PDA

Vis full versjon : Volvotech CFE tapper batteriet?



GMV
04/11/14, 10:20
Lurer på om det er flere som har problemer med at batteriet tømmes med Canbus Function Extender tilkoblet. Har tømt batteriet når bilen har stått i 2uker. Senest på søndag tappet batteriet seg over natta. Er ikke særlig imponert over dette produktet, ikke oppfører den seg særlig stabilt heller. Synd, siden produktet i seg selv er genialt.

mstrandbo
04/11/14, 10:25
Har ikke opplevd dette som et problem, ei heller ustabiliteten du nevner.
Har nå et nyladet batteri som står i, samt at jeg har vel også stått parkert en ukes tid nå. Før har jeg kjørt hver dag, så da var det null problem. Kanskje jeg skal oppleve problemer framover nå som jeg kjører mindre.

Jimmen
04/11/14, 10:29
Min bil har stått 3uker med CFE den, ikke vært antydning til lite strøm heller hos meg. :) Batteriet er kjøpt for 1.5år siden.
Virket litt ustabil hos meg også den første måneden..

Etter at jeg la den inn på "vintermodus" og dobbelsjekk VIN NR (dette var feil nemlig!) så har det ikke vært noe tull :)

Erik 850
04/11/14, 10:44
Jeg har ikke hatt noe problem med min CFE.
Lengste bilen har stått er en uke, men ingen antydning til lavt batteri ell.

FroBe
04/11/14, 11:39
Jeg har hatt CFE i 2 år nå, uten problemer.
Riktignok er det sjelden bilen står flere uker uten bruk, men det kan skje at bilen ikke blir kjørt mer enn et par mil i løpet av en uke. Med kun småkjøring lader man mindre enn man forbruker.

Hvis noe gjør at elektronikken i bilen ikke går i sovemodus vil det tappe batteriet kjapt, på samme måte som med smartmobiler.
Defekte alarmsirener har tidligere blitt anklaget for å tappe ut batteriet.

GMV
04/11/14, 11:54
Byttet alarmsirene i fjor. Batteriet er 2år gammelt. Skal sjekke at CFE'n er riktig satt opp. Siste kjøretur var av den lengre sorten. Sist jeg sjekket ladinga på bilen var den 13,9-14,1V riktignok via CFE'n.

Jimmen
04/11/14, 13:59
Min lader 13.1, noe lite men har gjort det siden jeg kjøpte bilen.. altså 2år, så jeg lar det bare være til det begynner og bli værre. :)

Toffe
04/11/14, 19:06
Heisann.

Jobber offshore så bilen står i 2 ukers tid hele tiden. Enheten skal ikke bruke strøm på samme måte, denne enheten går i hvilemodus og blir aktivert av input fra bilen (f.eks når kontrollen trykkes på). Så den skal ikke kunne tappe batteriet ditt på godt under 1 mnd med mindre batteriet er dårlig.

(Har selv sett på å lage en slik enhet og jeg regnet ut ~4 mnd før batteriet skulle vært halvtomt (eller fullt).)

Er noen funksjoner som ikke funker helt optimalt mot hverandre. Jeg hadde på at jeg (åpnet?) vinduene med å trykke 2 ganger på "unlock". Og samtidig hadde jeg på 3 ganger for å aktivere dieselvarmer. Her krasjet det, trykket jeg 3 ganger gikk vinduene som oftest opp først og da glemte den dieselvarmeren. Man må også trykke med veldig perfekt mellomrom mellom pulsene.

Så jeg har kun dieselvarmer på nå ved 3 klikk. Jævlig kjipt å komme ut i -15 grader og vinduene er oppe! :P Samt om jeg har på at den skal skru på cruise kontrollen når jeg starter bilen så muter den radioen og gjør displayet blankt :P

Ellers funker alt perfekt på min XC70 04mod

GMV
04/11/14, 19:44
Tok ut boksen forrige dagen og latt bilen stå i to dager. Skal teste om den starter etterpå.

GMV
05/11/14, 07:23
Startet tvert i går uten noe antydning til dårlig batteri. Mistenker CFE boksen ja. Skal sjekke opp i VIN nr og innstillinger.

aarnes
05/11/14, 14:31
Null problemer med CFE hos meg også.

GMV
05/11/14, 15:22
Hvilke innstillinger bruker dere? Jeg bruker
Vindu auto ned, velkomsthilsen, turteller/speedometer sveip, automatisk cruisecontroll på. Feller inn speil, vinduer/takluke går igjen ved låsing. Avogtil feller ikke speil seg inn. Opplever også at noen av bokstavene i displayet mangler og at jeg selv må aktivere CFE for å få opp info i displayet.

mstrandbo
05/11/14, 16:01
Heisann.

Jobber offshore så bilen står i 2 ukers tid hele tiden. Enheten skal ikke bruke strøm på samme måte, denne enheten går i hvilemodus og blir aktivert av input fra bilen (f.eks når kontrollen trykkes på). Så den skal ikke kunne tappe batteriet ditt på godt under 1 mnd med mindre batteriet er dårlig.

(Har selv sett på å lage en slik enhet og jeg regnet ut ~4 mnd før batteriet skulle vært halvtomt (eller fullt).)

Er noen funksjoner som ikke funker helt optimalt mot hverandre. Jeg hadde på at jeg (åpnet?) vinduene med å trykke 2 ganger på "unlock". Og samtidig hadde jeg på 3 ganger for å aktivere dieselvarmer. Her krasjet det, trykket jeg 3 ganger gikk vinduene som oftest opp først og da glemte den dieselvarmeren. Man må også trykke med veldig perfekt mellomrom mellom pulsene.

Så jeg har kun dieselvarmer på nå ved 3 klikk. Jævlig kjipt å komme ut i -15 grader og vinduene er oppe! :P Samt om jeg har på at den skal skru på cruise kontrollen når jeg starter bilen så muter den radioen og gjør displayet blankt :P

Ellers funker alt perfekt på min XC70 04mod

Opplevde også dette med åpne vinduer på vinterstid.. Veldig upraktisk. Så kjører sommer og vinterprogram nå, bensinvarmer bare aktiv på vinter og vinduer ned på sommer.

Jimmen
05/11/14, 18:17
Hvilke innstillinger bruker dere? Jeg bruker
Vindu auto ned, velkomsthilsen, turteller/speedometer sveip, automatisk cruisecontroll på. Feller inn speil, vinduer/takluke går igjen ved låsing. Avogtil feller ikke speil seg inn. Opplever også at noen av bokstavene i displayet mangler og at jeg selv må aktivere CFE for å få opp info i displayet.

Send mail til volvotech, sitter med MYE kunnskap de som har laget CFE.
Ikke bare om CFE men også generelt Volvo..

Toffe
08/11/14, 01:37
Om du har mulighet kan du med et enkelt multimeter måle hvor mange milliamp den trekker ved å ta av den ene polen og legge multimeteret imellom på opp til 200mA med den tilkoblet og frakoblet. Merk fleste multimeteret har en sikring på opp til 200ma og en på 10 amp.. Bruk først 10 amp og se at det er unse 0.2 før du går så nøyaktig som 200ma:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

sekse
08/11/14, 02:39
Noen som kan forklare meg litt nærmere hva dette produktet er godt for? :)

FroBe
08/11/14, 11:58
CFE er forkorting for CAN-bus Function Extender.
http://www.volvotech.eu/Function-Extender/cfe

Denne datamodulen kobles inn i bilens nettverk og legger til flere funksjoner som Volvo har latt være å ta med i gamle biler (og som andre produsenter har i sine moderne biler).
Man kobler den først til sin egen PC for å velge hvilke ekstrafunksjoner man vil aktivere, deretter kobler man den inn i bilen.
Den fungerer ved at den avlytter databussen for å se hva som skjer, og når den detekterer signaler som skal trigge en ekstrafunksjon sender den en eller flere CAN-kommandoer ut på bussen for å få bilen til å utføre disse.

GMV
08/11/14, 12:06
Min var satt opp med feil VIN nr....

FroBe
08/11/14, 12:12
Om du har mulighet kan du med et enkelt multimeter måle hvor mange milliamp den trekker ved å ta av den ene polen og legge multimeteret imellom på opp til 200mA med den tilkoblet og frakoblet. Merk fleste multimeteret har en sikring på opp til 200ma og en på 10 amp.. Bruk først 10 amp og se at det er unse 0.2 før du går så nøyaktig som 200ma:-)

Hvis CFE-modulen bruker så mye strøm at batteriet går tomt vil den bli ubehagelig varm, man trenger ikke instrument for å måle dette.

Den eneste realistiske måten jeg kan se at CFE kan tappe strøm er hvis den aktiviserer andre moduler i bilen som trekker strøm når de normalt skal sove.
Da må man i tilfelle måle strøm til alle moduler i bilen, men noen av disse tar kanskje noen minutter før de går i sovemodus etter tenningen er avskrudd (et eksempel er klimamodulen).

GMV
08/11/14, 14:17
Testet den i de siste dagene uten at CFE'n har vært tilkoblet og da har det iķke vært antydning til dårlig batteri. Sjekket VIN og det var feil så kanskje det blir bra nå.

Ludo
08/11/14, 18:47
Spennende produkt! Hvordan kobler man til denne? Har HU-603 med telefon, ikke noe DVD eller noe sånt...

GMV
08/11/14, 19:46
Finnes flere versjoner ledningsnett. Plugg and.play.

Ludo
08/11/14, 19:50
Ok, men hvordan finner jeg ut hvilken som passer til min bil? *noob* :)

FroBe
08/11/14, 21:25
Godt spørsmål, du har så gammel bil at det ikke passer med OBD-tilkobling, og du må bestille en ekstra kabel.
Tidligere fikk du kjøpt HU-adapterkabel, men nå ser det ut som om du må lodde (DIY manual kabel) med mindre du har AEM-kontakt under bagasjerommet.
Last ned manualen for AEM-kabelen (http://www.volvotech.eu/download/documents/manuals/manual-EN-installation-CFE-AEM-v1.2.pdf), der står det god forklaring slik at du kan se om du har AEM i din bil.

Jimmen
09/11/14, 11:20
Fikk oppleve litt ustabilitet i går, etter mye kjøring i trondheim med mye blinking..
MIDT i det være krysset i trondheim så ville ikke blinklys funke! Stoppet og startet bilen kjapt og så var det tilbake igjen..

GMV
21/11/14, 17:12
Plages nå med vinduene. Kjører jeg auto opp så kjører de helt opp for så å gå halveis ned....

Toffe
21/11/14, 17:30
Legger til en erfaring ang CFE folka. Bestillte idag en ny kabel fordi jeg ønsket å flytte CFE uniten fra HU'en til bagasjerommet. Han sende mail og spurte om jeg var sikker på at jeg ville bruke penger på dette?

Jeg svarte da at jeg måtte vel om jeg skulle flytte fordi jeg hadde hu kabelen. Fikk svar:

Hi,

Ok, let’s cancel the order ;-)
Your AEM cables do have exactly the same colors as your HU connection cables…

If you connect them directly (any way) you’re running…
Please let me know if you’re Ok with that or want the order…

Bob

Awesome service! :)

aarnes
21/11/14, 18:42
Plages nå med vinduene. Kjører jeg auto opp så kjører de helt opp for så å gå halveis ned....
Sikker på at det er CFE sin skyld, og ikke møkk som stopper rutene?
Denne lista som sitter nederst på vinduene har en tendens til å vri seg med åra, blir det litt for mye motstand vil ikke rutene gå som de skal, dvs de returnerer ved for mye motstand.


Legger til en erfaring ang CFE folka. Bestillte idag en ny kabel fordi jeg ønsket å flytte CFE uniten fra HU'en til bagasjerommet. Han sende mail og spurte om jeg var sikker på at jeg ville bruke penger på dette?

Jeg svarte da at jeg måtte vel om jeg skulle flytte fordi jeg hadde hu kabelen. Fikk svar:

Hi,

Ok, let’s cancel the order ;-)
Your AEM cables do have exactly the same colors as your HU connection cables…

If you connect them directly (any way) you’re running…
Please let me know if you’re Ok with that or want the order…

Bob

Awesome service! :)

Jeg har gjort det samme. hadde kabel for RTI, men gadd ikke å kjøpe ny. brukte "strømstjelere" til å koble meg inn på AEM-ledningen. fungerer akkurat like bra.

GMV
21/11/14, 18:49
Nei det er ikke møkk eller slitte lister, hører ikke antydning til at ruta møter motstand. Skal teste utwn CFE'N tilkoblet.

GMV
01/12/14, 11:49
Av og til skjer dette. Noen bokstaver mangler i displayet. Og under betjening av radio blir displayet svart noen sekunder. Det skjer alltid.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/5.jpg

FroBe
01/12/14, 12:11
Når man bruker knappene til radio på rattet blir display sort, det er en kjent bug.

Jeg har aldri sett at flere bokstaver forsvinner, men fikler man med knappene kan man komme inn i valgmodus slik at første bokstav blinker.

GMV
01/12/14, 12:25
Jeg har opplevd dette mange ganger. Jeg må fikle med knappene ofte for å få liv i den. Vil samle så mye informasjon som mulig før jeg kontakter de.

Jimmen
01/12/14, 12:31
Vil tro at du har nok problemer med din.. Send avgårde en mail, svært hjelpsom de fra CFE.

Torsen67
01/12/14, 14:07
Hvordan kan man lettest sjekke hvor mye dynamoen lader? Jeg sliter med dårlig batteri pga dieselvarmeren. Kjøpte nytt Varta batteri i fjor.

GMV
01/12/14, 16:55
Mål spenninga når motoren går. Bør ligge mellom 13.5 og 14.2V ca.

GMV
28/05/15, 12:00
Sendte Volvotech en mail forrige uke, men de har enda ikke svart.
Sliter fortsatt med at info i displayet kommer opp som normalt etter jeg har starten bilen for så å forsvinne helt etter ett par minutter. Den kommer igjen om jeg aktiverer den og forblir på til neste gang jeg starter bilen. Har også opplevd ved ett par tilfeller at lakluka går igjen og så går den litt ned i bakkant ETTER den har stengt. Heldigvis oppdaget jeg dette når det ikke var nedbør. Etter hendelsen med tappet batteri kobler jeg bestandig ifra CFE'n før jeg reiser bort, etter det så har jeg ikke opplevd flatt batteri.

Ludo
15/06/16, 22:51
Hvordan har det gått her? Er dette noe dere anbefaler å bruke penger på? Har lyst på den funksjonaliteten som boksen byr på...!

locked
15/06/16, 23:16
Av og til skjer dette. Noen bokstaver mangler i displayet. Og under betjening av radio blir displayet svart noen sekunder. Det skjer alltid.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/06/466.jpg

Min manglar nokre bokstavar på første linje av og til og, ikkje så plagsomt. Eit par trykk på reset knappen så er teksten tilbake.

Displayet blir svart når ein brukar rattknappane på høgre side. Reknar med at det er nødt til å vere sånn for at CFE ikkje skal tulle til displayteksten for telefonen.

hassekanon
18/06/16, 22:01
Hvordan har det gått her? Er dette noe dere anbefaler å bruke penger på? Har lyst på den funksjonaliteten som boksen byr på...!

Jeg er veldig fornøyd. Helt uvurderlig i vinterhalvåret, da jeg kan starte dieselvarmer fra vinduet. Liker også spesielt godt vinklingen av speilene når bilen settes i revers.

Ludo
23/06/16, 19:51
Da har jeg mottatt en CFE med kabelsett for AEM. Det kan jo ikke bli mer plugg and play enn dette, utrolig enkelt. Softwaren for å konfigurere saken er jo også latterlig enkel. Pluss i boka så langt! :)

GMV
24/06/16, 09:58
Funksjonene denne tilbyr er jo fantastiske. Men noe bugs er det. Som at den ikke alltid slår seg på selv, mangler enkelte tall av og til og at den forsvinner når knapper til stereo betjenes. Er dorbøyd, men sånne ting irriterer meg.

Ludo
28/06/16, 21:22
Har ikke opplevd bugs på denne så langt, mener siste firmware er 2.54 eller noe deromkring... Finnes vel noe betagreier også, men har ikke testet...