PDA

Vis full versjon : XC70 vs V70 AWD



gubben
23/06/10, 10:01
Driver å vurderer å handle V70 firehjulstrekk, 2005 - 2007 modell.
Synes V70 AWD er penest mens XC70 kanskje passer meg bedre med sitt røffere utseende. er det noe vesentlig forskjell på disse utgavene bortsett fra det kosmetiske?
Ser noen v70 AWD beskrives med Four-C chassis, hva betyr det?
Motor - hva anbefales av 163hk eller 185hk motoren? For meg vil 163hk være mer enn nok men hvordan er det med ting som forbruk og holdbarhet etc, noen forskjell der?
Har nivåmat på gamlebilen, ser at nesten ingen av de aktuelle jeg ser på beskrives med dette. Er det fordi det er standard eller er det ingen som har det?

Christian
23/06/10, 12:21
Four-C står for Continously Controlled Chassis Concept.
Det betyr i praksis at bilen "kjenner" på underlaget hele tiden, slik at den vet hva og når den skal gjøre noe.

Det har tre innstillinger, Komfort, Sport, og Advanced, som gjør at man kan sette opp bilen til akkurat det man skal bruke den til.
Kort forklart.

gaupe
23/06/10, 13:34
Four-C står for Continously Controlled Chassis Concept.
Det betyr i praksis at bilen "kjenner" på underlaget hele tiden, slik at den vet hva og når den skal gjøre noe.

Det har tre innstillinger, Komfort, Sport, og Advanced, som gjør at man kan sette opp bilen til akkurat det man skal bruke den til.
Kort forklart.

Har berre to instillingar på desse bilane, på R-modellane og V70/S80II har den tre igjen.

gaupe
23/06/10, 13:35
Om du skal trekke hengar og køyre mykje last, er sannsynlegvis nivomat det rette for deg, som er standard. 4C gir nok bedre køyreeigenskapar på tom bil, men det blir ingen trekkbil/feriebil av det, då heng den på ræva.

RoJo
23/06/10, 13:39
Driver å vurderer å handle V70 firehjulstrekk, 2005 - 2007 modell.
Synes V70 AWD er penest mens XC70 kanskje passer meg bedre med sitt røffere utseende. er det noe vesentlig forskjell på disse utgavene bortsett fra det kosmetiske?
Ser noen v70 AWD beskrives med Four-C chassis, hva betyr det?
Motor - hva anbefales av 163hk eller 185hk motoren? For meg vil 163hk være mer enn nok men hvordan er det med ting som forbruk og holdbarhet etc, noen forskjell der?
Har nivåmat på gamlebilen, ser at nesten ingen av de aktuelle jeg ser på beskrives med dette. Er det fordi det er standard eller er det ingen som har det?

Største forskjellen er vel de ekstra cm med bakkeklaring til fordel for XC`en mener nå jeg. Ellers er de vel stort sett identiske på teknisk, forskjell på utseende/interiørdetaljer.

Har eid 2WD V70 03 mod og har XC70 05 mod nå.

Begge er bra biler, V70`en muligens den beste langtursbilen jeg har eid noen gang, mens XC70`en har litt annerledes veiholdning og kommer til sin rett når veien er litt dårligere.

Nivåmat er vel ikke akkurat sjelden på hverken V eller XC(?), men jeg tror ikke nødvendigvis alle vet om de har det eller ikke. Spesielt hvis det er snakk om biler som selges fra ikke-merkeforhandler eller privatpersoner (typisk eier nr 2)

Har ingen erfaring med 185, så der skal jeg ikke mene noe. Men den sies å være sterk og god å kjøre med.

gubben
23/06/10, 13:57
Om du skal trekke hengar og køyre mykje last, er sannsynlegvis nivomat det rette for deg, som er standard. 4C gir nok bedre køyreeigenskapar på tom bil, men det blir ingen trekkbil/feriebil av det, då heng den på ræva.

Ok, ser at four-c også er på demperne så da blir det enten eller

gaupe
23/06/10, 14:02
Ok, ser at four-c også er på demperne så da blir det enten eller

Det er også nokre kombinasjonar av senka understell også her. Fornuften seier nivomat, men ein vil jo helst ha ein bil som ligg litt bedre på :)

gubben
23/06/10, 14:51
Største forskjellen er vel de ekstra cm med bakkeklaring til fordel for XC`en mener nå jeg. Ellers er de vel stort sett identiske på teknisk, forskjell på utseende/interiørdetaljer.

Har eid 2WD V70 03 mod og har XC70 05 mod nå.

Begge er bra biler, V70`en muligens den beste langtursbilen jeg har eid noen gang, mens XC70`en har litt annerledes veiholdning og kommer til sin rett når veien er litt dårligere.

Nivåmat er vel ikke akkurat sjelden på hverken V eller XC(?), men jeg tror ikke nødvendigvis alle vet om de har det eller ikke. Spesielt hvis det er snakk om biler som selges fra ikke-merkeforhandler eller privatpersoner (typisk eier nr 2)

Har ingen erfaring med 185, så der skal jeg ikke mene noe. Men den sies å være sterk og god å kjøre med.

Hvor mange cm dreier det seg om? hadde ikke tenkt at jeg trengte noe ekstra klaring, bakken opp til hytta er glatt og noen ganger dårlig brøyta men ekstra bakkeklaring burde ikke være nødvendig. Synes for min del at V70 er penere enn XC70 men innbiller meg at XC70 med sine ytre, røffe plastdetaljer tåler bedre enn V70 en noe mer avslappet holding til vask og polering uten å virke direkte shabby...., men det er nå meg da.....

Ok, så nivåmat er stort sett standard? Bra, har vært kjekt å ha synes jeg.

Per-erik
23/06/10, 17:14
kupper litt plass i tråden din, men regnerer med du også vi ha svar på dette; Kan man lese av chassinr. om man har nivåmat?
P-E

HansM
24/06/10, 16:56
kupper litt plass i tråden din, men regnerer med du også vi ha svar på dette; Kan man lese av chassinr. om man har nivåmat?
P-E

Ser det iallefall enkelt ved å titte på demperen bak. Da nivåmat demperne har en gummibelg på nedre del og er kraftigere enn std. dempere.

gubben
28/09/10, 14:37
Henter fram denne igjen.
Tenker stort sett diesel, alternativene er da 163 eller 185hk.
Noen av disse som har noen skavanker? mener jeg hørte noe om 185hk'en men husker ikke hva det var.....

andreas
28/09/10, 14:46
Før 2006: D5 163hk u/partikkelfilter

Etter 2006: D5 185hk og 2.4d 126-163hk med partikkelfilter. Samme motor, men forskjellig effektuttak.

TurboNoob
28/09/10, 17:51
Har selv en 04 V70 D5 AWD, og er veldig fornøyd med den. Fin til å trekke både båthenger og hestehenger.
Aner ikke om det er nivåmat på den, men har ikke lagt merke til om den har vært sigen i baken med tung last.
Min har 163 hk og den er sterk nok til det meste.
AWD ser ut som at er litt høyere enn FWD originalt, min har hvertfall god plass i hjulkassene.

gubben
04/10/10, 11:01
Ok, så begge motorene har bra rykte? mente jeg hadde hørt at en av dem slet med noe greier..... men ingenting er bedre en at begge er bra. Gjør ting enklere...

Wrasko
04/10/10, 11:32
Ok, så begge motorene har bra rykte? mente jeg hadde hørt at en av dem slet med noe greier..... men ingenting er bedre en at begge er bra. Gjør ting enklere...

Er vel samme motor så..

gubben
07/10/10, 10:51
Hvor vanlig er det med V70 AWD i "Oceanrace" utgave, synes jeg bare har sett blå XC70?

gaupe
07/10/10, 11:07
Hvor vanlig er det med V70 AWD i "Oceanrace" utgave, synes jeg bare har sett blå XC70?

Ganske uvanleg, veit om 3 stk som har stått til sals på finn i det seinaste året.

RoJo
08/10/10, 12:03
Finnkode: 24570460
Er en OR V70 AWD her i alle fall.

gubben
08/10/10, 12:09
Finnkode: 24570460
Er en OR V70 AWD her i alle fall.

Akkurat, har kikka litt på den annonsen.
Noen som har noen tanker om denne? Hvor kurant er den fargen, er vel litt sånn enten eller? Er "Oceanrace" utgave et pre eller er det like greit med en "vanlig" bil med samme utstyrsnivå?

mhane
08/10/10, 20:49
Likte den bilen veldig godt.
Den har spoileren bak, rails, hengerfeste og det meste av utstyr.

Ganske lik min, bare jeg har XC-70. Jeg synes fargen "live" ikke er så fremtredende som man skulle tro, men jeg liker jo den fargen og har hatt to biler med omtrent samme fargen så jeg er jo kanskje vant til det.

http://images.bimmers.no/files/3oynjpz5yfljxr37ze3r.jpg
http://images.bimmers.no/files/xyxwdakma6727jqrq4vd.jpg

Trodde da jeg skulle kjøpe Volvo at OR var som en "topp modell", men jeg måtte lete lenge før jeg fant en med både glassluke, navi, telefon, helskinn, automat osv. Mange manglet enten det ene eller andre. Så du trenge ikke kjøpe OR med tanke på at da er alt "på plass", vet ikke om de er spesielt ettertraktet heller. Er vell for spesielt interesserte, eller for slike som meg som liker blå biler.

Trives ihvertfall veldig godt med min XC-70 Ocean Race

Morgis
08/10/10, 21:14
må være den peneste fargen på en XC70 jeg har sett !! nyydelig.. har du tråd om bilen din magne?

mhane
08/10/10, 22:37
Har ikke kommet så langt enda, men den kommer.

Har oppgradert med ekstralys nå, og driver forundersøkelser for at dieselvarmeren skal få seg en venn som går på strøm.
Tenkte å lage en tråd om bilen og det som blir gjort med den, når jeg får tid.

gubben
08/10/10, 23:42
Flott bil mhane.
Er begeistret for OR men tenker litt sånn at kanskje det ikke er så mange av oss? Dvs. at ved et salg er det færre potensielle kjøpere?

Ser at OR utgavene ikke nødvendigvis er top-of-the-line utstyrsmessig. De fleste, om ikke alle?, har den litt spesielle blåfargen. Men, de er vel relativt sjeldne om de slik jeg har forstått bare selges de årene regattaen Volvo Ocean Race (http://www.volvooceanrace.com/) pågår.
Dvs at det finnes 01-02, 05-06 og 08-09 modeller.
Jeg oppfatter OR utgavene som "ekslusivt sportslige", spesielt XC utgaven som for min del gjerne kan være rigget med 1000m på bøyle og "underliggende rails", hva heter det egentlig, slik som denne:
http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/ORbyle.jpg
Men hva mener dere om disse to, OR mot Black Beauty, begge AWD 06, skiller ca 35000km og ellers ganskelikt utstyrt. Begge har sitt særpreg hhv OR og spesielt, flott interiør:

http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/OR1.jpg
http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/OR3.jpg

http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/Black1.jpg
http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/Black2.jpg
http://i895.photobucket.com/albums/ac156/vestergabet/V70/Black3.jpg

Synspunkter?

Morgis
08/10/10, 23:46
Du mener stigtrinn langs kanalene? :)

Stilig, og skjeldent :)

gubben
08/10/10, 23:56
Er det jeg mener ja.Er dette originalt Volvo eller?
Andre som leverer og er det bare å sette på eller må stigtrinn og lyktebøyle godkjennes?

locked
09/10/10, 00:18
Den sorte med skikkelig hud i interiøret var pen!

Ellers anbefaler jeg 163hk utgaven uten partikkelfilter for den med partikkelfilter bruker noe jævlig med diesel...

mhane
09/10/10, 09:03
Er det jeg mener ja.Er dette originalt Volvo eller?
Andre som leverer og er det bare å sette på eller må stigtrinn og lyktebøyle godkjennes?

Jeg har fremdeles ikke funnet lyktebøyler som er godkjent, hvis noen finner er det bare å si fra. :) Dvs at de må være montert og godkjent før eller som en del av overgangsordningen da regelverket tredde i kraft.

Stigtrinnene på siden trenger vel ikke noe ekstra godkjenning.

Morgis
09/10/10, 09:45
man får dette som originalt ekstrautstyr. men tror ikke dem blir levert montert fra fabrikk

gubben
09/10/10, 19:02
Den sorte med skikkelig hud i interiøret var pen!

Ellers anbefaler jeg 163hk utgaven uten partikkelfilter for den med partikkelfilter bruker noe jævlig med diesel...


Hmm, sier du det? Hvor mye mer enn 163hk?
Andre driftsmesig forkjeller på disse motorene?

locked
09/10/10, 19:53
Hmm, sier du det? Hvor mye mer enn 163hk?
Andre driftsmesig forkjeller på disse motorene?
Det kommer an på bruken, men partikkelfilteret har ikke noe serviceintervall men er avhengig av en kjøretur som varer 10-20minutter med jevn belastning ETTER at motoren har blitt driftsvarm omtrent en gang i løpet av hver tank du fyller. For min del har det aldri vert noe problem men veit at den kan bli vanskelig dersom man bor i en by og bare kjører korte turer.

Ellers er jo motorene like, men service er dyrere på 185hk pga longlifeolje 30 000km/12mnd 163hk har 20 000km/12mnd

Jeg har riktignok automat og awd, men synes min bruker vanvittig med suppe. Her er noe forbruk med ganske fin kjøring:

By 1.3 (Trondheim, her er så mye lyskryss som gir start stopp at dieselen renner gjennom)
Blandet 0.9-1.0
Landevei 0.65-0.8

gubben
09/10/10, 20:29
Åssen er det med reg reim skifte på disse maskinene, hvilke intervaller?

locked
09/10/10, 20:34
185hk er 10år/180 000km
163hk er vel noe mindre, 8år 160 000km?

Skifte er ingen kostbar operasjon tror jeg. Lett å komme til, men må nok bytte noen strammehjul og slikt så koster sikkert noen tusen. Men med slike intervaller er jo ikke det noe man gjør hvert år.

Jeg planlegger å bytte på ca 100 000km pga det er så billig i forhold til hva en ny motor koster. MIn bil har allerede byttet motor en gang etter reg.reim havari etter 129000km :)

Turbo-HF
09/10/10, 21:12
Er det jeg mener ja.Er dette originalt Volvo eller?
Andre som leverer og er det bare å sette på eller må stigtrinn og lyktebøyle godkjennes?

Lykterampe og stigtrinn har måttet vises på BT, godkjennes og så evt. skrives inn i vognkort, ellers kan det forlanges demontert. Hva angår lysstyrke så bedømmes dette av lux.

mhane
19/10/10, 18:05
Er ihvertfall veldig fornøyd med min XC-70 OR.

Har ikke kjørt V70 nok til å uttale meg, men regner med de er litt "fastere i fisken" enn XC-70. XC utgavene har jo noe større hjul (mer gummi) og er høyere så de blir vel litt mer ustabil i høye hastigheter.

På den andre siden har jeg en nedkjørsel der jeg ikke lengre trenger å finjustere for ikke å ta ned i, så jeg ville ikke ha byttet bort den ekstra bakke klaringen.

Sammenligner jeg med tidligere biler jeg har hatt så er Volvoen fult påhøyde når det gjelder komfort, men kjennes litt mer "vinglete" ut i høyere hastigheter. Men nå har jeg kjørt rundt med 17" med helårs dekk 225-55, hadde jeg satt på 18" hadde nok det forandret seg noe.

Jeg er som sakt veldig fornøyd så langt, og gleder meg til vinteren for å se hva bilen er god for da.

jijohans
23/10/10, 20:42
Hvor vanlig er det med V70 AWD i "Oceanrace" utgave, synes jeg bare har sett blå XC70?

Jeg har en, 02 V70 AWD 2,4T Ocean Race, greit å ha en bil som ikke alle har..:p

gubben
25/10/10, 12:35
Hviliken dekk dim bruker du om vinteren? se ellers denne tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?p=179114#post179114)