PDA

Vis full versjon : V70 08 2,4D automat som hopper i fri



TommyG
28/11/14, 11:26
Som tittel sier kan girkassen gå i fri noen ganger når den girer ned. Dette kan skje på motorvei der jeg ligger i 80, og kassen girer ned pga motbakke.
Den hopper da i fri så motor ruser opp, før den etter en liten stund går i gir, så går det en liten stund til før den begynner å dra igjen.

På lavere gir, under "aktiv kjøring" kan den gjerne "stusse" litt før den smeller inn rett gir.

Forrige eier hadde fått beskjed på Frydenbø at de regnet med det var girkassen, men kunne også være noe annet.
Automatgear Service i Bergen har hatt den inne, og mener det ikke er noe galt med kassen, men mente det kan ha noe med svake signaler fra motor å gjøre. Han antydet at dårlig batter/lading kunne være en løsning.

Frihjulet på dynamoen var deffekt, så da byttet jeg like godt den, og har også byttet batteriet til sønnak sa1000.

TommyG
28/11/14, 12:06
feilkoder etter at dynamo var skiftet
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/978.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/979.jpg

Morgis
28/11/14, 16:51
ECM ser ut til å ha forplantet seg litt her.
Denne komuniserer med det meste, og styrer motor og gir.
Med slike feil som kommer og går, blir det kluss. Kan være dårlig kontakt i en modul en plass.

Ble problemet bedre etter batteriskift og dynamo ? sjekket ladespenninga?

TommyG
28/11/14, 17:55
ECM ser ut til å ha forplantet seg litt her.
Denne komuniserer med det meste, og styrer motor og gir.
Med slike feil som kommer og går, blir det kluss. Kan være dårlig kontakt i en modul en plass.

Ble problemet bedre etter batteriskift og dynamo ? sjekket ladespenninga?

Ingen endring etter batteri og dynamoskift. Frydenbø sjekket ladespenning, den er ok.

Hvor ligger Ecm? Regner med det blir rette stedet å begynne å lete etter dårlig kontakt.

Dette er jo en gammel taxi. Kobler de seg inn noe sted som burde sjekkes? Fjernet en pølse med kabler i går som jeg går ut fra må ha vert til takstameter. En tykk og en tynn rød fra pluss polen, en sort fra minus polen, og en lilla som jeg ikke fant ut hvor kom fra. Alle var kuttet og isolert i ene enden. Den lilla henger igjen, men er isolert godt.

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Holern
03/12/14, 23:29
Vet at det har forekommet brudd i noen kabler som går fra motorrommet og til girkassa, under/forbi batteriet.
Jeg sier ikke at det er det som er grunnen her, men det kan være greit å få sjekka det.

TommyG
04/12/14, 01:02
takker. skal se om jeg får kikket på det :)