PDA

Vis full versjon : XC70: Kjølevesleflushing, Oljeskift, luftfilter, kupefilter og diselfilter



Toffe
30/10/14, 00:57
Hei,

Har en Volvo XC70 D5 04' og må gjøre noe service.

Har forstått det slik at det letteste er olje og luftfilter og jeg lett burde klare det. Da lurer jeg på, jeg ønsker å bytte til Biltema olje. For mange er dette fyfy men til mitt bruk (og siden den spiser litt olje) føler jeg at den skal klare oppgaven. Så er spørsmålet, hvordan olje skal jeg velge til denne? Ser at verkstedet ville bruke castrol Edge 0-40w. Noen tips til hvilken jeg skal kjøpe på Biltema?

Oljefilter og luftfilter kjøper jeg på volvo!

Mitt neste spørsmål er de 3 siste tingene. Flushing av Kjøleveske, diselfilter og kupefilter. Er dette noe vrien oppgave?

En annen ting er at den har begynnt å kvitre litt fra motoren i lavt turtal/hastighet. Begynner å bli flaut å kjøre forbi noen. Har fått tittet på regreima og det er ikke den, noen tips til andre ting e kan se på?:-)

Er *noob* så beklager dumme spørsmål !:-)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sotengel
30/10/14, 10:05
Har brukt Biltema oljefilter i snart 6 år på v70vn ikke noe problem med de. Wix og Biltema filtrene blir laget på samme fabrikk.(100% identiske men det ene er nesten 50%billigere gjett hvem) se i instruksjonsboka til bilen din ang olje.. Jeg hadde fyllt på en litt tykkere olje en w0-40 da bilen bruker olje. Det som er viktig er at olja oppfyller kvalitets kravet til Volvo.

Sendt fra min Nexus 5

Toffe
30/10/14, 11:15
Ser under oljekvalitet i en bok som lå i hanskerommet: "Diselmotorer: ACEA B4" også står det "Observera att samma olja kan uppfylla ACEA A3, ACEA B3 och ACEA B4. Detta gäller oavsett om oljan är av typ mineral, delsyntet eller helsyntet"

Så selvsagt at "Volvo anbefaler Castols helsyntetiske". Samt så er der et skjema som sier at "SAE 5W-30 er fra -30 til +30 grader. Mens 0W-40 er fra over -30 til +40 grader. Og så har man 0W-30 som er samme som 0W-40. Ut fra dette hvilken vil dere anbefale meg å kjøre på denne motoren?

Ser dem har 5W-40 på biltema og 0W-30 etter hva jeg kunne lese på wikipedia(?) var 0W bedre for kaldstart og enklere å starte motoren. Mens 30 var tynnere ved 100grader. Og 5W-40 ifølge skjema går maks til -30 grader (?) -30 er vel snitt på kulderekordene i norge :P

Tips? :) Også gjerne til de andre spørsmålene i starten! :)

Link til siden om olje: http://cl.ly/YHgr


Edit: Kupefilter har jeg funnet utav hvordan jeg bytter, 6 stk T25 skruer på passasjersiden! ;)

Sotengel
30/10/14, 13:17
Bruker w5-40 året rundt men da har jeg bensin å de er jo ikke så "vansklige" å få start på uansett. Men så lenge olja er innenfor spre så kan du tømme den på bilen din. Litt avhengig av hvor or du bor i landet også ang hvor tykk olja er. Hva det står på olje kanna (Mobil, Castro osv) er for meg ett fett.

Sendt fra min Nexus 5

Toffe
03/11/14, 17:30
Noen som vet hvordan jeg kan bytte kjøleveska på denne bilen? Er det bare å drenere og etterfylle? eller noe visst jeg må tenke på ang luft e.t.c? Vil gjerne ha ut mestparten av den gamle og så helle på rent. Har ny kjøleveske:)

lilleulv
03/11/14, 18:15
Skal stå tappeplugg i bunn av radiator. Åpne den. Og åpne lokk på kjøletanken.

khovde
03/11/14, 20:10
På min xc70 2005 så er det en tappeplugg under radiatoren som man åpner med en unbrakonøkkel. Greit å drenere kjøleveske den veien. Fylte på med vann, og kjørte motoren varm en 4-5 ganger og til slutt var det kun rent vann som kom ut når jeg tappet. Fyllte så på konsentrert kjølevæske til det var fullt, og da dette blandet seg med vannet som var igjen i kjølesystemet så var blandingsforholdet ca 50/50.

Toffe
03/11/14, 23:24
Så altså,

1. Jeg finner tappepluggen, tapper ut alt.
2. Fyller på rent vann (i den plastdunken der man vanligvis etterfyller(?)
3. Kjører den varm (90grader??)
4. Begynner på 1 (regner med jeg venter litt så det ikke er varmt).

Noen som snakket om at det var farlig å få luft i systemet, er det noe å tenke på der? samt når det kun kommer "rent" vann ut etter 4-5 ganger, skal jeg da tømme den helt. Fylle på de literene jeg har med kjøleveske og så resten emd vann? (tror det var ~5 liter kjøleveske + 5 liter vann før den skulle være full).

Skulle hatt noen bilder av hvor ting var, prøver meg litt på vida imorgen og ser da! Takk for alle tips til nå :D

khovde
04/11/14, 13:41
Hadde ingen problemer med luft da jeg gjorde dette. Ellers er beskrivelsen akkurat slik jeg gjorde det.

Toffe
04/11/14, 19:23
Hoi hoi!

Da har jeg fått gjort litt idag!

Byttet kupefilter
Oljefilter
Luftfilter
Flushet kjølevesken kun èn gang pga tidspress
Og ny olje helt på.

Pris Volvo: 6800kr
Pris privat: ~1500kr for deler og 3 timer :)

Veldig fornøyd, håper nå bare bilen ikke eksploderer. Slet litt med drivstofffilteret. Har delen som ifølge vida er riktig som bare er et papirfilter. men på bilen min så det ut som det var et "helt" filter. med housing og alt? Noen ide ?

Bilder:
https://www.dropbox.com/s/wr79hpq0pgwj5p5/IMG_4645.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/va9ieio86snipr3/IMG_4648.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/9vqs8yzx6nadw5p/IMG_4650.JPG?dl=0