PDA

Vis full versjon : Volvo 850 T5R skyhøgt ladetrykk og en dårlig verksted erfaring



V0LVOT5
17/11/14, 22:36
Hei, lurer på hva som kan føre til at lade trykket helt uten forvarsel kan skyte opp i 1,8 bar++?
Hadde bilen på verksted for å tette automatkassen.
For å gjøre dette måtte den taes ned, når jeg leverte bilen på verksted fungerte motoren utmerket og ladetrykket var justert til 0,8 bar, km stand på motoren var rundt 170 000 km med fersk olje.
Turboen på motoren var ikke i tipp topp stand, simmeringene i turboen slapp litt olje ut under fullt trykk, men ikke noen form for slakk i turbinen. Dette kom av at jeg kjørte for lenge med tett veivhusventilasjon.

Fikk tilbake bilen og merket at de var en merkelig lyd når den dumpet ladetrykket. Tenkte ikke noe mer over det og kjørte videre. 15-20 min fra verkstedet gir jeg gass for å teste litt hvordan kassen girte, straks merker jeg at bilen begynner å fuske og ladetrykket skyter opp på 1,8 bar!
Slipper gassen med en gang, men det var for sent. En forferdelig tikking fulgte etterpå hendelsen, trodde først det var lageret i turboen som hadde tatt kvelden, men viste seg senere at dette var rådebank.
Verkstedet nekter at de har gjort noe feil. Siste gangen jeg bruker det verkstedet, dem foreslo faktisk å reparere motoren for 15000 kr pluss deler, noe så latterlig.
Jeg har selv kikket nedi motorrommet og funnet løse vakuumslanger og stikk som ikke var montert. Lurer da på om noe annet en selve justeringen av ladetrykket kan føre til at de blir så høyt?

sekse
17/11/14, 22:44
Det der må faktisk verkstedet ta på sin kappe. Erstatning, enkelt og greit.

Som du selv skriver er det løse vakumslanger og dette fører jo evt til at ladetrykkstyring ikke fungerer.

V0LVOT5
17/11/14, 23:05
Hadde bilen tilbake på feilsøking, men de kunne ikke finne noen ting som dem hadde gjort galt. Var jo riktignok verkstedet selv som feilsøkte feilen og finner vel feil alt etter hva dem føler for. Vet ikke hva jeg skal gjøre, sitter igjen med havarert motor, og regning på 27000kr for rep. av automatkasse, en drivaksel mansjett og foringer i bakstilling, prisen hadde vel vert grei den om jobben hadde vert gjort skikkelig. Nekter å sende bilen tilbake til det useriøse verkstedet, kommer til å rive ut og bygge opp igjen motoren selv, men hadde jo vert på sin plass å få refundert større deler av beløpet.

sekse
17/11/14, 23:09
Høres ut som om du må snakke med advokat eller noe for det der går ikke ann. Om verkstedet har koblet feil/ikke koblet til ladetrykkstyring og motoren havarerer er de erstatningspliktige. (Tar forbehold om at dette stemmer)

Rcar
18/11/14, 18:45
Hei VOLVOT5
Velkommen til forumet ;)

Hva for fjær har du i den interne dumpventilen din ?
- Ei original fjær har jo sikkerhetsmargin lenge før 1,8 kg...før den gir etter og slipper ut overtrykk.
(Det er en grunn til at man må oppgradere denne ved trimming)
For øvrig så vil en (gammel og sliten ?) original WG klokke strengt talt slite med klare å holde 1,8 kg...hvis noen har glemt å koble til vakuumslangen(e) !?!
Og når wg slipper = åpnes som kjent spjeldet og alt trykket fyker ut...

Er det forresten en original 15G lader i denne bilen ???

Og er du sikker på at turbotrykket var korrekt justert får du leverte bilen inn - at bilen ladet 0,8 kg på ei 52 mm klokke på A-stolpen = er ikke synonymt med at noe er riktig justert og i orden... langt ifra.

Ville vel kanskje ??? Kanskje være litt forsiktig med å skrike; at dette må være verkstedets feil med en gang.... (dog slanger som er av... er av - det må de stå for)
Men som sagt tviler jeg på at dette skulle føre til hva du beskriver.
(Jeg har hatt mange og vært borti VELDIG mange av disse bilene og at slangene er av, feilkoplet osv - er slett ikke uvanlig. Tar man morkne slanger med brudd i betraktning også - er det faktisk helt vanlig) Men de går ikke "bananas" av den grunn og selvdestruerer ;)

Å ja jeg er fullstendig klar over at det er tidvis inkompetanse, slurv og drittjobber uført ved mange norske verksteder.
- Andre ganger er det uhell og andre faktorer - som er skylden.
* Jeg har selv fått erstattet både fabrikksny motor, ny turbo og ny automatkasse - pga feil som jeg beviste at hadde skjedd hos verkstedet.
Men jeg har også blåst mer enn 1 hvitmotor og Aisin automat til "Volvohimmelen" pga egen idioti, feil, uflaks osv

(PS: Aisin kommer for øvrig ikke til Volvohimmelen - da det er noe bråta fra Østen & for øvrig er nok Aisin buddhist; "hvis mål er å bli stadig gjenfødt som renovert" ;)

Mvh Rcar

V0LVOT5
19/11/14, 22:52
Takk for utfyllende svar, Rcar!:)
Så du mener at ladetrykks måleren ikke alltid viser riktig?
Du har rett i at det er veldig usansynelig at ladetrykket skulle skyte til himmels på grunn av en vakkumslange. Ladetrykket viste iallefall rundt 0,8 bar, noe som jeg har kjørt rundt med i ca. et år. Skrudde det faktisk ned når jeg justerte det sist. I øyeblikket motoren havarerte hadde jeg flat pedal og merket hvordan nåla på klokka sto bare å dirra på 1,7-1,8 bar eller rundt om der, bilen rykket, det poppet og small i eksosen og en del blå-røyk, etterfulgt av en veldig fæl tikking. Dette var på vei tilbake fra verkstedet. Mener jo at det er noe mistenksomt at noe så alvorlig kan skje rett etter et verkstedbesøk.

Turboen som står i bilen er en 15G fra turbokongen, denne var riktig nok dårlige tetninger på mener jeg. Har hatt problemer med blå-røyk som kommer etter hardt gasspådrag i en lengere periode. WG'en mener jeg er orginal. Oljen på bilen var fersk og riktig mengde, merket ikke noe spesielt på bilen før havariet annen at det var en spesiell lyd når den dumpet trykket. Det pleide å vere en "Pshhhh" lyd men etter verkstedet var det en "PRRRRRRTTTSHSHHH!!" lyd (om du forstår, hehe). Virket som om det var mer trykk som slapp ut en før, så jeg ante at det var noe muffins. Bilen starter og går men tikkingen er VELDIG høy.

Rcar
20/11/14, 00:26
Hei hei VOLVOT5

Ikke misforstå meg; at jeg ikke sier at klokka di ikke viser riktig.
Dog har du en slik uoriginal klokke uten filter på tilførsels slangen stor sannsynlighet for å klikke når motoren spytter inn litt olje, sot og koks...
(Jeg har kastet mange)
Det jeg ville frem til var at et ladetrykk som jevnt viser 0,8 ikke er noen garanti for riktig innstilling ellers.
F.eks korrekt innstilling av grunntrykk og at de er en del forskjellig ifra Volvo til Volvo - er det veldig mange som ikke er kjent med....
Det ikke jeg forsto var hvorfor fjæra i resirkulasjonsventilen (dvs den intrerne dumpventilen) ikke blåste ut overtrykk...deretter hvorfor ikke wg gjorde det samme...
Spesielt hvis det var original 15G lader og enda mer hvis den begynte å bli litt sliten. Og ikke minst når det ikke sitter slanger på.
For å få sånt ladetrykk må man på en 15G omtrent sveise spjeldet fast - for å overdrive litt.

At en vanlig B5234T5 med Aisin automat og 1,8 bar+ ryker etter kun kort pådrag - kan jeg nikke meget gjenkjennende til - skjedde det samme med meg i 2001.
Og det 1 1/2 dag etter jeg hadde fått satt inn ny automatkasse...

Mvh
Rcar

Marius
20/11/14, 11:26
Skrudde det faktisk ned når jeg justerte det sist.

Hva har du justert på før? Den orginale ladetrykksjusteringen får du ikke justert noe på og en orginal WG har ikke justerbart stag.......

V0LVOT5
20/11/14, 16:12
Sikkert ikke org. WG da, mistenker at det er en kina turbo, broren min som hadde bilen før nevnte at turboen var satt inn for ca. 40 000km siden. Er ikke helt kjent med hva som er org. og ikke. Vet at den har BSR chip/luftfilter/eksos/ladetrykksmåler etc.
Som nevnt, det er rart at den skulle kunne lade så mye så plutselig, men ladetrykket gikk iallefall amokk ifølge måleren. Merket som sagt en annen lyd fra dumpventilen enn før som om trykket var noe høyere.

Hva annet kan føre til dette en ladetrykket da? Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd da denne motoren var i god stand og toppet med olje, pcv var nylig skiftet også og gikk fint på tomgang og under pådrag. Verkstedet mente det var trykk i motoren, men jeg byttet alt av slanger og renset hullene i blokka. Det var ikke noe merkbart trykk ut av peilepinnen etter at jeg byttet pcv.

gswede
20/11/14, 16:42
Bruker du den originale magnetventilen?

Rcar
20/11/14, 21:51
Hva har du justert på før? Den orginale ladetrykksjusteringen får du ikke justert noe på og en orginal WG har ikke justerbart stag.......

:confused:
"Den orginale ladetrykksjusteringen får du ikke justert noe på og en orginal WG har ikke justerbart stag......."
Ja jøss...den har jeg ikke hørt før (!)

Rcar
20/11/14, 22:11
Sikkert ikke org. WG da, mistenker at det er en kina turbo, broren min som hadde bilen før nevnte at turboen var satt inn for ca. 40 000km siden. Er ikke helt kjent med hva som er org. og ikke. Vet at den har BSR chip/luftfilter/eksos/ladetrykksmåler etc.
Som nevnt, det er rart at den skulle kunne lade så mye så plutselig, men ladetrykket gikk iallefall amokk ifølge måleren. Merket som sagt en annen lyd fra dumpventilen enn før som om trykket var noe høyere.

Hva annet kan føre til dette en ladetrykket da? Skjønner ikke helt hva som kan ha skjedd da denne motoren var i god stand og toppet med olje, pcv var nylig skiftet også og gikk fint på tomgang og under pådrag. Verkstedet mente det var trykk i motoren, men jeg byttet alt av slanger og renset hullene i blokka. Det var ikke noe merkbart trykk ut av peilepinnen etter at jeg byttet pcv.

Hei igjen;
Må være;
1) Gåen wastegate som har hengt seg opp på ett eller annet vis
2) Kraftig "backpressure" fra tett catalysator.
3) En wastegate totalt dratt inn på justeringen.
4) En EKSTREM wg klokke som ikke er koplet til - men denne finner du ikke på en 15G lader for å si det slik....

5) Tydeligvis er også resirkulasjons ventilen / den interne dumpventilen - enten blendet, eller modifisert med ei ekstrem fjør...

Og alle originale T5R har justerbart stag på original wastegaten !!!! (Alle 800 og X70 for den saks skyld)
- Jeg har nå hatt 50 stk (ja tallet 50) T5, T5R & R biler, sikkert dobbelt så mange turboer - både originale og uoriginale, jeg har hjulpet sikkert 1000 personer med slike biler og gjett....ALLE har hatt justerbar WG klokke)

Rcar
20/11/14, 22:12
Bruker du den originale magnetventilen?

Spiller vel ingen rolle om man bruker original TCV / BCV hvis den ikke er koplet til....??? :p

eab
20/11/14, 22:47
Hva for fjær har du i den interne dumpventilen din ?
- Ei original fjær har jo sikkerhetsmargin lenge før 1,8 kg...før den gir etter og slipper ut overtrykk.
(Det er en grunn til at man må oppgradere denne ved trimming)


5) Tydeligvis er også resirkulasjons ventilen / den interne dumpventilen - enten blendet, eller modifisert med ei ekstrem fjør...

Trenger ikke mye til fjær i cbv'n for å holde tett når det er ladetrykk. Det står jo tross alt samme trykk både på over og underside av stempelet... Så at den har en sikkerhetsmargin av noe slag er jeg ikke enig i

Marius
20/11/14, 23:13
:confused:
"Den orginale ladetrykksjusteringen får du ikke justert noe på og en orginal WG har ikke justerbart stag......."
Ja jøss...den har jeg ikke hørt før (!)

han skrev at han hadde justert ned trykket, og hvis han da har brukt en pyseventil og de på verkstedet ikke har koblet til denne skikkelig kan det by på mange problemer......

Rcar
21/11/14, 00:03
Trenger ikke mye til fjær i cbv'n for å holde tett når det er ladetrykk. Det står jo tross alt samme trykk både på over og underside av stempelet... Så at den har en sikkerhetsmargin av noe slag er jeg ikke enig i

eab
Om dem hadde glemt å kople til slangene på bilen til VOLVOT5 på verkstedet; står det vel ikke noe trykk over stemplet/gummien over fjæra ?

Rcar
21/11/14, 00:07
han skrev at han hadde justert ned trykket, og hvis han da har brukt en pyseventil og de på verkstedet ikke har koblet til denne skikkelig kan det by på mange problemer......

Pyseventil på en bil med ECU som styrer turbo/innsprut/tenning osv etter maps og svært begrensede kretser til å fange opp eksterne endringer = Å ødelegge enhver motor/turbo/girkasse osv

Finnes ingen god grunn til å sette en slik ventil på en 850 eller X70 eller nyere.

Rcar

Daniel V
21/11/14, 00:46
- Jeg har nå hatt 50 stk (ja tallet 50) T5, T5R & R biler, sikkert dobbelt så mange turboer - både originale og uoriginale, jeg har hjulpet sikkert 1000 personer med slike biler og gjett....ALLE har hatt justerbar WG klokke)

Så har vel du hogget 48 av dem :p

Rcar
21/11/14, 18:00
Så har vel du hogget 48 av dem :p

Hei Daniel, er nok ikke så ille da ;)
Men kanskje halvparten har nok gått i deler i løpet av en periode på 16 - 17 år.
Resten er solgt som hele registrerte biler.
- Er artig å se på finn.no at gamle biler dukker opp fra tid til annen :)
Noen savner man også og angrer seg på at man har solgt - men "thats life"
Og har jo litt dårlig samvittighet for en del T-gule som har måttet bøte med livet - som organdonorer.
Men, da har andre fått mange fine deler da- jeg har jo selvsagt også brukt MYE selv til biler jeg har stelt opp igjen.

Rcar

gswede
21/11/14, 19:43
Pyseventil på en bil med ECU som styrer turbo/innsprut/tenning osv etter maps og svært begrensede kretser til å fange opp eksterne endringer = Å ødelegge enhver motor/turbo/girkasse osv

Finnes ingen god grunn til å sette en slik ventil på en 850 eller X70 eller nyere.

Rcar

Derav mitt spørsmål om den originale eller tilsvarende magnetventil var i bruk. Ueffen bruk av Pysventil er enkleste veien til rådebank på disse motorene..

Marius
21/11/14, 20:08
Derav mitt spørsmål om den originale eller tilsvarende magnetventil var i bruk. Ueffen bruk av Pysventil er enkleste veien til rådebank på disse motorene..

Endelig en som er oppegående her!

Rcar
21/11/14, 20:56
Endelig en som er oppegående her!

Får bare konkludere:eek: med at dette har jeg ikke greie på...

Rcar
21/11/14, 21:08
Men hvordan "Bruker du den originale magnetventilen?" ble til spørsmålet "Derav mitt spørsmål om den originale eller tilsvarende magnetventil var i bruk." - det er et mysterium !

Det eneste jeg har kommentert er at "Spiller vel ingen rolle om man bruker original TCV / BCV hvis den ikke er koplet til" (Evt korrekt tilkoplet)

Så er jeg som dere ser helt enig at strupeventil (les pyseventil) til ladetrykkstyringen er FY FY og det er helt rett at dette fører til rådebank.
- Motronic 4.3 har jo også svært dårlige forutsetninger for å takle selv korte rom med parametere som forårsaker rådebank - pga datafilens størrelse.
Der er faktisk Motronic 4.4 mye bedre og anbefales for alle som tuner bilen sin.

VOLVOT5 har vel for øvrig egentlig ikke svart på så mye angående noe som helst; angående magnet ventil (TCV / BCV)...for den saks skyld.
- Han har heller ikke svart på hvem slange/slanger som var løse heller...

Problemstillingen er vel at han lurer på hvordan i all verden ladetrykket på en 15G lader plutselig kan gå amokk - for så å lade 1,8 kg ++


Men uansett - jeg ønsker ikke å krangle med noen her jeg...;) :) :D



Men står fast på at alle 850 og X70 har justerbar WG klokke :cool:

gswede
22/11/14, 11:25
Ikke store mysteriet, jeg ville bare ha klarhet i om BCS var i bruk eller ei, om ikke ville det være naturlig å tro at bilen var påmontert pysventil..
Enig med deg i alt du skriver her Rcar. Ingen som krangler :-) Motronic 4.3 er som du sier, ikke rask nok til å korrigere plutselige endringer i parametre langt utenfor normalen.
Trådstarter bør supplere mer detaljert informasjon om vi skal kunne hjelpe.

Marius
22/11/14, 11:54
det er ingen som krangler her, men trådstarter skriver at han har juster ned trykket på ett eller annet og da lurer jeg på hva det er??

og han skriver jo at han fant mange løse vakumslanger i motorrom, får ikke WG vakumstyring lader jo bare turboen det den klarer.....

V0LVOT5
22/11/14, 12:27
Halloen og takk for mange gode svar. :)
Skulle gjerne ha kommet med info om hvilke vakkumslanger som ikke var montert, men jeg har ikke feilsøkt noe på denne bilen annet en å kikke nedi mottorommet litt kjapt. Ut ifra det jeg kan huske så var det en av vakkumslangene til en "vakkum forgreiner" om jeg kan kalle det de, ikke tilkoblet. Slangen var ganske tykk, vakkumforgreineren låg fritt under luffilterboksen og hadde 4-5 slanger tilkoblet. Noterte meg også det at der var en vakkum tilkopling på innsuget, rett bak LMM som manglet slange, men den løse jeg fant passet ikke her. Derfor mistenker jeg at vakkumslangene er koplet i hytt å pine. Der manglet også et stikk til en ventil eller føler som satt på rørene/vakumslangene til PCV, helt nede på innsuget.

Når jeg justerte ladetrykket justerte jeg på wastegate staget som er tilkoblet sving-ventilen i turboen.

Rcar
22/11/14, 18:10
det er ingen som krangler her, men trådstarter skriver at han har juster ned trykket på ett eller annet og da lurer jeg på hva det er??

og han skriver jo at han fant mange løse vakumslanger i motorrom, får ikke WG vakumstyring lader jo bare turboen det den klarer.....

Marius
Vi er nok relativt enige alle sammen :)
Rcar

Rcar
22/11/14, 18:22
Halloen og takk for mange gode svar. :)
Skulle gjerne ha kommet med info om hvilke vakkumslanger som ikke var montert, men jeg har ikke feilsøkt noe på denne bilen annet en å kikke nedi mottorommet litt kjapt. Ut ifra det jeg kan huske så var det en av vakkumslangene til en "vakkum forgreiner" om jeg kan kalle det de, ikke tilkoblet. Slangen var ganske tykk, vakkumforgreineren låg fritt under luffilterboksen og hadde 4-5 slanger tilkoblet. Noterte meg også det at der var en vakkum tilkopling på innsuget, rett bak LMM som manglet slange, men den løse jeg fant passet ikke her. Derfor mistenker jeg at vakkumslangene er koplet i hytt å pine. Der manglet også et stikk til en ventil eller føler som satt på rørene/vakumslangene til PCV, helt nede på innsuget.

Når jeg justerte ladetrykket justerte jeg på wastegate staget som er tilkoblet sving-ventilen i turboen.

God dag igjen VOLVOT5 :)

Når man justerer på WG på turboen på nyere Volvo som 850 og X70 osv er det grunntrykket man justerer, ikke ladetrykket - som justeres av ECU.

Har man det flere her omtaler som "pyseventil" her (evt strupeventil) kan man overkjøre bilens ECU og få turboen til å lade mer enn ECU tror den gjør, og dermed få høyere trykk og "mer" hester....
og etter en liten stund går da selvsagt alt til H...... (evt skogen) Altså enkelt fortalt - motoren raser.

Vakuum forgreineren din hører ikke ut som noen vakuumtre (som disse bilene har), men mer ut som din TSV / BCS (Altså styreventilen, som er styrt av ECU - som styrer ladetrykket), den sitter ved luftboksen og den har 3 tilkoplinger.
Har din 4-5 har nok noen satt på en "pyseventil" der...det er dumt.
Og hvis da det stemmer...begynner vel ting å forklare seg selv :(
Det betyr at hvis den er strupet maks og ikke tilkoplet - kan du risikere at turboens sikkerhets funksjoner for å slippe ut overtrykk = ikke fungerer.

Rcar

V0LVOT5
06/12/14, 12:45
Ville bare oppdatere denne tråden litt...

Etter litt preiking frem og tilbake med div. folk innenfor frydenbø kom vi fram til at jeg skulle få 7000kr i erstatning. Det er ikke nok til å dekke en verksted reperasjon, nei, men i denne saken var det vanskelig å bevise om dem hadde gjort en feil eller ikke. Det er veldig mistenkelig at bilen skulle havarere slik 20 min etter et verkstedbesøk, men samtidig kunne ikke dem finne noe dem hadde gjort galt. Jeg kan forstå at det ikke er alltid like lett å finne ut hvor feilen er, eller har kommet fra. Så jeg sa meg enig i at 7000kr var en god ordning, og jeg er fornøgd. Men der er likevell trist at det må så mye trøbbel til for å få orden på en slik sak.

Kommer til å nytte sjangsen til å plukke ned motoren selv og oppgradere litt innmat, skal bli et spennnende vinter prosjekt!

Takker for hjelp med spekulering og feilsøking her! :)

Noen som har tips til hva jeg bør oppgradere av innmat uten å tømme banken? Har planer om oppgraderte råder, rådelager og nye pakninger og kjøleslanger rundt om. Kanskje det er noe mer som trengs? Visst noen har noen bra sider med mye billige og gode deler på lur. så skrik ut! :)

gswede
06/12/14, 12:53
Ett lite råd, sørg for at du finne ut hva som skjedde før du hiver mer penger ettern.