PDA

Vis full versjon : [LØST]Varsel lampen "Lambda" alt mulig eller?



Orlille
21/10/14, 20:56
Etter en knirkefri prøvetur til Danmark (på betraktelig bedre veistandard enn det jeg er vant med ) med ny investeringen, en Volvo 855 2,5l 20V (170hk) første gang registrert i Belgia 1995, importert og førstegang reg i Norge 1999, helt til det bare var noen få kilometer til vi var hjemme igjen, kom varsellyset (det med Lambda symbolet) på.
Systes jeg hørte en lyd rett før lyset kom på, men det er kanskje inbildning. Merker kanskje litt turtallforandring under kjøring, og er helt sikker på at turtallet ligger i perioder opp mot 1500 på tomgang (varierer litt). Har vert hos volvo i dag for å høre om de kunne lese av feilkoder til meg men, noe de min. skulle ha kr 800.- for :( så jeg takket nei, da det i tillegg var min 14 dagers ventetid.
Har prøvd en del diagnose verktøy uten å finne noen som virkelig klarer å lese koder for min bil. Noen som vet hva eller har erfaring med diagnose apparat jeg bør gå for, og som virkelig funker på min bil? Må jo finnes noe som ikke koster skjorta :)
På motorveien i Danmark merket jeg at vi fikk litt viberasjon i bilen rundt 100-110 km/t og så forsvant denne igjen til farten var opp i 125-130 km/t, går ut fra at dette kan være noe så enkelt som hjul-balangsering?
Noen innspill?

kimove
22/10/14, 06:46
Etter en knirkefri prøvetur til Danmark (på betraktelig bedre veistandard enn det jeg er vant med ) med ny investeringen, en Volvo 855 2,5l 20V (170hk) første gang registrert i Belgia 1995, importert og førstegang reg i Norge 1999, helt til det bare var noen få kilometer til vi var hjemme igjen, kom varsellyset (det med Lambda symbolet) på.
Systes jeg hørte en lyd rett før lyset kom på, men det er kanskje inbildning. Merker kanskje litt turtallforandring under kjøring, og er helt sikker på at turtallet ligger i perioder opp mot 1500 på tomgang (varierer litt). Har vert hos volvo i dag for å høre om de kunne lese av feilkoder til meg men, noe de min. skulle ha kr 800.- for :( så jeg takket nei, da det i tillegg var min 14 dagers ventetid.
Har prøvd en del diagnose verktøy uten å finne noen som virkelig klarer å lese koder for min bil. Noen som vet hva eller har erfaring med diagnose apparat jeg bør gå for, og som virkelig funker på min bil? Må jo finnes noe som ikke koster skjorta :)
På motorveien i Danmark merket jeg at vi fikk litt viberasjon i bilen rundt 100-110 km/t og så forsvant denne igjen til farten var opp i 125-130 km/t, går ut fra at dette kan være noe så enkelt som hjul-balangsering?
Noen innspill?

Lamdba lampa betyr: Feil med motorelektronikken

Angående feilkodelesing er det alt etter hvilken årsmodell du har, på midten av 1995 byttet de fra en boks framme i motorrommet der du kan lese ut med blinkdiagnose til en OBD-E/II kontakt i midtkonsollen. Men denne kontakten er ettersom jeg har forstått ikke så enkel å ha med å gjøre med et OBD-E/II apparat, det du kan gjøre er å lage deg et apparat selv med den guiden til 96 og nyere 940 som ligger her på forumet http://forum.vccn.no/showthread.php?22085-HowTo-Feilkodeleser-940-OBDII-96

TheStig
22/10/14, 22:11
Jeg ville tatt en enkel test, koble fra minuspolen på batteriet i noen minutter og prøv bilen igjen etterpå. Holder lampa seg borte? Oppfører bilen seg mer normalt igjen?

Jeg har opplevd dette fenomenet på min egen gamle 850 ved mer enn ett tilfelle, der tomgangen har oppført seg tullete og lamdalampa har lyst. Etter en kjapp reset så er bilen helt fin i et halvår igjen. Aner ikke hva det kommer av, men har oftest opplevd fenomenet i forbindelse med rått vær eller brått væromslag..

Orlille
25/10/14, 21:22
Jeg ville tatt en enkel test, koble fra minuspolen på batteriet i noen minutter og prøv bilen igjen etterpå. Holder lampa seg borte? Oppfører bilen seg mer normalt igjen?

Jeg har opplevd dette fenomenet på min egen gamle 850 ved mer enn ett tilfelle, der tomgangen har oppført seg tullete og lamdalampa har lyst. Etter en kjapp reset så er bilen helt fin i et halvår igjen. Aner ikke hva det kommer av, men har oftest opplevd fenomenet i forbindelse med rått vær eller brått væromslag..
Har fått prøvd ditt tips i dag uten at dette ga noe merkbart resultat, og Lambda lyset er fortsatt på.
Har planer om å gå til anskaffelse av en Autel AutoLink AL 519 OBD2 & CAN eller AL 539 OBD2 / EOBD, vet ikke om noen av disse vil klare å lese samt slette coder på min bil. Om noen har erfaring med noen av disse ville det vert fint med info.

TheStig
26/10/14, 23:05
Har fått prøvd ditt tips i dag uten at dette ga noe merkbart resultat, og Lambda lyset er fortsatt på.
Har planer om å gå til anskaffelse av en Autel AutoLink AL 519 OBD2 & CAN eller AL 539 OBD2 / EOBD, vet ikke om noen av disse vil klare å lese samt slette coder på min bil. Om noen har erfaring med noen av disse ville det vert fint med info.

Ok, da er det nok en sannsynlighet for at selve lambdasonden kan være gåen eller at en eller at lambda mottar feil signaler sånn at motoren oppfører seg rart. På denne tror jeg ikke det er mulig å bruke OBD2 kodeleser, det er vel vanlig blinketester som gjelder her for å få lest av feilkoder vil jeg tro.
OBD2 kom vel senere på 850 mener jeg..

Orlille
26/10/14, 23:40
Ok, da er det nok en sannsynlighet for at selve lambdasonden kan være gåen eller at en eller at lambda mottar feil signaler sånn at motoren oppfører seg rart. På denne tror jeg ikke det er mulig å bruke OBD2 kodeleser, det er vel vanlig blinketester som gjelder her for å få lest av feilkoder vil jeg tro.
OBD2 kom vel senere på 850 mener jeg..
Det er i alle fall en OBD2 kontakt foran girspaken på min bil som er en 1996 modell, reg første gang i 1995 Belgia, understellsnummer er: YV1LW5502T2199747 , skal vel kunne lese eksakt modell utfra understellsnummer?

Morgis
27/10/14, 09:49
obd2 kontakt under myntholderen, da må du bruke feilkodeleser.
4602

Orlille
27/10/14, 19:00
obd2 kontakt under myntholderen, da må du bruke feilkodeleser.
4602
Er klar over det "Morgis", men hvilken? ønsker å kjøpe Diagnose apparat som klarer å lese og også kan slette koder fra min bil. Biltema sine fungerer ikke, har også prøvd en Autel ms509 med samme resultat.

gswede
27/10/14, 19:13
Torque Pro og ELM327 funker heller ikke...

MÃ¥ vel ha en gammel XP maskin og vol fcr pluss kabel.

Morgis
27/10/14, 19:14
er nok svært begrenset på modeller før 99.
Mulig kun dyrere apparater som Dice og autologic som klarer det

Orlille
27/10/14, 19:41
Har hørt at hjernen i volvo 850 er for treg på data overføring i forhold til disse diagnoseverktøyene, synd da volvo her i Haugesund skal ha min kr. 800.- for å kjøre en test.

gswede
27/10/14, 19:57
Gjør du det, husk å få dem til å sjekke koder på kassa og i samme slengen - om du har automat.

TheStig
31/10/14, 21:56
Det er i alle fall en OBD2 kontakt foran girspaken på min bil som er en 1996 modell, reg første gang i 1995 Belgia, understellsnummer er: YV1LW5502T2199747 , skal vel kunne lese eksakt modell utfra understellsnummer?
Ok, jeg mente det var et skille på obd1/obd2 i 95/96. Og så trodde jeg det var en 95 du hadde, men det stemmer at 96 har en obd2 kontakt under myntholderen. Har en 96 selv som jeg fikk lest av feilkoder på med obd2 leser. Men jeg husker dessverre ikke hvilken type leser det var, husker bare at den var rød med grønt display.. :/
Og jeg husker at det var begrensede muligheter, fikk til å lese men fikk ikke til å slette om jeg husker riktig.

Jeg fikk iallefall opp feilkode på dysekontakt nummer 2 en gang når motoren hadde noen nykker, og når vi tok av dekslet for å se så satt ikke den kontakta skikkelig i. Så den funka supert til å lese ut koder ihvertfall.


Jeg kan jo prøve å sjekke opp hvilken type kodeleser det var.

aarnes
31/10/14, 22:46
Jeg har en egenbygdt feilkodeleser (fant instruksjoner på nett en plass) - denne forteller hvilke feilkoder som er satt ved hjelp av en diode.
Fungerer utmerket på fenix-motorstyring.
Om du vil så kan jeg sende den avgårde til deg for lån. ta kontakt på PM isåfall.

TheStig
01/11/14, 07:09
Mitt siste innlegg kan dere bare se bort fra, men lar det stå uredigert til skrekk og advarsel..
Enten var jeg veldig trøtt i gårkveld når jeg posta det, eller så begynner hukommelsen min å ta kvelden.. :p

Uansett, jeg husket plutselig på nå hvordan det var vi fikk lest av feilkoder. Ja vi PRØVDE en rød obd2 leser på min bil, men det var ikke sånn vi fikk ut feilkodene. Vi fikk ikke noe ut av den leseren så det hele endte opp med at vi brukte ei LED pære med ledninger som vi stakk ned i obd2 kontakta, så det var sånn vi til slutt fikk opp feilkoden som en serie blink.
SÃ¥ vi brukte i prinsippet samme metode som beskrevet i innlegget over her.
Kodeliste med blinkekoder fant vi på nett som vi skrev ut og hadde for hånden. Husker ikke hvilken nettside det var, men jeg tror jeg fortsatt har lista liggende i hanskerommet på 850'n. Så den kan jeg prøve å finne fram om det skulle være ønskelig.

Til mitt forsvar så begynner dette å bli etpar år siden nå.. :p

Yttervik
01/11/14, 16:29
Jeg fikk lest ut feilkoder og slukket service-lampa på min 1996 850 hos NAF. Vet ikke hvor mye akkurat dette kostet, men for kontroll av understell/hjuloppheng, samt nevnte slukking av service-lampe og lesing og sletting av feilkoder betalte jeg 650kr.

Orlille
01/11/14, 17:41
Jeg har en egenbygdt feilkodeleser (fant instruksjoner på nett en plass) - denne forteller hvilke feilkoder som er satt ved hjelp av en diode.
Fungerer utmerket på fenix-motorstyring.
Om du vil så kan jeg sende den avgårde til deg for lån. ta kontakt på PM isåfall.
Takker for tilbudet, men kan du først se på den jeg har laget og se om jeg eventuelt har gjort noe feil?
4616
Den nederste ledning satte jeg i pinn 16, nr 2 nedenfra satte jeg i pinn 5 og den øverste i pinn 3. Om dette er riktig kobling av diode, trykk knapp er jeg ikke 100 prosent sikker på.

Orlille
01/11/14, 18:42
Da har jeg byttet ut den gule lampen ( som jeg først trodde var en diode) med en diode. Fikk da endelig kontakt og fikk lest ut feilkode 113. Får nå se om jeg finner ut hva det betyr og hva som kan være problemet 😗
Takker for alle tips.

aarnes
01/11/14, 22:33
Hvis du finner ut hva slags motorstyring du har er det bare å google fault codes NAVN PÅ MOTORSTYRING

1-1-3 kan være:

113 Transmission control module (TCM) fault
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
og helt sikkert fler :-)

Men jeg kan si så mye som at vår 855 ´97 fikk også opp dette symbolet.
det var ene og alene lambdaen som måtte byttes.
Jeg kjøpte denne diverse steder uten bedring, endte opp med original til ca 1800kr og bilen ble frisk igjen :-)

Orlille
02/11/14, 21:00
Hvis du finner ut hva slags motorstyring du har er det bare å google fault codes NAVN PÅ MOTORSTYRING

1-1-3 kan være:

113 Transmission control module (TCM) fault
1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
og helt sikkert fler :-)

Men jeg kan si så mye som at vår 855 ´97 fikk også opp dette symbolet.
det var ene og alene lambdaen som måtte byttes.
Jeg kjøpte denne diverse steder uten bedring, endte opp med original til ca 1800kr og bilen ble frisk igjen :-)
Motorstyringen i min bil er LH-Jetronic 3.2

Jimmen
05/11/14, 23:00
Jeg vil nok si det samme som jeg har sagt til alle med hvitmotor, ugjevn tomgang + motorlampe.. Vakuum lekasje..
Synes jeg hører\ser daglig en 5syl hvitmotor med vakuumlekasje :p

Vakuumtreet har en o-ring, den kan godt ryke og da oppfører den seg slik.
Min kom og gikk, av og til tipp topp og av og til ville den nesten ikke.. Dro på Tess og kjøpe o-ring til en tier og problemet borte :)