Vis full versjon : Hvordan få en 7/900 gå billigst mulig!
Tommy Skaug
03/11/14, 22:19
Har tenkt å plundra på dette lenge, hvordan kan man få en rødblokk til å gå billigst mulig? hvor billig har dere fått bilene deres til å gå her inne?
Minske rullemotstand, minske vekt, optimalisere motorstyring/forgasser/tenningsanlegg, og viktigst av alt: lære seg å kjøre økonomisk.
Det siste punktet er veldig viktig, og mye vanskeligere enn det høres ut.
Å kjøre økonomisk ser jeg vel mye som en øvelse i langsiktighet og selvdisiplin. Der vanskeligheten ligger, eller...? :D
Har kjørt min 97mod 940 turbo med automat på 0.93, e6 og svingete landevei :P Kjørte meget pent også :P
Har tenkt å plundra på dette lenge, hvordan kan man få en rødblokk til å gå billigst mulig? hvor billig har dere fått bilene deres til å gå her inne?
Dette handler i stor grad om kjørestil, dekk, dyser, AFR, tenningsanlegg og kompresjonsforhold.
1. Man må kjøre med minimalt turtall. Jo lavere jo bedre og dette uten å gasse unødvendig hardt.
2. Så smale Michelin energy som mulig og maksimalt dekktrykk. Jeg hadde en EL-bil og der var det originalt med 3,0 BAR / 45 psi dekktrykk.
3. Bytt gamle dårlige dyser med nye Bosch design 3 som har god forstøving = lavt forbruk.
4. Lambda 1 = 14,7:1 i AFR er ikke det blandingsforholdet som gir lavest forbruk. Man må altså kutte ut closed loop og kjøre høyere AFR.
5. Det er vanskelig å antenne høye AFR og dette KREVER ett genuint seriøst tenningsanlegg.
6. Jo høyere kompresjonsforhold motoren har jo lavere blir forbruket på rolig kjøring.
Har kjørt min 97mod 940 turbo med automat på 0.93, e6 og svingete landevei :P Kjørte meget pent også :P
Har samma type bil, bare 95 mod. Er jeg heldig ligger jeg på samme forbruket selv. :)
Pedalbeinet te høyre har mye å si :p Har selv volvo 960 3L automat. Går på litern blank på jobbkjøring :)
Min går på 1,15 L/mil, men literprisen er bare 6,81 :)
1,15L LPG tilsvarer ca. 0,85L bensin. Laveste bensinforbruk jeg har målt er 0,75L/mil. Men den er jo ikke akkurat overmotorisert...
mathiasa96
10/11/14, 18:46
har en 94 mod 940 med FT og m90, går på 0,9l/mil på langkjøring, og 1 - 1,1 på blandet kjøring hvis jeg har en lett høyre fot :)
På visse markeder ser LPG ut til å ha vært viktig i mange år.
0,83 på langkjøring, 1,1 i snitt , 13c på 1bar med Ecomax. Men med tung høyrefot kan det gå mer.. Tenkte å prøve moderne dyser og bedre tenningsdeler.
Min går på 0,74-0,76 på langkjøring fra kr.sand-lofoten. 1,05 til 1,31 tur retur kr.sand - ålesund med biltralle på. Ikke veldig snill kjøring heller :)
klarte og presse minn ned i 0,65 på langkjøring, er en B230K som er øket komp i og montert insprøytning på, og en veldig lett høyrefot :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.