med bremsevæske under luftinga ? Ellers dras det mer luft inn i systemet. Er det jevnt dårlig på alle hjulene ?
Muligens noe med bremsekraft forsterker ?
Korriger meg om jeg tar feil noe sted ! Da lærer jeg og mer :-)

xxhyp0crisyxx
02/12/14, 17:36
Antar at du har etterfyllt jevnlig med bremsevæske under luftinga ? Ellers dras det mer luft inn i systemet. Er det jevnt dårlig på alle hjulene ?
Muligens noe med bremsekraft forsterker ?
Korriger meg om jeg tar feil noe sted ! Da lærer jeg og mer :-)
Hei! Jupp, etterfyllt etter hver caliper, med lokket på under pumping. Ja, bremser like dårlig på hver side [emoji20]

Aleks_
02/12/14, 17:53
Luft i bremsekraftforsterker kanskje? :confused:

945-Halden
02/12/14, 17:57
Lokket på er ikke så viktig. Så lenge det alltid er nok væske i beholderen. Klarer du å pumpe pedalen hard når motor er av ?
Om ikke så er det muligens noe med bremsekraft forsterkeren.
Får du hard pedal er det muligens mer lufting som skal til.

xxhyp0crisyxx
02/12/14, 18:00
Luft i bremsekraftforsterker kanskje? :confused:
Hei! Er det mulig å lufte denne på no vis?

xxhyp0crisyxx
02/12/14, 18:02
Lokket på er ikke så viktig. Så lenge det alltid er nok væske i beholderen. Klarer du å pumpe pedalen hard når motor er av ?
Om ikke så er det muligens noe med bremsekraft forsterkeren.
Får du hard pedal er det muligens mer lufting som skal til.
Vi har fyllt opp til randen på beholderen [emoji4] Når motor er av går det fint å pumpe bremsene hardt ja, også når tenning står i POS2. Når jeg pumpet opp hver caliper så kunne man enkelte gang høre ett lite puff på det første eller andre nedtråkket.

945-Halden
02/12/14, 18:02
Luft i bremsekraftforsterker kanskje? :confused:

Det er jo kansje og en mulighet. Min bil ble det byttet caliper på på verksted og da er jeg ganske sikker at de har luftet litt på for forsterkeren også.
Lå en liten rendt dråpe fra hvert av rørene, trodde nesten jeg hadde lekksje, men bremsene funker godt.

945-Halden
02/12/14, 18:38
Vi har fyllt opp til randen på beholderen [emoji4] Når motor er av går det fint å pumpe bremsene hardt ja, også når tenning står i POS2. Når jeg pumpet opp hver caliper så kunne man enkelte gang høre ett lite puff på det første eller andre nedtråkket.
Kan du forklare litt om hvordan dere luftet ? Mulig svaret ligger der. Om pedalen funket ok FØR du byttet calipere, og ikke har noen lekkassjer av bremsevæske noe sted nå, så er min teori at det fortsatt er luft i systemet.

xxhyp0crisyxx
02/12/14, 18:49
Kan du forklare litt om hvordan dere luftet ? Mulig svaret ligger der. Om pedalen funket ok FØR du byttet calipere, og ikke har noen lekkassjer av bremsevæske noe sted nå, så er min teori at det fortsatt er luft i systemet.
Alt fungerte før bytte ja [emoji4] Vi lufta først i går, med alt av tenning og slikt avslått. Begynte med venstre frem og avsluttet med venstre bak. Fylte på etter hver caliper. Pumpet opp trykk i pedalen, kompisen min åpnet luftenippel, pedalen sank inn, han skrudde igjen nippelen, så gjentok vi dette på alle 4 calipere. Så kom antisladd lampa på og bremser var omtrent ikke eksisterende. I dag lufta vi på samme måte, men med tenning satt i pos 2. [emoji4]

jerognal
02/12/14, 18:52
Ser på rekkefølgen du lufter på... Jeg har lært at du lufter lengst vekk først og så nærmere og nærmere hovedcylinder.
ANer ikke om det har betydning....

945-Halden
02/12/14, 18:52
du har pm

945-Halden
02/12/14, 18:57
Alt fungerte før bytte ja [emoji4] Vi lufta først i går, med alt av tenning og slikt avslått. Begynte med venstre frem og avsluttet med venstre bak. Fylte på etter hver caliper. Pumpet opp trykk i pedalen, kompisen min åpnet luftenippel, pedalen sank inn, han skrudde igjen nippelen, så gjentok vi dette på alle 4 calipere. Så kom antisladd lampa på og bremser var omtrent ikke eksisterende. I dag lufta vi på samme måte, men med tenning satt i pos 2. [emoji4]

Det virker jo som riktig fremgangsmåte, ring meg gjerne så kan vi ta en bilprat, du har fått nr mitt på pm :p

xxhyp0crisyxx
02/12/14, 18:57
Ser på rekkefølgen du lufter på... Jeg har lært at du lufter lengst vekk først og så nærmere og nærmere hovedcylinder.
ANer ikke om det har betydning....
Har lest varierende meninger om rekkefølgen, lurte på det samme selv, men han jeg skrudde sammen med mente at vi sku begynne lengst frem.

945-Halden
02/12/14, 19:02
Ser på rekkefølgen du lufter på... Jeg har lært at du lufter lengst vekk først og så nærmere og nærmere hovedcylinder.
ANer ikke om det har betydning....
Lyder kjent det der, men og usikker selv, mulig det er den raskeste og sikreste metoden for å få ut all lufta i systemet,

sveinh
02/12/14, 22:01
Lyder kjent det der, men og usikker selv, mulig det er den raskeste og sikreste metoden for å få ut all lufta i systemet,

Start lufting med høyre bak, deretter venstre bak og fortsett med høyre foran og til sist venstre framme. Pass på at det er tilstrekkelig med bremseveske i beholderen.

Pump trykk på bremsepedal og hold, en hjelpemann løsner luftenippel høyre bak og dermed går bremsepedalen i bunn. Hold pedalen i bunn til luftenippelen er stengt og slipp bremsepadalen sakte opp. Pump trykk en gang til og hold, åpne luftenippel og fortsett til det ikke er mere luft. Gå deretter til venstre bak og gjenta prosedyren......................

Biltma har også en luftdrevet bremselufter som fungerer utmerket, da gjør man jobben alene. Bare å følge bruksanvisning og huske å etterfylle bremseveske før det går tomt i beholderen.
Bremseveske: DOT 4 eller 5.

En ting til: Ikke trekk luftenipplene så voldsomt til, de er kone i enden og skal bare trekkes normalt / lett til for å være tett. Sett på gummihettene når ferdigluftet.

Helt til slutt: Sjekk om anlegget er tett ved å tråkke bremsepedalen hardt ned og holde en stund, den skal ikke synke nedover. Sjekk om det er lekkasje av bremseveske ved alle hjul, det må ikke forekomme. Bremsepedalen skal trykkes ned med ca 100 kg kraft.

Ved helt nye bremseklosser skal nivået i bremseveskebeholderen være på max nivå. Ved slitte klosser vil nivået ligge nært minimumsmerket. Ikke etterfyll bremseveske ved mye slitte klosser, bremsevesken vi da flomme over når klossene byttes med nye og stemplene i caliperne er inntrykket. Bremseveske tærer på lakken og må ved overfylling vaskes vekk med vann umiddelbart.

945-Halden
02/12/14, 23:37
Start lufting med høyre bak, deretter venstre bak og fortsett med høyre foran og til sist venstre framme. Pass på at det er tilstrekkelig med bremseveske i beholderen.

Pump trykk på bremsepedal og hold, en hjelpemann løsner luftenippel høyre bak og dermed går bremsepedalen i bunn. Hold pedalen i bunn til luftenippelen er stengt og slipp bremsepadalen sakte opp. Pump trykk en gang til og hold, åpne luftenippel og fortsett til det ikke er mere luft. Gå deretter til venstre bak og gjenta prosedyren......................

Biltma har også en luftdrevet bremselufter som fungerer utmerket, da gjør man jobben alene. Bare å følge bruksanvisning og huske å etterfylle bremseveske før det går tomt i beholderen.
Bremseveske: DOT 4 eller 5.

En ting til: Ikke trekk luftenipplene så voldsomt til, de er kone i enden og skal bare trekkes normalt / lett til for å være tett. Sett på gummihettene når ferdigluftet.

Helt til slutt: Sjekk om anlegget er tett ved å tråkke bremsepedalen hardt ned og holde en stund, den skal ikke synke nedover. Sjekk om det er lekkasje av bremseveske ved alle hjul, det må ikke forekomme. Bremsepedalen skal trykkes ned med ca 100 kg kraft.

Ved helt nye bremseklosser skal nivået i bremseveskebeholderen være på max nivå. Ved slitte klosser vil nivået ligge nært minimumsmerket. Ikke etterfyll bremseveske ved mye slitte klosser, bremsevesken vi da flomme over når klossene byttes med nye og stemplene i caliperne er inntrykket. Bremseveske tærer på lakken og må ved overfylling vaskes vekk med vann umiddelbart.

Kunne ikke ha forklart prosessen bedre selv :-)

xxhyp0crisyxx
03/12/14, 00:55
Start lufting med høyre bak, deretter venstre bak og fortsett med høyre foran og til sist venstre framme. Pass på at det er tilstrekkelig med bremseveske i beholderen.

Pump trykk på bremsepedal og hold, en hjelpemann løsner luftenippel høyre bak og dermed går bremsepedalen i bunn. Hold pedalen i bunn til luftenippelen er stengt og slipp bremsepadalen sakte opp. Pump trykk en gang til og hold, åpne luftenippel og fortsett til det ikke er mere luft. Gå deretter til venstre bak og gjenta prosedyren......................

Biltma har også en luftdrevet bremselufter som fungerer utmerket, da gjør man jobben alene. Bare å følge bruksanvisning og huske å etterfylle bremseveske før det går tomt i beholderen.
Bremseveske: DOT 4 eller 5.

En ting til: Ikke trekk luftenipplene så voldsomt til, de er kone i enden og skal bare trekkes normalt / lett til for å være tett. Sett på gummihettene når ferdigluftet.

Helt til slutt: Sjekk om anlegget er tett ved å tråkke bremsepedalen hardt ned og holde en stund, den skal ikke synke nedover. Sjekk om det er lekkasje av bremseveske ved alle hjul, det må ikke forekomme. Bremsepedalen skal trykkes ned med ca 100 kg kraft.

Ved helt nye bremseklosser skal nivået i bremseveskebeholderen være på max nivå. Ved slitte klosser vil nivået ligge nært minimumsmerket. Ikke etterfyll bremseveske ved mye slitte klosser, bremsevesken vi da flomme over når klossene byttes med nye og stemplene i caliperne er inntrykket. Bremseveske tærer på lakken og må ved overfylling vaskes vekk med vann umiddelbart.
Skal prøve oss frem i morgen med denne tråden oppslått så får vi se, uansett takker jeg så meget for support så langt :) :)

xxhyp0crisyxx
03/12/14, 15:24
Da har ei vært innom ett lokalt verksted og dem konstaterte; sammen med Volvo Tr.Heim at det mest sannsynlig var hovedbremsesylinder som var gåen. I følge Volvo skulle man helst unngå å luft eldre biler med pedal. Rart at det fungerte på en 1988 MB190 dog, men ikke en 2003 mod Volvo x)

C.Erstad
03/12/14, 15:36
Bra guide...

945-Halden
04/12/14, 11:08
Da har ei vært innom ett lokalt verksted og dem konstaterte; sammen med Volvo Tr.Heim at det mest sannsynlig var hovedbremsesylinder som var gåen. I følge Volvo skulle man helst unngå å luft eldre biler med pedal. Rart at det fungerte på en 1988 MB190 dog, men ikke en 2003 mod Volvo x)

Tror nok ikke du skal bry deg å mye om det de sa ang. lufting med pedal.... gjør jo i grunnen ikke stort annet enn å bremse.
og pris deg lykkelig om de har rett i hovedsylinder til bremsene, og at det skjedde nå og ikke under en ev. kraftig nedbremsing for å unngå en påkjørsel el. liknende...

xxhyp0crisyxx
04/12/14, 15:00
Tror nok ikke du skal bry deg å mye om det de sa ang. lufting med pedal.... gjør jo i grunnen ikke stort annet enn å bremse.
og pris deg lykkelig om de har rett i hovedsylinder til bremsene, og at det skjedde nå og ikke under en ev. kraftig nedbremsing for å unngå en påkjørsel el. liknende...
Joda, er glad sånn sett, men synd med så masse røling. Leste ut en BCM-0136 kode idag, ny hovedsylinder hentes i morgen, krysser fingre og tær[emoji4]

945-Halden
05/12/14, 16:27
Vi får en oppdatering når du har fått i orden bilen eller ?? :p

xxhyp0crisyxx
05/12/14, 20:54
Vi får en oppdatering når du har fått i orden bilen eller ?? :p
Her kommer updaten sjuh :)

Har bytta hovedsylinder og lufta, null forbedring. Driv å lurer på om det er verdt å prøve en ny bremsekraftforsterker?

945-Halden
06/12/14, 14:44
Du kan kikke litt på denne om du ikke alt har gjort det. http://forum.vccn.no/showthread.php?67319-Lekkasje-bremsekraftforsterker

Der ligger det og en link til en annen tråd om overhaling av bremsekraftforsterkeren og litt sjekkpunkter.

xxhyp0crisyxx
09/12/14, 08:40
Du kan kikke litt på denne om du ikke alt har gjort det. http://forum.vccn.no/showthread.php?67319-Lekkasje-bremsekraftforsterker

Der ligger det og en link til en annen tråd om overhaling av bremsekraftforsterkeren og litt sjekkpunkter.
Har lest tråden nå, skal sjekke om det kommer olje i slangen, bestiller både ny pumpe og forsterker i samme slengen, så får vi håpe at det ordner seg da, kjipt uten bil. Noen som har erfaring med retur av deler til Mekonomen forresten?

jerognal
10/12/14, 13:34
Ved tømming av bremsesystemet kan det være vanskelig å få drift i hovedsylinder igjen. Må lufte hovedsylinder først tror jeg.
Kan aldri tenke meg at hovedsylinder tar kvelden. Virket den før tømming er det helt sikkert kun luft i hovedsylinder.

OM Volvo har laget en hovedsylinder som ikke tåler slikt er jeg imponert!

kompis sleit fælt med å få opp trykket i caravellen sin etter tømming.

xxhyp0crisyxx
10/12/14, 13:57
Ved tømming av bremsesystemet kan det være vanskelig å få drift i hovedsylinder igjen. Må lufte hovedsylinder først tror jeg.
Kan aldri tenke meg at hovedsylinder tar kvelden. Virket den før tømming er det helt sikkert kun luft i hovedsylinder.

OM Volvo har laget en hovedsylinder som ikke tåler slikt er jeg imponert!

kompis sleit fælt med å få opp trykket i caravellen sin etter tømming.
Alt virket før vi monterte nye calipere og lufta systemet, er det som gjør situasjonen så frustrerende.

945-Halden
14/12/14, 16:09
Har du fått orden på bemsene ennå eller ? :rolleyes:

xxhyp0crisyxx
14/12/14, 17:42
Har du fått orden på bemsene ennå eller ? :rolleyes:
Ja, endelig! Skulle til å oppdatere tråden :)

Viste seg tilslutt at firmaet hadde sendt feil caliper til feil side, monterte på plass den gamle, lufta systemt, back in business! Tusen takk for alle forslag og tips, de har blitt mottatt varmt! :) :)

945-Halden
15/12/14, 19:15
Så bra at det ordnet seg til slutt :-)

xxhyp0crisyxx
16/12/14, 23:57
Så bra at det ordnet seg til slutt :-)
Oh yes, har savnet traktorn min!