PDA

Vis full versjon : Varmeapparatvifte



Torstein R
25/10/14, 19:31
I ettermiddag da jeg skulle starte opp bilen etter ei uke på ferie startet ikke vifta til varmeapparatet. Skal sjekke alt av sikringer i morra, men synes dette var veldig merkelig. Den virket 100% sikkert forrige lørdag da jeg parkerte bilen?!?

Den har stått parkert ute ei uke i regnvær, men allikevel?

Mvh Torstein R


Sent from my iPad using Tapatalk

Frankh
26/10/14, 12:23
Om sikring er iorden så prøv å kakk i viftemotoren det kan hende børstene har dårlig kontakt med ankeret,får du liv etter at du har kakket i viftemotoren så bør du skru løs og rense, evnt sjekke slitasjen på børster og anker.

Frankh

Frankh
26/10/14, 12:41
Glemte å spørre hvordan bil du har,ser på tråder i forumet ang kupevifte så er det litt jobb å bytte evnt skru løs vifte på V70/xc70.

Torstein R
26/10/14, 13:02
Hei igjen.
Jeg dro ut sikringen på 30 A på enden av dashbordet, og da jeg satte den inn igjen startet vifta. [emoji2]

Dette var selvfølgelig ETTER at jeg hadde blingsa og tatt sikringen til SRS'en, så nå har jeg den feilmeldinga igjen. [emoji23]

Dette er en S60 fra 2002, og det hender at det kvitrer litt i vifta på lav hastighet, så det er vel kanskje en jobb som nærmer seg?

Mvh Torstein R


Sent from my iPad using Tapatalk

Ludo
27/10/14, 23:22
Vifta på min V70 kvitrer litt den også - noe å fikse selv tro?

Ikke meninga å kuppe tråden her nå da... :)

Torstein R
28/10/14, 20:45
På 240'ene begynte vifta å kvitre. Etterhvert ble det verre og verre til vifta til slutt stoppet helt. Da måtte den byttes, og det var en drittjobb.

Hvis kvitringa i V70, S60 og andre nyere volvoer har en konstruksjon som likner vil jeg tro at det er et tidsspørsmål. [emoji15]

Sikkert noen som har gjort dette før.

Mvh Torstein R


Sent from my iPad using Tapatalk

aarnes
31/10/14, 23:29
Kvitring i vifta kan enkelt fikses ved å ta ut vifta:
Demonter hanskerommet, så kommer du lett til vifta.
Smør lageret med ett eller annet smøremiddel og du er good to go for en periode til ;)
Det hender faktisk at noen av bladene på vifta knekker eller får seg et hakk, det kan også lage lyd, ikke minst fremmedlegemer nedi der. (Jeg snakker av erfaring)

Torstein R
01/11/14, 10:24
Hei.

Takk for tips. Vifta mi kvitrer bare på lav fart, men det er jo det den pleier å gå på.
Spørs om ikke jeg får ta en sjekk.

Mvh Torstein R



Sent from my iPad using Tapatalk

Torsen67
01/11/14, 17:46
Jeg prøvde å komme frem til vifta men klarte pokker ikke å nå de to nederte skruene for å fjerne hanskerommet var det vel. Klin umulig å komme til disse skruene.

aarnes
01/11/14, 19:37
Har du riktig verktøy kommer du til :-) kort, halvkort og lang forlenger, liten skralle og muligens en fleksibel bitstrekker.