PDA

Vis full versjon : Motortrøbbel 850gl 1993 modell



HansOla
28/11/14, 23:01
Heisann. Onkelen min har 850gl med 2.5L 10v. Den stoppet her om dagen, og vi vet egentlig ikke hva som feiler den... Når bilen er kald så starter den, den reagerer på gass, men den går ikke på tomgang av seg selv. Når bilen oppnår litt temperatur så blir den veldig kranglete, tåler ikke gass, og den stopper. Nesten uråd å få liv i den igjen! Helt til den blir kald igjen. Når bilen stoppet, så røyk tempsensor til instrumentpanelet.

Det jeg tror det kan være, er tempsensor til innspruten. Sensoren til instrumentpanelet ble byttet, men såklart ingen forbedring der. Bensinfilter er også byttet.
Noen kloke hoder ute der som vil hjelpe? :)
Mvh Hans Ola

Rcar
28/11/14, 23:54
Bytte ut eller rengjøre tomgangsregulator i parafin/diesel er mitt nr 1 tips.
(Skal du først prøve å rengjøre den; legg den i ei bøtte med parafin natta over, og deretter noen timer i et oljebad... spillolje funker fint)
Mitt nr 2 tips (men allikevel farlig nær nr 1) er å sjekke fordeler lokk for fukt/irr. Sjekk også coil, tennkabler og plugger (er det lenge siden det er byttet ? Kjøp nytt !)

Rcar

HansOla
29/11/14, 00:18
tja, har tenkt på tomgangsregulator, men kan den være årsaken? greit nokk med tomgangen når den er kald, men tviler på at den er årsaken til at den krangler så fort bilen får litt temp! Heller litt mot tempsensor til sprutet jeg..(?) for det er vel flere tempsensorer på 850 også?

Rcar
29/11/14, 10:38
Hei
Siste NA 850 jeg hadde inne med samme feil; var forslag nr 1
Forrige NA jeg fikset samme problem på; var forslag nr 2.

Men for all del, har du mistanke/vet at det er feil på tempsensoren på termostathuset,; bytt den !
- Den kan forårsake slike feil du beskriver - men jeg sjelden vært borti det...
For eksempel har jeg selv en V70 nå, med defekt sensor - den er ikke slik.

Mvh
Rcar

HansOla
29/11/14, 13:37
Aah, får gjøre et forsøk! Takk:-)

Agrostar
29/11/14, 14:36
Sjekk fordelar/rotor! Eg har kødda eindel på grunn av at det var skade på rotor.