PDA

Vis full versjon : 2005 xc90 2,4d5 man. gir



gull pilen
22/06/10, 11:10
noen som vet om dette er bra greier og om det er mye feil med disse???
bilen er gått 120 000 og alle servicer er holdt hos forhandler...

gull pilen
22/06/10, 11:59
etter det eg har lest meg til på nettet er det mest automat kasse problemer det går i på disse bilene...

gaupe
22/06/10, 12:16
Mykje forstilling og hjullager som er gjenganger. 2005 skal vere eit bra år, kvalitetsmessig. Kjøper du 2006, så får du 185 hk og haldex2.

gull pilen
22/06/10, 13:00
er første gangs regget 9 mnd i 04...
er det foringer å slikt i forstillingen du sikter til da??
vil ikke ha automat heller så da var det ikke så veldig mye å velge mellom...
link til aktuelle bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21272885

TeamBørnOut
22/06/10, 13:05
Registreringsomkostninger på kr. 4500.- kommer i tillegg, da bilen ikke har vært registrert i Norge enda
er ikke førstegangs registrering i norge gratis lengre?

gull pilen
22/06/10, 13:08
er ikke førstegangs registrering i norge gratis lengre?

sikkert import bil... men men har du noe fornuftig å si?? du har jo stortsett altid en mening...

TeamBørnOut
22/06/10, 13:12
Jeg syns bilene er gode å kjøre! eneste negative jeg har hørt om de er at "bremsene blir skjeve" fort. men det er bare det at belegget brenner seg fast i skiva når man bremser "pent" med de bilene. en kammerat kjøpte en slik til mor si for noe år siden. han bruker den mest selv nå :D
Men ihvertfall "bremseproblemene" man hører om disse er pga bruker feil.. noen harde nedbremsninger så er ofte problemene løst :D dette er fordi bilene er tunge og sjåførene gammle :)

gull pilen
22/06/10, 13:13
Jeg syns bilene er gode å kjøre! eneste negative jeg har hørt om de er at "bremsene blir skjeve" fort. men det er bare det at belegget brenner seg fast i skiva når man bremser "pent" med de bilene. en kammerat kjøpte en slik til mor si for noe år siden. han bruker den mest selv nå :D
Men ihvertfall "bremseproblemene" man hører om disse er pga bruker feil.. noen harde nedbremsninger så er ofte problemene løst :D dette er fordi bilene er tunge og sjåførene gammle :)

ser den pluss man sparer litt bremser med manuell gir.. blir oftest litt hardere bremsinger når man først bremser da...

gaupe
22/06/10, 15:25
er ikke førstegangs registrering i norge gratis lengre?

Jau, du tenker på omregistreringsavgift, på denne skal det betalast då eingangsavgift, som er med påregistreringa. Det hindrar ikkje bilimportørar i å lure folk til å betale for omregistrering, sjølv om dei har allereide betalt for det.

gull pilen
22/06/10, 17:25
ska nevne det for dem hvis jeg ska ha denne bilen...

gull pilen
23/06/10, 09:35
ingen her inne som jobber på volvo å har innspill å komme med??

flobben
24/06/10, 08:47
eneste jeg kan komme på er hvordan blir denne å vidre selge senere?
XC90 bør ha automat spør du meg, jeg ville aldri ha vurdert med manuelt og jeg tror ganske mange som vurderer xc90 tenker det samme.

gull pilen
24/06/10, 09:34
automat er for folk som ska lunke rundt i byn å etter det jeg har forstått så er det stortsett største problemet på disse bilene...
du så vell bilen jeg linket til å den er jo spekket med utstyr så ser ik det helt store problemet...

gaupe
24/06/10, 09:45
eneste jeg kan komme på er hvordan blir denne å vidre selge senere?
XC90 bør ha automat spør du meg, jeg ville aldri ha vurdert med manuelt og jeg tror ganske mange som vurderer xc90 tenker det samme.

Nei, trur ikkje det er eit problemet, med tanke på at dei fleste XC90ar er D5 og automat, vil ein bil som er litt utanom det vanlege vere noko som ein del leitar etter.

XC90 har 2250 kg i tilhengarvekt, og ein del vil ha manuell når dei skal køyre hengar.

gull pilen
24/06/10, 10:02
holder med deg på den... må bare få montert henger feste da...:D
sikkert en genial trekkbil oxo... planen va egentlig en sånn til damen så får eg fise rundt i den gamle goe 940en...;)

gaupe
24/06/10, 10:09
holder med deg på den... må bare få montert henger feste da...:D
sikkert en genial trekkbil oxo... planen va egentlig en sånn til damen så får eg fise rundt i den gamle goe 940en...;)

Men om du skal ha D5, kjøp heller så nytt som du kan, nytt firhjulstrekk og motor i 2006 og facelift i 2007.

2005 var siste året du kunne få 2,5T, og den ville eg nok heller ha hatt.

gull pilen
24/06/10, 10:14
får se litt... vanskellig å finne med manuell gir uten at de står på grensen til russland om du ser problemstillingen...

gaupe
24/06/10, 10:16
får se litt... vanskellig å finne med manuell gir uten at de står på grensen til russland om du ser problemstillingen...

Tyskland er nok marknaden for manuell gir og XC90, men så har du problemstillinga med dieselvarmar og alle dei tinga der.

gull pilen
24/06/10, 10:18
blir vel noe dyrere forbruk med bensin?
hvis det ska bli bensin kan det like godt bli en t6...
eller om pengene strekker til en v8:)

gaupe
24/06/10, 10:23
blir vel noe dyrere forbruk med bensin?
hvis det ska bli bensin kan det like godt bli en t6...
eller om pengene strekker til en v8:)

v8 er japsemotor, og du får den kun med TF80SC automatkasse, T6 er ein fin motor, men du får den kun med ei veldig dårleg GM automatkasse. Og det er vesentleg forskjell i pris på desse og 2,5T.

2,5T er volvo rekkefemmaren, lett å trimme og gjere kva du vil med. Du får den med M66AWD manuellkasse og AW50-51 automatkasse.

gull pilen
24/06/10, 10:43
men fikk ikke noe svar på dette med forbruk...
har hørt at d5en bruker omtrent det samme som i v70/xc70.
er forresten bare d5 med manuell gir tilsalgs på finn...

gull pilen
26/06/10, 09:00
ingen flere svar å få?

Texascom
26/06/10, 14:08
Ålreite biler, lite feil etter min mening.. Manuell er jo knall!
Jobber som Volvomekanikker og har en del erfaring med disse!

Hjullager bak, endeledd og vib i bremser er vel det som er gjengangerfeil.. Men dette har også blitt bedre =)

gull pilen
27/06/10, 10:30
Ålreite biler, lite feil etter min mening.. Manuell er jo knall!
Jobber som Volvomekanikker og har en del erfaring med disse!

Hjullager bak, endeledd og vib i bremser er vel det som er gjengangerfeil.. Men dette har også blitt bedre =)

høres bra ut... godt noen som er enig at det er manuell som gjelder:D

Morgis
27/06/10, 11:54
har kjørt litt xc90 2,5 bensin og xc90 d5.

begge automat og det ville jeg absolutt hatt på en stor SUV.

Og som nyforelska i D5'en som jeg er, hadde jeg valgt den uansett nybil volvo jeg hadde kjøpt :)

gull pilen
27/06/10, 22:26
har kjørt litt xc90 2,5 bensin og xc90 d5.

begge automat og det ville jeg absolutt hatt på en stor SUV.

Og som nyforelska i D5'en som jeg er, hadde jeg valgt den uansett nybil volvo jeg hadde kjøpt :)

blir nok manuell.. er så dyrt å fikse automat om noe sku gå ti helvete...
i tilleg et mer moderat drivstoff forbruk..

krs_xc
04/07/10, 18:18
Har en 2005 D5 165hk (197hk BSR) med automat og er knallfornøyd. Røyk på en utgift på ca. 10 laken rett etter vi kjøpte den til nye hjullager bak, men utover det har det ikke vært noen problemer med bilen. Når det gjelder forbruk ligger vår på ca. 0.9 på bykjøring, 0.8 blandet kjøring(30% langkjøring og 70% bykjøring) og på rundt 0.65-0.7 på langkjøring. Syns ikke det er så galt med tanke på størrelsen på bilen og at den ruller på 275 dekk....

Automat debatten er vel ikke så aktuell, men jeg ser ikke hvorfor manuell kasse er mer morsomt i en slik bil, med en D5 er den uansett aldri noen "racer". Den går greit til å være en såpass stor bil, men den er ikke så kjapp at jeg føler automaten er til noe hinder. Den bilen du linket til er en Momentum og er ikke akkurat "spekket"... Men, det er nok mye bil for pengene, ga mer enn 100.000 mer for min 2005 i mai ifjor.

gaupe
05/07/10, 09:34
Har en 2005 D5 165hk (197hk BSR) med automat og er knallfornøyd. Røyk på en utgift på ca. 10 laken rett etter vi kjøpte den til nye hjullager bak, men utover det har det ikke vært noen problemer med bilen. Når det gjelder forbruk ligger vår på ca. 0.9 på bykjøring, 0.8 blandet kjøring(30% langkjøring og 70% bykjøring) og på rundt 0.65-0.7 på langkjøring. Syns ikke det er så galt med tanke på størrelsen på bilen og at den ruller på 275 dekk....


Gjekk forbruket mykje ned med BSR-softwaren?

krs_xc
05/07/10, 11:48
Den var chippet allerede da vi kjøpte den, men ifølge forrige eier gikk forbruket ned en liten tanke ved normal kjøring ja. Iforhold til de andre D5 163hk`ene jeg har prøvd er det en god del mer drag i vår, med mer moment og litt kjappere respons. Forbruket er uansett ikke til å bli skremt av syns jeg, selv med automat :)

gull pilen
07/07/10, 14:20
hvor mye bruker den i snitt på blandet kjøring??

krs_xc
08/07/10, 11:49
Har en 2005 D5 165hk (197hk BSR) med automat og er knallfornøyd. Røyk på en utgift på ca. 10 laken rett etter vi kjøpte den til nye hjullager bak, men utover det har det ikke vært noen problemer med bilen. Når det gjelder forbruk ligger vår på ca. 0.9 på bykjøring, 0.8 blandet kjøring(30% langkjøring og 70% bykjøring) og på rundt 0.65-0.7 på langkjøring. Syns ikke det er så galt med tanke på størrelsen på bilen og at den ruller på 275 dekk....

Automat debatten er vel ikke så aktuell, men jeg ser ikke hvorfor manuell kasse er mer morsomt i en slik bil, med en D5 er den uansett aldri noen "racer". Den går greit til å være en såpass stor bil, men den er ikke så kjapp at jeg føler automaten er til noe hinder. Den bilen du linket til er en Momentum og er ikke akkurat "spekket"... Men, det er nok mye bil for pengene, ga mer enn 100.000 mer for min 2005 i mai ifjor.

Står her i svaret mitt et par innlegg opp :)

flobben
08/07/10, 12:15
Gjekk forbruket mykje ned med BSR-softwaren?

jeg har chippet et par av mine biler opp gjennom tidene og har vel aldri opplevd at forbruket har synket. Har en tendens til å bruke kreftene når de er til stede, men dette vet vel du alt om som har R. :rolleyes:

CID
08/07/10, 22:39
05 modellene har vell hatt litt problemer med irr i CEM og tilhørende elektriske problemer.
Av andre problemer enn de som er nevnt over så er det vel oljetrykkbryteren i haldex koblingen.