PDA

Vis full versjon : Noen som har prøvd disse vinterdekkene?



Thomazz
26/10/14, 13:55
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=25914625.129.17849&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=F-C-71-2&details=Ordern&typ=D-119123

Vurderer di. Eller burde man gp for michelin etc?

Daniel V
26/10/14, 15:07
Dekkonline selger masse vinterdekk som ikke er godkjent for bruk i Norge. Der ville jeg undersøkt litt først. :)

Per Turbo
26/10/14, 15:20
Ikke bare det, mange av dekkene er ikke egnet for Nordiske forhold heller selv om de er godkjente eller merket for det. Vinterdekk er det i mine øyne verdt å bruke litt penger på for å få de som er gode til alle forhold.

Thomazz
26/10/14, 15:25
X ice eller nokian Etc da. Hva er å foretrekke? :-)

Svirre
26/10/14, 15:33
Personlig har jeg ingen direkte erfaring med Falken, annet enn at svigers bruker de på X5'n sin. Har gått 2 sesonger (ca. 20 000km) og de er slitne allerede etter normal kjøring. Dette er da snakk om sommerdekk, men tror ikke vinterdekkene er noe bedre heller.

Selv har jeg Nokian piggfrie og kjørt Nokian siden jeg begynte å kjøre bil, så vært knakende fornøyd med de. Jeg ville nok gått for enten Nokian, Continental eller Michelin. De har kvalitetsdekk og holdbarheten er generelt bra. Det skiller seg kanskje ikke så mye ut i form av bremselengde fra produsenter i "mellomklassen", men er ofte de siste metrene som redder liv. Jeg tenker i allefall slik :)

Thomazz
26/10/14, 15:34
Bilia har kampanje på x ice. Vurderer det:-)

Svirre
26/10/14, 15:41
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=64314398.129.8485&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&reifentest_com=4&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-242146

1330kr dekket -> 5320 for 4 stk + evt. omlegging for Nokia sine R2
**************************

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=64314398.129.8485&sowigan=Wi&Breite=205&Quer=55&Felge=16&Speed=&Load=&kategorie=1&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&reifentest_com=4&search_tool=standard&Label=C-F-71-2&details=Ordern&typ=R-229214

1313kr dekket -> 5252kr for alle 4 + evt. omlegging.

Vanligvis kommer omlegg på alt i fra 400kr til 2000kr, så undersøk om hvilket sted du bør reise til hvis du bestiller løse dekk. Noen krever en formue bare fordi du ikke har kjøpt dekk via dem. Bilia tror jeg opererer med faste priser og er ikke så ille heller :)

Alfs80
26/10/14, 15:41
Continental kjører jeg på min etter kjørt på falken 1 sesong og aldrig mere falken i så fall falken rednings bil hehe.men er mye bra dekk da men men noen liker mora og noen liker dattra jeg gikk for dattra hehe

Alfs80
26/10/14, 15:43
Sjekk byttdekk.com også da

Thomazz
26/10/14, 15:43
Bilia har kampanje på x ice på 1090,- pr dekk. Faktisk billigere enn dekkonline. :-)

Om ikke det er fjorårets da.

eab
26/10/14, 17:35
Dekkonline selger masse vinterdekk som ikke er godkjent for bruk i Norge. Der ville jeg undersøkt litt først. :)

Hva innebærer det at et dekk er godkjent for bruk i Norge?

Svirre
26/10/14, 18:28
Du kan vel sette "godkjent" slik. Du har lov til å bruke plingplong dekk lovlig, men de er ikke egnet for norske forhold.

Daniel V
26/10/14, 18:29
At de ikke oppfyller kravene for vinterdekk i Norge. Det har med dekkets egenskaper å gjøre. Norge har veldig strenge regler i forhold til vinterdekk, fordi vi har en knallhard vinter kontra mange andre steder i Europa. Det setter jo ekstra høye krav til dekkene. Staten som bestemmer hvilke dekk som er lov å importere til Norge. :)

Dekkonline satser jo på hele europa. Man ser i mange av deres annonser at "dekket passer ypperlig til europeiske vinterforhold". Det er stor forskjell på vinter i Norge kontra Frankrike f. eks.

Har vært borte i flere tilfeller på jobb hvor det har vært ulykker, og det viser seg i ettertid at det er utenlandskimporterte dekk fra f. eks dekkonline som ikke oppfyller de norske kravene.

Svirre
26/10/14, 18:42
Men de ulykkene du referer til, skyldes de feil dekk eller sjåførfeil? At mange dekk skulle vært forbydd her til lands er jeg enig i, men man får tak i mange dårlige dekk fra norske steder. Men det er i utgangspunktet opp til hver enkelt hva man velger å kjøre på, men det er jo håp om at folk klarer å velge litt bedre enn linglong...

locked
26/10/14, 19:03
At de ikke oppfyller kravene for vinterdekk i Norge. Det har med dekkets egenskaper å gjøre. Norge har veldig strenge regler i forhold til vinterdekk, fordi vi har en knallhard vinter kontra mange andre steder i Europa. Det setter jo ekstra høye krav til dekkene. Staten som bestemmer hvilke dekk som er lov å importere til Norge. :)
Feil. Krav til dekk: "Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og særskilt fremstilt for vinterkjøring. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel og traktor."

Desverre er det ingen krav til dekkfrabrikantane ang. M+S merking av dekk, dei merkar dei dekka dei vil med M+S (også sommardekk). 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) må derimot gjennom ei godkjeningsordning for å få merket på dekka.

Edit: Eg er sjølvsagt ingen fan av dårlige mellomeuropeiske vinterdekk med heller tvilsomme egenskapar på nordisk vinterføre, MEN: Det er jo ingen ting i veien for å køyre med slike dekk her i Norge dersom du stort sett berre køyrer på salta E18 eller lignande, og ikkje minst at du er klar over dekkets begrensningar når det kjem til snø og is. For slike mellomeuropeiske vinterdekk er overlegne på bremsing på våt veg og det er positivt. Vel du slike dekk bør du derimot la bilen stå når det står på som verst og heller ta buss/tog osv.

Eg derimot, som køyrer på vestlandet og er på alt i frå den ytterste øy i havgapet til fjellet eg skal i alle fall berre ha Nokian Hakkapelitta :-)

eab
26/10/14, 19:14
At de ikke oppfyller kravene for vinterdekk i Norge. Det har med dekkets egenskaper å gjøre. Norge har veldig strenge regler i forhold til vinterdekk, fordi vi har en knallhard vinter kontra mange andre steder i Europa. Det setter jo ekstra høye krav til dekkene. Staten som bestemmer hvilke dekk som er lov å importere til Norge. :)

Og hvilke krav er det snakk om, bortsett fra de som allerede er nevnt i fra forskrift om bruk av kjøretøy? Så lenge et dekk er merket m+s (eller tilsvarende) og har tilstrekkelig mønsterdybde så er det per definisjon et vinterdekk i Norge.

EvolveR
26/10/14, 19:40
Er jo ikke påbudt med vinter dekk i Norge. Med mindre bilen er over 3500 kg.

Sotengel
26/10/14, 19:43
Kjører kun på Falken jeg. Godt fornøyd med de. Har prøvd Pirelli, vredersten , nokianhakka(møkk).. Men var ikke de samme som de det var linket til i starten på tråden. Kan finne ut hva slags type Falken dekk jeg har i morgen bare det blir lyst ute. Men som sagt noe av det bedre jeg har kjørt på.

Sendt fra min Nexus 5

Svirre
26/10/14, 19:48
Er jo ikke påbudt med vinter dekk i Norge. Med mindre bilen er over 3500 kg.
Sant det. Bare krav til min. 3mm mønsterdybde, men hvis det skjer noe som i betydning at du ikke har skodd bilen riktig i forhold til føre, så kan det fort bli avkortning/regress på forsikring og slikt. Og kan svi godt.

Svirre
26/10/14, 19:49
Kjører kun på Falken jeg. Godt fornøyd med de. Har prøvd Pirelli, vredersten , nokianhakka(møkk).. Men var ikke de samme som de det var linket til i starten på tråden. Kan finne ut hva slags type Falken dekk jeg har i morgen bare det blir lyst ute. Men som sagt noe av det bedre jeg har kjørt på.

Sendt fra min Nexus 5
Åssen bil har du? I såfall første gang jeg hørt om dårlige erfaringer ang. hakka-dekk.

Sotengel
26/10/14, 20:03
De satt på min 01 s60 2.0t jeg syns de var håpløse.. mulig det bare er meg. Men jeg står for det jeg skriver.

Sendt fra min Nexus 5

Svirre
26/10/14, 20:37
De satt på min 01 s60 2.0t jeg syns de var håpløse.. mulig det bare er meg. Men jeg står for det jeg skriver.

Sendt fra min Nexus 5

Stå får akkurat det du vil :) Jeg nevnte bare at det blir førstemann jeg hører om som klager på Nokian sine dekk, men nå er det veldig individuelt igjen hva som passer best til hvilken bil ;)

Thomazz
26/10/14, 20:41
Har en kompis som kjører di falken dekkene på merce E klasse. Han og er fornøyd.

Vurder disse.

EvolveR
26/10/14, 20:51
De satt på min 01 s60 2.0t jeg syns de var håpløse.. mulig det bare er meg. Men jeg står for det jeg skriver.

Sendt fra min Nexus 5

Kanskje dekkene hadde gått ut på dato?

Sotengel
26/10/14, 20:56
Meget mulig, bråka helt vilt på asfalt også. Men som sagt veldig fornøyd med Falken piggfri

Sendt fra min Nexus 5

Thomazz
26/10/14, 20:58
Meget mulig, bråka helt vilt på asfalt også. Men som sagt veldig fornøyd med Falken piggfri

Sendt fra min Nexus 5
Er det du samme som jeg linka?

Sotengel
26/10/14, 20:58
Falken ESPIA heter dekka jeg har på nå. Fant kvitteringa. Har disse på s60'n og v70'n

Sendt fra min Nexus 5

Thomazz
26/10/14, 20:59
Mye ga du for dem?

Sotengel
26/10/14, 21:01
995 pr stk ferdig lagtom og satt på bilen. Satte på hjula selv på s60'n der av den tråden ang rattet er skjevt.. Men dette skal ordnes på tirsdag.

Sendt fra min Nexus 5

Sotengel
26/10/14, 21:05
Nei ikke de samme som du linker til Thomazz

Sendt fra min Nexus 5

Daniel V
26/10/14, 21:20
Og hvilke krav er det snakk om, bortsett fra de som allerede er nevnt i fra forskrift om bruk av kjøretøy? Så lenge et dekk er merket m+s (eller tilsvarende) og har tilstrekkelig mønsterdybde så er det per definisjon et vinterdekk i Norge.
Jeg er ingen dekkekspert, så der må.du ta kontakt med Statens vegvesen. :)

Christian
26/10/14, 21:33
Locked har linket fasiten fra lovdata, er desverre ikke krav til vinterdekk i norge.
Man kan ikke si til alle at man alltid skal kjøpe de dyreste Nokian dekkene, for det er det ikke alle som har råd til. Man kan såklart kjøpe et billigere vinterdekk, men da må man virkelig tenke seg om når man er ute å kjører.

Personlig kjøper jeg heller et brukt kvalitetsdekk enn et nytt billigdekk (og med brukt mener jeg ikke utslitt)

Svirre
26/10/14, 22:34
En jeg kjenner kjører rundt på familien sin med Sunny piggfrie hjul. Jeg fortalte meninga mi til han om akkurat det, men mye viktigere å invistere 7000kr i en ny oppvaskmaskin. Den de hadde var "utdatert"...når det kommer til slike prioriteringer så holder det ikke å si "Ha'kke råd" til meg.
Ja, jeg kjenner til den knipa hvor man ikke har råd til å kjøpe seg skikkelige dekk, men det er først og fremst det du skal stole mest på når du er ute og kjører. Det som faktisk holder bilen i kontakt med underlaget det kjøres på.

Per Turbo
26/10/14, 22:50
Alle vil ha forskjellige erfaringer og opplevelser med dekk, det går på bil, dekktype, fører, klimaet, veien, været etc.

Ingen vil føle det samme. :)

Personlig velger jeg kun Nokian Hakka pigg, eneste som funker i mine øyne. Laget for Norden i Norden, helt tipp topp :)

locked
26/10/14, 23:44
Kjører kun på Falken jeg. Godt fornøyd med de. Har prøvd Pirelli, vredersten , nokianhakka(møkk).. Men var ikke de samme som de det var linket til i starten på tråden. Kan finne ut hva slags type Falken dekk jeg har i morgen bare det blir lyst ute. Men som sagt noe av det bedre jeg har kjørt på.
Når du påstår at nokian hakka er "møkk" då framstår du som rimelig useriøs og unyansert i dine uttalelsar.

Når vi snakkar om vinterdekk så er det altså ferskvare (etter at du har rulla vekk lagringsbeskyttelsen begynner klokka å gå, og den går raskt. Etter 3 år er egenskapane vesentleg dårlegare. Dersom dei ikkje er lagra mørkt og kjølig før førstegangsbruk eller mellom sesongane vert resultatet endå verre)

Nokian Hakkapelita kjem i fleire utgåver, 2, 4, 5, 7 og 8 i alle fall. Eg veit ikkje kva versjon du har prøvd, men å berre påstå at det er møkk blir for dumt. Nokian Hakkapelita 7/8 er faktisk noko av det ypperste du kan utstyre bilen din med.

Det kan vere litt forskjell på kva dekk som "kler" forskjellige biltypar, men forskjellen mellom dei ulike dekktypane er ganske minimal. Eit dekk som er dårleg på V70 kan aldri bli eit bra dekk på ein anna type bil. Les litt i dekktest for eksempel https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/

Krav til mønsterdybde er 1.6mm om sommaren og 3mm i vinterperioden (dekktype har ingen ting å bety) (når det er lov å ha piggdekk). Det betyr at du i vinterperioden MÅ ha over 3mm mønster i sommardekka dine og. Ingen ting i veien for å køyre på sommardekk heile vinteren, slik vi kunne gjere på vestlandet forrige vinter, men mønsterdybdekravet er det mangen som ikkje kan.

eab
26/10/14, 23:55
En jeg kjenner kjører rundt på familien sin med Sunny piggfrie hjul. Jeg fortalte meninga mi til han om akkurat det, men mye viktigere å invistere 7000kr i en ny oppvaskmaskin. Den de hadde var "utdatert"...når det kommer til slike prioriteringer så holder det ikke å si "Ha'kke råd" til meg.
Ja, jeg kjenner til den knipa hvor man ikke har råd til å kjøpe seg skikkelige dekk, men det er først og fremst det du skal stole mest på når du er ute og kjører. Det som faktisk holder bilen i kontakt med underlaget det kjøres på.

Hvis man har evnen til å kjøre etter forholdene og innenfor rammene av hva et dekk presterer så ser jeg ingen store problemer med ikke-premium dekk. Kjører du i grøfta har du ikke kjørt etter forholdene. Så enkelt er det med den saken...

Thomazz
26/10/14, 23:57
Pigg dekk mener jeg ikke er no vits å ha her på østlandet.
Er jo mest våte slapsete veier pga det jæ..a saltet.

Sotengel
27/10/14, 00:35
Der JEG bor og kjører mest er det faktisk mest snø og delvis is og der fungerer faktisk det dekket jeg har nå helt utmerket. Om min litt flåsete uttalelse ang hakka dekk støter deg så ber jeg om unnskyldning.

Sendt fra min Nexus 5

Thomazz
27/10/14, 12:59
Fått x ice ix3 til 4k med omlegg då går nok for det. :-) billigere enn det skal hardt gjøres å få det.

Thomazz
28/10/14, 12:30
Hvordan lagrer dere dekkene? Jeg vasker dem gått før lagring. Men noen son har prlvd å sette di inn med sikikon eller dekkfornyer etc?

Per Turbo
28/10/14, 13:07
Har alltid lagret dekk innendørs, enten i boden i kjelleren eller som nå på lageret på jobben. Vasker de godt ja, og har flere ganger hatt dekkshine på de. Om det har en funksjon mot uttørking av gummien vet jeg ikke men jeg gjør det nå allikevel hehe Og legg dekkene, ikke la de stå oppreist på en flate.

Thomazz
28/10/14, 13:14
Gjlr det sanne som deg. Men lurte på om man legger på sikikon. Nå jo selvfølgelig slite det av til sommeren igjen [emoji4] dem ligger jo med sikikon på seg når dem er nye [emoji4]

Per Turbo
28/10/14, 13:20
Jeg tenker sånn at det gjør neppe ting verre, så hvorfor ikke :)

Thomazz
28/10/14, 23:20
Hehe. Noen som ha prøvd vredestein nord trac 2 her da?

Tester sier så forskjellig.

Rcar
29/10/14, 17:46
X ICE XI3 til 4000 ferdig pålagt i 16" var da latterlig billig.
- Må jeg si var et godt kjøp. Hvor var dette ?


Vil også si at XI3 er et av de beste dekkene (det viser også tester), og et dekk som jeg syntes er bedre å kjøre med på tørr asfalt enn for eksempel Nokian R2.
- Opplever at stabiliteten til Michelin er vesentlig bedre, særlig under pådrag. (Dog kjører man T6 blir vinterdekk noe vinglete uansett...:rolleyes:)
Har selv både nye R2 og XI3 på mine Volvoer, derav meningen (synsingen).

Thomazz
29/10/14, 17:56
Var en fyr jeg fikk tak i hos. Mem viste seg at det var pigg.

Ender med å prøve di falken dekkene da jeg har hørt mye bra om dem.

HansOla
29/10/14, 23:40
Fikk tak i 185/65-15 michelin xi3 for 950,- ferdig pålagt og balansert i Lom.

Ola Moen
30/10/14, 02:21
Når du påstår at nokian hakka er "møkk" då framstår du som rimelig useriøs og unyansert i dine uttalelsar.

Når vi snakkar om vinterdekk så er det altså ferskvare (etter at du har rulla vekk lagringsbeskyttelsen begynner klokka å gå, og den går raskt. Etter 3 år er egenskapane vesentleg dårlegare. Dersom dei ikkje er lagra mørkt og kjølig før førstegangsbruk eller mellom sesongane vert resultatet endå verre)

Nokian Hakkapelita kjem i fleire utgåver, 2, 4, 5, 7 og 8 i alle fall. Eg veit ikkje kva versjon du har prøvd, men å berre påstå at det er møkk blir for dumt. Nokian Hakkapelita 7/8 er faktisk noko av det ypperste du kan utstyre bilen din med.

Det kan vere litt forskjell på kva dekk som "kler" forskjellige biltypar, men forskjellen mellom dei ulike dekktypane er ganske minimal. Eit dekk som er dårleg på V70 kan aldri bli eit bra dekk på ein anna type bil. Les litt i dekktest for eksempel https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/

Krav til mønsterdybde er 1.6mm om sommaren og 3mm i vinterperioden (dekktype har ingen ting å bety) (når det er lov å ha piggdekk). Det betyr at du i vinterperioden MÅ ha over 3mm mønster i sommardekka dine og. Ingen ting i veien for å køyre på sommardekk heile vinteren, slik vi kunne gjere på vestlandet forrige vinter, men mønsterdybdekravet er det mangen som ikkje kan.

Der skal jeg korrigere deg litt. Nokian Hakka 8 er på ingen måte noe godt dekk. Helt uavhengig av at de tester bra på helt nytt dekk. Samtlige biler vi skifta på i vår sesongen hadde mistet omtrent halvparten piggene. Da er hensikten med 190 pigg pr. hjul borte. For at de skulle klare å bli godkjent tilslutt, så måtte de konstruere en lettere pigg. Den er ikke tung nok til å bryte skikkelig igjennom is i motsetning tilfeldige utgaver av Hakka. F.eks 4, 5 og 7.
Hakka R og R2 er knallbra første vinteren. Sesong 2 er de "sådär". I tredje sesong er de glatte og ubrukelige.

Å kalle noen useriøs fordi de har dårlig erfaring med et veldig oppskrytt dekkmerke er vel kanskje ennå mer useriøst.

Falken, som trådstarter spør om her, er ikke å anbefale i det hele tatt. Ikke som vinterhjul.
Michelin X-Ice er et godt dekk. På is og våt asfalt.
På sørpe og snø pakker de seg for fort pga altfor tett mønster.
Samme gjelder Continental.
Continental har kun 8 mm mønster da det er nytt.
Der ligger de aller fleste andre merker på 10-11mm.
Dvs 15%-18% mindre å slite på før man er nede på 3mm som er minimum.
Og min. 4mm som er anbefalt. I tillegg ligger de høyt i pris i forhold til mye annet.

Gode og billige dekk som har vist seg å fungere veldig bra, og samtidig har god kjørelengde, er et merke som heter Maxxis.
Både i pigg og piggfri.
Deretter har man Sava, Interstate og Kuhmo.

Bridgestone Blizzak piggfritt, og Goodyear piggdekk er det som har vist seg å gi mest igjen for pengene.

Jeg skal la være å si hva jeg bruker sjøl ;-)
Ved lagring kan man gjerne halvere dekktrykket, og sette hjulene mørkt.
Å sette de rett opp og ned har ingen betydning da de ikke blir belastet med annet enn sin egen vekt. På bil blir det noe annet.

Thomazz
30/10/14, 02:35
Jeg gikk for di falken dekkene. Har hørt mye bra om dem av uavhenige privat folk. Så ble litt nyskjerig å gir dem en sjans. Er uansett ikke så veldig harde vinter forhold her.

Kunne fått di michelin dekkene i 195/55/16 for samme pris.
Kanskje dumt jeg ikke gikk for det, men er litt nysgjerrig på å teste di falken dekka.

8mm når dekket er nytt er jo latterlig lite.

Christian
02/11/14, 15:51
Personlig er jeg veldig glad i Nokian, har hatt Hakka på alle bilene mine, både pigg og piggfri, men når det er sagt så har jeg prøvd Falken Espia på en gammel 740, skikkelig sykkeldimensjon på 14", og det var rimelig drøy fremkommelighet med de dekkene, men var ikke så bra på bremselengde. Eneste som har slått den fremkommeligheten er ispigg.

ole989
14/11/14, 11:06
Ålesund bil. (Volvo forhandler) de tok 800 får dekk omlegging. Sjekka litt rundt var det billigste her. De dyreste jeg fant var vel 1300 her. Veldig varierende. Så ikke alltid de lønner seg å komme med dekk. Pris med lokaleforhsndlere er som regele pris inkludert. Kjører på dunlop dekk på v70ien. 4 kant pigg ganske fornøyd på is og snø, men mye støy....

Thomazz
15/11/14, 15:43
Har hatt dekkene en uke. Falken hs449. Stor fornøyd med comfort og grep på tørt og vått føre. Snø har det ikke vært. Og ser ikke ut som det blir med det første. Funker dem greit på is og snø så er det bra dekk til billig peng.

Skulle betale 500,- for dekkskift men endte med at han kjøpte di gamle dekkene for 1000,- å ga meg 500,-[emoji23]

ole989
16/11/14, 23:50
God deal det vel? :P [emoji23] [emoji23] [emoji23] [emoji23]

jerognal
17/11/14, 20:02
Vil bare råde folket til å styre LANGT unna Pirelli. Sommer som vinter. Leieboeren jobber på et av Bergens største dekkverktsteder og sier de er de dekkene med desidert mest reklamasjoner. Og det fikk eg oppleve og. Kjøpte Pirelli sommerdekk i fjor pent brukt(omtrent flett nye) til Caravellen. Etter en sommer ristet det som pokker og kjørte opp til leieboer for å få de sjekket. Dekkene var blitt kast i. og det er nettopp det som han og opplevde med Pirelli. De selger ikke Pirelli lenger...

Per Turbo
17/11/14, 20:20
Har også hatt Pirelli en gang, og aldri mer.

Vet Volvo leverer flere modeller med Pirelli men Volvoforhandlere selger deg heller Michelin og Nokian, og det er nok like greit.

Aagejr
17/11/14, 20:22
Har hakka 8 på min v70. Bråker litt, men er knall dekk....

Per Turbo
17/11/14, 20:23
Enig der, Hakka funker utrolig bra, selv om det støyer mer. Bare å skru opp musikken [emoji2]

Thomazz
17/11/14, 20:23
Falken sine er knall på støy. Gjenstår bare å teste på vinter føre når den tid evt kommer.

Agrostar
17/11/14, 20:24
Har pirelli sommardekk på 855, og eg klagar ikkje på dei ihvertfall.
Men ja, eg må sei meg einig i diskusjonen om hakka 7, dei mistar piggane fort. Og eg opplever at på 240 so er det meir som at du flyt oppå snøen, eg vil nesten påstå at eg var meir fornøgd med hakka 4. Kjøpte nye hakka 7 framme på 855' og den har vel mista halvparten av piggane no etter 3 sesongar.

Thomazz
17/11/14, 20:26
3 sesonger så begynner det å bli på tide med nytt uansett.

Og på pigg er innkjøring viktig for å feste pigger.

Per Turbo
17/11/14, 20:26
De Hakka 5 dekkene jeg fikk med til bilen er fra 2012, og masse pigger igjen, nesten så jeg kan påstå at Hakka 4&5 er blant de bedre i Hakka serien

lilleulv
17/11/14, 20:36
Hakka 5 er vel enda de som har holdt seg best. Nå er jo hakka 8 så "unge" så blir gøy å se de etter noen sesonger.

Thomazz
04/12/14, 20:17
Disse fungerer enda upåklagelig. Er is nedover veien hos meg å syns di biter likt som nokian r2 jeg har på firma bilen.

Er di dog fra fra i fjor.

Ola Moen
09/12/14, 17:04
Hakka 4,5 og 7 er gode :-) Hakka 8 er rett og slett en stor fiasko. :-)