PDA

Vis full versjon : Klimaanlegg starter og stopper



evolve
27/10/14, 15:54
Jeg har en 95-mod 855. Når jeg starter bilen så starter klimaanlegget som vanlig. Men så kan det gå alt i fra et minutt til ti minutter hvor den da slår seg av. For å få den i gang igjen må jeg slå av bilen helt, og starte den på nytt. Det er ikke forskjell på om AC er av eller på.
Det virker som det er en komponent som går varm. Hvis jeg stopper bilen og starter den med en gang klimaanlegget har slått seg av for å få den på igjen, så tar det enda kortere tid før klimaanlegget slår seg av igjen. Venter jeg en stund med å slå på tenninga så tar det noen minutt ekstra før den slår seg av..!
Noen som har vært borti lignende?

ovlov86
27/10/14, 17:01
Kan høres ut som clutchen i AC-kompressoren din er slitt. Dette kan løses med shimsing i noen tilfeller, i andre tilfeller må clutchen byttes. Står mye om dette rundt om på nett og her på forumet.

Kan også være at du har lite gass på anlegget.

evolve
27/10/14, 17:48
Er det AC-kompressoren som holder vifta i gang? Ikkenoe problem med varm luft og kald luft, men vifta som rett og slett stopper!

Agrostar
27/10/14, 17:54
Har du prøvd å lest ut feilkodar? Blinkar lampane for resirkulering og ac når du startar bilen?

ovlov86
27/10/14, 17:58
Om vifta stopper er det nok ikke kompressor nei. Tolket det som at kjølingen stoppet.

evolve
27/10/14, 18:01
Har lest ut feilkoder og får ingen. Det blinker heller ikke om feikoder på AC og resirkulering!

evolve
27/10/14, 18:03
Hehe, skjønte det...! Noen andre forslag?

evolve
27/10/14, 18:37
Har sett nærmere på den nå, og det virker som at den stopper fortere jo høyere hastighet jeg setter vifta på... Er det en slags sikring noe sted eller noe annet som blir varmt og gjør at vifta stopper opp?

Rcar
27/10/14, 20:21
Feil på resistor (piggsvinet) er ikke et uvanlig problem.

Mvh Frode

evolve
27/10/14, 20:23
Hvor sitter resistoren da..?
Er det den som sitter til venstre for selve vifta?

850GLTsilver
27/10/14, 23:27
Hvor sitter resistoren da..?
Er det den som sitter til venstre for selve vifta?

Sitter til venstre for vifta opp under sparkepanelet på høyre side.

MEN på ECC så er dette ikke noe "pinnsvin", men en elektronisk effektregulator.

Er enkelte feil på en intern motstand i ECC-modulen som ikke legger igjen noen feilkoder, men kødder til noe forferdelig.
Fix = ny modul.