PDA

Vis full versjon : Caliper bak V70



degocostly
24/11/14, 16:09
Tror jeg må ha nye calipere bak på bilen min. Det lukter svidd, og det er veldig varmt ved høyre bakhjul. Skifter nok begge caliperne når jeg først er igang.
Hvor kan det være lurt å handle? Vil at de skal holde en del år, men vil ikke svi av veldig mange tusenlapper.

torwith
24/11/14, 16:27
Tror jeg må ha nye calipere bak på bilen min. Det lukter svidd, og det er veldig varmt ved høyre bakhjul. Skifter nok begge caliperne når jeg først er igang.
Hvor kan det være lurt å handle? Vil at de skal holde en del år, men vil ikke svi av veldig mange tusenlapper.

mange snakker stygt om biltema. MEN jeg har kaliper bak derfra å de har holdt i 2 år nå...

degocostly
24/11/14, 17:08
Har selv bra erfaring med biltema sine på tidligere bil, men om noen vet om noe bedre til en ok pris, så er jeg åpen for det

Per Turbo
25/11/14, 01:12
Hadde sjekket Volvo først, så evt Mekonomen, Bilxtra osv.

Av erfaring er det noen ganger billigere originalt, og mange ganger så liten forskjell at man kjøper originalt. Men oftest billigst fra andre ja :)

degocostly
25/11/14, 18:19
Ser ut til at det blir biltema denne gangen. Noe triks for å lufte etterpå? Har ikke byttet calipere før

Per Turbo
25/11/14, 18:54
Ikke andre triks enn å pumpe, lufte, pumpe, lufte noen ganger som vanlig :)

cortinaterje
25/11/14, 19:00
Ser ut til at det blir biltema denne gangen. Noe triks for å lufte etterpå? Har ikke byttet calipere før

Jeg pleier å starte med å åpne luftenippelen og la den stå åpen til det kommer bremseveske ut. Den renner som regel fint ned av seg selv og lufta kommer greit ut. Bare pass på å ikke gå tom oppe i beholderen. Når det kommer bremseveske ut nede ved caliperen så er det som regel bare et par pump som skal til. Bruk en gjennomsiktig slangebit på luftenippelen, så ser du lett om det kommer ut luftbobbler.

Per Turbo
25/11/14, 19:05
Eller sånn lang fyldig beskrivelse som det der ja hehe

cortinaterje
25/11/14, 19:26
Eller sånn lang fyldig beskrivelse som det der ja hehe

Ble det for mye for deg?

Per Turbo
25/11/14, 19:41
Hehe Neida, jeg bare beskrev kortvarianten, din var igrunn mye bedre [emoji106][emoji4]

Vatnehol
26/11/14, 14:33
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremselufter-19146/
siden du skal på biltema, kjøp med deg en slik, da er det veldig lett og du er sikker på all luft er ute :)
sett i hop flasken med tilbakeslagsventilen nedi flasken, koble slangen på bremsenippelen, åpne den til det begynner å renne, så pumper du med bremse pedalen, og etterfyller i reservoaret.

husk bremsevæske skal byttes annethvert år :)

JH480
26/11/14, 15:38
Hei!

Jeg har samme problem på min Xc70, venstre side.

Da jeg skiftet skiver i sommer, ble jeg oppmerksom på at bremseklaven, den som holder caliperen, begynte å få ganske dype slitasjemerker der hvor bremseklossen ligger an.

Spørsmålet er om bremseklaven er den samme på alle P2 biler eller om AWD bilene har egen bremseklave?

Bør den kjøpes ny, eller er dette en kurant huggerdel?