PDA

Vis full versjon : Inget Oljetrykk Stanna Omgående - Hard venstresving



Toffe
22/10/14, 17:18
Heisann.

Idag kom det opp en melding i en rundkjøring som stod "Inget Oljetrykk Stanna Omgående". Forsvant så fort jeg rettet rattet. Prøvde i neste rundtkjøring og ca etter halve rundkjøringen med litt fart og sving (litt g-krefter) så kom samme meldinga og forsvant så fort jeg rettet rattet.

Noen tips?

ST1
22/10/14, 17:36
Jeg har en V70 2001 mod etter litt søk og hjelp her på forumet fant vi ut att det var kamsensoren, var et kjent problem på de første modellene, sjekk først om du har oljetrykk
Trykket ble ikke borte det var bare lampen som lyste med jevne mellom rom
Er trykket borte må du feilsøke, finnes oringer i bunnpannen som kan blåse ut

EvolveR
22/10/14, 18:05
har du olje på bilen????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ???

Toffe
22/10/14, 18:07
Glemte å si at det var Volvo XC70 2004 modell.

Var det første jeg og tenkte EvolveR får ikke sjekket enda men skal se imorgen. Flushet oljen og toppet den i januar / februar og ville tro at oljelampa skulle varslet meg før det ble så lavt at det gikk utover trykket(?)

gswede
22/10/14, 18:25
Volvo=sjekk olja hver mnd MINIMUM - etterfyll som seg hør og bør

Toffe
22/10/14, 18:31
Haha, høres absolutt ikke ut som jeg har valgt riktig bil, sjekker olja en gang i året om ikke hvert skuddår. Får ta å se på det først. Takk for tips ;)

Stig-Arne
22/10/14, 18:40
Volvo=sjekk olja hver mnd MINIMUM - etterfyll som seg hør og bør

Jaha.. etterfyller ikke mellom servicer jeg da.. og har aldri gjort det på til nå, mine 4 nye volvoer

Men er typisk at en motor begynner å bruke olje om det er lenge siden den har vært skiftet.

EvolveR
22/10/14, 18:42
Det skremmer meg når folk ikke vet om det er nok olje i motoren....

eab
23/10/14, 17:34
ville tro at oljelampa skulle varslet meg før det ble så lavt at det gikk utover trykket(?)

Den lampa lyser kun når oljeTRYKKET blir for lavt. Og hvis oljetrykket blir for lavt i skarpe svinger så er det meget sannsynlig at du har for lite olje

aarnes
23/10/14, 23:07
Ja må si det skremmer meg og. Særlig ikke før noen her anbefaler det


Byttet i Januar/februar ??? Seriøst? Bytter olje 2 ganger i året jeg (vår og høst) ca 8/10K på skiftet, høres ikke ut som bil er helt din greie Toffe.

Sendt fra min Nexus 5

Skjerpings!
Ingen grunn til å være nedlatende her.
TS stiller et spørsmål, da kan han få et fornuftig svar istedenfor spydigheter.
Selvom dere er over gjennomsnittet interessert i bil så betyr ikke det at alle på forumet her er det.

Sotengel
24/10/14, 07:41
Ok da prøver jeg igjen denne gangen MED filter.. Etter som du får feilen da du svinger så kan det tyde på at du kan ha for lite olje på motoren. Olje anbefaler Volvo bytte av hver 6 mnd eller 7-10 k km allt etter hva som intreffer først. Dette kan spare deg for en del kroner (billigere og bytte olje og filter en å bytte motor) bare å bytte olje og filter regelmessig innen for service spec til bilen din som står i boka til respektive bil. Kam sensoren bla. fungerer på oljetrykk (vvt solinoid) så kan jo sila til olje pumpa være full av "slush" og er det jo også noen O ringer på olje pumpa ned til bunnpanna som har en tendens å bli deformert/morkne som gir feil mld om forlavt oljetrykk. men sjekk først at du har nokk olje på motoren din.

Tore
24/10/14, 08:21
"Stanna omgående" betyr å stoppe tvert. Derfra ville jeg startet med å peile oljenivået på motoren for å se om dette var i orden... Hvis ikke oljenivået var ok ville jeg fylt på mer olje før jeg startet motoren igjen. Oljelampa lyser pga manglende oljetrykk og er ikke en "advarsel" men et kritisk symptom på at noe er alvorlig galt, og derfor ikke noe man lurer på å sjekke i morgen. Det er raskere å peile motorolja enn det er å poste spørsmål her om hva som kan være galt...

locked
24/10/14, 10:13
Skal normalt ikkje bruke olje, eg har vel aldri peila olje på bilen min i løpet av dei siste 120 000km, brukar peilepinnen til å kontrollere korrekt oljemengde ved oljeskift ellers aldri :-)

Når oljelampa lyser i sving så er det åpenbart mangel på olje. Alle andre former for bortfall av oljetrykk har du konstant.

brukernavn
24/10/14, 15:48
Hadde det samma på min en liten stund etter jeg kjøpte den. Peilet og oljenivået var for lavt, fylte på og alt ok [emoji4] peiler ish en gang i blant(1gang mnd) fyller ved behov [emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gswede
24/10/14, 17:07
Å sjekke olja min hver mnd er nok i overkant, dog sjekker jeg alltid olja når panseret av en aller annen grunn er oppe.
F.eks ved påfyll vindusspylerveske.. koster så lite å være føre var.