PDA

Vis full versjon : 320mm til 850/SVCXC70



Testflyver
02/11/14, 21:19
Her et tips siden 320mm preformance-bremsene er historie hos volvo..
http://www.dvs.net.au/320conv.html

Rcar
03/11/14, 01:50
Her et tips siden 320mm preformance-bremsene er historie hos volvo..
http://www.dvs.net.au/320conv.html

Har funnet den siden du også ja :)
Her er det bare å sende mail å få tilsendt et par sett med braketter, i alle fall 1 (så får man evt kopiere dem på fresemaskina)

Testflyver
03/11/14, 23:48
Jepp, bra! Har bestilt braketter og bolter, kom seg på en drøy tusning med frakt. Tenkte å prøve dette ut på en C70 T5 -98. Den har 302mm orginalt så slipper å bytte til lengre bremseslange.
Vil kun bruke nye deler, så nå blir det morsomt å se hva som koster minst om det står enten Ford eller Volvo på pappeskene :p

hgnubel
04/11/14, 09:52
Har siklet litt på dette jeg også, post gjerne prisene du finner på nye calipere og skiver :)

oar83
04/11/14, 13:32
Kanskje nokon har handla frå desse tidlegare ?
http://store.revolutionbrake.com/14-0302.html

Rcar
04/11/14, 23:04
Jepp, bra! Har bestilt braketter og bolter, kom seg på en drøy tusning med frakt. Tenkte å prøve dette ut på en C70 T5 -98. Den har 302mm orginalt så slipper å bytte til lengre bremseslange.
Vil kun bruke nye deler, så nå blir det morsomt å se hva som koster minst om det står enten Ford eller Volvo på pappeskene :p

Mazda er vel kanskje billigst ?

Liland
05/11/14, 06:41
Helt på bærtur off topic men skriver det alikevell :P

Morsomt å tenke på hvordan tidene har forandret seg, 320mm bremser foran var svært for 15år siden. Idag er bakbremsene på en liten MB A klasse 330mm :P

Rcar
05/11/14, 18:27
Skjønte poenget ditt her, blir litt sånn som å sammenligne en 240 (som tidligere var ansett som en stor bil) med målene på en moderne polo eller lignende (småbil) i dag - spesielt hva høyde og bredde angår...


Men men men, tilbake til off topicen;
Nytter jo egentlig ikke å dra frem størrelsen på bak bremser- kontra fram bremser...;) ;)
Det er f.eks større standard Ø diameter på skivene bak enn de er foran på en gammal 850, eller de fleste andre eldre Volvo for den saks skyld....
- Men hovedfordelingen av krafta kan du jo gjette hvor ligger.
Når det er sagt; kan man oppnå svært høy bremsekraft på små skiver - store skiver er ikke nødvendigvis et poeng alene - det er jo bare å ha en større forsterker på de små.
- Problemet er jo bare at man ved bremsing får varme, og varme fordeles jo som kjent - best over en større flate.
Samt at større skiver trenger mindre trykk for å oppnå samme effekt som små, da arealflate som er bremset på 1 omdreining er større, på en større skive....

Men å oppgradere bremser til større dimensjon er heller ikke nødvendigvis alltid til det bedre - uten å f.eks bytte bremsekraft forsterker / hovedsylinder.
- Er mange som har gått på noen smeller der. (Evt ikke vet at de har gjort det)

Hva arealet av klossene og spesielt interessant hva trykket per cm2 er på en MB A mod bak vet jeg ikke - men uansett er det vel ikke rare greiene kontra en hvilket som helst framhjulsoppsett, kanskje !?!



Liten kommentar til;
Når det er sagt om Ø dimensjonen på bakbremser på 850 (forøvrig ø 295 mm) og ellers gamle volvoer - er jeg fullstendig klar over at størrelsen på bremsene bak er pga kontraksjonen med innvendige bremsebånd....
Og Volvo er vel heller ikke kjent med å fordele en veldig høy prosentandel av bremsekraften bakover.

Rcar
05/11/14, 18:30
Rart å tenke på at før var 740 turbo "helt værst" med 180 hester og bakhjulsdrift, mens i dag har Volvo V60 Polestar med 350 hester og AWD originalt fra fabrikk....
ja disse tidene :)

Bare måtte - sånn aldeles off topic ;)

Per Turbo
05/11/14, 21:59
Tilbake til tema takk! :)

hgnubel
05/11/14, 22:22
Mazda er vel kanskje billigst ?
Bruker Mazda samme calipere? Ville egentlig trodd Ford eller Volvo var billigere uansett..

Tilbake til tema takk! :)
Yessir!

Rcar
08/11/14, 01:38
Mazda er relevant tema det.
Kalipperne/klossene til 320 mm Volvo bremsene hentet visstnok Ford ifra Mazda, eller kanskje det var versa visa !!!
(Mazdaspeed 3 mener jeg er de bremsene som er identiske)
Faktisk har jeg også hørt at årganger med Audi S4 har de samme bremse kalipperne & klossene (mulig de bruker noe tykkere klosser).

Rcar
08/11/14, 01:39
Kjøper man C30 / V50 / S40 T5 AWD 320 bremser og adaptersatser må man merke seg at skivenes senterhull må borres / freses opp til å passe på 850 og X70.

Per Turbo
08/11/14, 01:40
Er det ikke ATE som produserer de da? Ikke usannsynlig at det er likheter til andre merker.. Spørsmålet er om festepunktene er de samme da? :)

Testflyver
08/11/14, 02:58
Har ikke noe greie på dette med Mazda om de bruker samma delene fra ATE? Men Ford og Volvo er samme greiene. Men delenr er selvfølgelig forskjellige fra F til V.
Ford V-kalipter nr: 1368543
" H " nr: 1368542
Volvo V " nr:36000731
" H " nr:36000704
Hva som er best priset har jeg ikke sjekka, men å teste delenr /ATE på f.eks ebay er en ide ;)

Ja senter på skivene må dreies opp fra 63,6mm til 68,0mm i senter for å få plass til navet.

Rcar
08/11/14, 18:18
Har ikke noe greie på dette med Mazda om de bruker samma delene fra ATE? Men Ford og Volvo er samme greiene. Men delenr er selvfølgelig forskjellige fra F til V.
Ford V-kalipter nr: 1368543
" H " nr: 1368542
Volvo V " nr:36000731
" H " nr:36000704
Hva som er best priset har jeg ikke sjekka, men å teste delenr /ATE på f.eks ebay er en ide ;)

Ja senter på skivene må dreies opp fra 63,6mm til 68,0mm i senter for å få plass til navet.

Jeg fant nå noen billige Mazdaspeed calipere på ebay - fra 600,-kr stk

Rcar
08/11/14, 18:28
Er det ikke ATE som produserer de da? Ikke usannsynlig at det er likheter til andre merker.. Spørsmålet er om festepunktene er de samme da? :)

"Spørsmålet er om festepunktene er de samme da?"
Jepp det er det store spørsmålet :)
Er nå rimelig sikker - men man får starte med å kjøpe et sett og deretter prøve ut selv :cool:

80-90 % av de "mindre" delene er vel laget av andre enn bilprodusentene selv.
Produsenten ATE lager bremser & bremsedeler på lisens fra bilfabrikkene.
Så er det vel opp til lisens eierne å selge disse ut til andre igjen....!?!