PDA

Vis full versjon : Sportsluftfilter i 93' 850! HJELP!



rabaldr
22/06/10, 19:16
Tenkte å få på plass Sportsluftfilter i bilen, men ser at luftmengdemåleren står i boksen, og i og med at boksen må ut, så passer det meg enormt dårlig, noen som vet om det selges overganger som har fest og hull den måleren som jeg kunne satt imellom inntaket og røret til filteret? evt. andre løsninger.. ?

TeamBørnOut
22/06/10, 19:36
du får kjøpt innlegg som du putter i luftfiltret som er bedre en de runde filtrene. da får du itillegg brukt kaltluft funksjonen boksen har :)

Nicklas
22/06/10, 19:40
kaltluft funksjonen boksen har :)

Hva slags funksjon er dette ?

rabaldr
22/06/10, 20:07
du får kjøpt innlegg som du putter i luftfiltret som er bedre en de runde filtrene. da får du itillegg brukt kaltluft funksjonen boksen har :)

Er fullstendig klar over dette, men for det første så får jeg lagt opp nytt rør med kaldluft, og for det andre og tredje, så ser det og høres bedre ut med KN filter :)
så var egentlig det jeg satset på. :)

mrstfu
24/06/10, 00:15
har dette selv, kjøpte silikonslange som går inn i flexrøret som går til motor, og inn i luftfilteret i andre enden.vipp ut luftmengdemåleren fra den gamle luftfiltyerboksen, skjær et hull i silikonslangen ca samme størrelse, og du er i havn. kan vise deg bilder, hvis det er nødvendig.

Nilsebu
24/06/10, 00:38
Det enkleste er vel bare å kappe litt i den originale luftfilterboksen. Litt jalla, men det fungerer.

Hvis du åpner opp boksen å ser så ser du at røret går litt inn i selve boksen. Det er bare til å kappe rundt dette, ta vekk resten av boksen å fest filteret :)

Reppemarkus
24/06/10, 18:36
Hei :) Jeg hadde samma problem som deg, men jeg kjøpte meg en hel boks på huggern og kappet, klippet og filet ut den rør'a" som måleren sitter fast på. Det er en helt ordinær rør som er støpt inn i lokket så bare jobb plastikken bort rundt den steg for steg. Lykke til!

Testdriver
24/06/10, 21:00
Hva slags funksjon er dette ?
Det er ikke noe hokus pokus. Det er bare det at når luftfilteret ligger inni boksen så skjermes det fra varmen fra motoren :)

Kjell V70
25/06/10, 08:22
er det turbobiler dere snakker om? bare stusser nå dere snakker om både luftmassemåler og et lite hull til den, luftmassemåleren er løs, skal være, og kun på turbobiler. på 10v motorene så sitter det en liten tempsensor i luftfilterboksen..På v70n min, med 10v så brukte jeg et 75mm avløpsrør, som jeg fikk tredd inni plastslangen til innsuget. bora med et rart bor, det lille hullet til tempføleren, og kjøpte et filter på torshov som passa rett på... har vel et bilde et sted.. fungert fint hos meg :)

hgnubel
25/06/10, 12:24
Er det egentlig noe ytelse å hente på sugemotorer ved å kun oppgradere luftfilter? Snakker ikke om mange prosent, men a'la hva man kan få med oppgradert eksos. Eller gjør "alle" det for styling/lyd og ikke ytelsens skyld? Ikke at det ene er bedre enn det andre, er bare nysgjerrig :)

Reppemarkus
26/06/10, 17:30
Er det egentlig noe ytelse å hente på sugemotorer ved å kun oppgradere luftfilter? Snakker ikke om mange prosent, men a'la hva man kan få med oppgradert eksos. Eller gjør "alle" det for styling/lyd og ikke ytelsens skyld? Ikke at det ene er bedre enn det andre, er bare nysgjerrig :)

Jeg gjorde det for og få enda mer 5'er lyd :P Men blir litt vassere respons og : )

TeamBørnOut
28/06/10, 16:09
blir responsen bedre så bør man tenke over hvor lenge siden det er man tok forgje service...
Oftest så senker man effekten og øker lyden. orginalt suger disse motorene kald luft via rør. men mange sleger på åpne filtre og suger inn varm luft fra motorn... Men lyden lurer jo mange. på volvoforumt så var det jo en som fikk mye mer effekt av å bytte til sports luftfilter... det var bare det at han også tok bilder av sin 3" overgang til 2.5" som filteret skulle ha ;P men bilen gikk vist bedre den :D

Reppemarkus
28/06/10, 21:58
blir responsen bedre så bør man tenke over hvor lenge siden det er man tok forgje service...
Oftest så senker man effekten og øker lyden. orginalt suger disse motorene kald luft via rør. men mange sleger på åpne filtre og suger inn varm luft fra motorn... Men lyden lurer jo mange. på volvoforumt så var det jo en som fikk mye mer effekt av å bytte til sports luftfilter... det var bare det at han også tok bilder av sin 3" overgang til 2.5" som filteret skulle ha ;P men bilen gikk vist bedre den :D

Laget meg varmeskjold da vetni : )

rabaldr
29/06/10, 12:59
har dette selv, kjøpte silikonslange som går inn i flexrøret som går til motor, og inn i luftfilteret i andre enden.vipp ut luftmengdemåleren fra den gamle luftfiltyerboksen, skjær et hull i silikonslangen ca samme størrelse, og du er i havn. kan vise deg bilder, hvis det er nødvendig.


hadde vært herlig om du kunne sendt noen bilder :) tenkte tanken selv, står det på en 10v/20v hos deg også?

mrstfu
01/07/10, 22:37
sorry for lang ventetid, pcen min dævva her, og sammen med at jeg har entret total feriemodus tar ting litt tid.

har en 2.5 10v ja, 93mod, og selv om jeg kanskje på en god dag kan merke bittelitt bedre gassrespons, er det lyden jeg går etter. sammen med en (liten) eksoslekkasje, hører du bilen min når den kommen. den løsninga jeg har er egentlig ikke permanent, ettersom motorrommet mitt ser ut som et bomba horehus om dagen. etter hvert blir det ikke noe blått, kun rødt, svart og alu, men inntil videre funker det.

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/IMAG0014.jpg

det er litt annerledes nå, da jeg har fjerna hele luftfilterboksen. har og lagt opp et flexrør som går ned til rett bak nederste leppa under frontfangeren, for å få til litt mer kaldluft. driver og skal lage varmeskjold og, luftfilteret blir salig varmt på en varm dag. da er det jo også sjans for en liten effektøkning, så lenge man sørger for skikkelig lufttilførsel.

det jeg har fått høre, da jeg har fjerna forvarmingsrøret som går fra eksosmanifold inn i original luftfilterboks, da kan det bli startproblemer, eller at motoren ikke blir skikkelig varm om vinteren. jeg oppdaga ikke noe slikt i vinter, kaldeste jeg hadde den på var vel 15 blå, eller noe i den gata. bilen blir jo alltid litt tregere varm om vinteren uansett, og jeg merka ikke noe forskjell fra da jeg hadde originalt filter.

sånn for morro skyld:

http://img.photobucket.com/albums/v241/satanexp/IMAG0015.jpg

den ihjelskutte papirbiten der er det gamle filteret, som satt i bilen når jeg kjøpte den, og jeg kjørte vel kanskje 10000 km med det før jeg bytta. er et 4 cm hull i det, uten filtrering i det hele tatt. har ikke merket noe skade på bilen i det hele tatt, og selv om det kanskje er hell, velger jeg å slå et slag for volvomotorer. har sett mindre ting enn det ta livet av andre motorer.
driten tåler juling, for faen.

si fra hvis du trenger mer hjelp, bor i lillestrøm hvis det skulle være no spess.

rabaldr
06/07/10, 01:08
men du trengte ikke noe adapter for å få luftmengdemåleren til å passe på røret altså? bare tok det som stod på gamle boksen? takker for hjelp og bilder :)

mrstfu
06/07/10, 02:54
nei, trengte ikke det. luftmengdemåleren sitter på en slags ramme inn i luftinntaksrøret, med en liten flat skrutrekker klarer du å vippe ut den. så er det bare å skjære et tilsvarende hull i slangen eller røret. fordelen med å bruke silikonslange her er jo at den vil være litt fleksibel, så du kan skjære et hull som er litt mindre enn nødvendig, så du får et skikkelig tett hull. blir sikkert litt mer kødd med et alurør, men skal la seg gjøre.

msn min er mrstfu @ gmail . com (uten mellomrom), skulle det være no.

himkok er like bra som alt annet, bare ta deg god tid, vett.

Tore
09/07/10, 21:09
Er fullstendig klar over dette, men for det første så får jeg lagt opp nytt rør med kaldluft, og for det andre og tredje, så ser det og høres bedre ut med KN filter :)
så var egentlig det jeg satset på. :)

Får KN-filter som passer rett i orginalboksen også. Jeg har dette på min. Funker som fjell og ser mer orginalt og "ekte" ut; mindre strul når biltilsyn-folka evt skal se på bilen.

mrstfu
09/07/10, 22:22
Får KN-filter som passer rett i orginalboksen også. Jeg har dette på min. Funker som fjell og ser mer orginalt og "ekte" ut; mindre strul når biltilsyn-folka evt skal se på bilen.

jeg hadde ikke noe problem med det, nå kommer det sikkert ann på hvem du får på kontrollen, men skulle ikke tru det er noe problem.

Tore
09/07/10, 22:29
jeg hadde ikke noe problem med det, nå kommer det sikkert ann på hvem du får på kontrollen, men skulle ikke tru det er noe problem.

Luftfilteret i seg selv skal ikke gi noe problem, men ett åpent sportsfilter vil ofte oppfattes som en modifisert bil i øynene på den rette petimeteren, og det kan fort vekke lyster om å sjekke det ene og det andre litt ekstra... Da er det bedre at det ser utuklet og orginalt ut...

mrstfu
09/07/10, 22:32
ser den, jeg jobber for å rydde opp motorrommet mitt. men synes åpent filter ser bedre ut, og høres bedre, så jeg kommer til å fortsette med det. litt må man lide. uansett, skulle jeg få pes for det, er det bare å skru inn gamle filterboksen, er jo som å bygge lego.