PDA

Vis full versjon : Restvarme -06 D5



olepeder
09/11/14, 23:46
Jeg har nettopp blitt den lykkelige eier av en 06 V70. Denne har programerbar dieselvarmer som er gull.
På mine tidligere biler av annet merke har jeg hatt restvarme for å bruke når jeg bare er inne på butikken en tur, jeg synes det er brutalt å starte opp dieselvarmeren bare for 10 min.
Er det mulig å få en slik funksjeon på min bil? Siden den har sirkulasjonspumpe tenkte jeg at det burde gå. Noen som vet?

Christian
09/11/14, 23:59
Jeg har det på min 02, så det burde være mulig å legge inn på din også.

olepeder
10/11/14, 00:00
Takk.
Er det egen bryter hos deg, eller via display?

Christian
10/11/14, 00:01
Via display, ruller den fram som de andre funksjonene.

olepeder
10/11/14, 00:02
Tusen takk. Da skal jeg ta meg en tur innom forhandler.

Torsen67
10/11/14, 01:10
Restvarme? Er ikke helt med. Kan du forklare Christian?

Christian
10/11/14, 01:27
Det er en funksjon som gjør at den elektriske sirkulasjonspumpa til dieselvarmeren starter. Den er ment for at man kan stoppe bilen, men fortsatt sirkulere det varme vannet, og dermed ha varme i varmeapparatet. Hvis man bare skal en kjapp tur inn et sted og ikke vil la bilen stå på tomgang.

locked
10/11/14, 13:36
Du kan legge det inn på Volvo, kostar ca 2000kr trur eg.

Eg har gjort det på min 07 modell. Ingen deler, kun programvare.

aarnes
10/11/14, 14:19
Restvarme koster bare noen hundrelapper sist jeg sjekka.
Hele pakka med to tidsur, direktestart OG restvarme koster rundt 2000kr.
Mulig du ikke får restvarme som egen applikasjon lenger, jeg kan sjekke dette senere idag.

olepeder
10/11/14, 14:20
Flott

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Torsen67
10/11/14, 15:29
Altså, hvis jeg er ute å kjører uten å ha parkvarmer på, så starter sirk-pumpa når jeg slår av motoren? Da må vel vifta også starte hvis hensikten er å opprettholde temp i kupeen?

eab
10/11/14, 20:52
Det blir akkurat som når varmeren går, bortsett fra at varmeren ikke går

aarnes
10/11/14, 21:49
Kupevifta og vannpumpe fortsetter å gå, til vannet er relativt kjølig. derav navnet "restvarme" - den bruker det som er igjen uten at varmeren går.

Torsen67
11/11/14, 10:38
Hmm, snedig. Får man da opp en meny så man kan velge denne av eller på? Har til dels mye småkjøring og vil til tider ikke bruke mer batteri enn høyst nødvendig.

aarnes
11/11/14, 10:41
Hmm, snedig. Får man da opp en meny så man kan velge denne av eller på? Har til dels mye småkjøring og vil til tider ikke bruke mer batteri enn høyst nødvendig.

Ja, du får "Restvarme på/av" i kjørecomputer.
men du bør jo skru av autostart på dieselvarmeren for å unngå at den starter ved den miste kjøring.
uansett, jeg har mye småkjøring og aldri hatt batteriproblemer.

locked
11/11/14, 11:33
Restvarme koster bare noen hundrelapper sist jeg sjekka.
Hele pakka med to tidsur, direktestart OG restvarme koster rundt 2000kr.
Mulig du ikke får restvarme som egen applikasjon lenger, jeg kan sjekke dette senere idag.
Då har eg blitt lurt, for eg har inntrykk av at resvarmeapplikasjonen også inneheld park.varmer slik at eg egentleg har betalt for noko eg allerede hadde...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/5.png

aarnes
11/11/14, 12:00
Jeg sjekker i VIDA i kveld, mener å huske jeg så et eget delenummer på restvarme men skal ikke si sikkert.
Jeg synes dog det er rart at bilene kommer med tidur 1 og 2 samt direktestart , men ikke restvarme, så skal man betale nærmere 2000kr for å få timer 1 og 2 samt direktestart PLUSS restvarme en gang til

locked
11/11/14, 16:34
Jeg sjekker i VIDA i kveld, mener å huske jeg så et eget delenummer på restvarme men skal ikke si sikkert.
Jeg synes dog det er rart at bilene kommer med tidur 1 og 2 samt direktestart , men ikke restvarme, så skal man betale nærmere 2000kr for å få timer 1 og 2 samt direktestart PLUSS restvarme en gang til
Dette var hos Kverneland Bil i Trondheim, dei framsto som ganske inkompetente så det er jo ingen garanti for at eg har fått den programvaren på bilen som eg har betalt for. Men, eg fekk i alle fall restvarme og deaktivert autostart av varmaren, sjølv om dei måtte ha bilen to ganga, etter at eg hadde forklart dei i detalj kva som skulle gjerast for at det skulle bli rett.

Ved første gangs henvendelse var det umulig å stoppe varmaren, dei tilbydde seg å montere brytar på sikringen til varmaren (!) Idiota...

olepeder
11/11/14, 16:35
Jeg som tenkte å bruke Kverneland, må vel tenke litt på den....

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

aarnes
11/11/14, 17:05
Restvarme applikation: 9488735
kr 250,- ink. mva

Sjekket med Gustavsson & Sønner her i Oslo for sikkerhetsskyld.
Det som de også sier er:

"Vi vet ikke om den "fucker opp" noe annet, dvs. om den fjerner timer og det som måtte være, eller om den bare kommer i tillegg"
Kanskje noen med tilgang til TIE kan sende en forespørsel?

Morgis
11/11/14, 17:06
Finnes restvarme app til V70II også?

olepeder
11/11/14, 17:07
Restvarme applikation: 9488735
kr 250,- ink. mva

Et det bare å henvise til dette delenr?
Er vel noen kroner for jobben også vil jeg tro



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

aarnes
11/11/14, 17:18
Et det bare å henvise til dette delenr?
Er vel noen kroner for jobben også vil jeg tro



Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

De bør ikke ta mer enn 15minutter betalt, så rundt 300kr for jobben og 250kr for software.
Meld gjerne tilbake når du har lagt det inn, så vi får vite om timer ble borte eller ikke (om du har det idag)

aarnes
11/11/14, 17:21
Finnes restvarme app til V70II også?


Finner ingenting i softwarekatalogen desverre

aarnes
11/11/14, 17:24
Her er forresten volvo sin beskrivelse av funksjonen:

Rast-/restvärmare
En funktion som tillåter dig att köra bränslevärmaren som en s.k. rast-/restvärmare. Funktionen innebär att kylvattnet cirkuleras i ca 20 minuter efter att motorn har stängts av.
På så sätt kan man få värme i kupén i upp till 20 minuter efter att du har stannat. Utmärkt för taxibilar som väntar på kunder.
Dessutom sparar man miljön då motorn ej behöver köras på tomgång för att hålla värmen i kupén.

eab
11/11/14, 17:26
Kverneland i Trondheim skjønte ikke noe da jeg skulle ha lagt inn bensinsw på dieselbrenneren, akkurat slik Locked beskriver...

Det endte med at jeg dro uten å legge inn noe som helst.

olepeder
13/11/14, 16:57
Jeg skal på Kverneland på Steinkjer og legge inn restvarme i morgen. Takk til deg som kom med delenr :)
De skulle ha ca 800,- for jobben

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

aarnes
13/11/14, 21:09
Jeg skal på Kverneland på Steinkjer og legge inn restvarme i morgen. Takk til deg som kom med delenr :)
De skulle ha ca 800,- for jobben

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har du timer fra før av?

olepeder
13/11/14, 21:09
Jepp

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

aarnes
13/11/14, 21:10
Jepp

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Meld tilbake når du har vært der da , om alt gikk bra eller ikke :D

olepeder
13/11/14, 21:12
Det skal jeg. Det var takket være aarnes på forumet at du ble rett delenr

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

olepeder
14/11/14, 21:56
Da fikk jeg restvarme. Funker supert.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

aarnes
14/11/14, 22:01
Fantastisk :)

TurboNoob
14/11/14, 22:46
Hva ble sluttsum og var det noen krøll?

olepeder
14/11/14, 22:48
Det ble ca 750,-
Ikke noe krøll i det hele tatt. Antar det skyldes at jeg hadde med rett delenr fra forumet her.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

locked
15/11/14, 15:51
Kverneland i Trondheim skjønte ikke noe da jeg skulle ha lagt inn bensinsw på dieselbrenneren, akkurat slik Locked beskriver...

Det endte med at jeg dro uten å legge inn noe som helst.
Det er utruleg synd at kompetansenivået på eit merkeverksted er så dårleg. Kan godt hende det er ein og annan tekniker der som er litt oppegåandes men han var i alle fall ikkje på jobb når eg var der. Kundemottaket er jo ei katastrofe, dei kan ingen ting om bil :-(

For å få noko nytte av restvarmefunksjonen så treng ein egentleg den auto-off greia og, viss ikkje vil jo varmaren starte med en gang du begynne å køyre igjen og då er du jo like langt, kan like gjerne kjøre i gang varmaren med en gang.

Uten automatisk start av parkeringsvarmaren så fungerer restvarmen upåklagelig når ein berre skal innom butikken ein snartur, tanke diesel, ta ferge eller må vente pga. vegarbeid!

Edit: en negativ ting med restvarmefunksjonen er at kupevifta stoppar dersom du set på radiostillet for å ha på musikk, det kan løysast med å køyre kupevifta manuelt (sirkulasjonspumpa går) men det syns eg faktisk er litt unødvendig.

Torsen67
15/11/14, 17:39
Det kan virke som verkstedene ser enheten som en del. Altså, virker ikke dieselvarmer så bytter man bare den. Men det er jo mange delenr på en varmer, så hvorfor ikke grave litt dypere? Problemet er at de kanskje ikke har fått god nok opplæring i Vida? I så fall burde det være ledelsens ansvar å sørge for grundig opplæring.