PDA

Vis full versjon : DSTC/STC i 01 V70XC ?



dieseldyret
27/11/14, 10:34
Hei

Lurer rett og slett på om det er DSTC/STC i min V70XC 01. Har IKKE knapp til den. Er det da slik at jeg har DSTC men ikke kan skru den av, eller at det ikke finnes i bilen?

Og OM det er slik at jeg har DSTC men ikke knapp, er det bare å putte i knapp så kan jeg skru av , på samme måte som jeg puttet inn bryter til ekstralys?

Sjakalen
27/11/14, 10:50
DSTC finnes ikke på 2001. Jeg er ganske sikker på at det kom som tilvalg i 2003 og som standard fra 2004.

DSTC er antisladd.
STC er bare antispinn.

Det er ikke bare å sette inn knapp her. Dette krever litt mer utstyr på bilen.

Litt info på engelsk:
STC
Stability and Traction Control (STC) can be described as a combination of two existing Volvo systems, the low-speed, brake-activating TRACS system in the S70/V70/C70 models and the speed-independent, torque-limiting DSA system in the S40 and V40.

STC is designed to prevent the driving wheels from spinning when starting and accelerating, as well as counteracting wheel spin if the driving wheels hit slippery patches when driving.

The system improves tyre grip on slippery surfaces and provides the optimum combination of traction and side stability which in turn enhances the high level of active safety.

The traction function works at lower speeds, up to 40 kph, by transferring the engine power to the wheel with the best grip from the one with the least grip. This is done using the ABS sensors and the brake system.

The stability function reduces engine torque, by cutting down on the fuel supply, if one of the driving wheels starts to lose its grip on the road, both during acceleration and when driving on a slippery road. This minimises wheel spin and brings the car back to full stability.

The system reacts and is activated within milliseconds and driving characteristics are never affected. An indicator lamp on the dashboard flashes if and when STC is engaged.


DSTC
Dynamic Stability and Traction Control (DSTC) is an even more sophisticated stability system to improve active safety by also intervening and counteracting any tendency to skid.

If the car makes a sudden movement and loses its directional line, or enters a corner too fast and the rear end starts to turn the car inwards, DSTC gently returns it to the right line. This is done by applying the brakes on one or more wheels.

DSTC works through the ABS system, which has been further developed.

A number of yaw angle sensors monitor the rotational speed of all four wheels, the steering wheel angle and the directional behaviour of the car.

The DSTC processor receives the signals and compares the actual behaviour of the car with the desired behaviour. Any deviation from the norm, such as the rear wheels starting to break away, and the system intervenes and makes corrections, activating the brakes on the wheel that will bring the car back in line. If necessary, the system also reduces engine torque, like STC.

In a way, it would be true to say that DSTC is able to compensate for the driver’s mistakes up to a certain point, as it counteracts and prevents skidding when the driver has already started to lose control.

The system is particularly effective if the driver has to brake hard and steer away at the same time, like the well-known elk test. The system counteracts any tendencies to skid and returns the car to its original course.

DSTC works through the ABS system which has been further developed to incorporate this system. In addition to more relief valves and a more powerful microprocessor, a brake reinforcement unit with electronic activation, sensors for side acceleration, yaw rate and steering wheel angle have been added.

DSTC can only partly be disabled.

dieseldyret
27/11/14, 11:03
Tusen takk, hadde DSTC på min V50 , men fant ikke noe info angående skille på årsmodell.

FroBe
27/11/14, 11:15
De gamle V70XC-modellene har kun viskose-innkobling av bakhjulene.
Det er derfor umulig for bilen å vite om bakhjulene er innkoblet eller ei, og det er i praksis nesten umulig å få til noe fornuftig antisladd.

Haldex med kontrollert elektrisk/hydraulisk innkobling av bakhjulene kom i 2003, da ble det mulig å forutsi hvordan bilen vil reagere ved sladd.

dieseldyret
27/11/14, 13:41
Skjønner :)

Var mest nysgjerrig på om den hadde antispinn, men jo mindre jo bedre. Bare å få no snø snart nå da :)

Rcar
27/11/14, 21:23
DSTC finnes ikke på 2001. Jeg er ganske sikker på at det kom som tilvalg i 2003 og som standard fra 2004.


DSTC var å få på 2000 mod S80, men mulig dette ikke var mulig å bestille på V70XC.

Thomazz
28/11/14, 07:10
Har det og på min 02

Sjakalen
28/11/14, 08:02
På s80 ser jeg det kom allerede i 99. Men kun til 6'er motor?

http://www.volvogroup.com/group/global/en-gb/newsmedia/pressreleases/previous/1999/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=22117

Daniel V
28/11/14, 13:16
Stemmer det. Min 99 har ikke det fordi det ikke er T6 :)

FroBe
28/11/14, 14:02
Skjønner :)

Var mest nysgjerrig på om den hadde antispinn, men jo mindre jo bedre. Bare å få no snø snart nå da :)

Din V70XC AWD har ikke STC heller, den har kun TRACS som via ABS-modulen bremser ned et spinnende fremhjul.
Spesifikasjoner for V70XC 2001-2003 kan man lese her (https://dl.dropboxusercontent.com/u/14567375/2000-2003_V70XC.pdf).


Her er litt beskrivelse av TRACS systemet på engelsk, over 40km/t er det passivt:

TRACS is an optional traction control system that operates in
conjunction with ABS system. If vehicle speed is less than 25 MPH and
one of the drive wheels starts to slip, control module starts pump in
hydraulic modulator, which pumps brake fluid to brake caliper of wheel
that is slipping, applying braking force so both drive wheels have
same speed. If brake is applied, brake light contact closes at same
time as pressure switch breaks a circuit to control module. TRACS
control stops and system goes into ABS control standby mode.
Because TRACS system is intended as an assist to starting on
slippery surfaces, it is most effective at speeds less than 15 MPH,
and less so between 15-25 MPH. TRACS is completely disengaged at
speeds greater than 25 MPH. Hydraulic pump is in continuous operation
while TRACS is engaged

hgnubel
29/11/14, 12:24
STC kom allerede i 1999/2000 på S/V/C70 men stikkordet er FWD...

Thomazz
29/11/14, 12:25
Fungerer dette DSTC no bra? Har ikke vært no føre som jeg jar fått prøvd det på v70'n.

eab
29/11/14, 16:27
Jeg syns dstc fungerer kjempebra, men jeg har ikke hatt noen andre biler med antiskrens så sammenligningsgrunnlaget er relativt tynt. Det jeg derimot har, er masse erfaring med sladding og leking både på sommer og vinterføre. Jeg har enda ikke klart å provosere bilen såpass at dstc ikke har klart å "redde" situasjonen, og da snakker jeg ikke bare om å dra i håndbrekket i rolig fart på en parkeringsplass... Så jeg har innsett at dstc systemet er en bedre "sjåfør" enn meg når det gjelder å få bilen på rett spor igjen. Men så er det begrenset hvor mye man tør satse også, så jeg har ikke prøvd å røske i rattet i mye over 100km/t.

I lavere fart så er det også bra på å hindre understyring gjennom krappe svinger, fordi den bremser individuelle hjul for å styre bilen dit rattet peker. Jeg har prøvd flere ganger gjennom samme sving, og jeg klarer aldri å holde like stor hastighet uten dstc, som jeg klarer med hjelp fra systemet :)

En bakdel jeg har lagt merke til er når bakhjula slipper, da virker systemet litt tregt. Man merker sladden i seteryggen før systemet oppdager den og begynner å bremse hjulene. Det har av og til resultert i at jeg instinktivt har styrt kontra, bare for å klusse det til for dstc'n som også prøver å hente inn samme sladd. Da er det fort gjort å få en mye større kontra enn man egentlig har planlagt.

Thomazz
29/11/14, 16:37
At den retter opp understyring er bra![emoji4]

Ingen er bedre shpfør enn hjelpesystemer.

Mange som mener di kjlrer bedre uten men det er bare tull. Så en test på fifth gear med habile sjåfører å der kjlrte dem mye bedre med[emoji4]

Har kun prøvd der på bmw. Å der funker det bra.!

eab
29/11/14, 17:28
Når det gjelder banekjøring så er vel det største problemet at slike systemer forstyrrer kjøringa, da fører kanskje med vilje går utenfor grensene for hva systemet mener er tillatt. Jeg napper somregel ut sikringen til abs i 940'n, nettopp fordi den legger seg borti det jeg holder på med ved slik kjøring.

Thomazz
29/11/14, 17:57
Nå mener jeg vanlig kjøring på vei. Bane er no annet[emoji4]

Rcar
30/11/14, 13:01
Stemmer det. Min 99 har ikke det fordi det ikke er T6 :)

Jeg har 1999 T6, den har bare STC

Derimot 2000 mod T6 jeg kjøpte hadde DSTC

Men 2000 modeller (av chassisnummer) som ble levert høsten 1999- hadde nok DSTC ja.

Christian
30/11/14, 13:24
Jeg har DSTC på min 02 diesel automat fwd V70, og jeg syns det fungerer kjempebra. I kombinasjon med gode vinterdekk er dette en bil jeg er meget trygg på om vintern.

dieseldyret
02/12/14, 11:00
Din V70XC AWD har ikke STC heller, den har kun TRACS som via ABS-modulen bremser ned et spinnende fremhjul.
Spesifikasjoner for V70XC 2001-2003 kan man lese her (https://dl.dropboxusercontent.com/u/14567375/2000-2003_V70XC.pdf).


Her er litt beskrivelse av TRACS systemet på engelsk, over 40km/t er det passivt:

TRACS is an optional traction control system that operates in
conjunction with ABS system. If vehicle speed is less than 25 MPH and
one of the drive wheels starts to slip, control module starts pump in
hydraulic modulator, which pumps brake fluid to brake caliper of wheel
that is slipping, applying braking force so both drive wheels have
same speed. If brake is applied, brake light contact closes at same
time as pressure switch breaks a circuit to control module. TRACS
control stops and system goes into ABS control standby mode.
Because TRACS system is intended as an assist to starting on
slippery surfaces, it is most effective at speeds less than 15 MPH,
and less so between 15-25 MPH. TRACS is completely disengaged at
speeds greater than 25 MPH. Hydraulic pump is in continuous operation
while TRACS is engaged


Takker, den var en fin oversikt :)

C.Erstad
02/12/14, 14:06
Fungerer dette DSTC no bra? Har ikke vært no føre som jeg jar fått prøvd det på v70'n.

Har redda skinnet mitt fra snurr i 100km/t.
Så ja. Kom ut av Damsgårdtunnellen retning jobb i den farten for noen år siden. Forstod ikke hva som skjedde før bilen hadde henta seg inn igjen.

Så det er en fin ting som kan redde deg.

dieseldyret
03/12/14, 07:14
Var veldig fornøyd med DSTC i V50en, bare vær bestemt. Litt det samme som ABS, man må ikke bli livredd når pedalen vibrerer. DSTC har reddet meg ut av et par svinger med en litt optimistisk inngangshastighet :)