PDA

Vis full versjon : motor dør ut, LØST!



sjefsbonden
22/06/10, 13:53
var ute og kjørte litt idag, når jeg var på vei hjem så slokna motor'n helt, ikke tegn te liv i den.
la merke te at turteller'n hoppa littt opp og ned så døde motor'n helt ut, så var det bare og få den i fri og starte opp igjen så gikk det en liten distanse igjen, hva kan det være mon tro? noen som har hatt samme problemet?

som sagt haster litt, takker for alle svar

Mvh

Tore
22/06/10, 13:58
Bensinpumpe-releèt? Prøv å kortslutt de to terminalene som releèt skal koble og se om bilen går da.

sjefsbonden
22/06/10, 14:19
prøvde og ta det ut og bytte me et annet, skjedde det samme

jonass
22/06/10, 14:22
Svinghjulsføler da?

sjefsbonden
22/06/10, 14:23
ska sjekke det!

men hadde motorvask igår me avfetting og avspyling, kan dette ha utløst noe?

sjefsbonden
22/06/10, 14:28
litt ekstra info!

har hatt problmer me før at motor'n bare har snurra på tenning, det gjorde den ista et par ganger,

kan det være tenningmodulen??

Tore
22/06/10, 15:07
Fukt i fordeleren?

TeamBørnOut
22/06/10, 15:28
høres ut som svinghjulsføleren eller noe i den duren :)

sjefsbonden
22/06/10, 15:32
jeg veit ihvertfall en ting, nå er den helt DØD

nå snurrer den bare på starter'n, ikke tegn te liv.

godt at det skjer når man har ferie ihvertfall:p

ska gå over sikkelig når jeg får taua den hjem!

sjefsbonden
22/06/10, 15:59
blir bare mer og mer forvirra jeg nå, var borte nå og skulle taue den hjem,

prøvde og starte den bare for og se, NÅ GIKK DEN HELT FINT! kjørte de 4km hjem uten problemer,

virker som problemene kommer når motor'n er varm, ska ha en overgang nå så får håpe at jeg greier og se en feil som forhåpentligvis løser problemet

TeamBørnOut
22/06/10, 16:38
Neste gang den dør så få noe til å røre litt på svinghjuls føler kabelen :) vanlig symtom.
Men de fleste får bare problemer med at bilen ikke vil starte. Når den først starter så "vibrerer" det nok til at den har kontakt hele tiden. (nesten hele tiden ihvertfall :D)

H.Ihle
22/06/10, 17:00
ville sjekka spenningsregulatoren på dynamoen.
min hadde samma problemet, først kødda det elektriske som turteller og speedometer, så gikk den dårlig og til slutt stoppa.
det er jo en ganske grei jobb da, hvis det er problemet;)

TeamBørnOut
22/06/10, 17:01
da ville den ikke pluttselig startet å gått en stund igjen.

gull pilen
22/06/10, 17:23
prøv neste gang den kubber å helle kaldt vann på svinghjulsføleren å se om den funker da...
isåfall er den død...
hadde samme problemet på min bil..

H.Ihle
22/06/10, 17:27
da ville den ikke pluttselig startet å gått en stund igjen.

jævlig rart igrunn, jeg klarte å starte bilen et par ganger og fikk kjørt hjem.

sjefsbonden
22/06/10, 17:43
TBO:
jeg tok den ut og målte omh der så det var motstand, regner med at den funker da?

HotShot:
trur ikke det er spennings regulatoren siden dynamoen lader helt fint

Tore:
Ser ut som det kan væra fordeler'n ja

Men etter litt skruing og pelling (:p) virker det som det er fordelerlokket som er synder'n! hadde det opp og det var fuktig og grisete inni der, samt at de små lederne var så og si slitt helt ned, pussa litt på dem så nå funker det midlertidlig,

så også at denne har sitti på siden bilen var ny, sto 95 i lokket på den, fatter(gammel volvo mann:)) sa han hadde problemer me dette på volvoene han hadde og

TeamBørnOut
22/06/10, 18:10
den bilen er nok fristk hvis det har sittet på i 15år :P
skal byttes en gang i året

sjefsbonden
22/06/10, 18:25
den bilen er nok fristk hvis det har sittet på i 15år :P
skal byttes en gang i året

såpass ja:D

ska ned imorra og se om jeg får tak i en me engang!

merka bare når jeg fikk pussa litt på det lille som var igjen, gikk reint me engang! alltid sliti litt me at bilen har hatt litt ujevn gange, blei fin bare me det lille jeg fikk pussa på'n som sagt:)

Takker for alles tips og råd,

ps, lurer på om jeg ska kanskje bytte den svinghjulssensor'n me engang hvis den ikke er så dyr, så på ledningen at den begynner og bli gammal den, (sprø i plasten)

TeamBørnOut
22/06/10, 18:28
haha kjøp ny olje sammtidig som du bytter fordeler og rotor (ikkebiltema) så skal jeg love deg du får en "aha" opplevelse ;)
Hvis plasten er sprø på ledningen så er det et godt tegn på sliten føler :)
selv om det var motstand når du målte den så kan den være deffekt. prøvde du å starte når du hadde målt den? (for de pleier å "kvikne til" når man rører litt på dem :)

sjefsbonden
22/06/10, 18:31
starta den etterpå ja, men da hadde jeg hatt opp fordeler lokket og alt og "shimsa" te det sålenge,

men hvor mye koster dette på volvo?
regner kanskje me at du har prisene i hue TBO?:D

TeamBørnOut
22/06/10, 18:51
hehe nei, jeg pleier å bestille fra ebay så jeg har liggende. er billigst. men mekonomen selger ihvertfall bra greier. samme gjør volvo. bilxtra selger den samme skiten som biltema.. det er ofte man ikke merker noe forskjell selv om det er nytt :P

sjefsbonden
22/06/10, 18:53
jeg ska en tur te tønsberg imorra så tar en tur innom mekonomen tenker jeg;)

prøver igrunn og holde meg unna biltema sjølv, fikk en "aha" opplevese me bremsene dems, altså ikke en bra en:p

TeamBørnOut
22/06/10, 18:54
hehe man kan fort gå på en smell ja. Men selv om man får sånne opplevelser så ender man plutselig opp med å handle derrifra igjen :( Man lærer liksom ikke heller:D

sjefsbonden
22/06/10, 18:57
du sier noe der:D

blir nok en "lett" overhaling på motor'n samtidig jeg er igang, bytte olje og slikt:)

Mr. Crepsley
22/06/10, 19:04
Mener jeg betalte ca. 680kr hos bcb for en føler, det var med frakt da, og uten rabatten til vccn.

sjefsbonden
22/06/10, 19:06
Mener jeg betalte ca. 680kr hos bcb for en føler, det var med frakt da, og uten rabatten til vccn.

såpass ja,

får man denne oss mekonomen for eksempel?
siden jeg ska ditt imorra så slepper jeg og bestille og vente på den isåfall:)

TeamBørnOut
22/06/10, 19:07
mekonomen pleier være dyr på slike ting! www.mekonomen.no (sleng inn bil nret ditt så får du opp alt mulig av priser)

sjefsbonden
22/06/10, 19:08
har kikka litt men meg og finne ting:p
eier ikke tålmodighet på data;)

Tore
22/06/10, 22:13
Tore:
Ser ut som det kan væra fordeler'n ja

Men etter litt skruing og pelling (:p) virker det som det er fordelerlokket som er synder'n! hadde det opp og det var fuktig og grisete inni der, samt at de små lederne var så og si slitt helt ned, pussa litt på dem så nå funker det midlertidlig,


Bra du fant ut av det - Ikke noe er bedre enn problemer som er enkle og billige å fikse :) Bytt fordelerlokket og rotoren du. Vurder også pluggledningene og pluggene også i samme slengen - så er det nytt og funker en stund fremmover :-)

sjefsbonden
22/06/10, 22:16
var planen nå, så må låne bil imorra og rase en tur ned te byen og håpe på at dem har alt!:D

takker for hjelpen forresten:)

sjefsbonden
24/06/10, 10:43
Da har jeg bytta fordeler lokk og rotor, bilen går som den skal! kjørt i en times tid me varm bil og har ikke vært syntomer te stopping:)

Men så kom symtomene igjen, nå er den på samme greiene igjen!
så da er vel neste og prøve svinghjuls sensor'n

sjefsbonden
26/06/10, 17:20
Da går bilen igjen!

viste seg og være tennings modulen som leika litt me meg, var inne på volvo idag og henta ny, så nå er så og si alt av tennings deler snart nytt:D

Tore
26/06/10, 18:03
Bra det løser seg; Er det generelle problemer på tenningsmoduler på disse bilene? Mulig det går å bryte opp den gamle å lodde over og "voila" så er det bra igjen; ala ABS-.modulene på 850/x70 bilene?

På den annen side må det jo føles deilig å endelig vite at alle tenningsdeler er nye og bilen igjen går som ett skudd :)

Christian
26/06/10, 20:32
Bra det løser seg; Er det generelle problemer på tenningsmoduler på disse bilene? Mulig det går å bryte opp den gamle å lodde over og "voila" så er det bra igjen; ala ABS-.modulene på 850/x70 bilene?

På den annen side må det jo føles deilig å endelig vite at alle tenningsdeler er nye og bilen igjen går som ett skudd :)

Det er ikke et vanlig problem med tenningsmoduler, men heller ikke helt ukjent.
Ikke spesielt dyr ny, så lønner seg kanskje å kjøpe ny med en gang vil jeg tro. :)

sjefsbonden
27/06/10, 02:58
Bra det løser seg; Er det generelle problemer på tenningsmoduler på disse bilene? Mulig det går å bryte opp den gamle å lodde over og "voila" så er det bra igjen; ala ABS-.modulene på 850/x70 bilene?

På den annen side må det jo føles deilig å endelig vite at alle tenningsdeler er nye og bilen igjen går som ett skudd :)

fint og vite at tennings delene i bilen nå er helt flunk nytt ja:D håper jeg slepper problemer på en god stund.


Det er ikke et vanlig problem med tenningsmoduler, men heller ikke helt ukjent.
Ikke spesielt dyr ny, så lønner seg kanskje å kjøpe ny med en gang vil jeg tro. :)

når var på volvo idag så han at det er lurt og bytte den vært MINST hvert 10år, merker også når man har bytta fordelerlokket og tenningsmodulen at bilen går veldi bra! ikke opp og ned på turtallet som før:)