PDA

Vis full versjon : Merkelig temp sensor på B230ET Motronic



Frigstad Racing
25/10/14, 07:22
Noen som kjenner til denne typen temp sensor og vet hva den er til?
Kan det være noe som tilhører ett gammelt motorvarmer system eller lignende?

Satt heeelt bakerst på toppen. Andre topper (fra f.eks B230FK) har ikke en gang hull til denne.

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/965.jpg

samaron
25/10/14, 10:32
Føleren til motorstyringen? Skal være to temperaturfølere i toppen, en med én leder som er til indikatoren i dashbordet. Den andre er med to ledere og er til motorstyringen.

Frigstad Racing
25/10/14, 10:33
Jepp disse to har jeg i toppen. Denne er en tredje sensor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Holck
27/10/14, 02:04
Er til kaldstart på b230et den der :)

Frigstad Racing
27/10/14, 02:44
Hadde ikke denne på min forrige Motronic bil.. Jeg har problemer med at bilen min fusker når den blir varm, kan det ha noe med at jeg ikke har denne sensoren?

Holck
27/10/14, 02:48
Usikker. På motronicen jeg hadde var den der innkobla ihvertfall. Sitter det kaldstart dyse i innsuget?

Frigstad Racing
27/10/14, 02:51
Usikker. På motronicen jeg hadde var den der innkobla ihvertfall. Sitter det kaldstart dyse i innsuget?

Jepp dysa er der :)

Frigstad Racing
27/10/14, 02:52
Jeg byttet topp på motoren min. Og den "nye" toppen hadde ikke det tredje hullet til denne sensoren.

Holck
27/10/14, 02:56
Riktig :) , antar at den bare vil gå litt magert når den er kald hvis den tempsensoren ikke er koblet inn. Begynner å bli lenge siden man pusla med det sprutet :D

Frigstad Racing
27/10/14, 02:58
Ok, det er forsåvidt greit nok, blir ikke straffet noe særlig før motoren er varm.
Men problemet jeg har med bilen at den fusker og "drukner" når den blir varm må være noe annet, koblet til sensoren bare uten at den var montert i toppen, og ingenting endret seg.

Holck
27/10/14, 03:07
Ok. Hmmmmm, det kan jo være så mangt. Høyt bensintrykk, feil på luft mengde måler. Kan det være forskjell på tempsensor til som sitter på b230et iforhold til de som sitter på den toppen du nå har brukt?

Holck
27/10/14, 03:24
Kan du ha bytta om kontakten på kaldstart dysa og normal tempsensoren?

Frigstad Racing
27/10/14, 05:10
Flytta over sensorene til den nye toppen. Kan være noe i ledningsnettet er plugget i feil ja, var ikke meg som satt i kontaktene heller så må ta å dobbelsjekke..

kimove
27/10/14, 16:13
Sensoren på bildet er en termotidskontakt og er koblet i serie med kaldstartdysen :p

Frigstad Racing
28/10/14, 01:08
Sensoren på bildet er en termotidskontakt og er koblet i serie med kaldstartdysen :p

Så det er denne som aktiverer kaldstart dysa? Vil denne kunne ha noe med problemet mitt når motor er varm?

Holck
28/10/14, 01:11
Bare hvis den har hengt seg da, sjekker det lett med å bare koble fra kaldstart dysa isåfall

kimove
28/10/14, 07:41
Så det er denne som aktiverer kaldstart dysa? Vil denne kunne ha noe med problemet mitt når motor er varm?

Stemmer, den aktiverer kaldstartdysa til kjølevannet har fått en viss temperatur/etter en gitt tid (mener å huske jeg leste noe en plass om 7sek) :)

Som Holck sier hvis den har kaldstartdysa har hengt seg på eller om det er gåen termotidskontakt vil du få litt av disse problemene.

Frigstad Racing
28/10/14, 07:52
Ok. Denne sensoren er nå ikke montert eller tilkoblet. Var ikke hull til den i toppen min. Kaldstartdysa er koblet til (vet ikke om den er byttet rundt med kontakten til den andre temp sensoren til hjernen men)

Motor går fint og bra når den er kald, når den blir varm dør den ut (virker som den drukner) og bare skyter og dummer seg hvis du prøver å ruse den opp. Klarer ikke holde tomgang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Holck
28/10/14, 15:28
Hadde vært interessant å målt tenninga på den også hvis ikke de andre forslagene hjelper. Den har 2 sensorer på svinghjulet også den, en liten tapp og en på startkransen ?

Frigstad Racing
28/10/14, 15:30
Er 3 uker til jeg med bilen igjen :/
Men ja, dobbel svinghjuls sensor :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Holck
28/10/14, 15:32
Riktig :) . Ta opp igjen tråden når du er hjemme da :)

kimove
28/10/14, 16:02
Hadde vært interessant å målt tenninga på den også hvis ikke de andre forslagene hjelper. Den har 2 sensorer på svinghjulet også den, en liten tapp og en på startkransen ?

Stemmer, den på startkransen (den fremste) er turtallssignal, den bakerste er til tenningssignal :p eneste måten å skille disse på er å se på fargene på ledningene der de går inn på styreenheten da kontaktene er helt like, men jeg mener på at den ikke vil starte hvis de kobles feil

Holck
28/10/14, 16:04
Riktig :) .

Frigstad Racing
05/11/14, 09:26
Ja husker jeg ikke fikk fyra den på første forsøket etter motor bytte, da bytta jeg rundt på svinghjuls sensor kontaktene å den fyrte med en gang, så det står riktig.
Tappen på svinghjulet i starterhullet når cyl 1 er ØDP.

Den fungerer helt fint på kald motor, men så begynner den å kødde når den blir varm.

kimove
05/11/14, 13:50
Ja husker jeg ikke fikk fyra den på første forsøket etter motor bytte, da bytta jeg rundt på svinghjuls sensor kontaktene å den fyrte med en gang, så det står riktig.
Tappen på svinghjulet i starterhullet når cyl 1 er ØDP.

Den fungerer helt fint på kald motor, men så begynner den å kødde når den blir varm.

Når den er sånn ca halvvarm ?

Frigstad Racing
05/11/14, 15:55
Ja! Har du vært borti slikt problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk

kimove
05/11/14, 22:33
Ja! Har du vært borti slikt problem?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Prøv å bytt tempgiveren til sprutet (den med likedan kontakt som dysene)

Edit: Original Bosch, har prøvd ettermarkedsgreier med dårlige erfaringer

Team Tynner
05/11/14, 22:44
Sjekk ledningene til denne også,ikke uvanlig med brudd i de under innsuget.Kan gi mange rare symptom:-)