PDA

Vis full versjon : Noen spørsmål rundt oljecatchtank



ChrML
23/06/10, 11:24
Har satt på åpent filter på veivhusventilasjonen for øyeblikket, men blir så mye oljegris i motorrommet og lukter olje inni bilen.

Er det forskjell på bra og dårlige catchtanker eller kan jeg bare kjøpe noe sånt som dette og bli fornøyd? :
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=steg_tva&artgrp=98

Med tanke på godkjenning, kan jeg bare istedet for åpent filter på toppen av tanken legge en slange til turbo innsuget og koble den dit? Og er det en fin permanent løsning etter godkjenning eller vil det senke oktanen mye og forårsake mye oljegris i trykkrør/intercooler?

RampagE
24/06/10, 09:06
Den fungerer sikkert, men jeg selv ville gått for en med større tilkoblinger/stusser, for å få ned gasshastigheten, mindre mulighet for at det blir med olje opp i tank/utlufting.
Slange fra catchtank og til innsug skal jo være likeverdig original løsning, bortsett fra at du har en blank tank istedenfor den svarte plast-saken under innsuget.

Løsningen senker vel ikke direkte oktantallet på bensina du spruter inn, men effekten du får av oljedampen er jo i praksis det samme som lavere oktantall.
Det var en fin tråd på STS ang. å dra veivhusluftinga ut i eksosen, men det er kanskje en løsning Tvilstilsynet er skeptiske til her på berget..

TeamBørnOut
24/06/10, 09:13
lurt å lage seg en kobling man dytter ned i "fremre fordeler spor" og uttaket til den gammle bensinpumpen. noen grove slanger fra de 3 stedene til en åpen tank med filter hindrer søl + at motorn får det bedre

ChrML
24/06/10, 10:13
Den fungerer sikkert, men jeg selv ville gått for en med større tilkoblinger/stusser, for å få ned gasshastigheten, mindre mulighet for at det blir med olje opp i tank/utlufting.
Slange fra catchtank og til innsug skal jo være likeverdig original løsning, bortsett fra at du har en blank tank istedenfor den svarte plast-saken under innsuget.

Løsningen senker vel ikke direkte oktantallet på bensina du spruter inn, men effekten du får av oljedampen er jo i praksis det samme som lavere oktantall.
Det var en fin tråd på STS ang. å dra veivhusluftinga ut i eksosen, men det er kanskje en løsning Tvilstilsynet er skeptiske til her på berget..
Ok, hvor grovt da? For jeg tenkte egentlig å legge 16mm slange fra tuten på den svarte boksen under innsuget til en catchtank et sted. Og så legge en 16mm derfra til innsuget. Funnet noen med 16mm anslutninger hos Turbopower.

TeamBørnOut
24/06/10, 10:14
du behøver ikke ta de til innsuget hvis du har en stor åpen tank som puster lett

ChrML
24/06/10, 10:17
du behøver ikke ta de til innsuget hvis du har en stor åpen tank som puster lett
Ja, men tenkte på det med godkjenning jeg. Permanent så vil det vel bli til friluft rett ut fra tanken.

Bear
24/06/10, 10:17
passer bra å spørre her;) er det noe poeng i å fjerne oljeåndings boksen? eller holder det med å setta på slange fra boksen å til en catch tank?

ChrML
24/06/10, 10:18
passer bra å spørre her;) er det noe poeng i å fjerne oljeåndings boksen? eller holder det med å setta på slange fra boksen å til en catch tank?
Lurer litt på det samme. Jeg kan ikke se noe poeng i å fjerne den, for den vil jo sørge for at det værste av oljesøl renner tilbake i oljen som den skal istedet for at det samler seg i catchtanken.

Bear
24/06/10, 10:20
skjønner, tenkte ikke jeg på, da lar jeg åndingsboksen sitta der;) takker for svar;)

Bear
24/06/10, 10:21
men mens vi er inne på det, den lille vakumslangen som sitter der, den har jeg bare fjerna(blenda) det er vell ikke noe poeng å setta den i catch tanken? eller? siden det er åpent filter på tanken.. eller tenker jeg feil?;)

RampagE
25/06/10, 10:31
Jeg har lagd ei adapter-plate til å sette på plassen til original veivhusventilasjons-boks,
samt at jeg har dreid av en blokkfordeler, skal se om ikke jeg finner igjen bilde av delene.
Blir ventilasjon på originalt sted i tillegg til i front.

Bear
25/06/10, 10:56
Jeg har lagd ei adapter-plate til å sette på plassen til original veivhusventilasjons-boks,
samt at jeg har dreid av en blokkfordeler, skal se om ikke jeg finner igjen bilde av delene.
Blir ventilasjon på originalt sted i tillegg til i front.

skjønner, men legg ut bilder hvis du finner a;)

Engebretsen
25/06/10, 13:11
Dro bare en slange fra den svarte boksen og opp i catchtanken. Så satte jeg et filter på catchtanken. Funker knall det, for da renner det meste av oljen tilbake i motor. Men man ser godt hvor mye drit man ellers ville fått i innsuget:D

asdf
25/06/10, 17:04
Med tanke på godkjenning, kan jeg bare istedet for åpent filter på toppen av tanken legge en slange til turbo innsuget og koble den dit? Og er det en fin permanent løsning etter godkjenning eller vil det senke oktanen mye og forårsake mye oljegris i trykkrør/intercooler?

Jeg har bare dytta slangen fra veivhusventilasjonen nedi ei tomflaske som er stripsa fast i motorrommet. Må huske å tømme den av og til da. Ble ikke feil på pkk, mekanikeren var mer opptatt av å sette feil på slitte bakdekk og manglende varseltrekant...

ChrML
25/06/10, 17:15
Jeg har bare dytta slangen fra veivhusventilasjonen nedi ei tomflaske som er stripsa fast i motorrommet. Må huske å tømme den av og til da. Ble ikke feil på pkk, mekanikeren var mer opptatt av å sette feil på slitte bakdekk og manglende varseltrekant...
Går det inntil videre, ja. Men må jo ha en catchtank da, ser ikke veldig profft ut med tomflasker i motorrommet :p.

Takker for svarene i denne tråden forresten! :)

asdf
25/06/10, 17:26
bilen min går ikke bedre med en blank fancy tank, enn den gjør med ei tomflaske. Så tomflaska får nok bli :P

ChrML
25/06/10, 18:26
bilen min går ikke bedre med en blank fancy tank, enn den gjør med ei tomflaske. Så tomflaska får nok bli :P
Hehe, nei :p. Bare det at jeg bryr meg om hvor gjennomført det ser ut :).