PDA

Vis full versjon : Hjelp til å feilsøke elektrisk gremlin på 240 ønskes.



ArneR
20/11/14, 14:21
Hei, får prøve å etterspørre hjelp her ang. dette problemet mitt som oppsto etter at jeg klabbet og mistet turboen oppå B+ på dynamoen og brente hull i wastegateklokka. :p

Når alt var montert igjen og wastegaten lappet merket jeg meg at bilen fikk en ujevn tomgang (ned noen hundre omdr. hvert andre sekund ca.) og rykket mye ved dellast, og etterhvert så kom jeg på at jeg skulle sjekke ladingen. Den virket relativt grei med ca. 14,5v med fall på 1v hver gang tomgangen sank, men så å si ingen lading ved maks strømtrekk (varmetråder, speilvarme, kupevifte etc). Tenkte at dette måtte jo ha en sammenheng med den ville kortslutningen ved dynamoen, så jeg byttet likegodt denne med en annen, og ladingen ble bedre og mer stabil, men etter noen minutter på tomgang så er det på'n igjen med vandringen og ca. 1v. dropp.

Har 93 modell nett med egen sikringsboks på batteripolen, og hovedsikringen og ledningen ut derifra er svart (!) Så her er det noe som trekker myye strøm. Drar jeg mye strøm så går det ikke å ta i ledningen en gang, så varm blir den.

Har koblet fra og målt denne ledningen alle veier mot jord uten å få noen kontakt på det, så den skal være grei med unntak av at den er svart. :p

Tok av kontaktstykket på tenningslåsen, og der ser alt bra ut også, men ved nærmere utmåling fant jeg jordforbindelse fra klemme 15I og X. X forsyner blant annet kupevifte, men når alle forbrukere er avslått får jeg ca. 80ohm mellom den og jord. Kan noen sjekke om det skal være sånn?

Men mellom 15I og jord er det full forbindelse, helt til jeg trekker sikring 13 som er til setevarmere, og de er ikke engang tilkoblet under setene?

Jeg behøver hjelp til å løse dette, gjerne fra noen som har en delvis nedplukket bil der det er lett å komme til og måle forskjellig.

Legger ved link til koblingsskjema for 93 modellen. :)

http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volvo%20koblingsskjemaer/200/volvo_240__1993.pdf

Håper på masse gode tips og råd. :)

ArneR
21/11/14, 04:52
Studerte sikringsboksen litt nærmere nå.
Sikring 3 var også brukt til El. vindu for å ha muligheten til å bruke disse uten å ha tenningen på hakk to, det er denne som har 80ohm mot jord. Siden dette er spolen i reléet er det nok derfor den har 80ohm mot jord?
Sikring 13 har jeg koblet opp en ekstra ledning på, problemet er bare at jeg ikke husker hva jeg har koblet opp. :p Sjekker dette nærmere når det lysner ute, men jeg antar et relé til ekstralys e.l.

EDIT: Det viste seg at det var "kjørelysene", siden alt på denne bilen er tatt fra en 93 modell, måtte jeg selv ettermontere de ledningene som trengtes for å få 21w delen i pærene til å lyse når lysbryteren står i null og jeg setter på tenningen. Med andre ord, kan jeg se bort fra alle disse målingene for alt burde være i skjønneste orden..

Så da er det tilbake til scratch: Hva er det som skylder at en ledning blir så varm at den smelter isolasjonen. Jeg har tenkt unaturlig høyt strømtrekk, men det kan jo bare være så enkelt som elendig jording eller dårlig kontakt akkurat i sikringen? Selv om jeg har målt jordingen og funnet den i orden, kan det gå an at den likevel er dårlig?

konso
21/11/14, 17:28
Ohme alle punkter som har med jord og strøm å gjøre. Start med å måle mellom batteripol og chassi, har du god kontakt så skal den være tilnærmet 0. Får du en høy verdi så deler du opp kretsen og måler deg stykkevis frem til du finner punktet hvor motstanden er høyest.

ArneR
22/11/14, 09:06
Vel, problemet med varm kabel ut fra sikringsboksen framme er kurert, det viste seg at forrige eier/bygger hadde skjøtet sammen kabelen med noe som tydeligvis fikk for stor motstand når det ble belastet, fjernet denne og skjøtet på nytt så er kabelen kald uavhengig av hvor mye strøm jeg trekker inni bilen. :)

Men så var det neste problem. Mangler i overkant av en volt med ladespenning på tomgang, dvs. den veksler mellom 13,5v og 13,8v målt på batteriet. Målte ut fra B+ på dynamoen og fant 0,1v - 0,2v mer, altså et ubetydelig spenningstap egentlig. Gir jeg på litt gass så lader den nesten en halv volt mer.
Og så blir B+ mutteren sykt varm etter en stund og ladespenningen blir lavere. Ledningen ut fra dynamo ligger veldig nært oljefilteret som naturligvis blir varmt etter en god stund på tomgang, men vet ikke helt om dette har en sammenheng. Løsnet kablene ut fra B+ og pusset godt med stålbørste på bolten og mutrene (glemte kabelskoene :p ) og det ble noen hundre millivolt ekstra, men etter en stund ble mutteren varm igjen og ladespenningen sank igjen..

Noen som har vært borti lignende? Jeg kommer til å prøve å legge opp ny kabel (igjen) fra B+ til starter, samt bytte laderegulator (prøvde en ny Biltema jeg hadde liggende uten at det gjorde noen ting), og håper dette hjelper.

Svirre
22/11/14, 10:43
Har svart på henvendelsen i Generell Offtopic.

ArneR
22/11/14, 19:48
Endte opp med å sette sammen den gamle dynamoen igjen med anker fra den enda gamlere, og la B+ kabelen vekk fra oljefilteret. Uansett, startet bilen og ladelampa ville ikke slokke. Tenkte at det måtte være noe kødd med kablene, og gikk og sjekket og fant at det var i orden. Startet på nytt, og ga på skikkelig så turtelleren viste omtrent 3500rpm, så slukte ladelampa. Gikk fram i motorrommet og så på multimeteret og haka datt. 14,8v. :p Dette med nærlys på og kupevifta på hakk 1. Men så datt spenningen igjen, men så at ved en svak økning av turtallet så ladet den bra igjen. Faen greit det: tomgang justert opp til ca. 1000. :p
Nå holder den iallefall over 14v når jeg har litt turtall på den under belastning.

Ting virker ikke like bra som det var til å begynne med fordi ladingen er mer ustabil, men nå er det bra nok til at jeg kan bruke bilen.

Ny laderegulator blir innkjøpt på mandag Svirre, for noe rart må det være med denne siden den lader bra innledningsvis og mister litt av futten etterhvert.

Agrostar
22/11/14, 20:09
Kan vere at dynamoen held på å ta kveld og, eller at den er for liten, da vil du få meir lading når du øker turtallet. Men om ladelampa ikkje slokna før 3500, so har du ikkje D+ inn på dynamoen, eller so er det noko gale med regulatoren. Ladelampa får + ifra tenningen, og blir jorda i dynamoen. Men når dynamoen ladar, so får du + på begge sider av lampa. Ladelampa skal slokke med eingong, pga av spenning inn på dynamoen. Men om den ikkje sløkker før du får turtall, so er det fordi da har den fått turtall nok til å lage "sjølspenning".

ArneR
22/11/14, 21:29
Har stort sett hele tiden vært nødt til å gi på litt for at den skulle begynne å lade, har mindre reimhjul på veiva om det skulle ha noe å si.

Dynamoen er en universal 100A fra Biltema, nr. to i rekken. Den første var det egentlig ikke noe galt med, men det nederste festet var i ferd med å bli oppspist, sikkert p.g.a. litt løs bolt igjennom.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0-9/1467281_537831679626331_1262132547_n.jpg?oh=fa82b7 27fa1b22eba69b1c237d7deac7&oe=5516C88B&__gda__=1423211375_d012835efb2853a1d39adc4b6149b1e c

Så da kjøpte jeg en ny og forsterket litt:

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/1426284_537831356293030_1246896560_n.jpg?oh=6e44fe 0329819d4d60ee385bcf3b6f21&oe=55202396

Hadde batterispenning på ledningen til D+. Når jeg stoppet og startet bilen etterpå så slukte lampa med en gang som normalt.

Mistenker selv regulatoren, men i denne omgang får den stå, har en ny biltema regulator som jeg testet sånn kjapt tidligere uten at jeg syntes det gjorde saken noe bedre. Velger det minste av to onder på en måte. :p

Om bildene ikke vises, så er det nok p.g.a. personvernsinnstillinger på fb, legger linker til dem her i tilfelle:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=537831679626331&l=5591f32a01
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=537831356293030&l=5d228fe31d