PDA

Vis full versjon : Pris ettermontering oljekjøler geartronic?



RoJo
22/06/10, 19:51
Er det noen som har vært borti dette, som vet ca pris på ettermontering av ekstra oljekjøler på XC70 D5? I mitt tilfelle en `05 modell.

locked
23/06/10, 22:19
Snakka med Volvo her forrige helg. Det finnes ikke som orginalt tilbehør til V70 med geartronic.

Finnes kun til XC90...

Latterlig??

RoJo
23/06/10, 22:44
Det var skikklig rart, siden alle de modellene er MYE brukt som trekkvogner på diverse campingvogner. Sett mange Volvoer med vogn bak på de campingplassene jeg har vært på i sommer.. Pleier å snike meg rundt på kveldene for å myse Volvo når jeg er campingturist, er utelukkende geartronic på de bilene jeg har fått sett inn i :)
Ser så suspekt ut at jeg må være litt forsiktig, late som om bikkja skal gå akkurat der osv :D
Men tilbake til saken, ser ikke helt hvorfor dette kun skulle være aktuelt for XC90, er jo i bunn og grunn samme opplegget med disse modellene, drivlinja er vel identisk... (?)

locked
24/06/10, 12:01
Snakka med teknisk hos Volvo Norge i dag og ekstra oljekjøler fås kun til XC90 med 2.5T og V8.

RoJo
24/06/10, 12:11
Snakka med teknisk hos Volvo Norge i dag og ekstra oljekjøler fås kun til XC90 med 2.5T og V8.


OK, da orker jeg ikke legge noe mer krutt i dette. Heller passe litt på og evt bytte olje litt oftere enn 80k på kassa.

locked
24/06/10, 13:19
40 000km intervall på bytte kommer jeg til å kjøre. Er også flink å gire selv når jeg har tilhenger eller kjører i bakker. En ting jeg har lagt merke til også er at om man ligger i 6.gir og kommer ned i lavere fart MÅ man gire ned selv viss ikke slurer den JÆVLA MYE! Gjelder 4 5 og 6 gir

gaupe
24/06/10, 13:49
Snakka med Volvo her forrige helg. Det finnes ikke som orginalt tilbehør til V70 med geartronic.

Finnes kun til XC90...

Latterlig??

Står på min, orginalt... Men det ser ut til å ha vore litt variasjonar her også på desse bilane. Eg ba om ettermontering av kjølaren min, men fekk beskjed om at eg hadde :o

TeamBørnOut
24/06/10, 14:02
Det er jo ikke noe problem å montere dette. er sikkert vannkjølt den som sitter orginalt. Det finnes garrantert til noe US utgave.

RoJo
24/06/10, 15:40
Skal ta en prat med mitt volvoverksted her i byen, høre hva de mener om dette. Er jo et kostnadsspørsmål også, hva koster ettermonteringen kontra hyppigere bytter av olje.
For alt jeg vet så kan det hende jeg har denne kjøleren montert uten å vite om det?
Bilen er laget for skandinavia og solgt ny i Norge, så den har ingen US spesifikasjoner..

locked
24/06/10, 16:58
Står på min, orginalt... Men det ser ut til å ha vore litt variasjonar her også på desse bilane. Eg ba om ettermontering av kjølaren min, men fekk beskjed om at eg hadde :o
Eg og fekk beskjed om at eg har oljekjøler orginalt. Men det er jo berre den sløyfa i radiatoren...

Har du en egen luftkjølt oljekjøler?



Eg føle meg ikkje trygg på mi kasse uten oljekjøler, sparar selvfølgelig mykje på å la kassa ligge på et høgare turtall i lockup enn at den på død og liv skal opp i 6.gir uansett.

Problemet er måten desse kassene er satt opp med totrinns lockup der det er litt sluring stort heile tida og den berre går heilt i lockup ved mykje pådrag. Med tilhenger og lett gassfot ligg kassa å slura heile vegen til helvette.

Får jo ikkje feilkode på kassa før olja har passert 150grader(?) og då er jo olja allereie i ferd med å bli øydelagt. Normal arbeidstemperatur er en plass mellom 80 og 95grader. Dersom temperaturen på det jevne ligg høgare minkar levetida ganske mykje.

Eg kunne godt tenke meg å få montert en oljetemperaturmåler ved utgangen fra converteren berre for å kunne følge med. Veit ikkje om det er mulig å sjå dei temperaturene med en OBD-II diagnose eller om det hadde vert mulig å logge på noe vis med en testtur med tilhenger.

gaupe
24/06/10, 18:15
Eg og fekk beskjed om at eg har oljekjøler orginalt. Men det er jo berre den sløyfa i radiatoren...

Har du en egen luftkjølt oljekjøler?




Meinar då det, skal ta å sjå om eg får tatt nokre bileter.

MadAss
26/06/10, 14:23
Fullt mulig å måle oljetemp me obd utstyr. Ved nivåkontroll skal giroljen være mellom 50 og 60 grader, og det må leses ut via VIDA

Stig-Arne
27/06/10, 20:32
Eg og fekk beskjed om at eg har oljekjøler orginalt. Men det er jo berre den sløyfa i radiatoren...

Har du en egen luftkjølt oljekjøler?



Eg føle meg ikkje trygg på mi kasse uten oljekjøler, sparar selvfølgelig mykje på å la kassa ligge på et høgare turtall i lockup enn at den på død og liv skal opp i 6.gir uansett.

Problemet er måten desse kassene er satt opp med totrinns lockup der det er litt sluring stort heile tida og den berre går heilt i lockup ved mykje pådrag. Med tilhenger og lett gassfot ligg kassa å slura heile vegen til helvette.

Får jo ikkje feilkode på kassa før olja har passert 150grader(?) og då er jo olja allereie i ferd med å bli øydelagt. Normal arbeidstemperatur er en plass mellom 80 og 95grader. Dersom temperaturen på det jevne ligg høgare minkar levetida ganske mykje.

Eg kunne godt tenke meg å få montert en oljetemperaturmåler ved utgangen fra converteren berre for å kunne følge med. Veit ikkje om det er mulig å sjå dei temperaturene med en OBD-II diagnose eller om det hadde vert mulig å logge på noe vis med en testtur med tilhenger.

Holder ikke kjøleren som ligger i radiatoren ?

Broderen har V70 med geartronic, og han kjører nå en del med vogn, men passer på å gire selv når han har vogn på.
Byttet olja nå etter 80 000 km, og kan si at jeg har sett mye verre olje i mitt liv, brukte ca 12 liter på å få olja helt ren i girkassa.

locked
27/06/10, 21:29
Fullt mulig å måle oljetemp me obd utstyr. Ved nivåkontroll skal giroljen være mellom 50 og 60 grader, og det må leses ut via VIDA
Ditta kan du Mads, men eg he ikkje vida :p de e litt i dyraste laget for åstas garage ;) Kan du plugge i Vidaen og reise på tur og bruke den som logg på noko vis? Eller lagra TCM historisk maks.temp på oljen?


Holder ikke kjøleren som ligger i radiatoren ?

Broderen har V70 med geartronic, og han kjører nå en del med vogn, men passer på å gire selv når han har vogn på.
Byttet olja nå etter 80 000 km, og kan si at jeg har sett mye verre olje i mitt liv, brukte ca 12 liter på å få olja helt ren i girkassa.
Det er usikkert kor lenge den orginale kjølaren heng med. Vi har riktignok kjølig klima her men med 1800kg på kroken og god motbakke blir det produsert enorme mengde varme som må ledast vekk. På motoren har en jo temp.måler for å følge med men ikkje på girkassen.

Det har alltid vore anbefalt frå volvo å montere ekstra oljekjøler sammen med tilhengerfeste på automatgira bil. Derfor er det merkelig at dette ikkje ein gong finst som tilgjengelig ekstrautstyr.

Er vel egentlig ment som et føre var prinsipp her.

Christian
27/06/10, 22:12
Er vel egentlig ment som et føre var prinsipp her.

Spesielt i ditt tilfelle hvor du akkurat har bytta girkasse.
Er vel ikke nødvendigvis mye jobb å montere oljetempføler på girkassa, spørsmålet er vel heller hvor pent det hadde passa i kupèen.

MadAss
01/07/10, 07:42
Ditta kan du Mads, men eg he ikkje vida :p de e litt i dyraste laget for åstas garage ;) Kan du plugge i Vidaen og reise på tur og bruke den som logg på noko vis? Eller lagra TCM historisk maks.temp på oljen?


Trur ikkje girkassetemp blir lagra historisk nei, så lenge det ikkje er snakk om feilkode pga for høg temp.
Håndholdte uoriginale feilkodelesera klarer kanskje å lese ut "rullende liste" og dermed sjå temp på bla girkasse.
Om ikkje, blir det spekulering og finne signalet som blir sendt ut på CAN-HS nettet og prøve å plukke det opp :)

Stig-Arne
01/07/10, 19:48
Ditta kan du Mads, men eg he ikkje vida :p de e litt i dyraste laget for åstas garage ;) Kan du plugge i Vidaen og reise på tur og bruke den som logg på noko vis? Eller lagra TCM historisk maks.temp på oljen?


Det er usikkert kor lenge den orginale kjølaren heng med. Vi har riktignok kjølig klima her men med 1800kg på kroken og god motbakke blir det produsert enorme mengde varme som må ledast vekk. På motoren har en jo temp.måler for å følge med men ikkje på girkassen.

Det har alltid vore anbefalt frå volvo å montere ekstra oljekjøler sammen med tilhengerfeste på automatgira bil. Derfor er det merkelig at dette ikkje ein gong finst som tilgjengelig ekstrautstyr.

Er vel egentlig ment som et føre var prinsipp her.

Det viktigste du gjør er jo å gire selv, å unngå at girkassa går i convertergiret, det er feilen mange gjør, lar girkassa gå i convertergiret, og da brenner du olja..
Men du skal ikke være så veldig bekymret om du bare klarer å unngå convertergiret.

locked
01/07/10, 20:19
Det viktigste du gjør er jo å gire selv, å unngå at girkassa går i convertergiret, det er feilen mange gjør, lar girkassa gå i convertergiret, og da brenner du olja..
Men du skal ikke være så veldig bekymret om du bare klarer å unngå convertergiret.
Ja eg har gitt opp..

Det ser ut til at det er nokre tiltak som kan vere med å sørge for at girkassene får eit langt og behagelig liv.:

- Gire manuelt og la motoren gå litt lenger på turtall slik at kassen går i lockup skikkeleg ved tyngre lass/bratte bakkar.

- Vere ekstra varsom ved køyring med tung tilhenger. Veivalg osv. for å unngå å måtte rygge motbakke då utvekslinga er for lav og fører til myyykje sluring ved lav hastighet.

- Ved manuell sjalting MÅ ein passe på å gire NED! Kassen ventar for lenge, den berre begynne å slure. Farleg ved høg musikk og tilhenger!

- Passe på oljen. Oljeskift ved passlege intervall (eg vil køyre 40 000km på min). Det er desverre tungvindt å kontrollere oljen sjølv då geartronic kassen ikkje har peilepinne så må skru for å få ut nokre dropar olje gjennom ex. oljekjølerslangane.

- 1 bil = 1 eigar = 1 sjåfør...

RoJo
01/07/10, 21:13
Ja, enig med deg locked..
De tiltakene du nevner er vel det jeg også har kommet til mer eller mindre.
Tror det skal fungere greit med normal og fornuftig bruk, samt litt ekstra penger i oljeskift på kassa.
Blir spennende hva "norgesrekorden" på original geartronickasse blir etterhvert :D

God sommer folkens!

gaupe
02/07/10, 08:28
Spesielt viktig er nok dette ved kombinasjon av den største D5-motoren og automat, det er der du får den største belastninga på kassa. No er det ikkje mykje tung hengar eg har køyrt på min, så kassa har ikkje rukke å tenke på så mykje, i den samanheng enno.

Stig-Arne
04/07/10, 09:12
Ja, enig med deg locked..
De tiltakene du nevner er vel det jeg også har kommet til mer eller mindre.
Tror det skal fungere greit med normal og fornuftig bruk, samt litt ekstra penger i oljeskift på kassa.
Blir spennende hva "norgesrekorden" på original geartronickasse blir etterhvert :D

God sommer folkens!


Broderen har nå kjørt 170 000 km uten noen form for større problemer.
Eneste antydningen han hadde på girkassa var vibrasjoner ved nedgiring til 3. gir, men dette forsvant etter vi flushet kassa.

Stig-Arne
04/07/10, 09:15
- Passe på oljen. Oljeskift ved passlege intervall (eg vil køyre 40 000km på min). Det er desverre tungvindt å kontrollere oljen sjølv då geartronic kassen ikkje har peilepinne så må skru for å få ut nokre dropar olje gjennom ex. oljekjølerslangane.

- 1 bil = 1 eigar = 1 sjåfør...

Da har de altså fjernet peilepinnen ifra 2004 modellen til 2007 modellen da, for på broderen sin bil er det peilepinne.

gaupe
04/07/10, 11:03
Da har de altså fjernet peilepinnen ifra 2004 modellen til 2007 modellen da, for på broderen sin bil er det peilepinne.

Heilt ny kasse i 2006. den som står på 2004-modellen, kom i 2000 på V70 R AWD, den er vel å merke ikkje geartronic, men det er lik kasse.

locked
04/07/10, 21:57
Heilt ny kasse i 2006. den som står på 2004-modellen, kom i 2000 på V70 R AWD, den er vel å merke ikkje geartronic, men det er lik kasse.

V70 R AWD som MY01 da eller?

gaupe
05/07/10, 09:49
V70 R AWD som MY01 da eller?

MY00, MY01-03 fins ikkje i V70R AWD.