PDA

Vis full versjon : Hva er en AOC?



morrun
28/11/14, 09:28
Hei.
I forbindelse med 140.000km service har jeg bedt om pris på bytte av oljer/væsker i 4WD-systemet (fordelingskasse og bakaksel var ordene jeg brukte, men nå har ikke jeg mye peiling på hverken bilen generelt eller Haldex spesielt). Jeg fikk automatgirkassa flushet på forrige service. I pristilbudet jeg mottok, står det; "Skifte på vinkelveksel, AOC og diff". Hva er AOC for noe?

volvoRsport
28/11/14, 09:40
Koblingen til Haldex'en?

dieseldyret
28/11/14, 09:42
Active-On demand-Coupling.

Haldex for oss dødelige :)

morrun
28/11/14, 09:51
Ok, snakker vi om olje på den "våte" clutchen som reagerer på hjulspinn og sender drift til bakhjula da?

dieseldyret
28/11/14, 10:50
Haldex er pumpe-styrt, så er nok en egen olje til den pumpa ja

Sotengel
28/11/14, 15:25
Egen pumpe og olje til Haldex systemet.

Per Turbo
29/11/14, 00:40
Ok, snakker vi om olje på den "våte" clutchen som reagerer på hjulspinn og sender drift til bakhjula da?

Det du beskriver der er Viskosekobling. Var dette på AWD frem til 2003. Da ble det Haldex systemet som er ett elektrohydraulisk system.

morrun
29/11/14, 01:50
Jeg sjekket noen få verksteder i forhold til service(olje og filterbytte) på 4wd-systemet. Alt fungerer som det skal nå og jeg ønsker at det skal fortsette slik. Bilen har gått 145.000km. To volvoverksted sa at det var smart å bytte olje på AOC(og filter), vinkelveksler og bakaksel. Et annet sa at dette ikke er nødvendig, ettersom de ikke fant noe serviceskjema på det(evighetsolje). Et tredje verksted sa at det kun er AOC man behøver å bytte olje og filter på. Hva mener dere?

Per Turbo
29/11/14, 01:56
Volvo sier også at man ikke behøver å bytte olje på automatkassa, bortsett fra på taxier/politibiler som har 60.000km intervaller på det.

Uansett skader det ikke å bytte olje, fersk og fin olje gjør alle kasser og deler som smøres godt.
Man bytter jo olje og filter på motoren, hvorfor ikke på resten?!?

Jeg hadde gjort det


Sent from my iPad using Tapatalk

sekse
29/11/14, 05:53
Har akkurat skaffet meg en 2005-model med haldex og skal på bytte olje på girkasse, vinkelgir, haldex og bakdiff ASAP. Etter min mening er dette viktig vedlikehold.

morrun
30/11/14, 01:14
Takk for tilbakemeldingene, da bytter jeg hele veien (flushet automatgirkassa ved forrige service).

morrun
05/12/14, 14:10
Hei igjen. Her kommer en tilbakemelding på hvordan det ble. Synes det er mange interessante tråder som desverre ender med et spørsmålstegn eller i alle fall uten noen konklusjon. Oppfordrer folk om å tenke pedagogisk.

Bilbutikk1 fikk oppdraget; service 140.000km, bytte olje på AOC, vinkelveksler og bakaksel samt finne ut av hvorfor dieselvarmeren svikter. De jobber fortsatt med dieselvarmeren ... Når det gjelder spørsmålet om behov for bytte av olje i AWD-systemet, har tilbakemeldingen vært ulik fra ulike merkeverksteder. Bilbutikk1 i Sarpsborg hevdet det var lurt, andre mente at det ikke var behov eller faktisk ikke mulig å bytte på bakaksel og vinkelveksler, ettersom det ikke var noen tappeplugg på annet enn AOC. Et siste verksted mente det kun var AOC det var noen vits i å bytte på. Oljen på AOC og vinkelveksler var sort, men grei i konsistensen. På bakaksel derimot, var oljen blitt tykk og bar preg av kondensering. Ingen lekkasje, men kondensering som følge av temperatursvingninger. Konklusjonen er derfor at det var viktig å bytte også på bakaksel.

locked
05/12/14, 20:44
Bilbutikk1 fikk oppdraget; service 140.000km, bytte olje på AOC, vinkelveksler og bakaksel samt finne ut av hvorfor dieselvarmeren svikter. De jobber fortsatt med dieselvarmeren ... Når det gjelder spørsmålet om behov for bytte av olje i AWD-systemet, har tilbakemeldingen vært ulik fra ulike merkeverksteder. Bilbutikk1 i Sarpsborg hevdet det var lurt (Kudos til dei!), andre mente at det ikke var behov eller faktisk ikke mulig (Vel, det seier såpass mykje om verkstedet at du bør aldri reise dit igjen) å bytte på bakaksel og vinkelveksler, ettersom det ikke var noen tappeplugg på annet enn AOC. Et siste verksted mente det kun var AOC det var noen vits i å bytte på. Oljen på AOC og vinkelveksler var sort, men grei i konsistensen. På bakaksel derimot, var oljen blitt tykk og bar preg av kondensering. Ingen lekkasje, men kondensering som følge av temperatursvingninger. Konklusjonen er derfor at det var viktig å bytte også på bakaksel.
Ingen olje vare evig, som du sjølv nevner så er det kondensproblemer pga. våre ekstreme temperatursvingningar og til dels svært fuktige klima.

Eg har vanvittig dårlig samvittighet for ikkje å ha skifta olje på vinkelkasse, aoc og bakaksel. Har kjøpt filtersett til aoc men aldri komt lenger. Km.stand 316000km.

Morgis
05/12/14, 21:39
AOC, det er en PC skjerm det.
Fungerer faktisk ganske greit ;)
4726