PDA

Vis full versjon : B230A vil ikke gå rent



[Martin]
08/11/14, 15:50
Nå begynner jeg å bli trøtt på en B230A med 531 topp jeg har i en gammel 242. Får den ikke til å gå skikkelig på sylinder 1. Den tenner nok litt, men veldig dårlig.

Dette har jeg gjort, og dette vet jeg:

Har prøvd 2 forskjellige Pierburg 175CD disse skal være justert ok. Har også prøvd å justere noe.
Byttet fordelerlokk, tennplugger og pluggledninger.
Sjekket kompresjon på sylinder 1, ser ut til å være ok.
Sjekket gnist. Ser likt ut på sylinder 1 og 2.
Sjekket for vacuumlekkasjer, ikke funnet.
Tenningen ser ut til å være OK, men finner ingen tenningsmerker på remhjulet.
Tenningsrekkefølgen er 1-3-4-2, det er montert elektronisk tenning, ikke stift-tenning.

Har ikke EGR og pulsair.

Får ikke EU-godkjent bilen "pga ujevn gange med tydelige mistenninger"
Skal i grunn bare få godkjent bilen så jeg får skilter på den før jeg bygger om til FT/FK motor, så har lite lyst til å koste på så mye på denne motoren.

Hva gjør jeg?

Batland
08/11/14, 17:54
531 topp ja. herlig. :(

Forslag. Du setter varmeapparetet på full varme, starter opp bilen fra helt kald tilstand, lar den gå på tomgang i ca. 2 - 3 min., stenger av og kjenner på undersiden av innsugmanifolden på høyre og venstre side av forgasseren. Hvordan er temperaturen sammenlignet med temperaturen på slangene som går inn til varmeapparatet?

[Martin]
09/11/14, 00:51
Skal teste det i morgen tidlig. Hva skal det indikere?

Batland
09/11/14, 12:20
Når man setter 531 topp på en A-motor så har man ikke peiling. Hvis innsuget ikke blir varmt så bekrefter det at de som har skrudd på denne motoren ikke har visst hva de har holdt på med. Dette betyr at du må sjekke og dobbletsjekke kompresjonstrykket på alle 4 sylindrene og gjerne ta sylinderlekkasjetest også.

[Martin]
09/11/14, 12:47
Jeg tror i kan regne med at de ikke har veldig peiling de som gjorde det ja. Innsuget får samme temperatur som slangene etter et par minutter i hvertfall.
Tror jeg får få en kompis til å hjelpe meg å sjekke kompresjonen en gang til, og sammenligne alle fire sylindre.

Batland
09/11/14, 14:27
Flott, da er innsuget riktig montert iallefall.

En riktig utført komptest er det neste å gjøre ja. 5 - 6 komprimeringer pr. sylinder er nok. Husk å ta like mange på alle 4.

[Martin]
14/11/14, 12:11
æh. fikk utslag på 12 på sylinder 2-3 og 4, men 10 på sylinder 1. Nedtur.no

Batland
15/11/14, 13:30
Det du kan gjøre er å sette motoren i ØD tenning og kjøre trykkluft inn i sylinderen. Så sjekker du om luften kommer ut gjennom forgasseren, ut gjennom eksosanlegget eller ut gjennom toppdekselet når du skur av oljelokket. Du finner da ut om lekkasjen er forårsaket av lekk innsugsventil, lekk eksosventil eller at det om stempel og sylinder som er problemet.

Til dem som har tanker om å drive med motor en stund så kan denne med fordel vurderes: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Sylinderlekkasjetester-151407/

Denne avslører ikke bare hvor det lekker, men også hvor stor lekkasjen er.

2% lekkasje er fint.
Ved 10% er det på tide med overhaling eller å innrømme at man driver på useriøst lavbudsjett nivå.

De store praktiske problemene blir uovervinnelige ved rundt 20%.

Batland
15/11/14, 13:44
;919311']
Skal i grunn bare få godkjent bilen så jeg får skilter på den før jeg bygger om til FT/FK motor, så har lite lyst til å koste på så mye på denne motoren.

Hva gjør jeg?
Det du kan tenke på er å flytte akslingen som driver fordeler, bensinpumpe og oljepumpe over fra A motoren til FK motoren.
Deretter flytter du over fordeleren, begge manifoldene, bensinpumpe og setter FK motoren nedi 240´en.

A-innsuget må modifiseres ved at;
1. Vannhullet under kanalen til syl. 1 må tettes.
2. Pluggen på utsiden må erstattes med en nippel.

Deretter legges innsugspakningen til A-manifolden på toppen, merk av og borr opp vannhullet under innsugskanalen til syl. 4.
10 mm bor er stor nok.

Det er ingen ulemper med å gjøre dette.

[Martin]
21/11/14, 09:16
Takk for veldig gode svar.

Nå har ikke jeg satt meg så detaljert inn i forskjellene som du har, men er det noen utfordringer med å bygge om til FK/FT, sette på eksosmanifold fra A-motoren og koble bort det som har med turbo å gjøre på innsugssiden. Tenker da å kjøre FK/FT som F med FK/FT innsug og ECU'er.

Så kunne jeg evt bare hevet inn IC og turbo i etterkant.